Українська мова. 2 клас.
Тема: Складання казки «Звідки прилетів метелик»
Мета: навчати учнів складати казку за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків, грамотно і правильно висловлювати свої думки, добирати вдалі для розповіді слова; розвивати зв'язне мовлення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання:презентація до уроку
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні у нас незвичайний урок. Разом ми потрапимо у казку. Ви знайомі з багатьма казками, вам читали їх ваші мами, бабусі. Багато казок ви прочитали самі. А сьогодні спробуємо скласти свою казку. А про кого — здогадайтесь!
— Відгадайте загадку.
Їх ми бачим та радієм,
Інколи зловить зумієм.
В руках розглядаємо,
Потім відпускаємо
На волю у поле.
Взимку вони не літають,
Лютий холод їх лякає.
Кольорові крильця мають,
Ними нас вони вітають.
Багряні, сірі, голубі
Білі, жовті, пурпурові –
Барви їхні кольорові!
(метелик).
— Так, це метелик. Метелики — одні з найгарніших живих істот на Землі! У них гарні назви — А чому метеликів називають чарівниками? (Бо вони зазнають повного перетворення.)
— Ким же ти був, метелику? Про це ми з вами і складемо казку.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні ми складатимемо казку.
— Ким же ти був, метелику? Про це ми з вами і складемо казку.
IV. ФОРМУВАННЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Хвилинка каліграфії.
Сонечко
Скоро сонечко пригріє,
Потечуть струмки,
Темний гай зазеленіє,
Зацвітуть квітки.
Робота з підручником (с.130)
Розгляньте малюнки. Придумайте речення за поданими схемами і малюнками.
Фізкультхвилинка.
Хто вже, хто вже так стомивсь
Що ліворуч нахилився?
Хто вже спить?
Треба дружно всім вам встати
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить, небо спить.
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
І проміння всім послало
Інтервю - бесіда за серією малюнків і поданими схемами речення (с. 130)
— Розгляньте малюнки.
— Придумайте речення за поданими схемами та малюнками.
— Що спочатку лежало на листочку? (Спочатку на листочку лежала личинка.)
— Хто виповз з личинки у неділю? (У неділю з личинки виповзла гусінь.)
— Чим займалася гусінь у понеділок? (У понеділок вона гризла яблуко.)
— Що цікавого відбулося у вівторок? (У вівторок з'їла дві груші.)
— Чим поживилася гусінь у середу? (У середу смакувала сливами.)
— А що скуштувала у четвер? (У четвер скуштувала полуниць.)
— Чим ласувала гусінь у п'ятницю? (У п'ятницю ласувала мандаринами.)
— Чим добреньким вона пригостилась у суботу? (У суботу пригостилася кавуном.)
— Що збудувала гусінь, коли поласувала фруктами та ягодами? (Потім збудувала собі кокон.)
— Що відбулося через два тижні? (А через два тижні вилетів метелик.)
Цікаво знати!
Найбільш «швидкісний» метелик-совка іпсилон. Він може розвивати швидкість до 110 км/год. Не сильно поступається йому і бражник: він літає зі швидкістю 50—60 км/год і за хвилину долає відстань, яка приблизно в 20 000 разів перевершує довжину його власного тіла. Для порівняння: сучасний військовий винищувач за хвилину пролітає відстань всього в 2000—3000 разів більше власної довжини. У середньому під час польоту бражник робить 45 помахів крилами в секунду. Навіть «небесний тихохід»-капусниця розвиває швидкість не менше 10 км/год.
Складання казки учнями.
— Зачитайте розповідь від початку до кінця. Запам'ятайте правопис назв днів тижня.
— Спробуйте переказати казку самостійно.
— Чи сподобалася вам казка?
— Які дієслова використані в казці?
— Назвіть їх. (Лежала, виповзла, гризла, з'їла, смакувала, скуштувала, ласувала, пригостила, збудувала.)
— Усно поставте питання до використаних дієслів.
— Які дієслова подібні за значенням до дієслова з'їла? (Скуштувала, пригостилась).
— Які дієслова подібні за значенням до дієслова смакувала? (Ласувала) Творча робота.
Роздивіться картинку,
дайте відповіді на запитання.
Намалюйте метелика
IV. Підсумок уроку.
Вправа «Незавершене речення»
• На сьогоднішньому уроці я удосконалив свої знання про...
• На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям було...
• На сьогоднішньому уроці я навчився...
• На сьогоднішньому уроці мені запам'яталися такі види роботи...
• Мені було цікаво, коли...
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Розкажіть складену на уроці казку своїм рідним.