Українська мова 3 клас "Узагальнення знань про будову слова"

Про матеріал

"""""""""""""""""777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777

Перегляд файлу

Тема:     «Узагальнення знань з теми : Слово. Значення слова. Будова                                      

                 слова.»

Мета :   систематизувати  та узагальнити навчальний матеріал  з теми «Слово. 

               Значення слова. Будова слова.»; закріпити знання учнів про пряме і

               переносне значення слів, роль синонімів та антонімів у              

               мовленні, будову слова ;

               розвивати критичне мислення школярів, формувати потребу вільно

               висловлювати свої думки, сприймати й аналізувати різноманітну

               інформацію; віру у власні сили ; сприяти розвитку та збагаченню

               словникового запасу учнів, вмінню довільно використовувати в

               мовленні стійкі словосполучення слів ;

               виховувати любов до мови ,до рідного краю, прагнення знати рідну 

               мову і  користуватися нею в житті.              

Обладнання : малюнок сонечка з хмарками, картки для роботи в парах,

               кубик, різнокольорові капелюшки, таблиці, презентація за темою

               уроку, краплинки.

Тип уроку :  узагальнення та систематизації знань

ХІД  УРОКУ

  1. Організація класу:
  1. Привітання

     Встаньте, діти, всі рівненько,

 Посміхніться всі гарненько.

 Гостей, що до нас завітали, привітайте,

 Всім присутнім здоров’я й добра побажайте.

- Бажаємо вам здоров’я і добра.

 ІI. Мотивація навчальної діяльності:

     1. Розминка, створення доброзичливої атмосфери.  

   Слухання вірша :   Послухай, як струмок дзвенить,

                                     Як гомонить ліщина.

                                     З тобою всюди, кожну мить,

                                     Говорить Україна.

  -  Що таке Україна ? ( Україна - наша держава)

  -  Без чого нема України ? ( Без верби і калини нема України.)

2. Каліграфічна хвилинка

   Прописуємо прислів ’ я : Без верби і калини немає України.

-Як ви розумієте дане прислів’я?

- Чому верба і калина ціниться українцями?

3. Вправа «Сонечко»

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Сьогодні до нас на урок завітало Сонечко на імя Слово.  Простягніть свої  долоньки  до нього. Уявіть, що воно торкається вас своїми промінчиками. Що ви відчуваєте ? (Сонечко наші долоні зігріває теплом)

-  Який настрій у вас від цього тепла з’являється ? (Стало радісно , добре, тепло)

-  Що ще, крім тепла, може дарувати сонечко ? (Сонечко може дарувати любов, доброту, щедрість, радість, щастя )

-  З якою людиною можна порівняти сонечко ? (З доброю людиною)

-   Доброта – це слово, що зігріває, огортає теплом душу, робить життя світлим і радісним. Спасибі тобі, сонечко, що ти нам подарувало гарний настрій !

 

  1. Загадка. -  А ще без чого не може існувати Україна ?

                   Без неї жити неможливо,

                                  Для всіх людей вона важлива,

                                  Без неї пісні не співати –

                                  Без неї й слова не сказати .

    -   Хто, діти, цей незвичний помічник ? Так, це мова.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Асоціативний кущ.

                                  

-  Наша мова – це безмежний океан. Чи замислювались ви над тим, скільки слів створив наш народ ? Чи можна їх порахувати ? Це особливо цікавить словникарів. Саме завдяки їм, невтомним трудівникам, ми можемо дізнатися про значення невідомого слова, його вимову і правопис та ще багато цікавого з життя слова. ( Виставка словників ). Саме цим ми і будемо займатися на уроці, а допомагати нам буде Сонечко. Але що це…

  • Сонце  вкрилося  хмарками… Хтось  невидимий  в  імлі

Небо  сірими  нитками  пришиває  до  землі.

Щоб наше сонечко з ‘явилось потрібно згадати все що ви знаєте про слово,хмаринки зникнуть і сонечко далі буде зігрівати нас своїм теплом.

 

       

 

  ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Вправа «Очікування»  
  • Ми ознайомились із завданнями, які нас очікують. Прошу вас висловити свої очікування від уроку.
  • Я очікую… нових знань ;
  • Правильно, точно, красиво висловлювати свої думки.
  • Фантазувати.
  • Уявляти.
  • Збагачувати мовлення образними словами й виразами.
  • Злагоджено працювати в групі.
  • Дізнатись щось нове.

 

2.Стратегія  «Міркування»

               Мене просять і чекають,

              Покажусь всі утікають.

                                         ( Дощик )

 

Завдання: звуко буквений аналіз слова ,будова слова-відгадки. Скласти речення  із словом «Дощик».

 

   3.  Стратегія «Кубування» ( піраміда)

 

    1.    Дощик.

    2.   Теплий,  рясний,   весняний,  холодний.

    3.    На душ, на сльози, на спагеті.

    4.    Від снігу,  від льоду.

    5.    Гарний  урожай,  спека,  веселка,   гриби,  парасолька.

    6.    З   хмари.

    7.   Для поливання, миття, гасіння  пожежі.

    8.   Дощ – це добре, адже буде гарний   урожай,   зменшиться  спека.

    9.   Дощ – це погано, тому  що  багнюка,  застуда,  поганий настрій

 

III . Закріплення вивченого матерілу

 

1.        Стратегія  «Метод  прес»

  • Відгадайте загадки.  Підкресліть у реченнях слова, вжиті у переносному значенні. Доведіть свою думку :« Я вважаю, що…».

 

 

 

  •  Махнула птиця крилом – накрила півсвіту чорним рядном.  ( Ніч )

 

  •   Вийшла звідкись гарна дівка,

   На ній стрічка – семицвітна ;

   А де з річки воду брала,

   Там коромисло зламала.  ( Веселка )

 

  •  По синьому морю золота тарілка плаває.  ( Небо і сонце )

   Які слова мають переносне значення ? Приклади навести.

2.     Стратегія  «Розумне перо»

  • Прочитайте і спишіть прислівя, знайдіть і підкресліть у них слова , які мають протилежне значення.
  1. Де мало слів, там більше правди.
  2.  Лагідні слова роблять приятелів, а гострі ворогів.
  3. На ласкаве слово не кидайся, а за грубе не гнівайся.

 

ФІЗХВИЛИНКА

  3.Стратегія  «Хмаринки-краплинки». (усно)

  • На дошці  – слова – краплинки. Скласти синонімічні ряди за даним словом.
  • Азбука – абетка, алфавіт.
  • Обрій – горизонт, небозвід, небосхил, крайнебо,небокрай, круговид, виднокруг, виднокрай.
  • Сміливість – відважність, мужність, хоробрість, відчайдушність, зухвалість.
  • Добре – гарно, хороше, гаразд, гоже, славно, як слід, як по маслу, як по писаному, як по нотах.
  • Молодці ! Багато слів утворили. Які слова називаються синонімами?

 

   4.Стратегія  «Синтез думок»(робота в парах)

-  А хто з вас мрійник ? Перед вами текст, закресліть   в  кожному  рядку вірша  зайві  синоніми  і залиште  тільки ті, які допоможуть  розказати  про свою  мрію  у  віршованій  формі.

Мрія

          Як виросту – збудую  ( дім, хату, оселю ),

          на хаті  колесо ( приладнаю, приб’ю, прикріплю ),

          а там я поселю ( крилату, летючу, літаючу )

          лелечу клекітну ( родину, сімю, пару ).

          Нехай розводяться ( селяться, гніздяться )

          по всіх деревах і ( будинках, хатах, оселях ).

          Нехай мені щоночі ( здається, сниться, вважається ),

          що я літаю, наче ( пташка, птиця, птах )

 

IV. Підсумок уроку

     Рефлексія.

 

1.Метод «Різнокольорові капелюшки». 

  • Діти, ми назвали сьогодні багато слів.

Наш урок збігає кінця.  Прошу  висловити свої думки з приводу уроку.

        Жовтий капелюшок ( збір інформації)

  •  Я знаю… ( що слова складаються із звуків, діляться на склади,

називають предмет, ознаку і дію, можуть мати пряме і переносне значення;  що є слова омоніми, синоніми, антоніми і фразеологізми ; що кожне слово має свою будову.

 

  • Червоний капелюшок ( знання, роздуми )
  • Я вмію… ( добирати спільнокореневі слова ; розрізняти слова, вжиті у прямому і переносному значенні ; добирати слова синоніми і слова антоніми, використовувати у мовленні  вивчені фразеологізми.

 

  • Зелений капелюшок ( активні  емоції )
  • Розкажіть про свій настрій під час урок.
  •  

 

2.Оцінювання учнів  ( краплинки)

3.Домашнє завдання : скласти невеличке міркування на тему: «Як слово допомагає вам у житті?»(2-4 речення)

4.Слово вчителя :

  • Завершується наш урок. Я сподіваюся, що ваших сердець торкнулися слова про багатство,красу і мелодійність української мови – нашої гордості, мови, якою ми розмовляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування. Сподіваюся, що ви відчули, що мову потрібно не лише любити, а й берегти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
2411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку