08.04.2020
Скалки доброти
Сонячного літнього дня сім’я: мама, батько та троє дітей, - відпочивали на міському пляжі. Людей було небагато, адже літо лише починалось і сезон відпусток іще не настав. Батьки ніжились під сонячним промінням, а діти купалися в морі та будували замки з піску. Раптом удалині показалася маленька зсутулена стара жінка. Її сиве скуйовджене волосся розвівав вітер, одяг був не надто чистий і добряче зношений. Вона щось бурмотіла сама до себе, бабралась у піску, раз у раз витягала щось із нього і складала в сумку, що висіла у неї на плечі. Батьки відразу покликали дітей і сказали, щоб вони сіли біля них і не підходили до старої.
Коли бабуся проходила повз родину, то привітливо усміхнулась до них і навіть помахала рукою. Але дорослі не відповіли на її привітання ще й насварили наймолодшого сина, який помахав жінці у відповідь.
Через декілька тижнів після цієї пригоди знайомі, яких вони зустріли на пляжі, побачивши стареньку, котра знов дибала берегом моря, розповіли батькам, що вже багато років ця жінка щодня вибирає з піску шматки скла, якими діти могли поранити собі ноги.
Дайте оцінку вчинкові старенької жінки.(усно)
Пам’ятка: Як працювати над заміткою.
1) Доберіть тему, яка б зацікавила всіх.
2) Визначте адресата й мету мовлення.
3) Сформулюйте основну думку.
4) Чітко продумайте композицію замітки.
5) Добирайте переконливі докази.
6) Дотримуйтесь відповідного стилю і типу мовлення.
7) Дбайте про мовленнєве оформлення замітки.
Публіцистичний стиль
Жанри, в яких стиль реалізується |
Мета мовлення |
Сфера вживання |
Мовні особливості стилю |
Виступ Нарис Стаття Замітка Фейлетон Інтерв’ю Памфлет |
Обговорення, відстоювання і пропаганда важливих ідей |
Громадсько-політичне життя |
Суспільно-політична лексика, емоційно забарвлені слова, риторичні запитання, тон мовлення пристрасний, оцінний (іронія, захоплення, гнів) |
Замітка – інформаційний жанр, у якому в лаконічній формі повідомляється про важливі події, цікаві факти.
Дискусією називають публічну суперечку, метою якої є з’ясування й протиставляння різних точок зору на спірне питання, пошук та виявлення істини. (записати у зошит).
Словникова робота.
З’ясуйте лексичне значення слів інформація, диспут (диспутом називають публічну суперечку на наукову або суспільну тему), дебати (обмін думками з приводу якихось питань), полеміка (як боротьба принципово протилежних думок, публічна суперечка з метою відстояти власну точку зору і спростувати думку противника).
Завдання – пошук.
Дібрати до поданих іншомовних слів українські відповідники, скориставшись у разі потреби словником. Записати утворені пари слів.
Дискутувати, полеміст, опонент, аргумент, позиція.
Слова для довідок: обговорювати, сперечатися; учасник полеміки, суперечки; особа, що заперечує комусь в публічній бесіді, супротивник;доказ; точка зору.
Прочитати замітку.
Дати – означає відмовити собі
Дорогою йшла мати з дитиною. Малюк тримав у руці тістечко, яке мама щойно купила йому у крамниці. Вони проходили повз бідну жінку, яка простягала руку до перехожих, просячи в них милостиню. Поруч з нею сидів скулений брудний хлопчик, в убогому одязі, що був завеликим на нього.
Дитина, тримаючи за мамину руку, зупинилась біля хлопчика і почала вражено на приглядатися. Потім подивилась на матір, немовби просила дозволу. Мама висловила згоду, легко кивнувши головою. Дитина простягнула руку до циганчати і дала йому тістечко, а потім швидко відійшла разом із матір’ю.
Перехожий, який був свідком того, що сталось, похвалив хлопчика і сказав до матері:
- Ну тепер ви, мабуть, купите синові ще більше тістечко? Чи, може, навіть два?
- Ні, - відповіла жінка. – Той, хто дає, мусить насамперед відмовити собі.
6. Запитання до учнів.
- Чи всі читачі газети, де було надруковано цю замітку, погодяться зі словами матері?
- Чи може замітка викликати обговорення порушеної у ній проблеми, тобто дискусію?
- Які думки можуть висловити учасники дискусії?