10 клас
Тема уроку: Цей безмежний світ іменників
Мета уроку:
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок
Вид уроку: лінгвістичний практикум
Обладнання: комп’ютерна презентація, експрес-тести, тексти.
Література:
Хід уроку:
І. Організаційний момент
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- З якими словами у вас асоціюється слово «життя»? Обґрунтуйте.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
У чому сенс життя? Ця проблема протягом віків хвилювала філософів, митців та і, зрештою, кожну мислячу людину.
Тому на сьогоднішньому уроці з’ясуємо, у чому ми вбачаємо справжні цінності життя, у чому суть призначення людини на землі, поміркуємо над тим, що необхідно нам усім для повноцінного справжнього щастя. І, звичайно ж, повторимо й узагальнимо відомості про іменник як частину мови, про складні випадки правопису іменників;
Тема нашого уроку «Цей безмежний світ іменників...», а епіграфом ми взяли рядки Олеся Бердника, на жаль , малознаного у нас і всесвітньовідомого українського фантаста – зачинателя української романтичної фантастики:
«Хто в небо не росте, приречений на тління»
ІІІ. Актуалізація опорних знань та їх коригування
Орфографічна розминка
Словниковий диктант
Піваркуша, міні-спідниця, півроку, полумисок, пів-України, прем’єр-міністр, півріччя, напівпровідник, півзахисник, пів’яблука, новобудова, фотоелемент, радіоцентр, авіабаза, віце-президент, пів-Європи, півлітра, півогірка, напівсон, напівфабрикат, піввідра, пів-Криму.
ІУ. Вступні вправи
(Усне повідомлення на лінгвістичну тему «Іменник як частина мови»)
Оцінка учителя
Виразно прочитайте текст. Визначити відміну і відмінок іменників
Крила потрібні лиш тим, хто літає...
Затримайся і поміркуй, чому?
Деякі, опустивши руки, снують павутину із сюжету буднів.
Інші ж не стоять на місці,
борючись щоденно проти посередності,
і йдуть уперед...
Але знову хтось запитує:
“Чому дехто ходить пішки, а хтось літає”
Стівен Ґарднер
3. Міні-практикум
Запишіть іменники у чотири колонки за відмінами. Підкресліть другу від початку букву. Прочитаєте закінчення вислову О.Гончара «Працею ...»
І відміна |
ІІ відміна |
ІІІ відміна |
ІУ відміна |
площа |
біль |
ніч |
галченя |
людина |
осел |
скатерть |
курча |
одиниця |
листя |
кров |
кошеня |
сирота |
плече |
мазь |
|
зневага |
дьоготь |
успішність |
|
калюжа |
знамено |
типовість |
|
|
мак |
творчість |
|
|
|
завзятість |
|
Ключ: Працею людина і сильна, і красива.
У. Пробні та тренувальні вправи
1. Розподільна робота
Поставте іменники в орудному відмінку однини і випишіть у колонку:
1) спочатку ті, у яких букви подвоїлися; 2) потім ті, у яких букви не подвоїлися; 3) за ними ті, у яких вжито апостроф.
Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, ожеледь, жовч, верф, вживаність, снасть. Об, радість, гниль, старість, далеч, мати.
Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського «Треба тонко відчувати три речі:
Емаллю зніяковілістю кров’ю
подорожжю шерстю верф’ю
ожеледдю смертю Об’ю
гниллю жовчю матір’ю
далеччю вживаністю
снастю
радістю
старістю
Ключ: «Треба тонко відчувати три речі:можна, не можна, треба».
2. Вправа 150 [ 4].
3. Готуємося до зовнішнього тестування
Експрес-тест
(індивідуальні завдання на картках) (Додаток 1).
Рефлексія
Заповнити лист самоконтролю по темі «Іменник як частина мови». (Додаток 2) Проаналізуйте свої знання і вміння з даної теми.
УІ. Творчі вправи
Відновіть і запишіть фразеологізми, уставляючи потрібні за змістом іменники з довідки. Визначте відміну і групу іменників, ужитих у фразеологічних зворотах. Дослідіть, чи всі іменники належать до відмін.
Узяти…; … бушує; … пробирають; не вартий виїденого…; викликати… на себе; наставляти на вірну…; з дорогою …; … природи; завмирає…; як … на нові…; трусити…; бойове …; велике …; юдине …; хапати… .
Довідка: путь, дрижаки, кров, гаманцем, цабе, вершки, яйця, реванш, душею, теля, серце, вогонь, дитя, плем’я, хрещення, ворота.
Виправіть помилки у вживанні іменників, обґрунтуйте свою думку.
3. Точка зору.
Повернемося до питання «Чому дехто ходить пішки, а хтось літає?
4. Асоціативний кущ
5. Робота з текстом
Прочитайте. Визначте стиль і тип мовлення.
Колись давно у Стародавньому Китаї жив дуже розумний, але й дуже пихатий (чоловік) Мандарин. Весь день його складався з примірювання розкішного вбрання та розмов із підданими про його розум.. Так минали дні за днями, роки за роками...
Аж ось пройшов по всій країні поголос, що є чоловік, розумніший від усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого Мандарина. Дуже розлютився він: «Хто сміє називати якогось там ченця найрозумнішою людиною в світі!?»
Вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив мудреця до свого палацу. Сам же задумав обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках — живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе, — я роздушу метелика, а якщо — мертве — я випущу його...»
І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося чимало люду. Усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав-за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу гостя.
Аж ось двері відчинилися, до зали увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він привітався з Мандарином і сказав, що готовий відповісти на будь-яке
його запитання.
І тоді, зло посміхаючись, мандарин проказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках — живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Все в твоїх руках!...» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Отже, лише від вас залежить, буде ваше спілкування, ваша взаємодія з іншими жвавою, яскравою, плідною чи навпаки.
5. Творча робота « А про що думав метелик»
Зразок
- Де я? Чому не можу летіти? І чому так тривожно? Про що говорять люди? Невже вирішують мою долю? А хто їм дав право! Я ж така сама жива істота як і вони. Я теж чую, мрію, бачу, бажаю, хвилююся, чекаю…
А як гарно літати… Робити світ кращим, веселішим, світлішим. Наповнювати різнобарв’ям краси і радості. Нагадувати про його тендітність і вразливість Постійно зв’язувати землю з небом, сірі будні з високою мрією…
Домашнє завдання:
Додаток 1
Експрес – тест
А об’єднання, об’єкт, область
Б обмова, обрамлення, обставина
В обличчя, оболонь, обміль
Г оберег, обрис, обчислення
2. Визначте рядок, у якому всі іменники ІІ відміни чоловічого роду належать до твердої групи.
А крамар, коментар, ключар
Б контур, командир, касир
В книгар, каменяр, пушкар
Г конструктор, вугляр, кавалер
3. Визначте рядок, у якому всі іменники не належать до жодної відміни
А парость, асиметрія, відтиск
Б відчуття, поклик, їство
В оглядини, вечорниці, турне
Г пасаж, кав’ярня, глибінь
4. Визначте рядки, у яких в усіх іменниках неможливо визначити групу.
А розуміння, розчин, рілля
Б курча, гуся, дитя
В розміщення, розгардіяш, ребус
Г розпродаж, розрізнення, ремесло
5. Установіть відмінність між іменниками та відмінами, до яких вони належать.
А мати, сміливість, скрижаль 1. І відміна
Б старець, ставлення, спогад 2. ІІ відміна
В сім’я, галченя, ім’я 3. ІІІ відміна
Г стежина, спекота, скроня 4. ІУ відміна
Ґ скам’янілість, скатерть, сіль
Д сполох, спориш, співчуття.
Додаток 2
Іменник як частина мови
Визначення іменника |
|
Виконувати морфологічний розбір іменника |
|
Іменники власні і загальні |
|
Розрізняти власні і загальні назви |
|
Назви істот і неістот |
|
Назви істот і неістот |
|
Іменники з конкретним та абстрактним значенням |
|
Іменники з конкретним та абстрактним значенням |
|
Збірні, речовинні, одиничні іменники |
|
Збірні, речовинні, одиничні іменники |
|
Граматичні категорії
|
|
Визначати
|
|
Поділ іменників на відміни та групи |
|
Відмінкові закінчення іменників |
|
Правила правопису складних іменників |
|
Правильно писати складні іменники |
|
Підсумок |
|
|
|