Мовознавча гра притаманна як учням 5 го так 6 го і 8 го класу! Буде цікава і пізнавальна, цікава і розвиваюча! Удачі всім і успіхів учням і вчителям.
Мовознавча гра
1.Знайомство з командами, привітання
2. Гра «Правда - неправда». Завдання: командам дається твердження, команда відповідає «правда» або «неправда»
1) односкладні речення мають один головний член − підмет або присудок +
2) двоскладні речення завжди мають другорядні члени речення +
3) поширені речення не мають другорядних членів речення -
4) розповідні речення містять повідомлення про факт, явище, подію +
5) окличні речення містять наказ, прохання, побажання +
6) питальні речення містять питання +
7) двоскладні речення мають і підмет, і присудок +
8) неокличні речення передають сильні емоції (почуття й переживання) -
9) поширені речення мають головні і другорядні члени речення +
10) непоширені речення бувають тільки односкладними -
11) у кінці спонукальних речень ставимо крапку або знак питання -
12) додаток, означення, обставина – це головні члени речення -.
3. Завдання на картках. Укажіть спонукальні речення.
а) Хто може сонце погасить і землю вибити з орбіти? (В.Сосюра).
б) Лютує Дніпр (П.Грабовський).
в) Людське море, ти, сило народная, з чого ж ти собі зброю скуєш? (Леся Українка).
г) Розвивайся, лозо, борзо…(І.Франко).
ґ) Місяцю мій ясний, з високого неба сховайся за гору…(Т.Шевченко).
д) Рости, рости, мій синочку, великий, хороший (Народна творчість).
д) Праця на ноги ставить, а лінь із ніг валить (Народна творчість).
(відповіді г, ґ, д)
Хто може сонце погасить і землю вибити з орбіти? (В.Сосюра). |
Лютує Дніпр (П.Грабовський). |
Людське море, ти, сило народная, з чого ж ти собі зброю скуєш? (Леся Українка). |
Місяцю мій ясний, з високого неба сховайся за гору…(Т.Шевченко). |
Рости, рости, мій синочку, великий, хороший (Народна творчість). |
Праця на ноги ставить, а лінь із ніг валить (Народна творчість). |
4. Поміркуйте, що означає поданий фразеологізм
Кричати не своїм голосом - дуже голосно, несамовито, істерично
знає, як свої п’ять пальців – знає дуже добре
серед зими снігу не випроси – про жадібну людину
ламати голову – багато думати
гнатися за двома зайцями – братися одночасно за кілька справ
у кишені вітер гуляє – безгрошів’я
водою не розіллєш – нерозлучні
висіти на телефоні – багато говорити телефоном
5.«Незакінчені речення»
6.Дізнайтесь про які фразеологізми хотів сказати художник.
1. розставити всі крапки над І
2. тягнути за язик
3. як з гуся вода
4. як на долоні
5. лити як з відра
7. Скласти речення: щоб були наявні підмет, присудок, другорядні члени речення
Кричати не своїм голосом |
знає, як свої п’ять пальців |
серед зими снігу не випроси |
ламати голову |
гнатися за двома зайцями |
у кишені вітер гуляє |
водою не розіллєш |
висіти на телефоні |