Українська тематика в творах композиторів інших країн. Вивчення пісні «Щебетала пташечка». Слухання музики Л.Бетховен , варіації на українські теми.

Про матеріал
- Діти, яка пора року наступила? ( Наступила весна ) -Діти , ми так довго чекали весну і ось вона прийшла. -З чим ми пов’язуємо прихід весни?(Прилітають птахи , розквітають квіточки , на вулиці стає тепліше). - За що ви любите весну? (Тому що на вулиці стає тепліше , можна іти з друзями погратися) - Дивний і чарівний наш світ . У ньому стільки краси та радості , що встигай лише придивлятися, прислуховуватися і захоплюватися його чарами , особливо навесні. - Діти , а чим пахне весна?(Так , вона пахне свіжістю , травами і казкою) - Які пісні про весну ви знаєте? ( «Весно , йди скоріше» , «Дівчина весна», «Подоляночка») -У березні, коли земля ще вкрита снігом, але все тепліше при¬гріває яскраве сонечко, у полях та гаях можна почути спів жайворонка — ма¬ленької непримітної пташечки, яка сповіщає про настання весни.
Перегляд файлу

Тема. Українська тематика  в творах композиторів  інших  країн. Вивчення пісні «Щебетала пташечка». Слухання музики  Л.Бетховен , варіації  на українські теми.

 

Навчальні цілі: Учень/учениця має уявлення про: народну музику і твори  композиторів  інших народів; вміє аналізувати музику, що звучить у класі.

 

Мета: дати уявлення  про українську пісню  і тематику у творах інших композиторів; розвивати музичний слух, фантазію, образне мислення; виховувати любов до української народної пісні, інтерес і повагу до музичного мистецтва.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: музичний інструмент(акордеон), ТЗН.

 

Хід уроку

 

I. Організація учнів до уроку.

 

1.Музичне привітання.

– Діти, на уроці музичного мистецтва ми з вами вітаємося по-музичному. Отож, встаньте, будь -ласка. Я  вітаюся  до вас  словами : «Добрий день вам, діти!». А ви відповідаєте: «Добрий день!».

 

ІІ. Розспівування. Поспівка «Сонечко»

 

1. Виконання поспівки вчителем.

- Діти, на сьогоднішньому уроці ми вивчимо нову пісню, однак спершу нам слід підготувати наші голосочки до співу. А для цього ми виконаємо поспівку «Сонечко». Будьте уважні. Я продемонструю вам як слід співати цю поспівку.

 

2.Вивчення слів.

-  А зараз нам потрібно вивчити слова поспівки , повторюйте  за мною . (2-4 рази).

Сонечко , сонечко  глянь нам у віконечко . Усміхнись!

 

3. Спів поспівки дітьми(2-4 рази)

- Сядьте рівненько, випряміть спинки, руки покладіть на парти. Співати починаємо всі одночасно за моєю командою.

 Після того, як діти послухали, запитую:

– Вона звучить весело чи сумно? ( весело )
– В якому темпі треба виконувати? ( Не дуже швидко, помірно)

– Молодці, діти! Ми з вами добре розспівалися.

 

ІІІ. Вивчення пісні «Щебетала  пташечка».

1.Вступна розповідь.

- Діти, яка пора року наступила? ( Наступила весна )

-Діти , ми так довго чекали  весну і ось вона прийшла.

-З чим ми пов’язуємо  прихід весни?(Прилітають птахи , розквітають квіточки , на вулиці стає тепліше).

- За що ви любите  весну? (Тому що на вулиці  стає тепліше , можна іти з друзями  погратися)

- Дивний і чарівний наш світ . У ньому стільки краси   та радості , що  встигай лише придивлятися, прислуховуватися і захоплюватися  його чарами , особливо навесні.

- Діти , а чим пахне весна?(Так , вона пахне  свіжістю , травами і казкою)

- Які пісні про весну  ви знаєте? ( «Весно , йди скоріше» , «Дівчина весна», «Подоляночка»)

-У березні, коли земля ще вкрита снігом, але все тепліше при­гріває яскраве сонечко, у полях та гаях можна почути спів жайворонка — ма­ленької непримітної пташечки, яка сповіщає про настання весни.

- Чи знаєте ви , діти , які  пташки  прилітають  у березні?(До нас прилітають такі птахи  як  грачі ,  горихвістка,  ластівки)

- День за днем , день за днем… Нові радощі , нова пісня народжується . Одні пташки  прилетіли , за ними другі.

Земля щедро наповнюється звуками , співає . А  як не співати , коли навколо  стільки сонця і тепла.

-А чи може музика нагадати нам спів пташок? (Так)

- На сьогоднішньому уроці ми вивчимо ще одну пісеньку, яка називається           « Щебетала пташечка».

 

2.Художній показ пісні.

- Діти, а зараз сядьте рівненько. Я продемонструю вам як слід виконувати цю пісню.

                                        1. Щебетала пташечка під віконечком

                                           Сподівалась пташечка весни з сонечком.

 

                                      2.Прилинь , прилинь , чаронько , весна красная,

                                         Як легенька  хмаронька , в небі ясная.

          

                                    3.Вбери степи травами , квітчай ніжними,

                                       Потоки купавами , білосніжними.

                                

                                   4.Осип луги перлами ,  вкропи росами,

                                       Розлийся джерелами стоголосими.

 

3.Повторення правил співу.

- Перш, ніж приступити до співу, нам слід пригадати правила співу.

Під час співу сидячи руки слід покласти на коліна або на парту;

Дихати спокійно, плечі не піднімати;

Кожне слово пісні вимовляйте чітко і виразно;

Співайте м’яким наспівним голосом.

 

4.Розучування пісні.

(Розучую пісню фразами. Вивчаємо слова першого куплету, нагадую дітям мелодію, виконуємо всім класом.)

- Повторіть слова першої фрази.

                                     І фраза -Щебетала пташечка під віконечком

                                    ІІ фраза- Сподівалась пташечка весни з сонечком)

- Послухайте як вона звучить.

- Тепер співаємо разом.

(Аналогічно вивчається наступна фраза, після чого виконується цілий куплет.)

 

5.Художнє завершеня

-Діти,  ми вивчили слова пісеньки, тому зараз ми заспіваємо цю пісню.

Впевнившись, що діти добре засвоїли мелодію пісні, співаю пісню в цілому з усіма куплетами, дотримуючись темпу, ритму, характеру, художнього образу.

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

-    Пригадайте, про що ви говорили на попередньому уроці? ( На попередньому уроці ми говори про…)

 

V. Мотивація начальної діяльності.

Українська пісня  - одне  з найцінніших  надбань українського народу. Краще української пісні немає нічого в світі. Жодна пісня не звучить так мелодійно і магічно, як українська і навіть не важливо про що вона і ким виконується — вона завжди лягає до серця. Її завжди хочеться слухати. Коли вона звучить  , серце не може  залишатися байдужим  і холодним , бо в ній  стільки  трепетної щирості ,  ніжності, відвертої довіри. Одного разу  одна літня жінка сказала «Моє серце від болю  й випробувань  скам’яніло, ніщо його вже не зворушує. А почую   українську пісню  - плачу . Вона-як молитва»

Народні пісні для України - все:

І поезія, й історія, і батьківська могила.

Пісні ці – народний літопис,

Живий, яскравий, сповнений барв, істини,

Який розкриває все життя народу.

М. Гоголь

- Як ви розумієте ці слова?(Пісня показує  життя у барвах. Вона змальовує все буття народу, супроводжує його повсякчас, тому народні пісні для України -  це і поезія, й історія, і батьківська могила.)

 

VІ. Повідомлення теми та розкриття її змісту.

- Сьогодні на уроці музичного мистецтва ми ознайомимося з українською  музикою ,  яка стала відомою у всьому світі.

    Надзвичайним скарбом нашого народу завжди була пісня. Українці співали в будень і в свято, в рідному домі та на чужині, виливали свою радість і тугу. Пісні про родинне життя і побут, прагнення народу до волі та пошуки кращої долі становлять окремий пласт народної творчості і називаються побутовими. Побутові пісні надзвичайно різноманітні за тематикою, сюжетами та мотивами.

        Виникнення козацьких пісень пов’язане з історією козацтва. В них оспівуються козацькі походи, туга за рідними і батьківщиною, сутички з ворогами й нелегка доля в полоні.

Кріпацькі пісні зображають тяжке підневільне життя селян.

Ліричні пісні розповідають про кохання, біль розлуки, щастя материнства і біль сирітства, сімейну злагоду та незгоду.

У жартівливих піснях особисті почуття, сімейні проблеми або життєві історії змальовуються з доброзичливим гумором.

Колискові пісні передають прагнення матері бачити свою дитину здоровою, щасливою, розумною, доброю і працьовитою.

Дитячі пісні — це різноманітні забавляли, заклички, дражнилки, лічилки тощо.

      У побутових піснях мелодія, як правило, нескладна, часто повторюються фрази або окремі слова, приспів іноді відсутній. Розповідь ведеться від головного героя або декількох осіб.

 

VІІ. Слухання музики

а )вступне слово вчителя

       Доля відомої української пісні «Їхав козак за Дунай» має цікаву, майже трьохсотлітню історію. Українці співали її ще в середині XVIII століття, а невдовзі вона набула популярності й у Західній Європі.

       Якось німецький композитор Л. Ван Бетховен почув цей мотив у Відні. Так народився твір — варіації на тему пісні «Їхав козак за Дунай». Композитор кілька разів опрацьовував мелодію і створив обробки для   голосу в супроводі фортепіано, скрипки та віолончелі й обробку для фортепіано і флейти.Згодом пісня долинула до Італії і залишилася там у творі італійського композитора Томмазо Траетта. Учень В. Моцарта — композитор Й. Гуммель та німецький композитор Й. Шнайдер теж написали обробки цієї пісні для інструментів і хору.

        Слова популярного пісенного твору переклали французькою, чеською, англійською мовами; він навіть подолав відстань через океан і опинився в Америці. Яким же чином ноти пісні «їхав козак за Дунай» потрапили до рук європейських композиторів та хто насправді її автор?

Науковці з’ясували, що створив пісню Семен Климовський — козак Харківського полку.

б )слухання та аналіз варіації виконання Л. Бетховена «Їхав козак за Дунай»

 – Зараз сядьте всі рівненько, руки покладіть на коліна та уважно послухайте виконання української народної пісні «Їхав козак за Дунай». Ваше завдання: сказати про що розповідається у пісні та охарактеризувати її звучання.

(Звучить українська народна пісня « Їхав козак за Дунай »)

Діти, ви прослухали пісню «Їхав козак за Дунай », про що розповідається у ній?(що козак їхав за Дунай на війну, а дівчина не відпускала його.)

  -Діти, охарактеризуйте мелодію цієї пісні, яка вона? ( поривчаста , грайлива,тужлива , життєва).

-А зараз ми з вами послухаємо  варіацію пісні «Їхав козак за Дунай»  Л.Бетховена. Коли Він почув цю пісню він був настільки вражений і за чарований  , що  написав свою варіацію до цієї пісні. А  ще він не змінив назву цій пісні , ця пісня в Італії так і мала назву «Їхав козак за Дунай».

- А  зараз дуже уважно прислухайтеся  , як  у цій варіації відчутно такі інструменти як фортепіано , скрипка…

-Діточки , а зараз  охарактеризуйте  мелодію цієї пісні  , яка вона?(безрадісна , мужня , піднесена, виразна).

-  Опишіть свої враження від прослуханих творів.

-  Як змінилась українська пісня у творі Л. ван Бетховена?

-  Які засоби виразності використав композитор у своїх варіаціях?

-  Пригадайте, які твори Бетховена ви слухали раніше.

 

VІІІ. Підсумок уроку.

Як називається пісня яку ми сьогодні слухали?( Їхав козак за Дунай)

Хто є автором цієї народної пісні?( Автором цієї пісні Семен Климовський — козак Харківського полку.)

Хто створив варіацію до цієї пісні?( Л. Бетховен)

Що вам найбільше сподобалось сьогодні на уроці?

Наш урок завершено. Дякую всім за співпрацю. До побачення!

  

 

 

docx
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку