Тема. Українська тематика в творах композиторів інших країн. Вивчення пісні «Щебетала пташечка». Слухання музики Л.Бетховен , варіації на українські теми.
Навчальні цілі: Учень/учениця має уявлення про: народну музику і твори композиторів інших народів; вміє аналізувати музику, що звучить у класі.
Мета: дати уявлення про українську пісню і тематику у творах інших композиторів; розвивати музичний слух, фантазію, образне мислення; виховувати любов до української народної пісні, інтерес і повагу до музичного мистецтва.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: музичний інструмент(акордеон), ТЗН.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
1.Музичне привітання.
– Діти, на уроці музичного мистецтва ми з вами вітаємося по-музичному. Отож, встаньте, будь -ласка. Я вітаюся до вас словами : «Добрий день вам, діти!». А ви відповідаєте: «Добрий день!».
ІІ. Розспівування. Поспівка «Сонечко»
1. Виконання поспівки вчителем.
- Діти, на сьогоднішньому уроці ми вивчимо нову пісню, однак спершу нам слід підготувати наші голосочки до співу. А для цього ми виконаємо поспівку «Сонечко». Будьте уважні. Я продемонструю вам як слід співати цю поспівку.
2.Вивчення слів.
- А зараз нам потрібно вивчити слова поспівки , повторюйте за мною . (2-4 рази).
Сонечко , сонечко глянь нам у віконечко . Усміхнись!
3. Спів поспівки дітьми(2-4 рази)
- Сядьте рівненько, випряміть спинки, руки покладіть на парти. Співати починаємо всі одночасно за моєю командою.
Після того, як діти послухали, запитую:
– Вона звучить весело чи сумно? ( весело )
– В якому темпі треба виконувати? ( Не дуже швидко, помірно)
– Молодці, діти! Ми з вами добре розспівалися.
ІІІ. Вивчення пісні «Щебетала пташечка».
1.Вступна розповідь.
- Діти, яка пора року наступила? ( Наступила весна )
-Діти , ми так довго чекали весну і ось вона прийшла.
-З чим ми пов’язуємо прихід весни?(Прилітають птахи , розквітають квіточки , на вулиці стає тепліше).
- За що ви любите весну? (Тому що на вулиці стає тепліше , можна іти з друзями погратися)
- Дивний і чарівний наш світ . У ньому стільки краси та радості , що встигай лише придивлятися, прислуховуватися і захоплюватися його чарами , особливо навесні.
- Діти , а чим пахне весна?(Так , вона пахне свіжістю , травами і казкою)
- Які пісні про весну ви знаєте? ( «Весно , йди скоріше» , «Дівчина весна», «Подоляночка»)
-У березні, коли земля ще вкрита снігом, але все тепліше пригріває яскраве сонечко, у полях та гаях можна почути спів жайворонка — маленької непримітної пташечки, яка сповіщає про настання весни.
- Чи знаєте ви , діти , які пташки прилітають у березні?(До нас прилітають такі птахи як грачі , горихвістка, ластівки)
- День за днем , день за днем… Нові радощі , нова пісня народжується . Одні пташки прилетіли , за ними другі.
Земля щедро наповнюється звуками , співає . А як не співати , коли навколо стільки сонця і тепла.
-А чи може музика нагадати нам спів пташок? (Так)
- На сьогоднішньому уроці ми вивчимо ще одну пісеньку, яка називається « Щебетала пташечка».
2.Художній показ пісні.
- Діти, а зараз сядьте рівненько. Я продемонструю вам як слід виконувати цю пісню.
1. Щебетала пташечка під віконечком
Сподівалась пташечка весни з сонечком.
2.Прилинь , прилинь , чаронько , весна красная,
Як легенька хмаронька , в небі ясная.
3.Вбери степи травами , квітчай ніжними,
Потоки купавами , білосніжними.
4.Осип луги перлами , вкропи росами,
Розлийся джерелами стоголосими.
3.Повторення правил співу.
- Перш, ніж приступити до співу, нам слід пригадати правила співу.
Під час співу сидячи руки слід покласти на коліна або на парту;
Дихати спокійно, плечі не піднімати;
Кожне слово пісні вимовляйте чітко і виразно;
Співайте м’яким наспівним голосом.
4.Розучування пісні.
(Розучую пісню фразами. Вивчаємо слова першого куплету, нагадую дітям мелодію, виконуємо всім класом.)
- Повторіть слова першої фрази.
І фраза -Щебетала пташечка під віконечком
ІІ фраза- Сподівалась пташечка весни з сонечком)
- Послухайте як вона звучить.
- Тепер співаємо разом.
(Аналогічно вивчається наступна фраза, після чого виконується цілий куплет.)
5.Художнє завершеня
-Діти, ми вивчили слова пісеньки, тому зараз ми заспіваємо цю пісню.
Впевнившись, що діти добре засвоїли мелодію пісні, співаю пісню в цілому з усіма куплетами, дотримуючись темпу, ритму, характеру, художнього образу.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
- Пригадайте, про що ви говорили на попередньому уроці? ( На попередньому уроці ми говори про…)
V. Мотивація начальної діяльності.
Українська пісня - одне з найцінніших надбань українського народу. Краще української пісні немає нічого в світі. Жодна пісня не звучить так мелодійно і магічно, як українська і навіть не важливо про що вона і ким виконується — вона завжди лягає до серця. Її завжди хочеться слухати. Коли вона звучить , серце не може залишатися байдужим і холодним , бо в ній стільки трепетної щирості , ніжності, відвертої довіри. Одного разу одна літня жінка сказала «Моє серце від болю й випробувань скам’яніло, ніщо його вже не зворушує. А почую українську пісню - плачу . Вона-як молитва»
Народні пісні для України - все:
І поезія, й історія, і батьківська могила.
Пісні ці – народний літопис,
Живий, яскравий, сповнений барв, істини,
Який розкриває все життя народу.
М. Гоголь
- Як ви розумієте ці слова?(Пісня показує життя у барвах. Вона змальовує все буття народу, супроводжує його повсякчас, тому народні пісні для України - це і поезія, й історія, і батьківська могила.)
VІ. Повідомлення теми та розкриття її змісту.
- Сьогодні на уроці музичного мистецтва ми ознайомимося з українською музикою , яка стала відомою у всьому світі.
Надзвичайним скарбом нашого народу завжди була пісня. Українці співали в будень і в свято, в рідному домі та на чужині, виливали свою радість і тугу. Пісні про родинне життя і побут, прагнення народу до волі та пошуки кращої долі становлять окремий пласт народної творчості і називаються побутовими. Побутові пісні надзвичайно різноманітні за тематикою, сюжетами та мотивами.
Виникнення козацьких пісень пов’язане з історією козацтва. В них оспівуються козацькі походи, туга за рідними і батьківщиною, сутички з ворогами й нелегка доля в полоні.
Кріпацькі пісні зображають тяжке підневільне життя селян.
Ліричні пісні розповідають про кохання, біль розлуки, щастя материнства і біль сирітства, сімейну злагоду та незгоду.
У жартівливих піснях особисті почуття, сімейні проблеми або життєві історії змальовуються з доброзичливим гумором.
Колискові пісні передають прагнення матері бачити свою дитину здоровою, щасливою, розумною, доброю і працьовитою.
Дитячі пісні — це різноманітні забавляли, заклички, дражнилки, лічилки тощо.
У побутових піснях мелодія, як правило, нескладна, часто повторюються фрази або окремі слова, приспів іноді відсутній. Розповідь ведеться від головного героя або декількох осіб.
VІІ. Слухання музики
а )вступне слово вчителя
Доля відомої української пісні «Їхав козак за Дунай» має цікаву, майже трьохсотлітню історію. Українці співали її ще в середині XVIII століття, а невдовзі вона набула популярності й у Західній Європі.
Якось німецький композитор Л. Ван Бетховен почув цей мотив у Відні. Так народився твір — варіації на тему пісні «Їхав козак за Дунай». Композитор кілька разів опрацьовував мелодію і створив обробки для голосу в супроводі фортепіано, скрипки та віолончелі й обробку для фортепіано і флейти.Згодом пісня долинула до Італії і залишилася там у творі італійського композитора Томмазо Траетта. Учень В. Моцарта — композитор Й. Гуммель та німецький композитор Й. Шнайдер теж написали обробки цієї пісні для інструментів і хору.
Слова популярного пісенного твору переклали французькою, чеською, англійською мовами; він навіть подолав відстань через океан і опинився в Америці. Яким же чином ноти пісні «їхав козак за Дунай» потрапили до рук європейських композиторів та хто насправді її автор?
Науковці з’ясували, що створив пісню Семен Климовський — козак Харківського полку.
б )слухання та аналіз варіації виконання Л. Бетховена «Їхав козак за Дунай»
– Зараз сядьте всі рівненько, руки покладіть на коліна та уважно послухайте виконання української народної пісні «Їхав козак за Дунай». Ваше завдання: сказати про що розповідається у пісні та охарактеризувати її звучання.
(Звучить українська народна пісня « Їхав козак за Дунай »)
Діти, ви прослухали пісню «Їхав козак за Дунай », про що розповідається у ній?(що козак їхав за Дунай на війну, а дівчина не відпускала його.)
-Діти, охарактеризуйте мелодію цієї пісні, яка вона? ( поривчаста , грайлива,тужлива , життєва).
-А зараз ми з вами послухаємо варіацію пісні «Їхав козак за Дунай» Л.Бетховена. Коли Він почув цю пісню він був настільки вражений і за чарований , що написав свою варіацію до цієї пісні. А ще він не змінив назву цій пісні , ця пісня в Італії так і мала назву «Їхав козак за Дунай».
- А зараз дуже уважно прислухайтеся , як у цій варіації відчутно такі інструменти як фортепіано , скрипка…
-Діточки , а зараз охарактеризуйте мелодію цієї пісні , яка вона?(безрадісна , мужня , піднесена, виразна).
- Опишіть свої враження від прослуханих творів.
- Як змінилась українська пісня у творі Л. ван Бетховена?
- Які засоби виразності використав композитор у своїх варіаціях?
- Пригадайте, які твори Бетховена ви слухали раніше.
VІІІ. Підсумок уроку.
Як називається пісня яку ми сьогодні слухали?( Їхав козак за Дунай)
Хто є автором цієї народної пісні?( Автором цієї пісні Семен Климовський — козак Харківського полку.)
Хто створив варіацію до цієї пісні?( Л. Бетховен)
Що вам найбільше сподобалось сьогодні на уроці?
Наш урок завершено. Дякую всім за співпрацю. До побачення!