Урок з історії України для 5-го класу на тему «Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення памяті про подію та особу.

Про матеріал

Тема. Пам'ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам'ятник як витвір мистецтва для увічнення пам'яті про подію та особу.

Мета: дати учням поняття про пам'ятки історії як джерело історико-культурної інформації; ознайомити з пам'ятниками рідного краю, які увічнюють пам'ять про певну подію чи особу; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння працювати з історичними джерелами, висловлювати власні судження; виховувати інтерес до вивчення теми.

Перегляд файлу

 

 

 

Конспект інтегрованого уроку

з історії України та мистецтва

для 5-го класу

на тему

«Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію та особу»

 

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Першотравневої ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області

Вистороп Тетяна Василівна

 

 

 

2017

Тема. Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію та особу.

Мета: дати учням поняття про пам’ятки історії  як джерело історико-культурної інформації; ознайомити з пам’ятниками рідного краю, які увічнюють пам'ять про певну подію чи особу; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння працювати з історичними джерелами, висловлювати власні судження; виховувати інтерес до вивчення теми.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, проектор, сімейні світлини, підготовлені учнями родинні дерева.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  1. Бесіда за запитаннями.
  • Що таке пам’ятки?
  • Які пам’ятки архітектури вам відомі?
  • Що таке пам’ятник?
  1. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Робота з епіграфом уроку.

Ніхто не вічний у світі, все піде

Але  вічне ім’я довго живе.

Сааде

  • Як ви розумієте ці слова?
  • А як люди увічнюють пам'ять про події чи особистостей?
  • Про кого люди увічнили пам'ять?
  • Сьогодні ми з вами дізнаємось про те, які пам’ятки розповідають нам про минуле нашого краю, яких історичних особистостей люди увічнили в пам’ятниках та за які заслуги?
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Слово вчителя.
  • Про минуле людства ми дізнаємося з пам’яток, що залишилися з тих часів. Це і архітектурні споруди і пам’ятники.
  • Чи можна віднести пам’ятник до мистецтва?
  • До якого саме жанру? (Скульптура)

Скульптура – це

  1. Вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну або рельєфну форму і виконуються ліпленням, витісуванням, різьбленням, виливанням тощо.
  2. Твір цього виду мистецтва.
  1. Робота з візуальними джерелами (с. 160 підручника)
  • Роздивіться, зображені на фотографіях пам’ятники.
  • Всі вони присвячені відомим вам подіям або історичним діячам. Пригадайте їх. Сформулюйте 2-3 твердження, які доводять, чому ці події та історичні діячі гідні увічнення.
  1. Робота в групах.

Клас ділиться на три групи. Кожна група отримує завдання.

1-ша група.

  • Користуючись додатковою інформацією, підготуйте розповідь про діяча, якому присвячено пам’ятник за таким планом.
  • Нещодавно у м. Харкові на станції метро «Історичний музей» було встановлено пам’ятник Івану Сірку.

Іван Сірко

«Навесні 1668 р. зміїв чани знову повстають проти колоніальної політики Московського уряду. Тепер уже зміївський козацький полк, на чолі якого стоїть полковник Іван Дмитрович Сірко, який «...после свого возвращения из похода на Крым и получения за то похвальной грамоты от царя, оставил по неизвестной причине Сичь и очутился на Слободской Украине в звании полковника города Змиева и заведуючего козачьими слободами Мерефа и Печенеги». 11 березня Іван Сірко повів зміївський полк та мерефянську сотню на Харків, розраховуючи на обіцяну підтримку гетьмана Брюховецького. Але обіцяної допомоги не надійшло. Московський уряд кинув проти повсталих війська з Чугуєва. Харкова. Царські війська, набагато краще озброєні і вимуштрувані, примусили загони Івана Сірка відступити на Правобережну Україну. Повстання було нещадно придушене, повсталих покарано.»

  1. Ким був історичний діяч, якому споруджено пам’ятник?
  2. Коли він жив?
  3. У яких подіях брав участь або з якими подіями пов'язаний?
  4. Чи вшановують цього діяча в інших місцях? Чому?

2-га група.

  • Уважно прочитайте легенди та проаналізуйте їх за планом.
  1. Яким історичним подіям чи постатям присвячена ця легенда?
  2. Як втілено у легенді ставлення до події/постаті?
  3. Навіщо було створено цю легенду?

Легенди

  1. «Недалеко від тих місць, де люди побудували городище, була волога, заболочена місцевість із густими чагарниками, яка й була розсадником змієподібних. Ось і назвали ті місця Змієвими, а городище – Змієвим».
  2. «В ХІ ст.. після розгрому печенігів на цю територію прийшли половці. Половецька орда хана Шарука поселилась на Дінці, заснувавши своє місто Шарукань. За мужність і мудрість половці називали свого хана Змієм. З часом назва половецького міста Шарукань трансформувалась у назву Зміїв».

3-тя група.

  • Розгляньте зображення та прочитайте інформацію. Складіть розповідь за планом.
  1. Чим була зумовлена, коли та за яких обставин відбулася подія, якій присвячено пам’ятник?
  2. Якими були результати та наслідки цієї події для вашого краю?
  3. Хто брав участь у цій події з місцевих мешканців?
  4. Чи вшановують цю подію в інших місцях? Чому?

Додаткова інформація.

17 жовтня 1888 р. Росію облетіла звістка: «Царский поезд, в котором вся семья Александра ІІІ возвращалась из Ливадии в Санкт-Петербург, потерпел крушение недалеко от станции Борки под Харьковом». Царська сімя залишилася неушкодженою, а з царського оточення було травмовано 68, з них загинуло 21 людина. Від неминучої загибелі сімю монарха вберегло неймовірне: колісні секції, на яких був закріплений каркас вагона, після удару, налітаючи одна на одну, утворили піраміду. Дах вагона одним кінцем упав саме на цю випадкову опору і «…не дойдя до земли 2 аршина, образовала с полом треугольное отверстие из которого и вышли все, обреченные на смерть, изорванные, испачканные, но целые…». 1889 року настоятелем Святогорського монастиря на цьому місці засновується монастир Спасів скит.

  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Робота з візуальними джерелами.

Розгляньте пам’ятки. Скажіть, яким подіям чи особистостям вони присвячені.

       

         

  1. Підсумки уроку.
  1. Бесіда за запитаннями.
  • Чи цікаво було працювати на уроці?
  • Що сподобалося найбільше?
  • Про що б хотіли дізнатися більше?
  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 21 підручника.
  2. Підготувати повідомлення про один із пам’ятників свого населеного пункту.
Середня оцінка розробки
Структурованість
4.9
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Чернявська Юлія Віталіївна
    Гарний урок. Відповідає віковим особливостям.Методично побудований доцільно. Дякую.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гура Ірина Сергіївна
    Дякую за гарний конспект!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Севрук Ніна
    Дякую ! Успіхів!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Вистороп Тетяна Василівна
    Мені приємно, що мій урок став вам у пригоді! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Онищук Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Гервас Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Коробчевська Світлана Валентинівна
    Дякую за цікавий урок. Допоміг при підготовці.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
17 січня 2018
Переглядів
20805
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку