УНІВЕРСАЛЬНІ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНІ КАРТКИ
ДЛЯ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Загальні завдання
1. Розставте, де треба, розділові знаки.
2. Обґрунтуйте орфограми, вжиті в тексті (підкресліть однією рискою небуквені, а двома - буквені орфограми).
3. Створіть завдання до текстів для перевірки знань та умінь за
визначеною вчителем темою.
Додаткові завдання
Виконайте мовні розбори (відповідно до вимог чинної програми):
Картка N° 1
НАЦІЯ І МОВА
Нація вища форма природного обʼєднання людей. І вся політична історія людства взаємини між націями.
Мова як підсистема порівняно з іншими підсистемами (антропологічною будовою тіла психічним складом світосприйняттям, культурою) має ту особливість, що вона просякає їх усі. І якщо антропологічний склад нації помітно не залежить від мови, то вже психічний склад темперамент впливає на виражальні конструкції мови її експресивність. Очевидячки, журавля українці могли б назвати й краном. Мабуть у мові є багато назв птахів дерев звірів не зумовлених психічним складом українців. Але коли вираз «їхати під гору» для українців означає їхати вверх (а для росіян - униз) то тут маємо прояв особливого сприйняття зовнішнього світу що зумовлено особливостями психічного складу.
Не можна сказати що мова нації це сама нація бо за межами мови залишаються особливості антропологічного складу нації.
Проте вже перша духовна субстанція що виростає з тіла (матеріальної компоненти людини) темперамент впливає на мову.
(За Л. Лук'яненком)
Додаткові завдання
Р - перше речення третього абзацу, Ф - обʼєднання, M - підсистема, МОРФ - вже, Л - нація, С - виростає.
Картка N 2
ДИВНА І ДИВОВИЖНА КОРЕЯ
Сьогоднішня центральна частина столиці це найзухваліша фантазія яка вміло поєднала новітні хмарочоси майбутнього з будівлями виконаними в національному стилі майстрами давнини.
У центрі міста посеред багатоповерхових універмагів офісів банків і фірм досі зберігаються ґрати Намдемун і Тонденум (в перекладі: Східні й Західні ґрати). За оповідками мешканців Сеула в давнину ці грати слугували обороною від різноманітних завойовників... туристів насамперед привертає традиційний буддійський живопис настінного розпису. У палітрі національного живопису яка сформувалася в епоху Когурьо є пʼять основних кольорів, що символізують метал дерево воду вогонь і землю. Окрім того блакитний колір сходу білий заходу червоний півдня чорний півночі, а жовтий центру. Усе це мимоволі переносить людину в світ містики й алегори.
Врешті-решт Схід багато чим відрізняється від Заходу. Це зовсім інші культура цивілізація сприйняття світу та форма мислення. I мабуть не настане той час коли ми будемо однакові в усьому. Але можливо саме тому що ми такі різні корейці захоплено спілкувалися з українцями розпитували про нашу молоду державу сучасний стан економіки.
(З газети)
Додаткові завдання
P - 1, Ф - відрізняється, М - слугували, МОРФ - захоплено, Л - економіки, С - сьогоднішня.
Картка N 3
Кожна рослина висівається по-своєму. Дрібні горішки берези розносить вітер і для цього вони мають «крильця» які нагадують вуха Чебураки. Горішки вільхи переносить вода вони легко плавають завдяки повітрю що міститься в них. Насіння череди чи лопуха розносять тварини до шерсті яких ці рослини легко чіпляються. Насіння горобини яблуні також розносять твариниуніверсальні диференційовані картки для уроків української мови,
а більше птахи вони поїдають плоди разом із кісточками і за деякий час «висівають» їх на новому місці разом із послідом.
Є в природі багато рослин які розсівають насіння «власними силами». У жовтої акації або як ш ще називають карагани на-приклад в суху погоду лопаються стручки. Їхні стулки при цьому з такою силою скручуються що боби розлітаються на декілька метрів. Плоди розрив-трави ще дивовижніші вони вибухають від найменшого дотику розкидаючи насіння. А от арахіс сам «закопує» свої плоди в ґрунт. Там вони достигають і насіння опиняється в сприятливих для проростання умовах.
(За Н. Війтишиною)
Додаткові завдання
Р - 2, Ф - насіння, М – лопаються, МОРФ - декілька, Л - рослини, С - розлітаються.
Картка N 4
І ЗНОВ ЦВІТЕ МАГНОЛІЯ
Екзотичні квіти магнолії були названі на честь відомого фран-цузького ботаніка П. Магнола ще в кінці сімнадцятого сторіччя.
У Північній і Центральній Америці а також у Південно-Східній Азії зустрічаються магнолії вісімдесяти видів. Квітки магнолії великоквіткової використовуються в парфумерії а на її листках писали колись листи з південних курортів. Висушений листок підсушували клеїли на нього марку і кидали в поштову скриньку.
У деяких видів магнолії багато ефірної олії. Рідкий екстракт її використовується в медицині оскільки він знижує артеріальний тиск і зменшує біль у ділянці серця. Найекзотичнішою вважається магнолія великолиста американського походження. Тї листя досягає одного метра в довжину а білі духмяні квітки 30 санти-метрів у діаметрі. Вона швидко росте морозостійка.
Існує легенда за якою квіти магнолій це душі дівочі. Вони розпускаються з весною щоб віддати їй своє тепло. Справді повітря
в бутонах завжди на кілька градусів тепліше від навколишнього.
Навіть жуки які запилюють квітки магнолій заповзають туди на ніч ховаючись від приморозків.
(За Н. Війтишиною)
Додаткові завдання
Р - останнє речення, Ф - запилюють, М - найекзотичнішою, МОРФ - приморозків, Л - духмяні, С - морозостійка.
Картка N 5
ПРИТЧА ПРО МИТЬ
Чомусь іще зі шкільних років запав у памʼять поетичний рядок Хлопʼятко у долоні впіймати хоче Мить. Звісно щемку трепетну незабутню... Ніби натруджена і ніжна материнська долоня лягла на твою дитячу голівку й увесь світ усміхається до тебе. І видається суцільною казкою. Лише з одними добрими героями.
Бо знервованих вишарпаних нашою посткомуністичною зли-денщиною і невизначеністю де любов римують з «баксами» ,а гідність з високим чиновницьким кріслом нас дедалі більше мучать ностальгія за отією Миттю. Краси, благородства таланту. Наші спраглі душі потребують неповторної сповідальності яка озива-ється болем і радістю Митця. У слові музиці пластиці барвах...Бо така вже природа мистецтва що воно викликає адекватну реакцію тих хто ним причащається.
Перед тобою шановний читачу лише едина Мить з мистецького життя тих, кого ти любиш чиїм співом насолоджуєшся.
Мить, «схоплена» чутливою плівкою і залишена для нас для вічності.
Була б у мене Вічність, якби впіймав я Мить!
(За В. Краснодемським)
Додаткові завдання
P-друге речення, Ф - вічність, M - насолоджуєшся,
МОРФ - впіймав, Л- плівкою, С - знервованих.
Картка N 6
Вечоріло. Поволі йду замислившись додому. Дивлюся біля го будинку сидить зграйка веселих хлопців.універсальні диференційовані картки для уроків української мови
Привіт! кажу. Що робите якщо не секрет.
Граємося.
А в яку ж гру, цікаво?
Та ось.. сидимо... розмовляємо розповідаємо цікаві історії.
А може сірниками бавитеся цигарками?
Та ні! Майже хором. Кажемо ж цікаві історії розповідаємо...
Ну добре ось розповісте ви кожен усі свої цікаві історії що далі Що робитимете приміром завтра
Не знаємо...
А риболовля хлопці га? Ось же гирло Десни від нас недалеко якихось півгодини їзди велосипедом. А футбол А інші наші українські народні ігри?..
Та... ну... - засумували, бачу, мої співбесідники...
Сумно зробилося й мені... І вже прощаючись пообіцяв юним співбесідникам надрукувати їхній знімок у великій газеті дістав фотоапарат клацнув. Бачу проясніли дитячі обличчя засвітилися очі цікавістю..
(За О. Ващенком)
Додаткові завдання
P -останнє, Ф- великій, М - фотоапарат, МОРФ - клацнув, Л - знімок, С - співбесідники.
Картка N 7
Хай народиться з протиріч його життя боротьби й влади хай стане памʼяткою цього каламутного й великого в своєму неспокої часу коли народ руський явив світові не лише велич своєї сили а й велич духу. І хай тоді кажуть про князя Ярослава що хочуть.
Але так тільки думав князь а не сказав нічого не зворухнувся так само загадково тримався на межі світла й темряви. Він стояв дивився а може й не дивився на зліплений з воску храм рівного якому ще не бачив ніхто ніколи.
(За П.Загребельним)
Додаткові завдання
P - перше речення, Ф - князь, М - ніхто, МОРФ - зліплений, Л - життя, С - зворухнувся.
Картка N 8
Дізнавшись про його ґрунтовні дослідження життя і творчості Івана Франка я був уражений подробицями Каменяревих страждань. Як і творами також. Іх зневажали, забороняли приховували від людей. І це ті твори що були яскраво визначальними в його творчості й реальному житті!
Із Гораком я говорив про уподобання Франкове та його ве-летенську літературну і громадсько-політичну працю. Точніше блискуче оповів Роман а я слухав та обурювався: чому ж до 50-томника не увійшли його поетичні твори що були відомі й у Галичині й у нас на Великій Україні?
Тоді подумалося що з творами такого велета духовності українського народу не може впоратися цілий інститут літератури з його академізмом і професорією. Та сам Іван Франко сто літ тому про це писав:
Вони бояться, що ти ще не згинув
Що в тій могилі не поліг, не стлів
Що в слушний час поверне в Україну
Ще раз ізбудиш громом своїх слів.
Вони бояться, чи та вкрівля з глини
Ножів не криє, списів, хоругв,
Старої слави й сили України
Котра от-от воскресне, встане знов.
(За М. Василенком)
Додаткові завдання
Р - четверте речення, Ф - уподобання, М - академізмом, МОРФ - його, Л - слів, С - впоратися.
Картка N 9
За приблизними підрахунками, твори Франка це близько ста томів. Адже одне його листування становитиме більш як десяток томів додатково. А 5 томів «Апокрифів і легенд» а «Галицько-руські народні приповідки» в шести книгах?! А філософські праці та вражаюча літературна критика?! Звичайно грунтовна критика марксизму, видана Франком була для масового читача та й для літературознавців маловідома й заборонена. А хотілося щоб люди знали як Франко розглядав питання соціалізму і демократизму москвофільства й українофобства семітизму й радикалізму...
По виданню Франкової урізаної спадщини і зʼявилася навʼязлива думка дати людям невеличкий том недрукованого за радянські часи але можливо найгострішого. Це я й запропонував Горакові. Умовилися що упорядкування зробить Зіновія Тарасівна Франко. Після кількох років праці вона занесла рукопис до редакції. На той час у 1985 році мені після двох доган пропонувалося шукати іншу роботу.
(За М. Василенком)
Додаткові завдання
Р - перше речення, Ф - спадщини, М - з'явилася, МОРФ - навʼязлива, Л - після, С - близько.
Картка N 10
Михайло Сергійович Грушевський перший Президент України, найвидатніший її історик і вчений, інтелектуал зі світовим імʼям жив і діяв на доленосному для України зламі XIX-XX століть.Адже народився він 1866 року, 29 вересня, за 34 роки до початку віку двадцятого.
І в ХХ столітті доля відвела йому також 31 роки. Ця умовна межа, що поділила навпіл життя геніальної людини, причетної од-разу до своїх століть була для всього українського народу початком його національного відродження й боротьби за державність.
Михайло Грушевський ґрунтовно робив свою роботу і писав історію і водночас творив й обіймаючи найвищі державні посади. Його геній, очевидно полягав у тому що виносивши і викристалізувавши у своїй дослідницькій діяльності ідею української держави він безпосередньо реалізовував її в умовах народно-демократичної революції в Україні 1917-1921 років.
(З журналу)
Додаткові завдання
P- перше речення, Ф - дослідницькій, М - причетної, МОРФ - найвидатніший, Л - грунтовно, С - водночас.