Центр дитячої творчості «Надія»
Упроваждення інноваційної технологій на заняттях гуртка «Бісероплетіння»
Керівник Корольова Л.Л.
м. Першотравенськ
Використання інноваційних методів навчання в процесі бісероплетіння
Метою трудового навчання є формування технічно, технологічно освіченої особистості, підготовленої до життя та активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства, життєво необхідних знань, умінь і навичок ведення домашнього господарства, забезпечення умов для професійного самовизначення учнів, вироблення в них навичок творчої діяльності, виховання культури праці. Трудове навчання сприяє формуванню в у вихованців компетентностей, а саме:
- технічного і технологічного кругозору;
- культури праці та побуту;
- самостійного та критичного мислення;
- розвитку особистісних якостей, потрібних людині як суб’єкту сучасного виробництва і культурного розвитку суспільства, виховання відповідальності за результати власної діяльності.
Дослідження науковців засвідчили, що творчість — це досить складний і своєрідний процес, якому можна навчитися. Для цього необхідно виявити його закономірності, на основі яких можна створити певні методи або прийоми. Пошук наукової організації творчої праці дав змогу розробити нові методи розв'язку проблемних задач. Серед розроблених ученими методів найбільш ефективними і відомими в сучасній літературі з питань технічної творчості є: метод мозкового штурму, метод фантазування, метод зразків, метод фокальних об'єктів, метод створення образу ідеального об'єкта.
Отже, під час першого заняття варіативного модуля «Технологія бісерного плетіння на дротяній основі» передбачено календарним плануванням передбачає вивчення теми «Загальні відомості про техніки й технології бісерного плетіння». Тип цього заняття - урок засвоєння нових знань, постановка мети зосереджує увагу учнів на історії бісерного плетіння та техніках його виконання.
Під час вивчення цього матеріалу використовується інтерактивна методика викладу «Ажурна пилка», яка виконується в кілька етапів. Спочатку пояснення учням порядку виконання роботи (додаток 1).
Сьогодні на занятті ми будемо вивчати новий матеріал за допомогою технології «Ажурна пилка». Під час роботи методом «Ажурної пилки» ви повинні бути готовими працювати в різних групах.
1. Спочатку ви працюєте в «домашній» групі.
2. Потім в іншій групі ви будете виступати в ролі «експертів» з питання , над яким працювали в «домашній» групі та отримаєте інформацію від представниць інших груп.
3. Потім знову повернетеся в свою «домашню» групу для того, щоб поділитися тією ново. Інформацією, яку вам надали учасники інших груп.
1-й етап (7 хв.):
Об’єдную учнів у 3-и групи («домашніх») і пропоную кожній учениці табличку з кольоровою позначкою (червоною, жовтою, зеленою, синьою) так, щоб кількість позначок різного кольору в кожній групі була приблизно однаковою. Роздаю завдання групам (додаток 2: завдання групі 1, завдання групі 2, завдання групі 3).
2-й етап (8 хв.):
Пропоную учням об’єднатися у 4 «експертних» групи так, щоб у першу увійшли учениці, що мають таблички з червоною позначкою і працювали у «домашніх» групах 1, 2, 3. друга «експертна група складається з учениць, що працювали в цих самих «домашніх» групах і мають таблички з жовтою позначкою, третя «експертна» група – мають таблички з зеленою позначкою, четверта – мають таблички з синьою позначкою.
Кожна з учасниць ознайомлює інших зі змістом опрацьованої нею інформації. «Експертна» група аналізує матеріал в цілому.
3-й етап (5 хв.):
Учням пропонується повернутися «додому», щоб поділитися знаннями, отриманими в «експертній» групі. Причому треба намагатися донести інформацію якісно і в повному обсязі. Завдання «домашніх» груп на даному етапі – корекція та остаточне узагальнення всієї інформації.
Кожній групі даю картку «Схема обговорення» (додаток 3). Прошу висловитися представників кожної «домашньої» групи за даною схемою.
Коли учні висловляться, коротко розтлумачую питання , які здалися їм найскладнішими, якщо виникає потреба.
На наступному етапі уроку (закріплення нових знань) можна використати ще один інтерактивний метод- гру. Даний метод має широке застосування у школах.
Гра «Додатковий бал»
Гра проводиться в усній формі. Учням пропонується закінчити речення. За правильну відповідь додається один бал до оцінки.
1. «Фальшиві перли» по-арабські називали … («бусер»).
2. Маленькі, злегка сплющені намистинки діаметром не більше 2 мм з отвором для нитки, називають … (бісером).
3. На скляних заводах бісер виробляють способами … (витягування та видування).
4. Короткі трубочки довжиною 2-3 мм, називають … (січеним бісером).
5. Для виготовлення бісеру використовують скло … (емальоване або пофарбоване прозоре).
6. Трубочки довжиною 5-10 мм, називають … (стеклярусом).
7. За способом низання розрізняють техніки низання … (в одну нитку, в дві нитки).
8. Простими називають вироби з бісеру, які … (виконані тільки однією технікою).
9. За виглядом бісерні вироби бувають … (щільні й ажурні).
10. Складними називають такі вироби, які … (виконані двома й більше техніками).
При підбиті підсумків проводимо бесіду за до допомогою методу Мікрофон. Даний метод використовуємо аби залучити до обговорення усіх вихованців . Питання для обговорення.
Запитання до учнів:
1. Як ви вважаєте, чи виконали ми ті завдання, що поставили на початку уроку? Чому ви так вважаєте?
2. Що сподобалося вам при роботі в технології «Ажурна пилка»?
3. Які труднощі виникали у вас протягом уроку?
4. Що ви порадите однокласникам для подолання таких труднощів?
Пропонуємо вихованців оцінити свою роботу на кроці , виставивши собі від 0 до 2 балів за кожним з критеріїв, а також врахувати додатковий бал, отриманий під час гри, заповнивши картку самооцінки роботи на занятті .
Картка самооцінки роботи на занятті
Прізвище, ім’я ___________________________________
Оцінить свою роботу на кроці, виставивши собі від 0 до 2 балів за кожним з критеріїв, а також врахуйте додатковий бал, триманий під час гри.
№ з/п |
Критерії |
Бал |
1. |
Я брала активну участь у роботі групи |
|
2. |
Я надавала підтримку іншим учасницям групи, заохочувала їх |
|
3. |
Я ретельно працювала над завданням |
|
4. |
Я доповідала класу про результати роботи групи |
|
5 |
Я вдало узагальнювала думки і просувала групу вперед |
|
6. |
Додатковий бал (1 бал) |
|
Всього балів ______
Наступне заняття з даної теми буде присвячене економічності бісероплетіння. Щоб дане заняття пройшло цікавіше використовує такий метод навчання як гра.
План проведення гри:
I. Вступне слово педагога з поданням експертної ради та розподілом ролей ділової гри «Економіка в бісерного рукоділля»
ІІ. Основна частина
1. Сторінка перша «Найменші витрати» (економічно ефективне виріб за техніками бісерного рукоділля)
2. Сторінка друга «Економний бісер» (вибір економних матеріалів)
3. Сторінка третя «Вартість бісерного прикраси» (розрахунок вартості бісерного вироби)
4. Сторінка четверта «Бісерна реклама» (краща економічна реклама)
III. Заключне слово редактора (педагога)
Зміст гри: Вступне слово педагога.
Педагог: Останнім часом таке питання як економіка, міцно входить у наше життя, вимагає економного підходу до всього. Слово «економіка» походить від грецького слова, яке перекладається на російську мову так - мистецтво ведення домашнього господарства. У наш час частіше вживається в більш широкому сенсі, означає господарство тієї чи іншої країни, галузі. Знання про економіку дозволяють успішно вести господарство, найкращим чином організувати справу, отримати вигоду. Сьогодні кожному з вас, діти, треба приміряти на себе ролі співробітників редколегії журналу «Бісеринки», в якому ми спробуємо висвітлити економічні питання в бісерного рукоділля. Рита стане економістом-технологом, Сабіна - менеджером з реклами, економістом по ціновій політиці стане Ксенія, а експертом за матеріалами - Юля. А я з вашого дозволу буду редактором.
Редактор роздає бейджики
Редактор: Приступаю до своїх обов'язків.
Отже. Починаємо засідання редколегії журналу «Бісеринки», всі сторінки цього журналу ми посвітив економічних питань у бісерного рукоділля - як з найменшими витратами виготовити виріб, витративши на нього трохи матеріалу, як розрахувати вартість бісерного вироби, і, звичайно, не обійдемося без реклами. Завдання зрозуміле?
II. Основна частина
1. Сторінка перша «Найменші витрати» (економічно ефективне виріб за техніками бісерного рукоділля)
Редактор:
Ми отримуємо величезну кількість листів, але прийшли факсом дві фотографії бісерних виробів та питання до них зачепили мене за живе своєї поставленої проблемою: яке з двох виробів найбільш економічно ефективне: за кількістю матеріалу, за часом і технології виготовлення.
Завдання економісту-технологу: Провести аналіз двох виробів за фотографіями і визначити, яке з них можна вважати більш економічно ефективним.
Редактор дає листок з надрукованими на комп'ютері фотографіями-виріб «Зима» (техніка гобеленового плетіння по одній бісеринці і накладення незалежних підвісок) і виріб «Листочки» (техніки косою мозаїки, низание ланцюжка в хрестик)
Редактор: Даю підказку: термін економіки - економічна ефективність-досягнення найбільших результатів при найменших витратах. Розбирати ці вироби потрібно за такими параметрами: за кількістю використовуваних матеріалів, по трудомісткості бісерних технік і технологій, за кількістю витраченого часу на виготовлення виробів. Іншими словами, як виготовити виріб дешево і швидко. Зараз економіст-технолог дасть нам чітку характеристику кожному виробу.
Приблизна відповідь: За кількістю бісеру вироби приблизно однакові. Якщо розглядати ці прикраси, то обидва виконані в двох техніках: перше - у техніці гобеленового плетіння і низание незалежних підвісок; друге-плетінням в хрестик і косе (діагональне) мозаїчне. За технологією виготовлення виріб «Листочки» більш трудомістке, часу на нього витрачено більше, тому що кожен листочок плететься окремо, а потім, після виготовлення ланцюжка в хрестик, ще й приєднується до основи. А у виробі «Зима» на ланцюжок гобеленового плетіння накладені ряди незалежних підвісок, набраних за картинкою ткацтва в хрестик. Тому воно більш економічно. Хоча і більш простий виріб, виконане найпростішими техніками, може бути красивіше найскладнішого.
Редактор: Ви вірно вибрали більш економічно ефективне виріб. І те й інше виріб складне, в кожному з них використані по 2 техніки бісерного рукоділля, але «Зима» простіше у виготовленні, тому що використовується готова схема, і підвіски виконуються по ній, а у виробі «Листочки» - плетіння більш складне, і вимагає фантазії та вміння ретельно прикріплювати кожен окремо виготовлений елемент у єдиний виріб. Ну що ж, ми бачимо, що економніше і ефективніше обійдеться виріб, виконаний з використанням підвісок. Я пропоную включити це резюме в журнал і думаю, що воно зацікавить читачів.
2. Сторінка друга «Економічний та бісер» (вибір економних матеріалів).
Звучить сигнал мобільного телефону. Редактор, вибачаючись, бере телефон і читає смс.
Редактор: Вибачте. О, чудове питання задають. І якраз з нашої теми: «Який бісер - чеський або тайванський - економічніше для виготовлення бісерного вироби?»
Завдання експерту за матеріалами: дослідити бісер виробництва різних країн і відповісти на запитання, який бісер - чеський або тайванський-економічніше?
Зараз експерт з матеріалами проведе експертизу.
Діти проводять експертизу з калібрування бісеру
Експерт з матеріалами говорить і показує:
Ми проводимо експертизу - калібруємо бісер по 5 грамів чеського і тайванського виробництва. Калібрування бісеру - це вибір бісеру одного розміру і гарної якості - без сколів, запливів отворів, без бісеринок нестандартної форми.
Технологія проведення експертизи з бісером.
Розсипають на тканину (серветку) потроху бісер з різних пакетиків, голками починають калібрувати його, вважають кількість відбракованої бісеру чеського виробництва і кількість відбракованої бісеру тайваньського виробництва. І порівнюють отримані результати - бракованих бісеринок тайванського виробництва набагато більше, ніж чеського.
Експерт за матеріалами: Я думаю, вам, колеги, очевидний результат експерименту. Бісер чеського виробництва більш якісний, практично без шлюбу, на 5 грам - Тільки 5 бісеринок поганих, а в тайванському дуже багато відсіву неякісних бісеринок - на 5 грам - 20 штук. Тому чеський бісер можна вважати самим економічним. Адже його весь можна використовувати в плетінні, не втрачається час на калібрування, приємно з ним працювати, та й вигляд виробу виграє в порівнянні з використанням тайванського бісеру. І, хоча за вартістю чеський дорожче, все одно готовий виріб можна реалізувати дорожче, ніж виготовлене з тайванського. Недарма кажуть: "Скупий платить двічі». Тому краще брати хороший бісер подорожче, ніж багато, але поганої якості.
Редактор: Підіб'ємо підсумок. Ви провели експертизу бісеру - чеського і тайванського виробництва. Потрібно було відповісти на запитання, який бісер економніше. Якщо врахувати, що кількість вибракуваних бісеринок чеського виробництва в 4 рази менше, ніж тайваньського, то слід, що чеський бісер економніше.
Рада бісеринка використовувати чеський бісер для плетіння помістимо на сторінки журналу
3. Сторінка третя «Вартість бісерного вироби». (Розрахунок вартості бісерного вироби)
Редактор: А ще я думаю, нашим читачам корисно знати, як розрахувати вартість бісерного вироби. Вартість - міра, за допомогою якої визначається значимість кожного товару або його корисність. Вартість - це цінність речі. А ціна - грошовий вираз вартості товару. А то багато питань виникає при реалізації своїх робіт. Зараз економіст по ціновій політиці пояснить, з чого складається вартість виробу, що впливає на неї.
Економіст по ціновій політиці:
Спасибі. Перший розрахунок вартості виробу (приблизний), можна зробити ще на стадії проекту, маючи перед собою макет виробу або його схему. Потрібно знати кількість кожного використовуваного матеріалу (бісеру, намистин, ниток та іншого) і вартість одиниці цього матеріалу. Складаємо таку таблицю: Найменування матеріалу Ціна за 1 шт, р. Витрата Всього
У такому розрахунку ми не враховуємо витрата на тепло та електроенергію. Трудовитрати бісерщіци також важко підрахувати: ця цифра завжди умовна і залежить від майстерності умільці. У результаті отримуємо підсумкову суму, яка вважається все-таки приблизною. Більш точно можна все прорахувати по закінченню роботи. Економити можна в процесі роботи, якщо більш точно розрахувати довжину нитки, купити якісний бісер і декорувати виріб саморобної застібкою. Якщо використовуєте неякісний матеріал, виріб буде дешевим, і можна програти у красі.
Редактор: Дохідливо ви пояснили. Тепер спробуємо ці знання застосувати для підрахунку вартості виробу.
Завдання: підрахувати вартість потрібних матеріалів за таблицею для браслета «Блакитні ягідки». По таблиці, даної економістом по ціновій політиці, всі інші підраховують вартість браслета «Блакитні ягідки». Найменування матеріалу Ціна Витрата Всього, р
Редактор: На четвертій сторінці поміщаємо в допомогу нашим майстриням таблицю вартості потрібних матеріалів і, як приклад, приблизний розрахунок вартості бісерного вироби - браслета «Блакитні ягідки». Ця таблиця не враховує трудовитрат бісеринка, а також витрат на електро-і теплоенергію. Розрахунки за цими категоріями ми проведемо наступного разу
4. Сторінка четверта «Бісерна реклама» (краща економічна реклама)
Редактор: Без реклами нікуди не дітися в наш час. Нагадую, що слово «реклама» запозичене з французької та латинської мов і означає «викрикую». Це цілеспрямоване розповсюдження відомостей (інформації) споживчих властивостей товарів або послуги з метою їх продажу. Це необхідність оповіщення оточуючих людей про рід діяльності, якій зайнятий власник майстерні, лавки, а також про вироблених і пропонованих до продажу товарів. У сучасному світі важко знайти предмет або вид діяльності, який би не рекламувався. Без реклами нікуди не дітися в наш час.
Завдання менеджера з реклами: необхідно прорекламувати виріб. Перевіримо ваше вміння проаналізувати кожен виріб з економічної точки зору і переконати покупця в необхідності його придбання. Це-сережки «Ялинка», і для гостей - браслет «Білосніжка». Даю вам на рекламу одну хвилину
Редактор роздає співробітників журналу й гостям бісерних виробів.
~ Примірна реклама гостей:
Бісерне виріб - браслет «Білосніжка» - красиво прикрашає руку власника. Біло-блакитне сяйво стеклярусу і бісеру, переходи відблисків заворожують око, змушують зупинитися, завмерти від захоплення. Виріб «Білосніжка» - неповторно, витончено, це модне недороге прикраса, яке вам необхідно купити для своєї подруги, сестри, дівчини.
Приклад реклами дітей:
Бісерні сережки «Ялинка» - вишукана прикраса для будь-якої дівчини. Блиск і мерехтіння парчевого бісеру при ходьбі заворожують погляди глядача, приковують увагу. Сережки «Ялинка» необхідно придбати кожному, хто цінує сучасну моду. Вироби, виготовлені вручну, зараз високо цінуються і затребувані. Другий такий пари ви не зустрінете ніде. Це виріб ексклюзивно.
III. Заключне слово редактора
Редактор:
Чудово. Ось і готова четверта, заключна сторінка. Добре потрудився наш менеджер з реклами. Ці рекламні слогани обов'язково потраплять на журнальну сторінку. Тепер підіб'ємо підсумок. Сьогодні ми з вами розібрали основні економічні поняття - економіка, вартість, ціна, економічна ефективність, реклама. Кожен з вас зіграв свою роль, будь то роль експерта з бісерним матеріалами, Економістом по ціновій політиці, менеджера з реклами, економіста-технолога.
Наш журнал складено з таких сторінок - економічна ефективність бісерних технік у виробах, наступна - вибір економних матеріалів, потім-розрахунок вартості потрібних матеріалів для бісерного вироби, і на четвертій - конкурс на кращу економічну рекламу.
Я думаю, що всі сторінки журналу «Бісеринки» під кодовою назвою «Економіка в бісерного рукоділля» практично готові, і, сподіваюся, що журнал буде дуже цікавий нашим читачам. Бажаю всім плідної роботи.
Інноваційні методи навчання не є зовсім новими, адже подібні підходи застосовувалися з давніх часів, а протягом короткого часу на початку радянської педагогіки були дуже поширеними в закладі (лабораторне та бригадне навчання 20-х років).
Які сильні сторони інноваційних методів навчання? Перш за все – підвищення "ККД" процесу засвоєння інформації. За даними американських вчених, під час лекції учень засвоює всього лиш 5% матеріалу, під час читання – 10%, роботи з відео/аудіоматеріалами – 20%, під час демонстрації – 30%, під час дискусії – 50%, під час практики – 75%, а коли учень навчає інших чи відразу застосовує знання – 90%. [12, 9]. Як бачимо, відносно пасивні методи навчання (коли учень лише засвоює та відтворює інформацію) мають на рівень (в 5-10 разів!) нижчу ефективність, ніж активні та інтерактивні.
Під час навчання із застосуванням інноваційних методів учень стає не об’єктом, а суб’єктом навчання, він відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку (це особливо важливо для старшокласників). Це забезпечує внутрішню мотивацію навчання, що сприяє його ефективності.
Завдяки ефекту новизни та оригінальності інтерактивних методів при правильній їх організації зростає цікавість до процесу навчання.
Приклад використання інноваційних методів навчання представлено у вигляді план-конспекту уроку з «Технології» .
Інтерактивні форми навчання розвивають комунікативні вміння та навички, допомагають встановленню емоційних контактів між учнями.
Застосовуючи групові форми роботи, переконуюсь, що вони успішно формують у дітей потребу здобувати знання, розвивають інтерес, любов до пізнання, допитливість. Працюючи в групах, учні самостійно стають дослідниками, розв’язують доступні для них питання.