Дидактичний матеріал до нестандартного уроку - дослідження на тему: "Визначений інтеграл. Його фізичний і геометричний зміст", та опорний конспект на тему: "Визначений інтеграл та його застосування".
Мета:
Навчальна: формування в учнів вміння застосовувати інтеграл до знаходження площ плоских фігур.
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, математичну грамотність.
Виховна: виховувати акуратність, наполегливість, інтерес до вивчення математики.
Тип уроку: урок закріплення і удосконалення нових знань, умінь і навичок.
Вид уроку: урок - дослідження.
Конструктор уроку:
І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
• Бліцопитування «Математичний розсип».
ІІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок.
• Інтерактивна гра «Калейдоскоп формул».
IV. Повідомлення теми, мети і плану уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
• Проблемна ситуація.
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
• Стратегія творчого пошуку: «Вилікуй» первісні та інтеграли; опорний конспект.
VІ. Перевірка знань учнями фактичного матеріалу.
• Стратегія творчого пошуку «Віхор задач»
VІІ. Підведення підсумків.
• Стратегічний творчий пошук.
VІІІ. Рефлексія.
• Стратегічний творчий пошук «Принцип доповнюваності».
IX. Домашнє завдання. (диференційоване)
Обов’язковий мінімум; тренувальні завдання; творчі завдання.
(перевірка домашнього завдання)
Початковий рівень
«Калейдоскоп формул»
(актуалізація) Середній рівень
(за кожну правильну відповідь – 1 бал) Співвіднести правильно формули.
Функція |
Первісна |
хⁿ, n ≠ -1 |
lnx+C |
1/x, >0 |
-cosx+C |
ex |
xn+1/(n+1) |
sinx |
sinx+C |
cosx |
ex |
(кх+b)ⁿ,n ≠ -l‚ к ≠ 0 |
(sin(kx+b)/k)+C |
1/(кх+ b), к ≠ 0 |
((кх+ b)n+1/к(n+1)) +С |
ekx+b‚ k ≠ 0 |
(-cos(kx+b)/k)+C |
sin(kx+b), k ≠ 0 |
(ekx+b/k)+C |
сos(kx+b), k ≠ 0 |
(ln(kx+b)/k)+C |
(мотивація)
Знайти площі заштрихованих фігур у кожному з випадків.
(осмислення нового матеріалу) Середній рівень
(за кожну правильну відповідь – 1 бал)
1. 2 22dxx33 2 83133 . x
1 1
4
2. x x dx xx0,5 14 4 41 1624 .
1
x x 0,5 0,5 0,5 2 .
3. f x x x0,5 x , Fxx
(закріплення нового матеріалу) Середній рівень
Для функції f(x) знайти первісну график якої проходить через точку М. а) f(x) = 4х-1, М(-1;3);
б) f(x) = sin2x, М(Π/2;5).
Обчисліть інтеграли:
а) ∫dx; б) ∫(3-2x)dx; в) ∫(3х²-4х+5) dx;
г) ∫(2х-3/√x)dx; д) ∫(sin(x/2)cos(x/2))dx;
е) ∫((4/х²)(1-2/х))dx; ж) ∫(4/(3х+2))dx
Рефлексія «Принцип доповнюваності»
Домашнє завдання (диференційоване)
«Опорний конспект» на тему:
«Визначений інтеграл та його застосування»
1. Обчислення визначеного інтеграла (Формула Ньютона - Лейбніца) |
|||||
Формула |
Приклад |
||||
Якщо функція f (x) визначена і не- перервна на відрізку [a; b], а F (x)— довільна її первісна на цьому відрізку (тобто FR (x) = f (x)), то |
Оскільки для функції f x x2 однією з первісних є Fx x3 , то 3 2 2dxx331223313373213. x 1 |
||||
|
bb FbFa f xdxFxa a |
|
|||
2. Криволінійна трапеція |
|||||
Означення |
Ілюстрація |
||||
Нехай на відрізку [a; b] осі Ox зада- но неперервну функцію f (x), яка набуває на цьому відрізку тільки невід’ємних значень. Фігуру, обме_ жену графіком функції y = f (x), відрізком [a; b] осі Ox і прямими x = a і x = b, називають криволі_ нійною трапецією. |
|
||||
3. Площа криволінійної трапеції |
|||||
Формула |
Приклад |
||||
|
Обчисліть площу фігури, обмеженої лініями y = sin x, y = 0, x,x Розв’язання Зображуючи ці лінії,бачимо, що задана фігура — криволінійна трапеція. 2 2 S sin xdx cos x 3 3 |
||||
«Опорний конспект» на тему:
«Визначений інтеграл та його застосування»
4. Властивості визначних інтегралів |
||||||||
|
|
|
||||||
|
Якщо функція f (x) інтегрована на [a; b] і c [a; b], то |
|||||||
|
b c b f xdx f xdx f xdx a a c |
|
||||||
5. Означення визначеного інтеграла через інтегральні суми |
||||||||
|
Нехай функція f (x) — неперервна на відрізку [a; b]. Виконаємо такі операції. 1. Розіб’ємо відрізок [a; b] на n відрізків точками x1, x2, ..., xn – 1 (вважаємо, що a = x0, b = xn). 2. Позначимо довжину першого відрізка через Δx1, другого — через Δx2 і т. д. (тобто Δx1= x1 – x0, Δx2= x2 – x1, ..., Δxn= xn – xn– 1). |
|||||||
3. На кожному з одержаних відрізків виберемо довільну точку ci (тобто ci [xi – 1; xi] , де i = 1, 2, ..., n). 4. Складемо суму Sn = f (c1) Δx1+ f (c2) Δx2+ ... + f (cn) Δxn. Цю суму називають інтегральною сумою функції f (x) на відрізку [a; b].
Якщо n →∞ і довжини відрізків розбиття прямують до нуля, то інтег- ральна сума Sn прямує до деякого числа, яке і називають визначеним інтегралом функції f (x) на відрізку [a; b] і позначають .
|
||||||||