Тема уроку: Її величність – Пропорція.
Мета урок: Сформувати навички використання основної властивості пропорції при розв’язуванні вправ: знаходити невідомий член пропорції, розвивати інтерес до математики, зміцнювати обчислювальні навички учнів, виховувати культуру спілкування, вміння працювати в групах.
Тип уроку: Формування навичок і вмінь.
Обладнання: Завдання на урок записані на картках, маршрутний лист, «скарб».
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання.
Учні виконують взаємну перевірку домашнього завдання за записами, виконаними заздалегідь на дошці вчителем.
II. Вступне слово вчителя.
Колись дуже давно в нашій школі жив загадковий вчитель математики, який дуже полюбляв загадки. В одному з приміщень школи він сховав скриню з скарбом. Але де саме не сказав. Замість цього він залишив декілька завдань,- відповіді на які і приведуть вас до цього скарбу. До цього моменту ще нікому не вдалося знайти цю таємничу кімнату. Саме тому ми звертаємося до вас за допомогою. Спробуйте свої сили. Можливо, саме ви станете тими щасливчиками, які знайдуть скарб!
Правила гри:
1. У грі приймають участь дві команди.
2. Завдання виконуються в приміщенні школи.
3. Під час гри потрібно знайти конкретне місце і там виконувати завдання. Потрібно діяти чітко, злагоджено.
4. Переможцем буде вважатися та команда, що швидше прийде до фінішу.
5. Час зазначається вчителем.
6. Засоби зв’язку здаються перед початком гри.
7. Гра ведеться без підказок.
8. Маршрутні листи в капітанів. Вчитель відзначає виконанні етапи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
На старті роздати першу загадку. Відповідь вкаже на місце виконання першого завдання.
До Яни Іванівни Премудрої ідіть
Швидше біжіть та не блудіть.
Шлях вам підкаже відгадка
На простеньку загадку.
Хочеш розумним стати,
Треба багато книг прочитати,
Щоб знайти всі книги світу
Проходь в (бібліотеку).
Завдання 1. (виконується в шкільній бібліотеці) Амаграми (переставте літери в словах і ви отримаєте математичні терміни).
1. Неділе (ділене); 2. Ношеннявід (відношення); 3.Порціяпро (пропорція);
4. сотоквід (відсток); 5. Бутокдо (добуток); 6.Никділь(дільник).
Склавши перші літери відгаданих слів( по-порядку), ви отримаєте слово ключ, яке потрібно представити вчителеві. Якщо правильне, отримуєте конверт з наступним завданням.
Завданя2. (в конверті) Виконується в бібліотеці.
Чому дорівнює відношення чисел 50 і 5?
Відношення якого числа до числа 11 дорівнює 3?
Відношення числа 34 до числа а дорівнює 3. Чому дорівнює число а?
Знайдіть відношення 3м до 2дм?
Знайдіть відношення градусної міри прямого кута до градусної міри розгорнутого.
Яке число можна дописати до даних трьох чисел, щоб з них можна було утворити правильну пропорцію: 2; 8; 16?
Сума відповідей вкаже вам на відстань у метрах де знаходиться наступне завдання.
IV.Формування вмінь і навичок учнів.
Учні метром вимірюють відстань від бібліотеки до учительської.
Завдання 3. (Розв’язується в учительській)Знайдіть рівні між собою відношення і складіть з них пропорції: .
Завдання 4.(Заховане у дверях вашого класу) Розв’яжи рівняння:
Завдання 5.(Заховане під стендом «Таблиця квадратів натуральних чисел»)Для кожної з рівностей запиши по дві пропорції: 1) 2*20=5*8; 2) 12*а=6*7.
Оглянься довкола. Гарна, квітуча допоможе знайти 6 завдання.
Завдання 6.(Заховане під вазоном у класі)Запиши дві пропорції добутки середніх членів яких дорівнюють 12.
Завдання 7.(Заховане в шкільному музеї «Світлиці»)Розгадайте кросворд «Пропорція».
Завдання кросворду:
1. П’ятдесят. 2.Сорок. 3.Відношення. 4. Просте.
5. Основна. 6. Три. 7. Двадцять. 8.Вісім. 9. П’ять.
V. Підсумок уроку. Знаходження скарбу, виставлення оцінок.
VI. Домащнє завдання.