Урок – ода
«Світ ловив мене, та не спiймав»
Мало можна вказати,
Таких народних постатей,
Якою був Сковорода ,i
Яких би так пам'ятав i поважав народ.
М. Костомаров.
Звучить музика «Ой ти, птічко желтобока» на слова Г.Сковороди.
Вчитель:
Минуло багато часу, як самобутнiй письменник, філософ Григорій Савич Сковорода ходив по землі. Проте голос його не стихає, а все дужчає. Його заповiдi справедливостi, добра ,порядності, працьовитостi знаходять вiдгук і сьогодні в наших серцях. Ще за життя Сковороду називали « укр.Сократом» « укр. Горацiєм» ,бо вiн значно розвинув на Українi фiлософiю, лiтературу, педагогiку. А головне, проголосив людину та iї волю -найважливiшою цiннiстю.
Нажаль архiвних матерiалiв про Г. Сковороду залишилось зовсiм мало. Майже всi дослiдники користувались єдиним документом – короткою бiографiєю Г. Сковороди ,написаною його улюбленим учнем, найближчою до нього людиною , другом: Михайлом Ковалинським.
А зараз, до вашої уваги:
Презентація про Г.С. Сковороду «Свiт ловив мене, та не спiймав» .
Вчитель: - Твори Г. Сковороди -це одна з найвизначніших сторiнок в історії укр.лiт. 18 ст. Твори його глибоко лiричнi, сповнені філософських роздумiв вони служили iнтересам трудового народу.
Сценка: «Байка про котiв» Г. Сковороди.
Володимирівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №2
Літературно- музична композиція ,присвячена
295 річчю з Дня народження Г.С.Сковороди
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Сердюк Лариса Василівна
2017 рік
Урок – ода
«Світ ловив мене, та не спiймав»
Мало можна вказати,
Таких народних постатей,
Якою був Сковорода ,i
Яких би так пам’ятав i поважав народ.
М. Костомаров.
Звучить музика «Ой ти, птічко желтобока» на слова Г.Сковороди.
Вчитель:
Минуло багато часу, як самобутнiй письменник, філософ Григорій Савич Сковорода ходив по землі. Проте голос його не стихає, а все дужчає. Його заповiдi справедливостi, добра ,порядності, працьовитостi знаходять вiдгук і сьогодні в наших серцях. Ще за життя Сковороду називали « укр.Сократом» « укр. Горацiєм» ,бо вiн значно розвинув на Українi фiлософiю, лiтературу, педагогiку. А головне, проголосив людину та iї волю -найважливiшою цiннiстю.
Нажаль архiвних матерiалiв про Г. Сковороду залишилось зовсiм мало. Майже всi дослiдники користувались єдиним документом – короткою бiографiєю Г. Сковороди ,написаною його улюбленим учнем, найближчою до нього людиною , другом: Михайлом Ковалинським.
А зараз, до вашої уваги:
Презентація про Г.С. Сковороду «Свiт ловив мене, та не спiймав» .
Вчитель: - Твори Г. Сковороди -це одна з найвизначніших сторiнок в історії укр.лiт. 18 ст. Твори його глибоко лiричнi, сповнені філософських роздумiв вони служили iнтересам трудового народу.
Сценка: «Байка про котiв» Г. Сковороди.
Вчитель: майже тридцять років, мандрував цей спiвець – музика, вчитель – байкар широкими шляхами лівобережжя i всюди зустрічали його як рiдного, приймали як найпочеснiшого гостя. Мудре слово Сковороди притягувало людей. Зайде вiн, бувало, в село, сяде край майдану, на цвинтарi або в когось на подвiр’ї , скине торбу, дiстане подругу – сопiлку i заграє народної « Ой пiду я лугом - долиною», i сходяться до нього люди.
- Звучить пiсня «Ой пiду я лугом – долиною» .
Вчитель: великий наш філософ щедру залишив нам спадщину по собi: обсягом широку, змістовнiстю глибоку, а щодо свiтогляду свого – чисту та моральну.
Учень:
Благословенні ви, слiди,
Не змитi вiчностi дощами,
Мандрiвника Сковороди
З припорошiлими саквами,
Що до цілющої води
Простує , занедбавши храми.
Вчитель :I знову йшов вiн од села до села у старiй свитi, з ціпком у руках i саквами за плечима, освiтлюючи шлях « братам незрячим гречкосiям».
«Мандрiвним університетом», «бродячою академiєю» називали його в народi.
Звучить пiсня « Всякому мiсту звичай і права» на слова Г.Сковороди у виконанні артистів.
Вчитель : Засуджуючи кар’єризм чиновникiв, шахрайство купцiв, крутiйство, пiдступництво юристiв, Сковорода одстоював чистоту совiстi i доброту душi . Вiн не прагнув комфорту, його не захоплювали багатство і грошi, єдине, щонайбiльше цiнував – це воля: « Свiт ловив його, та не спiймав».
Його дорога не була всипана квiтами слави . На нiй супроводили мандрiвного фiлософа, голод i холод. А вiн ішов – величний i незламний.
Звучить мелодія гри на сопілці.
До зали заходить старець Г. Сковорода з цiпком у руцi, саквами за плечима, спершись на палицю, слухає замріяно гру сопілки , потiм говорить:
Учень :нiжний серцем , чутливий до всякого людського горя ,Г. Сковорода поспішав туди, де чекали на його пiдтримку i допомогу. В 1794 роцi вiн одержав листа вiд свого найближчого учня i друга Михайла Ковалинського, в якому той скаржився на свою самотнiсть i складнi обставини життя. Учень чекав свого учителя, i Сковорода вирушив у село Хотєтово , на Орловщину, у свою останню мандрiвку.
(Виходить Ковалинський, обіймає Сковороду)
Ковалинський – доброго здоров’я , учителю.
Сковорода – доброго здоров’ячка, а ти, мiй друже, живеш таки один?
Ковалинський– сам ,як перст.
С. – iз Петербурга вигнали чи сам утiк?
К. «зiтхаючи» - було всього. Занапастив я , вчителю, своє життя… вже на порозi старiсть, а на душi пустеля… Умреш – i все, мовi не жив, згадати, батьку, нiкому! А ще страшнiше - нi за що.
С. – Почни спочатку.
К. – пiзно.
С. – не треба мiряти життя аршином рокiв ,дiлами мiряй. Проживши мало –зроби багато – ось мудрiсть мужа.
К. – хотiв купити маєток бiля Харкова, а бачите, де купив.
С. – продай.
К. – запущений i половини нiхто не дасть.
С. – тодi покинь.
К. – та що ви!? А чим я житиму?
С. – вчителюватимеш.
К. – я все забув.
С. – згадаєш.
К. – а як же грунт , будiвлi?
С. – роздай.
К. – кому?
С. – селянам.
К. – а їх куди подiну? Вони ж мої?
С. – повiдпускай.
К. – Григорiю Савичу, ви невгамовнi .
С. – умру – вгамуюся.
К. – ой нi! А твори й слава житимуть. Вас знають люди, люблять. Є , правда, що ненавидять, але нема байдужих.
С. – не треба, годi! Я не зробив I чвертi того ,що мiг зробити. Напевно, я мiг би бути Сократом чи Цiцероном. Хтож я сьогоднI? Старець, що написав десяткiв зо два книг, в яких полови бiльше, нiж зерна.
К. – нi, батьку, нi! Всi вашi книги цнотливi й мудрi ,благочестивi i праведнi.
С. – добiса! Всiм цим народ наш ситий по саму зав’язку. Вiд благочестя i праведностi давно вже нудить. Я пiвжиття вiддав би, щоб бути грiшним, буйним.
К. – що з вами, вчителю?
С. – твоя «пустеля». Я мiг би виростити дiброву, а залишаю кущики.
К. – така вже доля.
С. – може… ми уникали сiтей ,а рвати будуть iншi.
(Повiльно виникає i наростає урочиста музика).
Сковорода – я духом чую, бачу – вони грядуть.
В Українi - Русi бачу все нове: нових людей, новее творiння, нову славу і волю !
Вчитель : Збулись твої слова , пророче ,
І час оновлення настав.
І темні просвітились очі :
Вчорашній раб всесильним став.
(Сковорода i Ковалинський залишаються на мiсцi. Йде презентація- відео –«Про Україну» муз. «Дороги іншої не треба…».)
Виходять один за одним учнi, читають вiршi:
Ти породив для стомлених людей
Мислителя i чародiя слова
З тривожним серцем, сповненим iдей .
Вiн шлях обрав фiлософа – борця
i, взявши в руки посох свiй назавше ,
Нiс людям свiтло серця до кiнця.
Зустрівши зло багатих і « святих»,
Що раювали у своїх свiтлицях,
Лишивши бiдним храми i хрести.
Вiн гострим словом впевнено вражав,
Бо лиш у святiсть правди твердо вiрив,
ЇЇ поборником великим став.
У легкi сiтi, зiтканi з пiдлот,
Й тупої зради вивчених лакеїв,
Якi збулись усiх людських чеснот.
До голови незмірної клобук,
Й не раз над ним гострив отруйне жало
Хрестато – чорний храмовий павук.
I розступались пiдлi вороги,
А вiн iшов, величний у свитинi,
У простотi народного слуги.
i срiбний пил на скронях осiдав…
А вiн iшов i не царю та богу –
Народу усього себе роздавав.
У племена, Помпеї, города…
Сивiли i вiдходили Платони,
А формули слiдiв читав Сковорода.
Учень : як пристрасний шукач правди ,добра i справедливостi, людина iз совiстю, «як чистий кришталь», Сковорода вже 295 pоків мандрує дорогами любовi , ненавистi, правди й розуму.
I «…з палицею пiлiгрима
У новi села й городи
Прямує тiнь неутолима
Григорiя Сковороди».
Учасники композицiї виконують пiсню «Україна».