Урок "Біблійна основа творчості Г.Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом"

Про матеріал

Розробка уроку на основі "новели" Хартії вільної людини - "мислити". Має профорієтаційне підгрунтя. Практичний та актуальний для випускників базової 9-річної школи.

Перегляд файлу

 

 

Номінація  - «Конспект уроку»

 

Навчальний предмет - Українська література

 

Новела УХВЛ -  «Мислити»

Тема уроку:  Біблійна основа творчості Г.Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом (9 клас)

 

Автор – Марчук-Подкуйко Іванна Олександрівна

 

Навчальний заклад – Шумський  ліцей  Шумської  міської  ради - об'єднаної територіальної громади

 

Контактний телефон - +380680563537

 

Тема уроку: Біблійна основа творчості Г.Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом.

Мета уроку: аналізувати й оцінювати творчість Г.Сковороди як внесок в літературу, закріпити розуміння жанру байки; розвивати логічне мислення, увагу, уміння висловлювати власні судження, навички самоаналізу; виховувати почуття дружби, толерантності та взаємопідтримки.

Обладнання уроку: книжкова виставка, підручник «Українська література. 9 клас» за О.Авраменком, Біблія, презентація байкарської спадщини Г.Сковороди, роздатковий матеріал.

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

Форма уроку: урок-самопізнання.

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, усна зв'язна розповідь, гронування, сенкан, діаграма Вена, «12 на 12» - аркуш запитань, вправа «Афоризм – тлумачення», ІКТ.

Хід уроку

Здається, байка просто бреше,

А справді — ясну правду чеше.

Л. Глібов

І. Організаційний момент.

1. З'ясування емоційної готовності до уроку.

- Охарактеризуйте свій внутрішній світ асоціативним іменником.

- Подаруйте приємне побажання своєму однокласнику.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.

  1. Індивідуальна робота (підготовка відповіді за завданням на картках) – додаток 1.
  2. Колективна робота «12 на 12» - додаток 2.
  3. Індивідуальна робота біля дошки - додаток 3.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Аналіз ідей Хартії вільної людини

 (текст ідей ілюструвати презентаційними слайдами )

- Учасники Ініціативної групи «Першого грудня», уклали Хартію вільної людини, щоб висловити те, які життєві орієнтири потрібні для нашого суспільства

Наріжними каменями  Хартії є три прості думки:

  • Відповідальність за своє життя, а отже, його успіх, добробут і щастя нікому не може бути переданою. Ми самі несемо відповідальність за себе  - слайд 1.
  • Мораль і духовні цінності не можуть бути відкладеними на завтра. Вони завжди потрібні сьогодні – слайд 2.
  • Ми будуємо те, що уявляємо, а отже, від глибини, масштабу і творчого хисту нашої уяви залежить наше майбутнє – слайд 3.
  • Отже, ці ідеї сучасного бачення майбутнього кожного з нас ми візьмемо за основу для аналізу теми нашого уроку.

IV. Оголошення та запис теми, представлення очікуваних навчальних результатів. Запис у зошити епіграфа уроку.

V. Формування вмінь та навичок.

1. Слово вчителя.

  • В океані житейської суєти, де стільки спокус і неправди, поет бачить два непорушні орієнтири: світлий розум, просвітлений Біблією і книгами, і чисту совість моральність, звірену з євангельськими заповітами. Як носій гуманістичного світогляду Сковорода – філософ найперше бачив і цінував у Євангелії християнську концепцію вільної особистості, неповторної людської індивідуальності, носія вищого духовного виміру буття. Саме цю концепцію розробляв він у своїх трактатах та діалогах. Філософ закликав людину пізнати себе і піднести себе над світом марноти і глупства, розвинути в собі мудрість, бо мудрість – це розум, це Бог. Біблія для Сковороди – це спосіб життя, життя у злагоді з вірою і мораллю.

2. Колективна робота з підручником. Бесіда.

- Проаналізуйте афоризми Сковороди на сторінці 74.

- Який зв'язок спостерігаємо із Святим Письмом та нашим життям?

- Віднайдіть філософські положення Григорія Савича у підручнику на сторінці 73.

VI. Осмислення нових знань і вмінь, узагальнення їх на перетворюючому і творчому рівнях.

  1. Відтворююча бесіда та робота у зошиті шляхом використання підручника, книжок із виставки та Біблії.
  • Побудуймо разом діаграму Вена: спільне та відмінне у філософії Сковороди та Бібліїдодаток 4.
  1. Слово вчителя.
  • Сократ писав: «Пізнай самого себе». Ідея "пізнання себе" сягає сивої давнини, поринає в глибину віків. Ще давньогрецькі філософи звертали увагу на важливість самопізнання, яке вважали великим кроком людини на дорозі до свого щастя, а саме -  віднайдення свого призначення в житті, своєї спорідненості з людством, вінцем яких була "сродна праця".

Людина у вченні Г. Сковороди постає не просто частиною природи, а є особливим світом, який він називає мікросвітом, що перевищує всі явища природи. Духовний розвиток проявляється через моральне самовдосконалення, цінності, знання, працьовитість, віру, милосердя, справедливість тощо. Праця визначається природними покликами людини й спрямована на благо суспільства, де метою постає реалізація тих здібностей, які закладені в самій людині. Варто сказати, що «сродність» характеризує певний вид діяльності людини.

  1. Усна вправа «Афоризм – тлумачення».
  • Від Сковороди афоризм – від вас практичне для вас пояснення.
  • «Хто труда не докладе, той до добра не прийде».
  • Щастя людини — в «природженому ділі», що немає нічого гіршого, «як купатися в достатку і смертельно мучитися без природженого діла».
  • «Сколько должностей, столько сродностей».
  • «А без сього жити, навіть купаючись у меду, для нас найлютіша мука».
  • “Сродна праця-це найсолодша в світі річ”.
  1. Аналіз прочитаних байок Сковороди.
  • У чому полягає Сила усіх байок Григорія Савича?

VII. Підбиття підсумків уроку.

  1. Слово вчителя.
  • Особливого значення Г. Сковорода надав природним здібностям людини, «сродності», на основі чого ґрунтується вібір життєвого шляху. Якщо вибір людини зробила правильний, то вона буде щасливою. Бо щастя, на думку філософі, не в багатстві, не у вчинках, а в поєднанні свого життя, своїх уподобань і здібностей з природою, тобто з волею Божою.

Філософ з повагою ставився до праці, яка є сенсом життя людини, тобто є «сродною» для людини. Проте кожна людина має внутрішню «сродність» лише до певного виду діяльності.

  1. Творче завдання.
  • Складіть сенкан - додаток  5 - з ключовим словом «праця».
    Праця.
    Корисна, цікава.
    Виконую, стараюся, захоплююся
    Улюблена справа – еліксир для душі.
    Результативність.

IX. Інструктаж з домашнього завдання.

  • Письмове завдання: заповнити роздруковану таблицю – додаток  6 (середній – достатній рівні).
  • Моральне завдання:  шукайте своє місце в житті, завжди щось робіть – саме тоді «сродна» праця ввійде у ваше життя й завжди приноситиме гарні плоди, бо «ніщо не втрачено, якщо не втрачено все»,  – саме таке життєве кредо ми можемо перейняти у філософа, поета, педагога Григорія Сковороди.
  • Пошукове завдання – додаток 7: віднайти в мережі Інтернет афоризми відомих байкарів про працю ( високий рівень).

Д о д а т к и

Додаток 1

Картка 1

«Творчість Сковороди була визначним явищем в українській культурі. Вона підготовляла шлях Котляревському, Квітці-Основ’яненку та іншим письменникам епохи становлення нової української літератури» (О. Білецький).

Джерело: http://ukrclassic.com.ua/katalog/s/skovoroda-grigorij/3322-vislovlyuvannya-vidomikh-lyudej-pro-tvorchist-grigoriya-skovorodi Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua

Картка 2

«Якби ніхто нічого не знав про Г. Сковороду, якби час не пощадив для нас його рукописні твори..., якби народ не зберіг легенд про його дивовижне життя, якби зосталася одна - єдина його епітафія, то і вона блиснула би для людства спалахом дивовижної сили і ося­яння: «Світ ловив мене, та не впіймав!» (І. Драч).

Джерело: http://ukrclassic.com.ua/katalog/s/skovoroda-grigorij/3322-vislovlyuvannya-vidomikh-lyudej-pro-tvorchist-grigoriya-skovorodi Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua

Картка 3

«Мало можна вказати таких народних постатей, якою був Сковорода і яких би так пам’ятав і поважав народ. На всьому обширі від Острогозька до Києва у багатьох будин­ках висять його портрети. Його мандрівне життя є предметом оповідань і легенд...» (М. Костомаров).

Джерело: http://ukrclassic.com.ua/katalog/s/skovoroda-grigorij/3322-vislovlyuvannya-vidomikh-lyudej-pro-tvorchist-grigoriya-skovorodi Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua

Картка 4

«Його біографія, мабуть, ще краща за його твори, але які гарні його твори» (Л. Толстой).

Джерело: http://ukrclassic.com.ua/katalog/s/skovoroda-grigorij/3322-vislovlyuvannya-vidomikh-lyudej-pro-tvorchist-grigoriya-skovorodi Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua

Додаток 2

1. Яку добу завершив своєю творчістю Г.Сковорода?

2. Село, в якому народився філософ?

3.Де здобув початкову освіту?

4. У якій академії навчався Г.Сковорода?

5. З чим була пов’язана перша перерва у навчанні?

6.Предмет, який викладав Г.Сковорода  у Переяславському колегіумі?

7. Кого найбільше полюбив і вважав своїм духовним спадкоємцем                       Г. Сковорода серед студентів Харківського колегіуму?

8. Чому твори Г. Сковороди поширювалися усно

9. У якій період життя Г.С. Сковорода напише найбільше своїх творів?
10.Назва збірки ліричних творів митця.

11. Де похований Г.С. Сковорода?

12. Які слова вибиті на надгробку могили  Г. Сковороди?

Додаток 3

E:\ЛІЦЕЙ 2018-2019\виховні зах\хартія\6.jpg

Додаток 4

   E:\ЛІЦЕЙ 2018-2019\виховні зах\хартія\Безымянный.jpg

Додаток 5

   https://3.bp.blogspot.com/-HOW_xmASTJo/VCsel87RaOI/AAAAAAAADLA/LGst_HWcAoo/s1600/images.jpg                                                                                       

                            Як створити сенкан?                  

 

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

Формула

1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).

Додаток 6

Три наріжних каменя  Хартії вільної людини

Афоризми Григорія Сковороди

 

Відповідальність за своє життя, а отже, його успіх, добробут і щастя нікому не може бути переданою. Ми самі несемо відповідальність за себе.

 

Мораль і духовні цінності не можуть бути відкладеними на завтра. Вони завжди потрібні сьогодні.

 

Ми будуємо те, що уявляємо, а отже, від глибини, масштабу і творчого хисту нашої уяви залежить наше майбутнє.

 

Додаток 7

E:\ЛІЦЕЙ 2018-2019\виховні зах\хартія\13.jpg

docx
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
4222
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку