Розробка уроку на основі "новели" Хартії вільної людини - "мислити". Має профорієтаційне підгрунтя. Практичний та актуальний для випускників базової 9-річної школи.
Номінація - «Конспект уроку»
Навчальний предмет - Українська література
Новела УХВЛ - «Мислити»
Тема уроку: Біблійна основа творчості Г.Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом (9 клас)
Автор – Марчук-Подкуйко Іванна Олександрівна
Контактний телефон - +380680563537
Тема уроку: Біблійна основа творчості Г.Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом.
Мета уроку: аналізувати й оцінювати творчість Г.Сковороди як внесок в літературу, закріпити розуміння жанру байки; розвивати логічне мислення, увагу, уміння висловлювати власні судження, навички самоаналізу; виховувати почуття дружби, толерантності та взаємопідтримки.
Обладнання уроку: книжкова виставка, підручник «Українська література. 9 клас» за О.Авраменком, Біблія, презентація байкарської спадщини Г.Сковороди, роздатковий матеріал.
Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.
Форма уроку: урок-самопізнання.
Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, усна зв'язна розповідь, гронування, сенкан, діаграма Вена, «12 на 12» - аркуш запитань, вправа «Афоризм – тлумачення», ІКТ.
Хід уроку
Здається, байка просто бреше,
А справді — ясну правду чеше.
Л. Глібов
І. Організаційний момент.
1. З'ясування емоційної готовності до уроку.
- Охарактеризуйте свій внутрішній світ асоціативним іменником.
- Подаруйте приємне побажання своєму однокласнику.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Аналіз ідей Хартії вільної людини
(текст ідей ілюструвати презентаційними слайдами )
- Учасники Ініціативної групи «Першого грудня», уклали Хартію вільної людини, щоб висловити те, які життєві орієнтири потрібні для нашого суспільства
Наріжними каменями Хартії є три прості думки:
IV. Оголошення та запис теми, представлення очікуваних навчальних результатів. Запис у зошити епіграфа уроку.
V. Формування вмінь та навичок.
1. Слово вчителя.
2. Колективна робота з підручником. Бесіда.
- Проаналізуйте афоризми Сковороди на сторінці 74.
- Який зв'язок спостерігаємо із Святим Письмом та нашим життям?
- Віднайдіть філософські положення Григорія Савича у підручнику на сторінці 73.
VI. Осмислення нових знань і вмінь, узагальнення їх на перетворюючому і творчому рівнях.
Людина у вченні Г. Сковороди постає не просто частиною природи, а є особливим світом, який він називає мікросвітом, що перевищує всі явища природи. Духовний розвиток проявляється через моральне самовдосконалення, цінності, знання, працьовитість, віру, милосердя, справедливість тощо. Праця визначається природними покликами людини й спрямована на благо суспільства, де метою постає реалізація тих здібностей, які закладені в самій людині. Варто сказати, що «сродність» характеризує певний вид діяльності людини.
VII. Підбиття підсумків уроку.
Філософ з повагою ставився до праці, яка є сенсом життя людини, тобто є «сродною» для людини. Проте кожна людина має внутрішню «сродність» лише до певного виду діяльності.
IX. Інструктаж з домашнього завдання.
Д о д а т к и
Додаток 1
Картка 1 «Творчість Сковороди була визначним явищем в українській культурі. Вона підготовляла шлях Котляревському, Квітці-Основ’яненку та іншим письменникам епохи становлення нової української літератури» (О. Білецький). Джерело: http://ukrclassic.com.ua/katalog/s/skovoroda-grigorij/3322-vislovlyuvannya-vidomikh-lyudej-pro-tvorchist-grigoriya-skovorodi Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua |
Картка 2 «Якби ніхто нічого не знав про Г. Сковороду, якби час не пощадив для нас його рукописні твори..., якби народ не зберіг легенд про його дивовижне життя, якби зосталася одна - єдина його епітафія, то і вона блиснула би для людства спалахом дивовижної сили і осяяння: «Світ ловив мене, та не впіймав!» (І. Драч). Джерело: http://ukrclassic.com.ua/katalog/s/skovoroda-grigorij/3322-vislovlyuvannya-vidomikh-lyudej-pro-tvorchist-grigoriya-skovorodi Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua |
Картка 3 «Мало можна вказати таких народних постатей, якою був Сковорода і яких би так пам’ятав і поважав народ. На всьому обширі від Острогозька до Києва у багатьох будинках висять його портрети. Його мандрівне життя є предметом оповідань і легенд...» (М. Костомаров). Джерело: http://ukrclassic.com.ua/katalog/s/skovoroda-grigorij/3322-vislovlyuvannya-vidomikh-lyudej-pro-tvorchist-grigoriya-skovorodi Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua |
Картка 4 «Його біографія, мабуть, ще краща за його твори, але які гарні його твори» (Л. Толстой). Джерело: http://ukrclassic.com.ua/katalog/s/skovoroda-grigorij/3322-vislovlyuvannya-vidomikh-lyudej-pro-tvorchist-grigoriya-skovorodi Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua |
Додаток 2
1. Яку добу завершив своєю творчістю Г.Сковорода?
2. Село, в якому народився філософ?
3.Де здобув початкову освіту?
4. У якій академії навчався Г.Сковорода?
5. З чим була пов’язана перша перерва у навчанні?
6.Предмет, який викладав Г.Сковорода у Переяславському колегіумі?
7. Кого найбільше полюбив і вважав своїм духовним спадкоємцем Г. Сковорода серед студентів Харківського колегіуму?
8. Чому твори Г. Сковороди поширювалися усно
9. У якій період життя Г.С. Сковорода напише найбільше своїх творів?
10.Назва збірки ліричних творів митця.
11. Де похований Г.С. Сковорода?
12. Які слова вибиті на надгробку могили Г. Сковороди?
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6
Три наріжних каменя Хартії вільної людини |
Афоризми Григорія Сковороди
|
Відповідальність за своє життя, а отже, його успіх, добробут і щастя нікому не може бути переданою. Ми самі несемо відповідальність за себе. |
|
Мораль і духовні цінності не можуть бути відкладеними на завтра. Вони завжди потрібні сьогодні. |
|
Ми будуємо те, що уявляємо, а отже, від глибини, масштабу і творчого хисту нашої уяви залежить наше майбутнє. |
|
Додаток 7