Урок - подорож на тему: " Наголос.Склад "

Про матеріал

Поглибити знання учнів щодо складуй наголосу, удосконалювативміння ділити слова на склади, визначити склади відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені, опрацювати основні правила переносу слів; виробити в учнів комунікативнімовні компетенції;на основі опорних конспектів розвиватиуміння ефективно і самостійно вчитися; продовжувати роботу над удосконалюванням усногоі писемного мовлення; збагачувати та уточнювати активний словник;підвищувати мовленнєву культуру учнів;виховувати інтерес до результатів власної праці.

Перегляд файлу

Тема. Склад. Наголос. Основні правила переносу.

Мета:поглибити знання учнів щодо складу  й наголосу, удосконалювати  вміння ділити слова на склади, визначити склади відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені, опрацювати основні правила переносу слів; виробити в учнів комунікативні  мовні компетенції;на основі опорних конспектів розвивати  уміння ефективно і самостійно вчитися; продовжувати роботу над удосконалюванням усного  і писемного мовлення; збагачувати та уточнювати активний словник;підвищувати мовленнєву культуру учнів;  виховувати інтерес до результатів власної праці.

Тип уроку: формування вмінь і навичок

                                  Хід уроку:

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

- Давайте пригадаємо правила уроку

Учитель           Діти

1.Сидимо –    рівно!

2.Пишемо –   гарно!

3.Слухаємо – уважно!

4.Відповідаємо – точно!             

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ми  побуваємо на нараді…СЛІВ.

Цікаво дізнатися? Тоді уважно послухайте.

- Для того, щоб перенести частину слова, недостатньо вміти поділити його на склади — треба ще й знати правила переносу.

- Чи потрібен наголос у словах? Що трапляється зі словами коли наголос гнівається?    

 ІV.СПРИЙМАННЯ  Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО      

                              МАТЕРІАЛУ

Розігрування інсценівки.

Учитель. Якось зібралися Слова на народу. Стали вони одне перед одним вихвалятися, які корисні та поважні. Без Слів не обійдеться жодна людина, адже ні думки висловити, ні побажання приятелям, ні почуття передати. Що і казати – дуже потрібні людям Слова. Але забули вони запросити на свою нараду Наголос. І він дуже образився. Як тільки почали Слова виступати, попросив слова Наголос і сказав:

Учень.

  • Що ви без мене? Як забажаю, зміню значення у декого з вас!

Учитель. Слова були такими гордими, що навіть не звернули уваги на крик Наголосу.

Вперед вийшов Замок і сказав:

Учень.

  • Я нікого не боюся. Я такий міцний, що можу впоратися навіть з великим військом загарбників. Вони не пройдуть через мої кремезні стіни. То що для мене якийсь Наголос? Це тільки маленька рисочка!

Учитель. Наголос розсердився й перескочив з першого складу на останній. Враз зник величний Замок. Замість нього на землі залишився лише іржавий замок..

Застрибав Наголос по словах: от вже замість яскравого Атласу з’явився навчальний атлас, замість великої Сім’ї – маленьке сім’я.

І скільки ще слів спотворив Наголос. Засмутилися Слова – не можуть вони без Наголосу! Відвели і йому почесне місце на своїй нараді. З тих часів всі ставляться до Наголосу з великою повагою.

Тож і ми навчимося правильно ставити наголос у словах та трішки помандруємо.

1.Весела подорож до країни НАГОЛОСУ.

- Запишіть назви міст за місцем наголосу. Перший ряд  - на перший склад; другий – на другий; третій – на третій.

Київ(1), Вінниця(1), Черкаси(2), Миколаїв(3),Харків(1), Херсон(2), Одеса(2), Чернівці(3), Запоріжжя(3),Житомир(2), Суми(1), Полтава(2), Шарівка(1), Богодухів(3), Тернопіль(2).

2. Подані слова записати в  алфавітному порядку, позначити наголос.

Асиметрія, випадок, олень, апостроф, сантиметр, діалог, кілометр, одинадцять,дефіс, вимова, ворота, завдання, читання.

3. Прочитайте й поясніть значення слів, визначте частини мови.

Кругом – кругом (імен.-присл.), коси – коси(імен.-дієсл.), жили – жили(імен.-дієсл.), гори – гори(імен.-дієсл.), ворона – ворона(імен-прикм.), п’ята – п’ята(імен.-числ.), роботи – роботи(імен.).

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться.

Веретенцем покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте

І за парти рівно сядьте.

4 Робота з підручником.

 Усвідомлення     теоретичного матеріалу в процесі зіставлення           

- А зараз, прочитаймо правила переносу частин слова, що подані у підручнику.

- Яке правило ми не назвали? Прочитайте ще раз це правило.

- А якого правила, серед тих які ми назвали, немає  у підручнику? (Апостроф і м’який знак при переносі не відокремлюються від попередньої букви)

5. Застосування вивченого матеріалу

        СКЛАД                                                             НАГОЛОС

Відкритий      Закритий                      Рухомий       Вільний         Подвійний

ма-ли-на          без-дом-ний                багаж                                     комбайнер

                                                              багажу                                    комбайнер

                                                              багажем

6.Гра «Уважне око»

Бар…нок, га…вина,…рело, дити…, жи…пис,…лач, ляль…, ле…ка,ма…зин.

7. Пояснювальний диктант

Сади покрили землю. Тихі води оповивають городи й городи. Струни настрою настрою на бадьорий юний лад. Через край із серця рідне слово ллється. Оживи, козацька славо, у бандурних струнах, нехай серця звеселяться.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Узагальнююча бесіда за опорною схемою

- Назвіть правила переносу частин слова. Наведіть приклади.

- Яка роль наголосу у словах? Що він допомагає зробити? (допомагає зрозуміти значення слів)

VI. РЕФЛЕКСІЯ

Метод «Експрес = висновок»

  • Сьогодні на уроці я дізналась про…
  • Найбільш цікавим було …
  • Я намагався(лась)…
  • Я зрозумів(ла,) що…
  • Урок запам’ятається мені тим, що…

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 - Правила переносу ( за опорною схемою) Поставити наголос у поданих словах на картках,ввести їх у речення.

VІІI.  ОЦІНЮВАННЯ

 

 

doc
Додано
27 квітня 2018
Переглядів
6353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку