Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Мета: ознайомити учнів із вживанням префіксів роз-, без-; навчити правильно писати слова з префіксами роз-, без-; розвивати творчі вміння використання слів з поданими префіксами при побудові власних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти збагаченню знань школярів про навколишній світ.
Навчальний предмет. Українська мова. 5 клас
Розділ. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
Тема. Вимова і правопис префіксів роз-, без-.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова: 5–9 класи / Г.Т.Шелехова, М.І.Пентилюк, В.І.Новосьолова, Т.Д.Гнаткович, Н.Б.Коржова, А.С.Пономаренко, К.В.Таранік-Ткачук. – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07. 06. 2017 р.).
Мета: ознайомити учнів із вживанням префіксів роз-, без-; навчити правильно писати слова з префіксами роз-, без-; розвивати творчі вміння використання слів з поданими префіксами при побудові власних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти збагаченню знань школярів про навколишній світ.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.
Методи і прийоми: аутотренінг, гра «Виконай і прочитай», бесіда, «Мікрофон».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Аутотренінг ( покласти руки на стіл та промовити за вчителем)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників.
Гра «Виконай і прочитай». Завдання написано на дошці. Прочитайте та знайдіть відгадку.
Перші три літери у престолу візьми,
Корінь у мудрого попроси,
Суфікс тобі радість віддасть,
І речення зміст відкриється враз.
… - ключ від щастя.
Відповідь : Премудрість – ключ від щастя.
Бесіда:
(Учні висловлюють свої думки).
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми з вами зробимо ще один крок до мудрості. Але спочатку давайте з’ясуємо, яка тема сьогоднішнього уроку. Для цього мені потрібна ваша допомога. Дайте відповідь на питання: що зображено на малюнках?
Рисунок 2. (Безрога коза)
Рисунок 3. (Розбита чашка)
Рисунок 4. (Розкрита книга)
Які слова ви використали в назвах? Слова з префіксами роз- та без-: безносий, безрога, розбита та розкрита.
Отже, тема нашого уроку – вимова та правопис префіксів роз-, без-.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда:
V. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу.
Клас ділиться на три групи, кожна з яких виконує окреме завдання.
Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 183: 1-а група вивчає ситуацію, коли кінцевий приголосний з вимовляємо чітко;
2-а група, коли він може вимовлятися як дзвінко, так і глухо;
3-а група, коли він змінюється на шиплячий.
Після опрацювання матеріалу один учень із групи озвучує правило, а інші доповнюють прикладами.
Завдання. Запишіть слова, зашифровані в «чарівних колах», запам’ятайте їх правопис. Із двома словами на вибір складіть і запишіть речення.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Посварилися ми з братом,
Брат мовчав, і я мовчав,
А дідусь обох повчав:
Що це ви розбили глека?
Так до бійки недалеко!
Братик, плачучи, сказав:
— Глека я не розбивав!..
Ну й дідусь мій Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
(Г. Бойко)
Знайдіть і підкресліть слова із префіксом роз-. Поясніть, що означає вислів «розбити глека».
Ро..дати, бе..радісний, бе..утішний, ро..жувати, бе..барвний, бе..адресний.
Перо — така собі застібочка. «Розстібнути» та «застібнути» її можна безліч разів. А як вона влаштована, ти легко збагнеш, якщо уважніше роздивишся схему будови. Деякі борідки мають гачечки. Ними вони скріплюються з іншими борідками, та так щільно, що між ними й вітру не пролетіти, і воді не просочитися. Ось чому, розправивши крила, птах легко ловить повітряні потоки й здіймається в небо.
Звичайно, перо не могло зостатися поза увагою науковців. І ось вам — застібка-блискавка. А ще липучка, яка точно повторює будову пера: перша стрічка містить гачечки, а друга — хвилясті ворсинки, мов петлі.
На відміну від більшості птахів страус на борідках пера гачечків не має. Тому він не може літати. Таким пір’ям не «впіймаєш повітря». Вітер продуває його, мов пухнасте хутро (із журналу «Професор Крейд»).
Бесіда
VІІ. Підведення підсумків уроку
«Мікрофон» (закінчіть речення)
Сьогодні на уроці я дізнався про…
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал на с. 183, впр. 380.
Додаткові завдання до уроку
1. До поданих слів доберіть антоніми з префіксом без- (за зразком).
Зразок: вольовий — безвольний, безвольна людина.
Вольовий, людяність, обмежений, небезпека, захищений, аварійний, адресний, барвистий, крилатий, бородатий, візовий.
2. Запишіть прислів’я та приказки, слова з орфограмою «Буква з у кінці префіксів роз-, без-» підкресліть.
1. Як прийде туга, розпізнаєш друга. 2. У лиху годину розпізнаєш вірну людину. 3. Слів не розкидаєш — добру славу маєш. 4. Не стримав слова — і вже людям розмова. 5. Хочеш у сварці гору взяти — розкажи, що ти винуватий (Народна творчість).
3.Утворіть від сполучень іменників із прийменниками прикметники з префіксом без- за зразком.
Зразок: Без язика — без’язикий.
Без совісті, без вусів, без крил, без меж, без хмар, без помилок, без надії, без ціни, без зубів.