Урок "Вимова і правопис префіксів роз-, без-."

Про матеріал

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Мета: ознайомити учнів із вживанням префіксів роз-, без-; навчити правильно писати слова з префіксами роз-, без-; розвивати творчі вміння використання слів з поданими префіксами при побудові власних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти збагаченню знань школярів про навколишній світ.

Перегляд файлу

Навчальний предмет. Українська мова. 5 клас

Розділ. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.

Тема. Вимова і правопис префіксів роз-, без-.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова: 5–9 класи / Г.Т.Шелехова, М.І.Пентилюк, В.І.Новосьолова, Т.Д.Гнаткович, Н.Б.Коржова, А.С.Пономаренко, К.В.Таранік-Ткачук. – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07. 06. 2017 р.).

Мета: ознайомити учнів із вживанням префіксів роз-, без-; навчити правильно писати слова з префіксами роз-, без-; розвивати творчі вміння використання слів з поданими префіксами при побудові власних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти збагаченню знань школярів про навколишній світ.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

Методи і прийоми:  аутотренінг, гра «Виконай і прочитай», бесіда, «Мікрофон».

 Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

  1. Привітання
  2. Налаштування класу до уроку

Аутотренінг ( покласти руки на стіл та промовити за вчителем)

  • Я- творча особистість!
  • Я все знаю і все вмію!
  • Мені завжди все вдається!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників.

Гра «Виконай і прочитай». Завдання написано на дошці. Прочитайте та знайдіть відгадку.

Перші три літери у престолу візьми,

Корінь у мудрого попроси,

Суфікс тобі радість віддасть,

І речення зміст відкриється враз.

… - ключ від щастя.

Відповідь : Премудрість – ключ від щастя.

Бесіда:

  • Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням?
  • Що, на вашу думку, є джерелом мудрості?
  • Яку людину називають мудрою?
  • Чи хотіли б ви бути мудрими?
  • Що потрібно для того, щоб стати мудрою людиною?

(Учні висловлюють свої думки).

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Вчитель. Сьогодні на уроці ми з вами зробимо ще один крок до мудрості. Але спочатку давайте з’ясуємо, яка тема  сьогоднішнього  уроку. Для цього мені потрібна ваша допомога. Дайте відповідь на питання: що зображено на малюнках?



Рисунок 2. (Безрога коза)

 

Результат пошуку зображень за запитом "малюнок розбита чашка"
Рисунок 3. (Розбита чашка)

 

Результат пошуку зображень за запитом "малюнок розкритої книги"

Рисунок 4. (Розкрита книга)

Які слова ви використали в назвах? Слова з префіксами роз- та без-: безносий, безрога, розбита та розкрита.

Отже, тема нашого уроку – вимова та правопис префіксів роз-, без-.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда:

  • Що ви знаєте про уподібнення приголосних?
  • Як вимовляємо дзвінкий приголосний [з] у кінці слова?
  • Перед шиплячими [ж], [ч], [ш]?
  • Перед глухими приголосними?
  • Чим відрізняється транскрипція слова від його орфографічного написання?

V. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу.

  1. Робота в групах.

Клас ділиться на три групи, кожна з яких виконує окреме завдання.

Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 183: 1-а група вивчає ситуацію, коли кінцевий приголосний з вимовляємо чітко;

2-а група, коли він може вимовлятися як дзвінко, так і глухо;

3-а група, коли він змінюється на шиплячий.

Після опрацювання матеріалу один учень із групи озвучує правило, а інші доповнюють прикладами.

  1. На закріплення вправа 377 (робота біля дошки).
  2. Робота з роздатковим матеріалом.

Завдання.  Запишіть слова, зашифровані в «чарівних колах», запам’ятайте їх правопис. Із двома словами на вибір складіть і запишіть речення.

      

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Спишіть вірш.

Посварилися ми з братом,

Брат мовчав, і я мовчав,

А дідусь обох повчав:

Що це ви розбили глека?

Так до бійки недалеко!

Братик, плачучи, сказав:

   Глека я не розбивав!..

Ну й дідусь мій Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

(Г. Бойко)

Знайдіть і підкресліть слова із префіксом роз-. Поясніть, що означає вислів «розбити глека».

  1. Запишіть слова, вставляючи пропущені букви. Складіть із четвертих букв записаних слів початок прислів’я « ... — найбільший скарб».

Ро..дати, бе..радісний, бе..утішний, ро..жувати, бе..барвний, бе..адресний.

  1.  Прочитайте текст.

Перо — така собі застібочка. «Розстібнути» та «застібнути» її можна безліч разів. А як вона влаштована, ти легко збагнеш, якщо уважніше роздивишся схему будови. Деякі борідки мають гачечки. Ними вони скріплюються з іншими борідками, та так щільно, що між ними й вітру не пролетіти, і воді не просочитися. Ось чому, розправивши крила, птах легко ловить повітряні потоки й здіймається в небо.

Звичайно, перо не могло зостатися поза увагою науковців. І ось вам — застібка-блискавка. А ще липучка, яка точно повторює будову пера: перша стрічка містить гачечки, а друга — хвилясті ворсинки, мов петлі.

На відміну від більшості птахів страус на борідках пера гачечків не має. Тому він не може літати. Таким пір’ям не «впіймаєш повітря». Вітер продуває його, мов пухнасте хутро (із журналу «Професор Крейд»).

Бесіда

  • Про що розповідається в тексті?
  • Яка інформація виявилася для вас цікавою?
  • Знайдіть слова із префіксом роз-.

VІІ. Підведення підсумків уроку

«Мікрофон» (закінчіть речення)

Сьогодні на уроці я дізнався про…

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал на с. 183, впр. 380.

Додаткові завдання до уроку

1. До поданих слів доберіть антоніми з префіксом без- (за зразком).

Зразок: вольовий — безвольний, безвольна людина.

Вольовий, людяність, обмежений, небезпека, захищений, аварійний, адресний, барвистий, крилатий, бородатий, візовий.

2. Запишіть прислів’я та приказки, слова з орфограмою «Буква з у кінці префіксів роз-, без-» підкресліть.

1. Як прийде туга, розпізнаєш друга. 2. У лиху годину розпізнаєш вірну людину. 3. Слів не розкидаєш — добру славу маєш. 4. Не стримав слова — і вже людям розмова. 5. Хочеш у сварці гору взяти — розкажи, що ти винуватий (Народна творчість).

3.Утворіть від сполучень іменників із прийменниками прикметники з префіксом без- за зразком.

Зразок: Без язика — без’язикий.

Без совісті, без вусів, без крил, без меж, без хмар, без помилок, без надії, без ціни, без зубів.

 

 

docx
Додано
3 травня 2018
Переглядів
13694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку