Урок у 5 класі на тему «Другорядні члени речення : додаток, означення, обставина» розроблено з метою повторення та узагальнення вивченого про другорядні члени. На уроці використано «Лінгвістичну розминку», «Навчальний практикум», лінгвістичну гру «Склади схему». Підсумок уроку проведено у формі рольової гри. Урок побудовано у вигляді змагань, що викликає в учнів прагнення перемогти, тобто проявити якнайкраще застосування знань і вмінь з теми.
ДОДАТОК, ОЗНАЧЕННЯ, ОБСТАВИНА
Мета:
навчальна: узагальнити вивчене про другорядні члени речення; удосконалити вміння визначати їх у реченні; навчити ставити запитання до другорядних членів речення; виділяти в тексті умовними позначками; повторити головні члени речення;
розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу,бережливе ставлення до природи, відповідальність та екологічну свідомість.
Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія, лексикологія.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, біологія, українознавство.
Тип уроку: урок -марафон.
А якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі
В. Симоненко
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІІ.Виконання тренувальних вправ
Клас ділиться на дві команди: «Росинка» та « Джерельце»
1.Лінгвістична розминка (Команди по черзі відповідають на запитання; якщо одна з команд не знає відповіді, право на відповідь отримує інша команда. За кожну відповідь – 1бал)
2.Навчальний практикум.
Розібрати речення за членами
Завдання для команди «Росинка»
Існують рослинні і тваринні народні символи України. До рослинних символів належать калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці.
Завдання для команди «Джерельце»
Народні символи здавна уособлюють красу нашої України, засвідчують любов до рідної землі. Завжди любили люди цілющу красуню-калину. Вона росла біля кожної хати.
3. Робота з текстом
Прочитайте текст. До виділених слів поставте запитання. Що означають ці слова? Якими другорядними членами вони є?
Завдання для команди «Росинка»
Росте край дороги калина. Усі милуються нею. Адже завжди вона гарна: і навесні, і влітку, і взимку, і восени. Як убереться навесні калина в смарагдове вбрання з білими мереживами з квіточок. Так і радіє око!
Завдання для команди «Джерельце»
З часом на місці квіток калини з’являться червоненькі ягідки. А восени прибереться вона в найчарівніші барви природи. І навіть сніжна зима не намагається зіпсувати це чудове намисто. От і стоїть вона, пригощає гостинно своїми ягодами і пташок, і людей.
4. Виконайте завдання
Вправа для команди «Росинка»
На початку червня гілки калини вкриваються суцвіттями … квіточок, і стоять її … кущі, наче … наречені. У вересні рослина вкривається … плодами. І квіти, і ягоди калини допомагають від … недуг.
Вправа для команди «Джерельце»
Плоди … овальні, яскраво-червоні, з однією кісточкою. Кора має зеленувато-сірий … Кора і ягоди калини мають лікувальні …
5.Творча вітальня
Перебудувати речення так, щоб між підметом і присудком ставилося тире.
Завдання для команди «Росинка»
Верба є символом здоров’я і життя.
Барвінок уособлює життєву силу та вічність.
Завдання для команди «Джерельце»
Чорнобривці уособлюють дитинство, батьків, рідну оселю.
Тополя є символом дівочої краси та вірності.
5.Лінгвістична гра «Склади схему»
На дошці — кола з умовними позначеннями. Розташуйте їх так, щоб утворилася схема пропонованого речення.
Завдання для команди «Росинка» :
Блідий місяць над Дніпром сплив.
Завдання для команди «Джерельце»:
Мерехтить роса навколо на зеленій траві.
ІV. Підсумок уроку.
Рольова гра ( учні виконують ролі членів речення)
В Україні мак – символ пам’яті жертв Другої світової війни.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)