Урок закріплення матеріалу .Пропоную завдання творчого характеру та конструктивні вправи. Такі завдання краще підготують учнів до контрольної роботи.
Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові після слів автора та перед словами автора.
Мета: закріпити знання учнів про пряму мову, закріплювати вміння й навички правильного вживання розділових знаків у реченнях з прямою мовою, повправляти у дотриманні правильної інтонації в реченнях із прямою мовою; розвивати логічне мислення, пам’ять, емоції.
Тип уроку: урок закріплення знань і навичок.
Обладнання: підручник.
І. Перевірка домашнього завдання.
* Робота біля дошки. Доповнити речення прямою мовою і записати, ставлячи потрібні розділові знаки.
Учитель увійшов у клас і сказав...
Учні теж привітались, а потім учитель спитав...
... відповів п’ятикласник Сергій.
* Робота з підручником. Виконання вправи (усно).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей.
*Бесіда.
ІV. Виконання вправ на закріплення.
* Самостійна робота. Скласти два речення з прямою мовою, щоб слова автора стояли то перед прямою мовою, то після неї (усно).
*Диктант із коментуванням. Накреслити схеми вказаних учителем речень.
І. Вовк у лося запитав: «Ти чому рогатий став?» Лось сказав: «Тому рогатий, що рогаті мама й тато». «Ну й свистить в шпаківні шпак!» – дивувався в річці рак. (Є.Гуцало.) “Зіграєм в піджмурки!” – місяць сказав і за горою зник. “В піджмурки зіграємо!” – вітер прорік і у ліску затих. “Зіграєм у піджмурки!” – годинник пробив й зозулю замкнув на засув. “Зіграєм в піджмурки!” – сказав я собі, під ковдру заліз і заснув. (У. де ла Мер.)
ІІ. У полі могила з вітром говорила: «Повій, вітре, буйнесенький, щоб я не чорніла!» Козак під’їжджає, дівчині гукає: «Дівча миле, чорнобриве, напій же коня». Та не вийшла дівчинонька, вийшла стара мати, взяла коня за поводи та й стала питати: «Сину ж ти мій, соколоньку, де тебе шукати?» Пишуть турки і татари старесеньким дідам: «Виходжайте, українці, проти орди з хлібом!» Та зійшлися старі діди і стали гадати: «Либонь, будем, милі браття, до Січі втікати». (Нар.творч.) Йде січове військо та співає стиха: «Як поборем воріженьків, не буде в нас лиха». Йде козацьке військо, пісня степом лине: «Як поборем воріженьків, слава не загине». (М.Гайворонський.) Лунає клич, лунає голосний: «Вперед, вперед, у бій святий! (А.Лотоцький.)
* Самостійна робота. Переписати речення, вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Пряму мову підкреслити.
«А що ж мій кінь білогривий?» – Олег зап..тався. «Не п..тайся, милий княже!» – слуга обізвався. І поїхав Олег віщий, поїхав у гості, коло Дніпра на бер..зі оглядає кості. І Олег на білий череп наступив ногою і говорить: «Спи, мій коню, в мирі та спокою!» Він на череп наступає, пох..тнути хоче, а гадюка із черепа пнеться чер..з очі. І промовив Олег віщий: «Твоя правда, сивий! Згубив мене мій кінь вірний, мій кінь білогривий!» (За С.Руданським.)
V. Перевірка самостійної роботи учнів.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
«Незакінчене речення»
Я знаю…
Я вмію …
VІІ. Домашнє завдання.