Тема: Найбільше та найменша значення функції.
Мета заняття :
сформувати в учнів уявлення про найбільше і найменше значення функції; вивести алгоритм знаходження їх на даному проміжку. Формувати вміння застосовувати виведений алгоритм до знаходження максимального та мінімального значення функції на проміжку. Розвивати комунікативні здібності, увагу, уміння лаконічно й математично грамотно висловлювати свою думку. Виховувати працелюбність, інтерес до предмету.
Методи: репродуктивні, пояснювально – ілюстративні, практичне виконання вправ, бесіда
Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби: таблиця, дидактичні матеріали
Література:
1) Алгебра і початки аналізу: підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч. закладів/ М.І. Шкіль, З.І. Слєпкань, О.С. Дубинчук;. – К.: Зодіак – ЕКО, 2003. - 272 с.
2) О.С.Істер«Збірник задач і завдань для тематичного оцінювання з алгебри і початків аналізу для 11 класу». –Харків, Гімназія», 2001
Структура заняття Відведений час
1. Організаційна частина: контроль відвідування 3 хв
2.Повідомлення теми, формування мети та 2 хв
основних завдань
3. Актуалізація питань (питання контролю): 10 хв
4.Контроль вихідного рівня знань студентів: 10 хв
Повторення основних схем дослідження:
5. Інструктаж вступний .
6.Формування умінь і навичок. Перелік практичних 50 хв
завдань.
Знайдемо значення функції в точках x = -1 та x = 2:
f(-1) = -1 + el = e – l, f(2) = 2 – е -2 = 2 – .
Знайдемо f’(x): f'(x) = (x + е-x)1 = 1 - е-x. Знайдемо стаціонарні точки:
f'(x) = 0; 1 - е-x = 0; 1 - = 0; еx = 1; x = 0.
Знайдемо значення функції в точці x = 0: f(0) = 0 +е°= 1.
Із чисел е - 1 1,72, 2 - 1,86 та 1 найбільшим є 2 - , а найменшим -1.
Відповідь: fнайб. = f(2) =2 - ; fнайм. = f(0) = 1
В практичних задачах функція f(x) має на заданому інтервалі тільки одну стаціонарну точку: або точку максимуму, або точку мінімуму. У цих випадках у точці максимуму функція f(x) приймає найбільше значення (рис. 59), а в точці мінімуму — найменше значення на даному інтервалі (рис. 60).
Знайдемо похідну у’ =1 – = . Стаціонарні точки x1= 6, х2 = -6. На інтервалі (0; 10) є тільки одна стаціонарна точка x = 6. При переході через цю точку похідна змінює знак з «–» на «+» , і тому x = 6 — точка мінімуму. Отже, f найм. = f(6) =12.
Відповідь: f найм. = f(6) =12.
1) задачу «переводять» на мову функцій. Для цього вибирають зручний параметр х, через який виражають як функцію у = f(x) величину, яка нас цікавить;
2) засобами аналізу знаходять найбільше чи найменше значення цієї функції на деякому проміжку;
3) з'ясовують, який практичний зміст (у межах даної задачі) має отриманий (на мові функцій) результат.
Задача 1. Число 20 запишіть у вигляді суми двох невід'ємних доданків так, щоб добуток їхніх квадратів був найбільшим.
Нехай перший доданок дорівнює х, тоді другий доданок дорівнює 20 – х, причому х є [0; 20].
Добуток квадратів цих доданків дорівнює (20 – х)2 · х2. Отже, задача зводиться до знаходження такого х, при якому функція f(x) = (20 - х)2 · х2 набуває найбільшого значення на відрізку [0; 20].
Знайдемо похідну f'(x) = 2(20 - х) · (20 - х)' х2 + (20 - х)2 · 2х = -2x2(20 - х) + + (20 - х)2 · 2х = 2х(20 - х)(20 – 2х).
f(0) = (20 – 0)2 · 02 = 0; f(l0) = (20 - 10)2 · 102 == 10 000;
f(20) = (20 - 20)2 · 202 = 0.
Отже, fнайб. = f(10) = 10 000. Таким чином, число 20 слід подати у вигляді 20 = 10 + 10.
Відповідь: 20 = 10 + 10.
Задача 2. Серед прямокутників, що мають периметр 20 см, знайти той, діагональ якого найменша.
Нехай довжина однієї із сторін шуканого прямокутника х см, тоді друга сторона дорівнює (10 - х) см, де 0 < х < 10. Тоді (рис. 61) діагональ у прямокутника виражається формулою у ==. Знайдемо стаціонарні точки:
у' = · (100 - 20х + 2х2)' = ; y’ = 0; 2x – 10 = 0;
х= 5.
Якщо 0 < х < 5, то y' < 0, тобто функція спадає, якщо 5 < х < 10, то у' > 0, і функція зростає. Отже, найменше значення функції у = на інтервалі (0; 10) дорівнює yнайм = y(5) = = 5.
Таким чином, найменшу діагональ 5см матиме квадрат зі стороною 5 см. Відповідь: квадрат зі стороною 5 см.
Розв'язування вправ
1. Число 36 записати у вигляді добутку двох додатних чисел, сума яких найменша.
Відповідь: 36 = 6 · 6.
2. Парканом довжиною 80 м треба огородити прямокутну ділянку найбільшої площі. Знайдіть розміри ділянки.
Відповідь: 20 х 20 м.
3. Із усіх прямокутників, площа яких дорівнює 9 см2, знайдіть прямокутник з найменшим периметром.
Відповідь: квадрат зі стороною 3 см.
7. Поточний контроль виконання роботи 2 хв
Виставлення оцінок за роботу на занятті. Усно:
- алгоритм знаходження найбільшого та найменшого значення на проміжку
- Рефлексія «Я знаю.... Я вмію..... Мені важко...»
8.Інструктаж заключний
9. Видача завдань для самостійної роботи: 3 хв
Розд. III. ,§.18, впр. 50(1_3),стр.106
1