Мета уроку: Перевірити та закріпити поняття кола і круга, удосконалити вміння знаходити площу круга, довжину кола, систематизувати знання про число π, розвивати творче та логічне мислення учнів,формувати зацікавленість у результатах роботи, розвивати інтерес до математики, вчити етиці і культурі спілкування.
Тип уроку: Урок-практикум
Обладнання: Карточки з завданнями, плакати з ребусами, сигнальні картки.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Жартівливий вірш
У математиці крива –
Одна із найпростіших.
А як фігура у житті –
Одна з найголовніших.
Дорога тим безпечніша,
Чим більша дуга кола.
Безпеку руху бережуть
очиці світлофора.
Без кола рух автомашин
ніяк не відбувається,
Завдяки формі коловій
Життя не зупиняється.
Навколо сонечко біжить
Земля разом із нами
Від камінця в ставку вода
розходиться кругами.
Нічого дивного нема,
Ви знаєте і в тому,
Що люди збившись із шляху,
Завжди ідуть по колу.
По колу в морі синьому
Завжди пливе медуза
І щирий сміх дітвори
Завжди лунає в колі друзів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Фронтальне опитування
За допомогою якого інструмента можна накреслити коло ?
Що таке радіус кола, круга?
Що таке діаметр кола, круга?
Чому дорівнює відношення довжини кола до його діаметра?
Запишіть формулу довжини кола ?
Запишіть формулу площі круга?
Виконання усних вправ
1) Який радіус кола, якщо його діаметр 8см? (4 см.)
2) Який діаметр кола, якщо його радіус 3см? (6 см.)
3) Яка довжина кола, якщо r=1см? (6,28см)
4) Яка довжина кола, d=10см? (31,4см)
5) Яка полоща круга радіусом 10 см ? (314см2)
ІІІ. Засвоєння нових знань і умінь
Історичні відомості
Коло і круг людям були відомі ще з давніх часів. Раніше люди не розрізняли коло і круг. Наприклад співали «Ой зійди, зійди, ясен місяцю, як млинове коло». У наших краях ще кілька тисячоліть тому жінки носили прикраси у вигляді кіл. І колеса до різних колісниць також вміли робити дуже давно. Про це свідчать розкопки археологів. Ще тоді доводилось обчислювати довжину кола. Тепер відомо і цікаву історію числа π = . Так, у стародавньому Єгипті (3500 років тому) π=3,16.
Стародавні римляни вважали π=3,12.Вчені Вавилона π=3.
Лише давньогрецький вчений Архімед знайшов π== 3,1415926536… - неперіодичний десятковий дріб. Тому це число називають Архімедовим.
Вперше букву π для позначення використав англійський математик Джонс у 1706 році, але загальновживаним це позначення стало завдяки працям великого математика Ейлера -члена Петербурзької академії наук.
Виконання тестових завдань
Учні дають відповіді на запитання , використовуючи сигнальні картки червоного, зеленого, синього , жовтого кольорів.
Якщо правильний варіант відповіді А - піднімають червону картку, Б-зелену, В-синю, Г-жовту.
1) Якщо радіус кола дорівнює 6 см, то діаметр дорівнює?
а)12см.; б)6см.; в)3см.; г)10 см.
2) Якщо діаметр кола 10см. , то радіус кола дорівнює?
а)20см.; б)6см.; в)3см.; г) 10см.
3) Яка довжина кола радіусом 10см.?
а)2,8см.; б)31,4 см.; в)20см.; г)6,28см.
4) Яка довжина кола, якщо його діаметр:1см.?
а)6,28см.; б) 31,6см.; в)3,14см.; г)5см.
Творче завдання (робота в парах)
Учням роздаються різнокольорові кружечки по два на парту, довжину кола і площу яких потрібно знайти і записати в зошит.
Самостійна робота
Учні розв’язують завдання на карточках
Варіант І
Накреслити коло радіусом 2,5 см. Позначити центр кола, провести радіус та діаметр. Визначити довжину діаметра, користуючись формулами обчислити довжину кола та площу круга.
Знайти діаметр кола, довжина кола якого дорівнює
188,4 см.
Знайти площі круга, якщо довжина його кола 94,2 см.
Варіант ІІ
Накреслити коло радіусом 2,7 см. Позначити центр кола, провести радіус та діаметр. Визначити довжину діаметра, користуючись формулами обчислити довжину кола та площу круга.
Знайти діаметр кола, довжина кола якого дорівнює
14,13 см.
Знайти площу круга, якщо довжини його кола дорівнює 157 см.
ІV. Підсумок уроку
Вчитель підсумовує роботу учнів на уроці: як працював клас , як працювали окремі учні, чи досягли мети уроку.