Урок - проект з природознавства «Виявлення забруднення в повітрі та встановлення джерел його забруднення»

Про матеріал
Формування ключових компетентностей: формувати компетентність вміння вчитися, навчально-організаційні: включається в роботу відразу після вказівки вчителя; загальномовленнєві: говорить в повільному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу; зосереджено слухає вчителя, відповідає на запитання за відомою і вільною моделлю; з повагою звертається до вчителя, учнів; загальнопізнавальні: виділяє в предмета певні ознаки, аналізує, робить висновки; здоров’язбережувальна: сприяти емоційному розвитку учня, дотримуватися санітарно - гігієнічних норм; соціальна: співпрацювати в групі; інформаційно – комунікаційна: знаходити у повідомленні інформацію (конкретні відомості), створювати висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію. Формування предметних компетентностей: показати вплив людської діяльності як джерело забруднення повітря, залежність живої природи від чистоти повітря, формувати в учнів інтерес до експериментальної і дослідницької роботи; розвивати вміння працювати в групах, аналітичне мислення (пошукова діяльність в ході рішення проблеми); виховувати бажання бережливо ставитися до природи, боротися за чистоту повітря.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок - проект з   природознавства  

«Виявлення забруднення в повітрі та встановлення джерел його забруднення»

 

                                                 

               Підготувала вчитель              початкових класів                                                         вищої категорії

                                           Старікова Н.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                      

Урок:природознавство  Клас : 3-Б   

Тема: Міні проект. Виявлення забруднення в  повітрі та встановлення джерел його забруднення

Мета: Формування ключових компетентностей: формувати компетентність вміння вчитися, навчально-організаційні: включається в роботу відразу після вказівки вчителя;

загальномовленнєві: говорить в повільному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу; зосереджено слухає вчителя, відповідає на запитання за відомою і вільною моделлю; з повагою звертається до вчителя, учнів; загальнопізнавальні: виділяє в предмета певні ознаки, аналізує, робить висновки;

 здоров’язбережувальна: сприяти емоційному розвитку учня, дотримуватися санітарно -  гігієнічних норм; соціальна: співпрацювати в  групі; інформаційно – комунікаційна: знаходити у повідомленні інформацію (конкретні відомості), створювати висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію.

Формування предметних компетентностей: показати вплив людської діяльності як джерело  забруднення повітря, залежність живої природи від чистоти повітря, формувати в учнів інтерес до експериментальної і дослідницької роботи; розвивати вміння працювати в групах, аналітичне мислення (пошукова діяльність в ході рішення проблеми); виховувати бажання бережливо ставитися до природи, боротися за чистоту повітря.

Очікувані результати

Вміти:

  •    вирішувати поточні проблеми при виконанні проекту;
  •    обговорювати проект та створювати план його реалізації;
  •    пристосовуватись до вимог;
  •    представляти результати проекту;

Розуміти:

  •    зв'язок проекту та власної навчальної діяльності.

Обладнання: презентація, відеозаписи

 

Хід уроку

Слайд 1

І.Організаційний момент. (Слайд 2)

1) Психологічний настрій на урок:

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

Хочу побажати вам гарного уроку,

Щоб було цікаво всім нам працювати,

Щоб хотіли  всі відповідати.

Щоб  допомагало вам вміння міркувати

І дванадцять балів легко заробляти.

2) Слайд 3

Девіз уроку:

«Екологічна небезпека, якщо вона стає

реальною, – сильніша за війну, бо вбиває

поступово, з прицілом на багато поколінь».

                                                          А. Мелуа,  А. Яшин

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. «Гідрометеоцентр» повідомляє. (Слайд 4)
  2. Розгадування ребусу. (Слайд 5)

http://vchitel.info/uploads/posts/2012-12/1355753599_povitrya-rebus-z-prirodoznavstva-3-klas.jpg

ПОВІТРЯ

  1. Створення схеми. (Слайд 6)

- З`єднай стрілками слово «повітря» і словосполучення, які його характеризують.

  • Газоподібне тіло;
  • товстим шаром оточує Землю;
  • належить до живої природи;
  • належить до неживої природи;
  • має запах;
  • без запаху;
  • нерухоме; 
  • пружне;
  • є у воді;
  • є у ґрунті;
  • тонким шаром оточує Землю;
  • має властивість нагріватися;
  • прозоре;
  • має властивість охолоджуватися;
  • насичене  киснем;
  • тверде тіло.
  1. Робота в парах. (Слайд 7)

 - Встановити відповідність між шляхом забруднення повітря та переліченими чинниками, що забруднюють повітря.

- Які чинники забруднюють повітря? (Слайд 8)

(Забруднення природним шляхом і забруднення внаслідок діяльності людини.) Пожежі, вихлопні гази автотранспорту морські бризки і тумани, неочищені викиди на фабриках і заводах, пил з ґрунтів і пісок пустель, продукти горіння газу,  рослинний пилок, мікроорганізми, виділення тварин, космічний пил, пил від будівельних і оздоблювальних матеріалів під час ремонтних робіт і ін..

ІІІ. Вправа «Мозкова атака». (Слайд 9)

- Що забруднює повітря у нашому населеному пункті?

- Поясніть, чому так важливо на перерві провітрювати класну кімнату.

- Поміркуйте, як ви і члени вашої сім’ї можуть вплинути на збереження повітря 

  чистим.

- Що поглинають під час дихання живі організми з повітря?

- Що живі організми виділяють під час дихання у повітря?

- Які речовини забруднюють повітря?

ІV. Оголошення теми і мети уроку. (Слайд 10)

      Ви отримали завдання: розшукати цікавий матеріал про те,чому треба боротися за чистоту повітря. Цю тему ми обрали тому, що на сьогоднішній день це дуже актуально. Щодня ми озираємось і бачимо навколо себе дерева, траву, квіти, птахів, комах, тварин. Це все природа. Людина — частина її. Але у людини є можливість змінювати природу. Кожна зміна позначається на навколишньому середовищі. Змінювати природу людина повинна обережно, бо окремі дії можуть завдавати шкоди і навіть призвести до загибелі. Від людини залежить, чи збереже вона природу, чи зруйнує. Нам подобається чисте повітря. Це життя. І наш обов'язок — зберегти його. Без повітря людина загине. Збереження повітря — це збереження людини. 

V. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь вчителя з мультимедійним супроводом.

Слайд 11

    Сучасний Кривий Ріг – це велике промислове місто, центр Криворізького залізорудного басейну найважливішої сировинної бази металургії України.

Економічний потенціал міста представляють приблизно 6 тисяч підприємств. Промисловість міста налічує 87 великих підприємств різних галузей:

чорної металургії, машинобудування, будматеріалів, хімічної, поліграфічної, деревообробної, легкої, харчової і т. д. 

Слайд 12

      Стан забруднення атмосферного повітря у межах м.  Кривий Ріг контролюється за допомогою 2-х стаціонарних постів ЦГМ по 7-ми показниках рівня забруднення атмосферного повітря щоденно.

Слайд 13

    Держуправління екології та природних ресурсів здійснює контроль за промвикидами шкідливих речовин в атмосферу від стаціонарних джерел забруднення щорічно на 15 підприємствах по специфічним показникам.

    Слайд 14

    Моніторинг стану забруднення ґрунтів проводиться у 30 точках постійних спостережень:

Парки та об`єкти природно-заповідного фонду – 8;

дороги – 10;

підприємства – 7;

військові об`єкти – 3;

звалища – 1.

Слайд 15

Рівень забруднення атмосфери визначається:

 - характером  джерел забруднення;

 - метеорологічними умовами, які впливають на переміщення і розсіювання домішок в повітрі.

 Слайд 16 відео

Основу джерел забруднення повітряного басейну  Кривий Ріг складають промислові комплекси міста: 11 підприємств України з видобутку та переробки залізорудної сировини.  

      Економічний потенціал міста представляють приблизно 6 тисяч підприємств. Промисловість міста налічує 87 великих підприємств різних галузей: чорної металургії, машинобудування, будматеріалів, хімічної, поліграфічної, деревообробної, легкої, харчової і т. д. 

 

    Промислові підприємства в основному зосереджені  по всіх промислових районах міста. Одним з головних джерел викидів шкідливих речовин в атмосферу міста є   Арселор Митталл Кривий Ріг,  гірничозбагачуваних комбінатів (ГЗК)- Північний ГЗК(Півнгзк),Південний ГЗК(ПГЗК),Центральний ГЗК (ЦГЗК), Новокриворізький ГЗК(НКГОК), Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат( Інгзк), три рудоремонтних заводу,   Криворізький суриковий завод, цементно-гірським комбінатом, заводами з виготовлення залізобетону, місцевих будматеріалів.    

    Серед викидів цих заводів — пил мінеральних добрив, синтетичних миючих порошків, окисли азоту, сірки, фтористі сполуки, аміак та ін. Всього промисловими підприємствами в атмосферу міста викидається більше 100 найменувань шкідливих речовин. ідео)

    Слайд 17-18

    Місто Кривий Ріг частково охоплено централізованим тепло забезпеченням, яке теж є забруднювачем атмосферного басейну, особливо такими речовинами як сажа, пил. Сюди слід віднести підприємства:  Криворізьке підприємство теплових мереж (ПТМ), Криворізька ТЕЦ, міськтепломережа, котельні, Криворізький турбинний завод, борошняний завод,цементний завод

Слайд 19 відео

Справжнім лихом для повітряного басейну міста стали гірничозбагачувальні комбінати.

Слайд 20

Великої шкоди приносить   автомобільний транспорт.

   Збільшенню викидів шкідливих речовин в атмосферу від автотранспорту сприяє наявність в центральній частині міста 8 великих автопідприємств, центрального автовокзалу.

    Крім місцевого легкового і вантажного транспорту здійснюється транзитний рух міжміського автотранспорту. Цей вид транспорту практично рухається по всіх вулицях міста.

    Основна відмінність газового складу повітря  Кривого Рогу від сільського — це присутність в міській атмосфері забруднюючих речовин надто високої концентрації.

Слайд 21

В повітрі можна виявити продукти розпаду рослин, тверді частинки підняті вітром з верхнього шару ґрунту -  пил, домішки, які пов'язані з діяльністю людини.

    Основними забруднюючими речовинами, що викидаються в атмосферу міста промисловими підприємствами і автомобільним транспортом є гази. Крім того, в повітрі міститься велика кількість твердих частинок — аерозолів.

2. Фізкультхвилинка. (Слайд 22 + відео)

  1. Презентація результатів роботи над проектом. (Слайд 23)

Проект присвячений проблемі впливу забрудненого повітря на життя всього живого на Землі.

Під час виконання проекту учні проводили:

  1. Дослідження повітря.
  2. Дослідивши, виявили джерела забруднення повітря та визначили способи його очищення.

Для виявлення джерел забруднення учні проводили  групову роботу:

Слайд 24

1 група наносила на чистий аркуш паперу рослинну олію, розміщувала його у різних місцях на території школи, наприклад, біля пришкільної дороги, біля навчального корпусу, на спортивному майданчику, біля свого класу.

Попередньо учасники проекту проводять серед учнів школи прогнозуюче опитування про те, чи повітря на території школи чисте і чи є на прилеглій території місця із забрудненим повітрям.  Через певний час, дослідивши білі аркуші паперу за допомогою звичайної лупи, дізнаються:

Місце досліджень

Найбрудніше повітря

Менш забруднене

Найчистіше

 

біля дороги

біля класу

біля спортивного майданчику

Слайд 25

2 група визначала пил та джерела забруднення в своїй оселі (додаток1).

Місце досліджень

Найбрудніше повітря

Менш забруднене

Найчистіше

будинки

біля дороги, якою часто їздить транспорт.

біля дороги, де майже не проїжджає транспорт.

біля парку;

біля дому, де є сад.

Внутрішні приміщення

 

 

 

Слайд 26

3 група наносили на чистий аркуш паперу рослинну олію, розміщували його у різних місцях руху транспорту.

 Учні були приголомшені, коли побачили аркуш, який висів біля дороги, виявивши, що там повітря може бути настільки перенасичене забруднюючими часточками.

3. Зустріч з Карлсоном, Бабою Ягою.

  1. Загадка 1. (Слайд 27)

Хто моторчик свій заводить?
З даху в гості хто приходить?
І на урок він дістався —
Скажем дружно: «Здрастуй,…» (Карлсон).

Загадка 2. (Слайд 28)

У героїні цієї кістлява нога,

Знає її вся дітвора! (Баба Яга).

Зустрічайте наших казкових героїв.

  • Як називаються літальні апарати Баби Яги? (Ступа, мітла)

- Як переміщується Карлсон? (За допомогою моторчика)

2. Гості уроку. Інсценізація. (Слайд 29)

Карлсон: Ви знаєте, що я живу на даху. У мене завжди там чисте і свіже повітря, а від брудного я починаю чхати і кашляти. Я пролітав над великою дорогою, за нею їхало багато машин. Втім, вони й не їхали, а майже стояли і диміли вихлопними трубами. Я вирішив відпочити. Приземлився на автомобільній стоянці, але довго я не зміг пробути там, аж надто повітря брудне. Машини їздять туди-сюди і дим випускають брудний.

Баба Яга: Летіла я, летіла до вас через поля, через ліси  і  раптом переді мною з'явилися величезні чорні труби, а з них йде чорний, чорний їдкий дим. У мене аж ступа заглохла, прийшлося дістати свою магічну мітлу, щоб очистити собі дорогу рухатися далі.

- Карлсон, Баба Яга мають свій особистий транспорт. Чи може їх транспорт давати загрозу повітрю? Доведіть свої думки.

Карлсон: У бабусі, у Яги
Кістка є замість ноги,
На пташиних лапах хата,
На припічку кіт пихатий.
Є швидкі мітла і ступа,
Гуси-лебеді під дубом...
Все б нічого жити бабі,
Тільки ставить доля граблі.
Допоможемо Язі.

Дамо правильні відповіді всі.

3. Гру «Збережемо повітря чистим» проводить Баба Яга. (Слайд 30)

- Визначте, що добре для повітря, а що - погано. Якщо це добре для повітря,

не забруднює його, кажіть «так», якщо погано - «ні».

  •    Використовуємо газове пальне. (Так)
  •    Будуємо хімічний завод без фільтрів на трубах. (Ні)
  •    Установлюємо пиловловлювачі на підприємствах. (Так)
  •    Насаджуємо дерева і кущі. (Так)
  •    Продовжуємо випускати паровози. (Ні)
  •    Спалюємо листя з дерев і кущів восени. (Ні)
  •    Палимо цигарки. (Ні)
  •    Їздимо на тролейбусах та трамваях.(Так)
  •    Підпалюємо сухі трави на луках. (Ні)
  •    Оберігаємо ліси від пожеж. (Так)

4. Фізкультхвилинку-тренінг проводить  Карлсон. (Слайд 31)

1. Якщо ви для пересування вибираєте велосипед, замість автобусу – підстрибніть тричі.

2. Якщо ви викидаєте сміття не в спеціалізовані баки – присядьте.

3. Якщо ви не спалюєте листя у дворі – сплесніть у долоні.

4. Якщо ви не посадили жодної  рослини – присядьте.

5. Чи розмовляєте з батьками про екологічні проблеми міста? – підніміть руки догори.

6. Чи болить душа, коли бачите, як з заводських труб виходить різнокольоровий дим? – покладіть руку на серце.

7. Чи робите ви вологе прибирання в вашій оселі? – простягніть руки вперед.

8. Чи хочете дружити, бути в злагоді з природою? –посміхніться.

5. Продовження інсценізації. (Слайд 32)

Баба Яга: Ми привели себе до порядку, а як же ми приведемо до порядку нашу планету. Жила я в лісі, де чисте повітря навкруги. Не буду я більше літати до вас, поки не ви не потурбуєтеся про чистоту повітря. На прощання, дам вам пораду:

Забруднене повітря часто стає причиною захворювання органів дихання – бронхів, легень. Гази, чад підвищують стомлюваність організму, послаблюють пам’ять, увагу, погіршують настрій.

Що ж вам робити?

Як тут здоровим бути?
Яких заходів потрібно вжити?

Дерева я раджу вам садити:
Акації, ясен, ліс сосновий,

Бузини і вільхи буйне море.

 І повітря очищають

Й Землю рідну прикрашають.

Ще й ялини і модрини,
Вони голки мають

І повітря очищають.

Тож садіть кущі й дерева

В них здоров’я і краса,
Й ліки кращі для життя.

Карлсон: Я хочу ознайомити вас з поняттям – пил, яке знайоме мені дуже добре, тому що я живу на горищах будинків,інколи потрапляю на брудні горища, спостерігаю за пожежами. Я прибираю пил, а за декілька днів він знову осідає. Звідки він береться?(Відповіді дітей)

Щороку на Україну випадає мільйони тон пилу. Більшість його має природне походження, але частина – продукт діяльності людини.

Пил утворюється під час спалювання палива: нафти, вугілля, дерева, газу. Джерелом пилу є пожежі.

 (Слайд 33 + відео)

Вчитель: (Слайд 34)

Повітря і твоє здоров’я

 На твоє здоров’я впливає якість повітря, яким ти дихаєш. Жителі сіл і невеликих містечок мають перевагу: ліси виділяють багато кисню, річки і озера наповнюють повітря вологою, польовий вітер перемішує повітряні маси.

 Повітря у місті, навпаки, заповнене пилом, бактеріями, цигарковим і автомобільним димом. Мікроскопічні частинки, які кружляють у повітрі, осідають на вулицях, на будинках, у наших квартирах. Пил треба відразу ж прибрати за допомогою вологої ганчірки. Учені встановили, що з кожним вдихом міський житель поглинає 280 тисяч пилинок, а видихає щоразу лише 80 тисяч. Пил шкідливо діє на органи дихання, очі, шкіру. Він може викликати алергію.

 Щодня після школи витирай пил у своїй кімнаті, і твоє дихання буде чистішим і вільнішим.

 Дарія Біда

Карлсон:

Хто від пилу задихнувся,

Їдким димом поперхнувся,

Буде кашляти і хрипіти,

Ліки він повинен знати:

Куди ступиш – всюди маєш.
Хоч не бачиш, та вживаєш.

Якщо чисте – то прозоре,
Якщо хімія – то горе.

За чисте повітря  боротись завжди,

Тоді хвороби пройдуть усі.

Довідкове бюро. (Слайд 35)

1. Пилосос. Історія виникнення. (Слайд 36)  

  Пилосос як важливий хатній помічник з’явився завдяки цирковій виставі. У 1901р.  один американський клоун придумав новий номер. Він вішав на мотузку величезний  брудний килим. Потім говорив: «Моя дружина не придумала нічого кращого, як примусити мене вибити ось цей килим. Але я узяв із собою електричний насос – компресор. (мал. 1) Зараз ви побачите, як чудово він працює!» Клоун вмикав компресор і підносив шланг до килима. І з іншого боку килима виривалася хмара пилу. Глядачі у перших рядах починали чихати і кашляти. Серед постраждалих глядачів опинився й інженер Герберт Бут. Він замислився: а чи можна почистити килим за допомогою компресора, але без пилової бурі? Бут узяв не компресор, який дме, а інший насос, який всмоктує. Тепер повітря разом із пилом потрапляє не у помешкання, а в насос. Так було винайдено пилосос. (мал. 2)

В 1899 році  Джон С. Турман винайшов пилосос, який працював на бензині. Цей апапарат з бензиновим насосом перевозився  по вулицях  возом з кіньми. Везла команда людей  з 4 осіб. Апарат мав шланг 30 метрів, який вставляли  в приміщення через вікна. Апарат отримав назву «Фырчащий Билли». (мал. 3)

Сучасні пилососи виглядають зовсім інакше. (мал.4, 5)

 Бесіда

    Серед шкідливих для здоров’я людини чинників значне місце посідають забруднення повітря вихлопними газами, землі - маслами і паливом, шумове забруднення, смог.

Групи доповідачів

Слайд 37

Повітря. Повітря у містах має високий рівень забрудненості. Джерело 50-60 % шкідливих викидів – транспорт. Вихлопні гази – це, в основному, вуглекислий газ, чадний газ , а також інші продукти неповного згорання бензину, дизельного палива та мазуту.

Основними причинами перевищення нормативів вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах є  зношеність та несправність автомобільної техніки, а також низька якість автомобільного палива.

Зараз відбувається оновлення автомобільного парку, як на підприємствах, так і людей. Нові європейські стандарти більш жорстко регламентують вміст забруднюючих речовин у вихлопних газах.

1 учень. А я не можу дихати від смогу,
Над нашим містом він давно висить.
А від машин не вийдеш на дорогу
Скажіть мені, як далі дітям жить?

Довідкове бюро.

Смог — це свого роду «димний туман», який порушує нормальний стан повітря.

Представник промислових підприємств. (Слайд 38)

Останнім часом повітря містить невелику кількість шкідливих домішок. Вони потрапляють в атмосферу з труб промислових підприємств. Якщо такі гази скупчуються в повітрі і змінюються із краплинами туману, то утворюється «смог» . Цей отруйний туман стелиться землею на рівні органів дихання людини, що є особливо небезпечним. Я пропоную, де повітря надзвичайно забруднене застосовувати спеціальні засоби,  як в Японії, де поліцейські та регулювальники вуличного руху користуються протигазами або спеціальними кисневими установками.

Юрист. (Слайд 39)

У Правилах дорожнього руху чітко вказано, що експлуатація автотранспортних засобів з перевищенням забруднюючих речовин у викидах заборонена. Проте, на жаль, кожного разу ми бачимо, що для певної частини учасників дорожнього руху ці правила — не закон.

Представник автотранспортного підприємства. (Слайд 40)

Під час контролю технічного стану транспортних засобів ми  будемо проводити перевірку двигунів щодо токсичності  відпрацьованих газів, наявності підтікання палива в їх паливній системі. У разі виявлення фактів перевищення вмісту шкідливих речовин,  що безпосередньо впливають на безпеку дорожнього руху (несправності рульового керування, гальмівної системи,  незадовільний стан коліс або шин), або переобладнаних з порушеннями чинних вимог, експлуатацію таких авто буде заборонено.

Еколог – лаборант. (Слайд 41)

      Повітря «важке» поблизу автомобільних доріг  та біля стихійних сміттєзвалищ.                                                                                                

      Задимливість різко зростає, коли населення спалює опале листя та сміття.

 Ми вирішили з’ясувати, як протягом певного проміжку часу змінюється вміст вихлопних газів у повітрі. Розрахунки робили на основі теоретичних даних:              Один автомобіль за 24 години викидає 1 кг газів, відповідно за 1 год - 40г.   

2 учень. (Слайд 42)

Ще від пожеж усі ліси палають,
І пташка задихнулася, і звір.
Від цього диму й люди всі страждають.
Ми теж загинуть можемо, повір!

Еколог 1. (Слайд 43)

Горобина, каштани, сосна – вчені довели, що саме вони є ідеальними очищувачами повітря, клени, липа, горіх, а також верба біла, кущі калини, шипшини і бузку. До речі бузок, липа – найкраще вбирають іони важких металів.

 Найбільш  шкідливий компонент забруднень – сірчаний газ, який накопичується в атмосфері в результаті переробки і горіння органічних речовин. Особливо він токсичний для рослин. Чим більший вміст цього елемента, тим сильніше це проявляється.  На листі виникають опіки, потім листові пластини зморщуються, відмирають і опадають.                                                                                                                              В нашому місті  є рослини-індикатори – рослини, у яких можуть з’являтися явні симптоми впливу, що свідчать про присутність в повітрі однієї або декількох забруднюючих речовин. 

Слайд 44

Хвойні породи дерев – страждають від надміру сірчаного газу. Хвоя сосни у зонах сильного забруднення ним набуває темно-червоного забарвлення, що поширюється на всю довжину голок, які потім відмирають і опадають.                 

Слайд 45

Гладіолуси – при надмірній кількості фтору (сильнодіючий фітотоксикант) верхня частина листків відмирає. Цибулина реагує на фтор жовтінням верхівок пір’я. 

Слайд 46                                                                                                                                 Мак, троянда – при надлишку міді забарвлення пелюсток змінюють на голубий, або навіть чорний.                                                                                                         

Слайд 47

Помідори – при пошкодженні рослин нікелем на листі з’являються різні за величиною плями, інколи буріють місцями стебла, сповільнюється ріст. Традесканція – надзвичайно чутлива  до збільшення в повітрі окису вуглецю та окисів азоту. Вона змінює забарвлення стебел на рожеве.                                        Викидні гази автомобілів містять близько 170 шкідливих компонентів. Більшість з них речовини, що викликають переродження нормальних клітин у пухлини.

Еколог 2. (Слайд 48)

Рівень забруднення повітря залежить не лише від обсягу викидів промислових підприємств і автотранспорту, а й від метеорологічних умов. Спекотні безвітряні літні дні або безвітряна погода восени та взимку, коли немає руху повітря, сприяє утворенню застійних явищ біля поверхні землі. Тобто збільшується концентрація шкідливих домішок. Утворюється смог (їдкий туман з газів) на вулицях з напруженим автомобільним рухом.

    Без повітря ми не можемо прожити і кількох хвилин, а від забрудненого повітря хворіють в першу чергу діти. Тому за чистотою повітря треба постійно стежити.

5. Технологія «Дерево рішень». Робота в групах. (Слайд 49)

Червоний – це колір проблеми. Кожен із вас напише найбільш важливу для атмосфери проблему. А на зелених - розв’язання цієї проблеми. Вам необхідно створити «дерево рішень».

 Учні готують пропозиції  на питання збереження чистоти повітря.

  • Поставити очисні фільтри на димарі заводів.
  • Насаджувати дерева, квіти.
  • Зменшити кількість викидів автотранспорту (поступовий перехід на електромобілі).
  • Не палити!
  • Формувати екологічну свідомість у населення.
  • У нашій країні створювати більше заповідників, національних природних парків. Адже ліси – це легені планети.
  • Розробка місць (заводів) по утилізації продуктів, а не збільшення сміттєзвалищ. (Слайд 50 + відео)
  • Створення  агітаційного матеріалу «Збережемо повітря чистим». (Слайд 51)
  • Міське радіо та телебачення повинно проводити низку переконливих передач по боротьбі за чисте небо, чисте повітря, чисті вулиці, парки, аргументовано переконувати у важливості сортування відходів.
  • Введення штрафів по забороні паління сміття, запобігають накопиченню відходів і обмежують їх шкідливий вплив  на навколишнє природне середовище та здоров'я людей.
  •  Забезпечення виготовлення додаткової товарної продукції за рахунок утилізації компонентів побутових відходів.
  • Впроваджувати новітні технології в сфері поводження з твердими побутовими відходами.

VІ. Підсумок уроку

Рефлексія

- Що вам запам’яталося за темою уроку?

- Яке повітря потрібно для дихання?

- А звідки в повітрі беруться шкідливі речовини?

- Як живі організми допомагають очищувати повітря?

- Що повинні робити ми, люди, для охорони повітря?

V. Домашнє завдання

Розробити свої власні заходи по збереженню довкілля

Екологічні гасла Н.Красоткіної. (Слайд 52)

Гартуй свій дух і волю й тіло,
Берися за роботу сміло.
Уже тепер з маленьких літ
Іди добро творити в світ!

Свій голос віддаю за матінку-природу
За чистоту Землі, красу і вроду.
За екологію довкілля і душі.
Ставай і ти й діла свої верши.

Очистимо Землю від бруду і скверни,
Посіємо скрізь доброти й квітів зерна!
Хай буде планета красива й зелена
Для щастя, добра і для тебе й для мене!

Давайте боротись за чистоту природи.
Планеті не будем наносити шкоди.
Посадимо ліс і гайочки зелені,
Сади і діброви — планети легені!

Ми посадим довкола берізки і клени.
Хай наш край розцвітає і буде зелений.
Ми очистимо землю свою від сміття
Й буде в нас чарівне і здорове життя!

Назавжди запам’ятай —
Бережи свій рідний край!
Це твоя земля, країна,
Край батьківський — Батьківщина!

Ліс не рубай, а вчасно захисти,
Дай дереву ще вище підрости.
Ліс виросте і захистить тебе —
Повітря дасть і небо голубе!

Рукотворні гори — це відходи,
Роблять на Землі багато шкоди.
Треба там заводи збудувати
Й сміттєзвалища заставить працювати!

Про екологію напишемо ми гасла,
Щоб іскра доброти в душі не згасла.
І щоб людина з самих юних літ
Добро несла в казковий білий світ.

У світі цім людина ти,
Тому на все життя запам’ятай:
Ніколи у довкіллі не сміти,
А рідний край свій заквітчай!

Додаток 1.

Пам’ятка «Як виявити пил та джерела забруднення в своїй оселі?»

Дослідження 1.

Виявлення  пилу на різних предметах в своїй оселі.

  1. Обери три об’єкти дослідження в оселі. Це можуть бути підвіконня, стіл, листя кімнатної рослини. Запиши назви обраних об’єктів на окремих аркушах паперу.
  2. Витри об’єкти дослідження вологою серветкою. Для кожного об’єкту використовуй нову серветку. Прикріпи серветки на відповідні аркуші.
  3. Порівняй серветки, зроби висновок.
  4. Вияви найменш та  найбільш забруднене місце свої оселі. Зроби висновок. Запиши результат дослідження.

Дослідження 2.

Виявлення джерел забруднення повітря у своїй оселі.

Прочитай. Які джерела забруднення впливають на чистоту повітря у твоїй оселі? .

  1. Чи розташоване твоє житло поряд з промисловими підприємствами?
  2. Чи проводяться в оселі або поряд на вулиці будівельні та ремонтні роботи?
  3. З’ясуй в батьків, чи шкідливі для людини та довкілля хімічні засоби, якими користується ваша сім’я.
  4. Чи живуть поряд і забруднюють повітря своєю шерстю тварини?
  5. Чи потрапляють в оселю сигаретний дим, гумовий пил від автомобільних шин, які стираються, вихлопні викиди автомобілів?
  6. Чи заноситься пил в оселю разом із взуттям і одягом (оглянь взуття, в якому члени сім’ї ходили на вулицю).
  7. Вияви інші можливі джерела забруднення вашої оселі. Зроби висновок. Запиши результат дослідження.

 

Список використаних джерел:

https://www.youtube.com/watch?v=yVlYw8pDmg0&list=PLX7ySmoU5BDlsbfPdLmSufS_r39whNhBk&index=6- ПЫЛЬ

http://my.mail.ru/list/zuravlik/video/3655/3689.html ПЫЛЬ

http://krasotkina.com/content/вірші/Екологічні%20гасла.html

http://museum.vn.ua/articles/pod3/pvoshenko__m_konva_s_g_pre.html

http://loippo.lviv.ua/files/2013/.../Poch.../U-12.doc Додатки

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
20 березня 2020
Переглядів
1199
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку