Урок на тему:Конституційні права, свободи та обов'язки громадян України".

Про матеріал
Розробка конспекту уроку для 9 класу з правознавства. Завдяки цьому уроку , учні зможуть познайомитися з основними правами та обов'язками гродан України згідно Конституції та інших нормативно-правових законів.
Перегляд файлу

 

Урок

Тема: Конституційні права, свободи  та обовязки людини і громадянина.

Мета: дидактична - пояснити поняття «права » та «обовязки», визначити основні права та свободи людини та громадянина, розкрити конституційні обовязки громадян України, навчитися на практиці застосовувати отримані знання;

розвиваюча - розвивати вміння працювати з юридичним документом, з відеоматеріалом, аналізувати правові ситуації, володіти понятійним апаратом теми, розвивати усне мовлення та творче мислення, удосконалювати навички роботи у групі;

виховна- виховувати пріорітет загальнолюдських цінностей, законнослухняного та юридично грамотного громадянина своєї держави, почуття взаємодопомоги.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій.

Основні поняття:  права і свободи людини і громадянина, правовий механізм, гарантії, обов'язки людини і громадянина

Епіграф уроку:

«Ми із задоволенням слухаємо тих, хто говорить нам про наші права, проте не любимо, коли нам нагадують про наші обов’язки.»

                                                                                            Едмунд Борк

                                                Структура уроку

І.Організаційний момент

ІІ.Актуалізація опорних  знань

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Оголошення теми та мети уроку

V. Засвоєння  нового матеріалу

План

1.Права та свободи людини й громадянина

2. Як реалізувати та захистити права і свободи людини і громадянина

2.Конституційні обов’язки громадян України

VІ.Обговорення та  підведення підсумків роботи

VІІ. Рефлексія

VІІІ. Домашнє завдання

                                                Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент

 

Вчитель.

Вправа «Позитив»

 

- Всі знають, що настрій, із яким починають будь-яку роботу, програмує майбутній результат. Нехай цей метелик і бджола стануть вашими талісманами на уроці. Бажаю, щоб отримані знання  сьогодні засвоїлися так легко, як літає метелик. А щоб цього досягти, пропоную всім плідно працювати, як бджола -трудівниця.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

    Перед тим , як ми почнемо вивчення нового матеріалу, давайте перевіримо з яким багажем знань ви прийшли на урок. Зіграємо в гру «Так - ні».  На партах для кожного лежить картка із завданням. Вам треба дати коротку відповідь –« так», якщо твердження правильне, «ні» – якщо воно суперечить написаному.

Кожна правильна відповідь – 0,5бала

Слайд гра «Так - ні»

  1. Чи правда, що документ, який підтверджує громадянство України, отримують у 18 років. ( ні)
  2. Громадянство України – це стійкий правовий зв'язок людини з конкретною державою. (так)
  3. Усі діти, що народилися на території України є її громадянами. (так)
  4. Біпатрид – це іноземець (ні)
  5. Підданство – поняття аналогічне громадянству, але для монархій. (так)
  6. Однією з умов прийняття до громадянства України є безперервне проживання на законних підставах на її території останні 10 років. (ні)
  7. Дитина, народжена від батьків – українців, але за межею України, не буде громадянином України. (ні)
  8. Апатрид – це особа без громадянства (так)
  9. В Україні існує подвійне громадянство (ні)
  10.  Чи може дитина отримати українське громадянство внаслідок усиновлення (так)

Слайд (відповіді) А зараз перевіримо чи правильно ви виконали це завдання.

Помилкові твердження – 1, 4, 6, 7, 9. Скажіть правильне твердження до 1 питання…

Підрахуйте свої бали і запишіть на картці.

Бесіда.

  • Як ви розумієте поняття «права людини»?  (можливості  людини існувати й розвиватися як особистість, задовольняти свої потреби. Але ці можливості закріплені законодавством)
  • Зверніть увагу на дошку. Які права людини зображені на слайді.

(Право на повноцінне харчування, право на сім'ю, право на освіту, право на відпочинок, право на медичне обслуговування…)

  • Які міжнародні документи закріплюють ці права? ( Конвенція ООН про права дитини, Загальна декларація прав людини)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель.  Демократичність нашої як і будь-якої держави зумовлена дотриманням прав і свобод людини. Права і свободи людини, як ви знаєте, закріплені в Основному Законі держави – Конституції України.

Слайд   Конституція Пилипа Орлика

На українських теренах питання прав і свобод людини та їх захисту порушувалося ще у ХVIII столітті у «Конституції Пилипа Орлика».

Слайд – відео   

V. Засвоєння нового матеріалу

Сьогодні уроці ми розглянемо тему «Конституційні права і свободи людини й громадянина України.» Наше завдання – вивчити головні права та обов’язки, вміти аналізувати правові ситуації спираючись на статті ІІ Розділу Конституції України, оцінити необхідність реалізації громадянином конституційних прав і свобод і виконання обов’язків, удосконалювати навички роботи у групі.  А ваша старанність, вихованість та взаємоповага допоможуть досягти гарних результатів. Розгортаємо зошити, записуємо число і тему уроку.

Працюємо за таким планом:

1.Права та свободи людини й громадянина

2. Як реалізувати та захистити права і свободи людини і громадянина

2.Конституційні обовязки громадян України

 

Епіграфом уроку є слова Едмунда Борка:

«Ми із задоволенням слухаємо тих, хто говорить нам про наші права, проте не любимо, коли нам нагадують про наші обов’язки.»

На протязі уроку ми повинні розв’язати таку проблему: «Чи можлива повна реалізація прав і свобод людини і громадянина без виконання обов’язків?»

Працюємо в групах. Кожна група обрала собі лідера, завдання якого організувати роботу в групі та оцінити кожного учасника за певними критеріями на листках оцінювання.

1.Права та свободи людини й громадянина

Вчитель.

Отже, переходимо до вивчення першого пункту плану.

Реалізація прав людини і громадянина нині є найважливішою функцією держави. Існує багато підходів до класифікації прав і свобод людини і громадянина. Прошу розглянути схему на слайді.

Слайд - схема

Зверніть увагу, що найпоширеніша класифікація  прав і свобод у конституційному праві є їх поділ за змістом і сферою реалізації.

Громадянські……

Політичні……

Економічні……

Соціальні…….

Екологічні……

Культурні…….

  А зараз  вдосконалимо свої знання спираючись на  норму закону, яка розкриває суть цих понять (рубрика у підручнику на стор. 65-66.)  та працюючи з текстом   ІІ Розділу Конституції України (лежать на партах)..

Слайд - таблиця

Громадянські : Ст.23, 27-35      (до якої групи прав віднесемо статтю….)

Політичні: Ст. 34-40

Соціально-економічні: Ст. 45-49, 41-44

Екологічні: Ст. 50

Культурні: Ст. 53, 54

Дякую групам!. Ось який врожай ми зібрали.

 

Але бувають випадки коли права людини порушуються. Наступне завдання – перегляньте відео-фрагменти відомих вам мультфільмів  і скажіть, яке право людини порушено? Яка стаття з Конституції  України гарантує це право? (ІІ Розділ КУ)

(до якої групи прав віднесемо статтю….)

Відео 1 право на повагу та гідність людини.(ст..28)  громадянське

Відео 2 право на свободу та особисту недоторканність(ст..29, життя-ст.27) громадянське

Відео 3  право на таємницю листування (ст..31) громадянське

Відео 4  право на приватну власність (ст..41)економічне

Відео 5 право на відпочинок, дозвілля (ст.. 45) соціальне

         Право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї (ст.. 48)соціальне

Відео 6  право на безпечне довкілля (ст..50)  екологічне

 

2. Як реалізувати та захистити права і свободи.

Вчитель.

Отже, ми ознайомилися з правами людини але ви повинні знати, що кожен має право будь – якими  засобами, які не заборонені законом, захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

 Назвіть, на кого із державних органів і посадових осіб покладається обов’язок щодо захисту прав і свобод людини в Україні. (на Верховну Раду України, Кабінет Міністрів та інші органи виконавчої влади, правоохоронні органи: прокуратуру, міліцію, адвокатуру, суд та ін…)

Саме так. При цьому діє правовий механізм з реалізації прав і свобод, який складається з гарантій їх забезпечення. Що таке правовий механізм?

Давайте звернемося до підручника  і опрацюємо рубрику норма закону на сторінці 67 . Зачитайте будь –ласка….

Слайд  Правовий механізм

Вчитель. 

Зверніть увагу, що правовий механізм – це сукупність гарантій. Що ж таке гарантії?

 Гарантії – це такі зобов’язання держави, які сприяють здійсненню прав і свобод людини, забезпечують їх охорону.

Слайд - гарантії

Гарантії як і права поділяються на особисті, політичні, економічні, ідеологічні та юридичні.

Першочерговим напрямком реалізації прав і свобод є необхідність навчити громадян захищати свої права. Саме тому Ст. 57 Конституції України  гарантує право знати свої права і обов’язки, вважає нечинними закони та інші нормативно – правові акти, що визначають права та обов’язки громадян, але не доведені до відома населення.

Крім того, свої права людина може захистити на міжнародному рівні.

Зверніть увагу на схему у підручнику на сторінці 69.

Слайд  схема

Бесіда з учнями

  • До яких міжнародних організацій та установ може звернутися людина, щоб захистити свої права і свободи?
  • У яких випадках люди  звертається до міжнародних організацій за захистом своїх прав і свобод? ( питання  на державному рівні не вирішене)

Вчитель.

Дійсно, у світі створений міжнародно-правовий механізм захисту прав і свобод людини, що охоплює міжнародні організації та установи, які безпосередньо розглядають питання, пов’язані з порушенням прав і свобод людини.

    За розпорядженням Верховного комісара ООН з прав людини встановлено «лінію прямого зв’язку з питань прав людини», яка дозволяє Центру з прав людини ООН контролювати надзвичайні ситуації в галузі порушень прав людини.

 

3. Які обов’язки закріплює Конституція України.

Вчитель.

Для того щоб суспільства могло нормально розвиватися, його громадяни повинні не лише користуватися правами, але й виконувати обов’язки.

- Якими  є ваші обов’язки в сім'ї?

- Якими є ваші обов’язки один перед одним? (поважати думку, захищати)

Я зрозуміла, що кожен із вас виконує ті чи інші обов’язки.

Так що ж таке обов’язки?......

Слайд    визначення

Отже, записуємо в зошити …..

Обов'язки людини і громадянина - закріплені Конституцією України вимоги, які пред'являються кожній людині та громадянинові, аби він діяв певним, чітко визначеним конституційною  нормою чином для забезпечення інтересів суспільства, держави, інших людей .

Вчитель. Основні права і обов’язки громадян закріплює КУ. Як і права, обов’язки теж можна класифікувати за видами, наприклад за змістом та сферою реалізації.

Зараз усі групи мають одне спільне завдання. Опрацювати Ст.  65-68 КУ, розглянути малюнки на стор. 70, назвати обов’язки  і статтю, яка їм відповідає.

Слайд малюнок з підручника.

  1. Захищати незалежність та територіальну цілісність України (Ст. 65)
  2. Обов'язок батьків утримувати дітей до їх повноліття(ст..51)
  3. Охороняти, берегти культурні цінності (Ст.66)
  4. Обов'язок шанувати державні символи (Ст.. 65)
  5. Захищати Вітчизну (Ст.65)
  6. Берегти  природу (Ст.66)

 

  • Які ще обов’язки ви можете назвати користуючись малюнками даного слайду.

Слайд   (не посягати на права і свободи , честь і гідність інших людей)

Вчитель.   Давайте спробуємо дати відповідь на проблемне питання. Чи важливе виконання людиною і громадянином своїх конституційних обов’язків? Як вони пов’язані з реалізацією прав і свобод самої особи чи інших осіб?

(Права громадян є невід'ємними від виконання громадя­нами своїх обов'язків. Якщо одна людина має певні права, то існує інша людина, в якої є обов'язки щодо забезпечення цих прав. Отже, обов'язки тісно пов'язані з правами та свободами. Нероздільність прав, свобод і обов'язків закріплено у Конституції України (Розділи І і II).)

 

VI. Рефлексія

Наш урок добігає кінця.

Слайд

  1. Що нового ви дізналися на уроці?
  2. Чи корисний для вас цей матеріал?
  3. Де ви зможете використати отримані знання?

Вчитель

    Отже, ви повинні пам'ятати, що ви маєте не лише права, але повинні виконуваи свої обов'язки.  Адже саме від цього залежить розвиток нашої країни як демократичної держави.

 

СЛОВО ЛІДЕРАМ   ГРУП

VIІ.  Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф , вивчити нові поняття;
  2. За бажанням написати твір – есе на одну з тем:
  • «Навіщо людині права?»
  • «Право на життя –від народження до смерті».
  • «Права та обов’язки».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
1164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку