Тема: Ернст Теодор Амадей Гофман . «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер».
Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е. Т. А. Гофмана.
Мета: проаналізувати сюжетну лінію, тематику і проблематику повісті; розвивати навички аналізу художнього твору, складання фанфіка; виховувати кращі риси людського характеру.
Обладнання: ТЗН, кольорові стікери, опорні картки
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація начальної діяльності учнів.
ІI. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за матеріалом попереднього уроку.
«…У ньому була зовнішня різкість: різкі рухи, гострі, високо підняті плечі, високо і прямо посаджена голова, неслухняне волосся, підстрибуюча хода».
«…Він говорив дуже швидко і раптом замовкав».
«…Він був не такий, як усі, наче зітканий з протиріч: м’який, лагідний погляд — й іронічна посмішка, добрий гумор — і зла іронія».
«…Друзів у нього було мало, більшість не розуміла дивака і не любила його».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя. Оцей шалений чоловік, єдиний такого роду письменник у світовій літературі, з піднятими бровами, із загнутим донизу тонким носом, з волоссям, яке назавжди піднялося дибки, коли писав свої твори, за свідченнями очевидців, боявся того, що зображав, тому просив дружину сидіти з ним поруч. Що ж такого він писав, щоб відчувати страх перед зображуваним? Хоч був залюблений у музику, світову славу Гофман здобув все ж художніми творами. Більшість його оповідань та повістей і навіть один роман мають казкові сюжети, у них поряд із людьми діють феї, чаклуни, тварини. Ці казкові істоти живуть у творах Гофмана за людськими законами, які бувають несправедливі й підступні, відображаючи проблеми суспільства. Письменник, використовуючи засоби фантастики, сатири, іронії та гротеску, висміює та засуджує вади людей та суспільства, несправедливі закони і тих, хто за ними живе. Актуальність проблематики творів Гофмана ми доведемо, проаналізувавши його повість-казку «Крихітка Цахес на прізвисько Цінобер». Прослухавши короткий зміст твору, переглянувши бук трейлер за цією казкою, проаналізувавши сюжет повісті, охарактеризувавши вчинки головних героїв, ми спробуємо протиставити два світи – філістерів та ентузіастів, ознайомимося з деякими літературознавчими поняттями і, зрештою, визначимо пріоритети та цінності людського буття. Для початку переглянемо експрес-урок у виконанні Ольги Ніколенко, професора, доктора філологічних наук Полтавського Національного педагогічного університету імені В.Короленка.
Перегляд експрес-уроку
ІV. Повідомлення теми уроку.
V. Активізація навчальної діяльності.
1. Перевірка домашнього завдання.
Учні роблять стисле повідомлення змісту казки-повісті.
2. Робота над змістом твору.
Філософська казка – літературний твір, що містить морально-філософські роздуми над подіями суспільного життя, їх позитивну чи негативну оцінку.
4. Вправа «Мозковий штурм»
1. У якому році вийшов твір Гофмана «Крихітка Цахес…» (1819).
2. Ім’я карлика-потвори (Цахес) .
Складання колективної характеристики філістерів та мрійників
Учитель. Герої Гофмана поділяються на дві категорії: на щасливих обивателів, задоволених собою та своїм існуванням, які слухняно грають свої безглузді ролі, і на мрійників, ентузіастів, людей «не від світу цього». Життя, як правило, вселяє в них жах, тому вони втікають у свій внутрішній світ, але й там не знаходять спокою. На які категорії поділяються герої цього твору?
Словникова робота.
Філістер – самовдоволена і обмежена людина з вузьким, обивательським світоглядом.
Ентузіасти – люди творчих професій, здатні відчувати недосконалість звичайного світу.
Складання таблиці методом скрайбінгу
Протистояння двох світів
Філістери |
Митці (ентузіасти, мрійники) |
Цахес Пафнутій Мош Терпін Кандида Селянка Ліза
|
Бальтазар Фабіан Скрипаль Сбіока |
Висновок.
Учні відшукують у підручнику тезу про протистояння світів.(ст.71, 5-й абзац)
Оце протистояння митців і філістерів у повісті-казці персоніфіковане, тобто втілене в конкретних персонажах- митець Бальтазар протистоїть філістеру Цахесу. Таке протистояння є конкретним втіленням неприйняття романтиками реального життя і звеличення «життя духу».
VІ.Застосування знань, умінь і навичок
Робота над комунікативно-ситуативними вправами.
Вправа 1
У філософській казці Е.Т.А. Гофмана „ Крихітка Цахес” фея Рожа Бельверде подарувала на весіллі нареченій Кандиді магічне намисто, і відколи вона почала його носити, то вже не дратувалася через дрібниці. А що на місці феї подарували б дівчині ви і чому?
Вправа 2
Уявіть собі, що чарівна фея Рожабельверде пообіцяла виконати одне ваше бажання. Яким би воно було?
Вправа 3
Уявіть, що вам доручили написати передмову до нового видання казки Е.Т.А. Гофмана „ Крихітка Цахес”. Що б ви написали?
Вправа 4.
Чи можна осучаснити образи повісті-казки? Про кого з сучасних відомих діячів ви найперше написали б?
Учитель. 1.Щойно ви склали ескіз фанфіка на казку Гофмана «Крихітка Цахес». Що ж таке фанфік?
2. Словникова робота.
Фанфік - це різновид творчості прихильників будь-якого твору, розповідь, в якому задіяні сюжет, герої або якісь інші деталі існуючого твору. Зазвичай фанфіки пишуться фанатами для інших фанатів і викладаються на спеціальні сайти і форуми.
3. Вдома ви допрацюєте свої дописи, вказавши попередньо на яку тему ваш фанфік, який він за обсягом, для якої аудиторії призначений.
Наприклад.
1. Тема: Політика
За обсягом: 1сторінка
Аудиторія: масова література (поширити для «можуть бачити всі)
Зміст: Карлики завжди геніальні
2. Тема: Загальнолюдські цінності.
За обсягом: 1,5 ст.
Аудиторія: друзі.
Зміст: Добро перемагає зло.
V. Закріплення нових знань.
1. А у повісті-казці Гофмана що перемагає: добро чи зло?Зачитайте фінал твору.
2. Подумайте і скажіть: «Який же викривальний зміст прихований у творі Е.Гофмана «Крихітка Цахес»? (викриття тих людей, які привласнюють чужий інтелект, творче обдарування і результати чужої праці, які «пролазять нагору ганебною брехнею та ошуканством»)
2. Літературний диктант. (Учні записують тільки відповіді – „так” чи „ні”).
1.Центром уваги романтиків стають почуття та внутрішній світ людини. (Так).
2.Романтизм як літературний напрям виник на межі XVI-XVII століть.(Так).
3.Е.Т.А. Гофман – автор відомого твору „Крихітка Цахес” (Так).
4.Гофман змінив одне зі своїх імен на Амадей на знак захоплення творчістю Чайковського. (Ні).
Взаємоперевірка.
Прослуховування уривку з балету П.І. Чайковського „Лускунчик”.
VI. Підсумки уроку
Створення ”Квітки семилистика”. Учні створюють скрайбінг з кольорових стікерів, характеризуючи урок
(З уроку я піду: вражена, щира, добра, обізнана, спантеличена, спокійна, замислена і т.п.)
VII.Домашнє завдання
Скласти фанфік.