Урок - тренінг "Еритроцити. Кровотворення.

Про матеріал
Розробка уроку-тренінгу містить наукові та народознавчі матеріали з теми. Вони сприяють профілактиці шкідливих звичок та формують здоров'язберігаючу та екологічну компетентності. Різні форми та методи роботи на уроці забезпечують активну участь всіх учасників процесу., що сприяє кращому запам'ятовуванню вивченого
Перегляд файлу

Біологія 8 клас 

Урок - тренінг                                                 

Тема: Еритроцити. Кровотворення.

Мета: Вивчити будову і функції еритроцитів, з’ясувати будову і функції гемоглобіну, вияснити які хвороби виникають при недостатній кількості еритроцитів та пошкодженнях кісткового мозку,  навчитися бережливо ставитися до свого здоров’я, зміцнювати його, виховувати повагу до людей, розвивати взаємоповагу, розвивати вміння логічно мислити, вміння працювати в групах і в парах, спілкуватись; працювати з підручником.

Метод проведення уроку: тренінг.

Хід уроку:

  1. Завдання тренінгу.

Довгий час за кров’ю визнавали могутню та виключну силу: з її допомогою скріпляли священні клятви, древні греки приносили кров в жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров носієм душі. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевнохворим кров здорових людей. Він вважав, що в крові здорових людей – здорова душа. Дійсно, кров – найдивніша тканина нашого тіла. Рухливість крові – це найважливіша умова життєдіяльності організму. Як не можна уявити державу без електромереж, так не можна зрозуміти існування людини та тварини без руху крові по судинах.

З розвитком науки людський розум все глибше пірнає в таємниці крові. Упірнемо ж і ми з вами в її таємниці і познайомимось ближче з Його Величністю Еритроцитом.

Сьогодні ми з вами вивчимо його будову і функції, з’ясуємо значення гемоглобіну, вияснимо які хвороби виникають при недостатній кількості еритроцитів та пошкодженнях кісткового мозку,  навчимося бережливо ставитися до свого здоров’я, зміцнювати його

  1. Домовленість про правила тренінгу.

•  Не перебивати — уважно слухати одне одного і поважати різні думки.

•  Поважати особисте життя — кожен має право не відповідати на запитан­ня, яке стосується його особистого життя.

•  Бути доброзичливими — ставити­ся одне до одного доброзичливо і поважати почуття інших.

•  Зберігати конфіденційність — не обговорювати поза межами групи ті момен­ти особистого життя, які стали відомими на тренінгу.

•  Бути толерантними — не можна змушувати людину замовкнути лише тому, що її погляди не збігаються з поглядами інших.

•  Право на анонімність — кожен має право ставити запитання анонімно.

Ви можете художньо оформити правила записавши їх на намальованих сонячних променях чи на пелюстках квітки.

3. Очікування учасників

Після оголошення мети тренінгу зверніться до учасників з проханням письмово висловити свої очікування. Це можуть бути різні побажання, наприклад, добре провес­ти час, щось дізнатися, чогось навчитись, знайти нових друзів, отримати позитивні емоції тощо. •  Ви можете намалювати на аркуші дерево, а очікування учасників, записані на клей­ких папірцях (жолудях, яблуках), розмістити біля дерева. По закінченні тренінгу попросіть учасника проаналізувати, які сподівання справдилися, і перенести їх на вершину дерева.

  1. Знайомство.

Називаємо своє ім’я і за кожною буквою імені робимо собі комплімент.

Наприклад: Наталія – найкраща, активна, толерантна, акуратна, любляча, ініціативна, яскрава.

  1. Гра «Вірю – не вірю »

Завдання: Біля правильних  тверджень ставите плюс, не правильних – .

  1. З крові в тканинну рідину поступає кисень, вода, поживні речовини.
  2. Транспортуючи гормони, кров виконує видільну функцію.
  3. Кров належить до сполучної тканини.
  4. Кров складається з плазми і формених елементів.
  5. Лімфа – це безбарвна, майже прозора рідина.
  6. У плазмі домінує суха речовина.
  7. Кров знищує віруси та мікроорганізми.
  8. Еритроцити, лейкоцити та тромбоцити входять до складу плазми.
  9. Кров розносить по організму гормони, виконуючи живильну функцію.
  10.  Сталість внутрішнього середовища – необхідна умова життя.
  11.  У здорової людини склад плазми сталий.
  12. Хімічний склад крові регулює центральна нервова система.

Код для перевірки роботи:

1+2 - 3+4+5+6-- 7+8 – 9—10+ 11+12+

  1. Робота в групах. «Робота в лабораторіях»

            Вивчення нового матеріалу

1. Історична довідка

А тепер – увага! Історичний факт!

Перенесемося у ХVІІ століття. Травень 1692 року. Річкою Іш, недалеко від міста Дельфта, пливе яхта з прапором російського царя Петра І  на кормі. Правитель держави російської пливе у Дельфт на зустріч з голандським дослідником Антонієм ван Левенгуком.

Зустріч відбулася. Левенгук продемонстрував мікроскоп власної конструкції і пояснив принцип його дії. А потім розповів про свої спостереження:

«Одного разу під час своїх дослідів я випадково порізав палець склом. Тоді я  вирішив розглянути кров під мікроскопом. Замість однорідної червоної рідини я побачив велику кількість якихось рожевих утворень, які нагадували кульки. В центрі вони були світлішими, ніж по краях. Виявляється, що  кров людини складається ось з таких рожевих кульок. А з чого тоді складається кров жаби? І кров цих тварин також містила рожеві тільця, але мали вони не кулеподібну, а овальну форму».

Левенгук вколов свій палець і продемонстрував Петру І кров під мікроскопом. Подивіться на монітор і ви побачите те, що побачив російський цар у ХVІІ столітті.

Для здійснення основної мети уроку вчитель пропонує групам самостійно вивчити такі питання

1. Лабораторія – «Цитологи»

Скориставшись матеріалом підручника заповніть паспортні дані еритроцита людини:

Назва форменного елемента

 

Забарвлення

 

Форма

 

Наявність ядра

 

Кількість в 1 мм3 крові

 

Речовина, що входить до складу

 

Місце утворення

 

Місце руйнування

 

Час існування

 

Основні функції

 

 

2 лабораторія – «Гематологи»

Скориставшись довідниковою літературою, розв’яжіть проблемну ситуацію:

«Кількість еритроцитів в крові людини визначається рівнем гемоглобіну в крові при здачі аналізів (норма гемоглобіну для чоловіків 130-160 г/л, для жінок 124-144 г/л.) Який діагноз поставить лікар пацієнту, якщо у нього рівень гемоглобіну – 90 г/л. Пацієнт скаржиться на загальну слабкість, головний біль, різке схуднення, задишку, особливо під час фізичного навантаження, шум у вухах, запаморочення. Шкірні покриви й слизові оболонки в пацієнта бліді. Поясніть причину цього захворювання. Які рекомендації щодо лікування можна надати хворому?»

3 лабораторія – «Біохіміки»

Скориставшись матеріалом підручника заповніть паспортні дані гемоглобіну.

Місцезнаходження

 

Склад

 

Кількість в одному літрі крові людини

 

Основна властивість

 

Основна функція

 

Сполука з киснем

 

Сполука з вуглекислим газом

 

Сполука з чадним газом

 

 

Захист першої лабораторії

Анкета еритроцитів

Назва форменого елемента

еритроцит

Забарвлення

Червоне

Форма

Диск, увігнутий посередині, що збільшує площу його поверхні

Наявність ядра

-

Кількість в 1 мм3 крові

5,5 млн

Речовина, що входить до складу

Гемоглобін

Місце утворення

Червоний кістковий мозок

Місце руйнування

Печінка, селезенка

Час існування

120 діб

Основні функції

Транспорт кисню від легенів до всіх органів, транспорт вуглекислого газу від тканин до легенів

 

Захист другої лабораторії

Наявність в результатах цифри 90 свідчить про те, що у пацієнта в крові низький рівень гемоглобіну. Таке захворювання називається анемією. Наявність малої кількості еритроцитів веде до недостатнього транспортування кисня до клітин, особливо клітин мозку. Характерними ознаками анемії є: бліде обличчя і шкіра, загальна слабкість, похудіння, фізична та умова втома, серцебиття, головний біль.

Лікування повинно бути направленим на причину анемії.

Поради лікаря:

  • вживати продукти насичені залізом, який є складовою частиною гемоглобіну (гранатовий сік, м’ясо, печінка, масло, вершки, молоко, горіхи, яблука);
  • прогулянки на свіжому повітрі.

Захист третьої лабораторії

Місцезнаходження

Еритроцити

Склад

Молекула білка і гем – залізовмісна сполука

Кількість в одному літрі крові людини

135 – 160 г

Основна властивість

Утворювати нестійкі сполуки з киснем

Основна функція

Транспортування кисню від легенів до тканин

Сполука з киснем

оксигемоглобін

Сполука з вуглекислим газом

Карбгемоглобін

Сполука з чадним газом

карбоксигемоглобін

 

7. Руханка.

Учасники стоять у колі один за одним. Розказується історія про тварин, що жи­вуть у джунглях. Завдання: передати ру­хами характерні особливості кожної тва­рини, роблячи масаж спини тим, хто стоїть попереду.

Історія. «Ми веселі мандрівники і лю­бимо мандрувати пішки (імітація руху «пішки» за допомогою вказівного і серед­нього пальців рук). Ми обходили багато зе­мель і одного разу потрапили в джунглі. Першою нам зустрілась пантера, яка не­мов кішка, м'яко ступала лапами по землі (легко торкатись долонями спини, пере­ступати, мов «кішка»). Побачивши нас, вона ліниво потягнулась (провести доло­нями рук по спині зверху до низу, витяг­нувши руки) і повільно пішла далі (імітація руху «пішки»). Веселі мавпи швидко стрибали з ліани на ліану і сміялись (швидкі і легкі постукування до­лонями по всій спині). З болота виліз ве­личезний бегемот і пішов шукати своїх друзів-слоненят (повільно і важко опуска­ти кулачки на спину). А вони були поруч: бігали і доганяли одне одного (швидкі по­стукування кулачками по спині). І ось раптом ми побачили в траві строкату стрічку. Це була змія. Вона повільно руха­лась в траві (звивистий рух по спині однією рукою). Ми обминули її і пішли собі далі (рухи вказівними і середніми пальцями обох рук по спині).

 

  1. Робота в трійках.  Обираємо трійки: на 1,2,3 розрахуйсь.

1. Гемоглобін (haemoglobinum) - кров'яний пігмент, що являє собою складний білок, який складається із гема та білка глобіна і міститься в еритроцитах. Основна функція гемоглобіну - перенос кисню від легень до тканин, а також виведення вуглекислого газу з організму і регуляція кислотно-основного стану. В крові людини є декілька типів гемоглобіну. В ембріональному періоді виявляються фетальний - HbF (fetus - плід), дорослі - HbА1 і HbА2 (adultus - дорослий) гемоглобіни, які знаходяться в крові дітей і після народження. До кінця першого року життя в крові залишається в основному HbА1 - гемоглобін дорослого. Кількість гемоглобіну визначається колориметричним методом за допомогою гемометра Салі, однак для точних характеристик гемоглобіну (через суб'єктивність першого) рекомендується застосовувати цианметгемоглобіновий метод.

2. Еритроцит (erytrocytus) - без'ядерний формений елемент крові, що містить гемоглобін, основною функцією якого є транспортування кисню і вуглекислого газу. Еритроцити складають основну масу формених елементів крові. Форма двоввігнутого диску забезпечує максимальне співвідношення площі поверхні до об'єму. Окрім участі  в тканинному диханні, еритроцити виконують живильну (доставка живильних речовин до клітин і тканин), захисну (спроможність зв'язувати токсини і переносити на своїй поверхні антитіла) функції. Окрім того, еритроцити (гемоглобін) забезпечують підтримку кислотно-основної рівноваги в крові. Ферменти, які містяться в еритроцитах, каналізують життєво важливі біохімічні процеси. Еритроцити беруть участь і в процесі згортання крові. Середня тривалість життя еритроциту 90-120 днів. Старі еритроцити руйнуються в клітинах ретикулоендотеліальної системи, в основному в селезінці. Визначення еритроцитів проводять в рахунковій камері Бюргера з нанесеною сіткою Горєва і за допомогою лічильників або аналізаторів клітин.

3. Американським дослідникам вдалося отримати повноцінно функціонуючі еритроцити з ембріональних стовбурових клітин, пише New Scientist. На думку вчених, в майбутньому отримані в лабораторії клітини крові можуть стати зручнішою, доступнішою і безпечнішою альтернативою переливанню донорської крові. В ході експерименту, проведеного фахівцями клініки Майо в Рочестере в співпраці з Університетом Ілінойса і компанією Advanced Cell Technologies, вченим вдалося стимулювати всі етапи диференціації ембріональних стовбурових клітин в стовбурові клітини крові, з яких потім були отримані еритроцити. Довести диференціацію до появи без‘ядерних еритроцитів в лабораторних умовах раніше не вдавалося. Додаткові експерименти показали, що вирощені в лабораторії еритроцити здатні переносити кисень і не гірше, ніж клітини донорської крові. Запропонована дослідниками методика дозволяє отримувати еритроцити в практично необмеженій кількості. В майбутньому, вважають керівник дослідження Роберт Ланза (Robert Lanza), поставлене на потік вирощування еритроцитів може вирішити проблему постійного браку донорської крові. На відміну від запасів крові, які безпосередньо залежать від кількості донорів з різними групами крові, новий метод теоретично дозволяє заздалегідь отримувати клітини із заданими властивостями в необхідних об’ємах. Крім того, отримання еритроцитів в лабораторних умовах дозволяє звести до мінімуму ризик розповсюдження ВІЛ, гепатиту і інших інфекцій, виключити передачу яких при використанні крові донорів повністю неможливо.

4. Ми маємо серцево-судинну систему, яка забезпечує кровообіг. 
Кров постачає кисень та енергію до всіх частин нашого тіла, і робить це завдяки серцю та судинам, зокрема найтоншим з них - капілярам.
Так от, судинами біжить кров, і одною з її складових є еритроцити, або червоні кров'яні тільця.
Еритроцити - це великі клітини, які не мають ядер. Це важливо. Чому? Тому що якби еритроцити мали ядра, то вони не могли б проходити найтоншими капілярами, аби живити очі, найвищі шари шкіри та ін. 
До речі, в тварин еритроцити мають ядра - в них не такі тонкі капіляри.
А ще еритроцити створені так, що вони не зліплюються, коли стикаються, - бо мають на своїй поверхні своєрідне мастило. Знов-таки, якщо вони зліпляться, то не зможуть пройти в найтонші капіляри. Крім цього, злипання еритроцитів може призвести і неуникненно приводить до розриву капілярів.
Отже, коли ви приймаєте "безпечну" дозу алкоголю (а про неї ви, звісно ж, прочитали не в глянцевому журналі, а на сайті відомого та поважаного лікаря), відбувається наступне --
...Хвилиночку - я підкреслюю, як хто не зрозумів - це стосується будь-якої дози...
Відбувається от що: етиловий спирт, потрапляючи до крові, змиває "мастило" з еритроцитів і вони зліплюються.
Потім вони потрапляють до капілярів та розривають їх. 
Звідси оце всім знайоме червоне мереживо на носах та щоках у п'яниць.
Звідси ж це мереживо в очах...
Але - ніс, очі - це все наявні ознаки розриву капілярів. 
Те саме відбувається у всьому організмі - у серці, нирках, мозкові, у м'язах, у статевих органах, у шкірі -- скрізь. 
Руйнується... на хвилинку, що за пасив? - ви руйнуєте власну серцево-судинну систему, причому від дози залежить виключно обсяг ушкоджень - якісної різниці немає.
Що ще? 
Кожного разу, коли прикладаєтеся до чарки, і чуєте: "За здоров'я!", будьте чесними, виправте оратора хоч подумки - "За рахунок здоров'я..." 
Отже, будьте здорові і любіть себе - тоді ви будете в змозі любити й інших, виконуючи тим самим одну з двох найвищих заповідей, що їх Всевишній, Творець цього світу, повелів виконувати всім.

  1. Бесіда по колу.

Прочитайте в підручнику про кровотворну систему людини. 3 хв.

Говоримо по колу, по черзі один за одним, по одному реченню. Речення і поняття повторюватись не повинні.

  1. Завершення тренінгу.

Що ви нового дізналися? Що вам дало це заняття?

 

10. Вправа «Вінок побажань»

Учасники стають по колу, вимовляють побажання своєму сусідові, кладучи свою руку на його плече, утворюючи сплетений вінок.

 

Додому:  опрацювати відповідний параграф підручника, підготувати повідомлення про лейкоцити.

 

Федорченко Н.П. вчителька біології Покровського ЗЗСО І- ІІІ ст. Менської міської ради Чернігівської області.

 

docx
Додано
19 січня 2023
Переглядів
443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку