STEM-освіта на уроках біології та екології
Сьогодні STEM-освіта є одним з основних трендів інноваційної освіти. Серед важливих завдань, які ставить перед собою Концепція розвитку природничо-математичної освіти провідними є уроки, позакласні заходи з використання м(STEM-освіти). Вважається , що така система освіти навчить підростаюче покоління жити в реальному швидкозмінному світі, , критично мислити і бути розвиненою творчою особистістю зі сформованою власною науковою картиною світу. STEM-освіта — пропанується як комплексний міждисциплінарний підхід, який поєднує в собі природничі науки з технологіями, інженерією, математикою де всі предмети взаємопов’язані й інтегровані в єдине ціле, що сприяє кращій соціалізації особистості, оскільки розвиває такі навички, як-от: співробітництво, комунікативність, творчість , креативність. Впровадження STEM-освіти на уроках біології й екології включає розв’язання проблем підготовки вчителя, який має усвідомлювати свою соціальну відповідальність, постійно дбати про особистісне і професійне зростання, щоб бути фахівцем, здатним здійснювати міждисциплінарні зв’язки і усвідомлювати значущість професійних знань в контексті соціокультурного простору. Викладанні біології й екології вимагає від вчителя високого рівня інформаційної компетентності, яка є однією з ключових у процесі професійного зростання і проявляється при вирішенні різних завдань із залученням засобів інформаційно-комп’ютерних технологій та Інтернету. Ці технології дають змогу створити новий навчальний інформаційний простір, здатний підвищити якість викладання шкільного курсу біології й екології, а саме: використання електронних підручників, адже сьогодні у НУШ і є основним використання електронних підручників, освітніх ресурсів мережі Інтернет як наочних посібників; розроблення навчальних , дослідницьких проєктів, керування дослідною діяльністю учнів; використання програмних ресурсів для створення вчителем власних навчальних розробок. Великий обсяг і важкий виклад матеріалу, перенасиченість його біологічними поняттями й термінологією, недостатня кількість часу, відведеного на виконання лабораторних і практичних робіт – проблема сучасного викладу шкільного матеріалу. Для розв’язання цих проблем учителю необхідно активно і цілеспрямовано використовувати різноманітні технології STEM-освіти. Сучасне сусрільтво ставить перед вчителем необхідність використання інтерактивних методів групового навчання, ігрових технології, методики з розвитку критичного і системного мислення, що дадуть змогу розвивати пізнавальну активність, комунікативність, творчість, а також викликати . інтерес учнів до предмету . Технології STEM-освіти відіграють важливу роль у проведенні як звичайних, так інтегрованих уроків. Саме інтегрований підхід при сучасному викладанні біології й екології не лише підвищить якість окремих компонентів навчального процесу, а й сприятиме формуванню в учнів основних життєвих компетентностей, структурованої системи знань, яка зумовлює їх орієнтування в конкретно-предметній діяльності. Підчас проведення уроків з використанням Технології STEM використовують ілюстративність , методичну інваріантність (\ лаконічність, евристичність . Одним із ефективних інноваційних підходів STEM-освіти на уроках біології й екології є використання асоціативних, структурно-логічних і опорних схем, які підвищують інтерес учнів до навчання. Вони з легкістю формулюють власні висновки з будь-якої теми, що народжуються на очах у вигляді карток, таблиць, малюнків. Розвиток творчої особистості через метод проєктів, завдяки якому в школярів формуються впевненість у собі, адекватна оцінка власних сил та можливостей, вміння працювати у команді, обирати шляхи її реалізації та досягати поставлених цілей. Отже, використання технологій STEM-освіти на уроках біології й екології буде максимально підвищувати їх ефективність, створювати умови для формування цілісних природничих знань, основних життєвих компетентностей і наукової картини світу учнів; розвитку креативного мислення, самостійності й творчої активності учнів.