Даний урок допоможе поглибити знання учнів про особистість Івана Мазепи, допоможе визначити його роль в історії,сприятиме розвитку історичного мислення і патріотичних почуттів.
Урок - виховна година «Іван Мазепа – людина, політик, легенда»
Мета. Поглибити знання учнів про особистість Івана Мазепи та його роль в історії, дослідити тернистість політичної долі гетьмана – людини, політика,легенди; розвивати історичне мислення, на прикладах життя і діяльності славного гетьмана виховувати в учнів почуття гордості за історичне минуле України.
Обладнання: портрет І. Мазепи, історична карта «Північна війна 1700 – 1721 рр.»; козацька атрибутика, виставка літератури.
Хід заняття
Слово вчителя.
Кожна країна має своїх героїв – подвижників, які розбудували державу, вершили її історію. І нема значення, яка їм судилася доля: визнання чи вигнання, слава чи ганьба – кожен із них був кровною частинкою своєї нації, невід'ємною ланкою в перебігу подій, особистістю, без якої колесо історії могло повернути в інший бік. Три століття віддаляють нас від політичної та військової діяльності Івана Мазепи. Іван Мазепа – хто він? Випадкова людина, яка стала гетьманом України, чи обдарована і мужня особистість? Підлий зрадник, як його «величає» чужа історія, чи борець за волю України? Ще донедавна ці питання були дискусійними в нашій науці. Сьогодні нам, нащадкам великих козаків, потрібно встановити історичну справедливість, знайти правдиві відповіді на окреслені запитання, розвіяти легенду.
Читець. Внук кремезного чумака,
Січовика блідий праправнук, -
Я закохавсь в гучних віках,
Я волю полюбив державну.
І крізь папери, крізь перо,
Крізь лак культури – богоданно
Рокоче запорозька кров
Міцних поплічників Богдана, -
Тих отаманів курінних,
Що під гармати революцій,
Уміли кинуть п’яний сміх
В скривавлене обличчя – муці.
Чия залізна голова
І з-під катівської сокири
Жбурляла в чернь такі слова,
Що їй мороз ішов за шкіру.
Хто в дикий вихор гопака
Втіляв життя назустріч степу,
Й чия упевнена рука
Зміцнила сивого Мазепу…
( Євген Маланюк)
Учень 1.
Іван Мазепа народився 20 березня 1639 року в селі Мазепинці на Київщині. Походив зі старого українського роду Мазеп. Його діди і прадіди служили в козацькому війську. Один із них, Федір Мазепа, воював разом із Северином Наливайком проти Польщі, з ним потрапив у полон і в 1597 році скараний смертю у Варшаві разом із Наливайком. Батько Івана, Степан, служив урядником у Білій Церкві. Був розумним, освіченим чоловіком і цього ж навчав сина. Матір Івана мазепи – Марина (Марія - Магдалина з роду Мокієвських. Вона була освіченою, сміливою і великою патріоткою України. До кінця днів своїх ( 1707рік) залишалася найпершою порадницею сина – гетьмана, що свідчить про її глибокий інтелект. Іван ще змалку пізнав, окрім їзди верхи та володіння шаблею, європейські науки, а згодом за настановою матері поїхав навчатися до Києво – Могилянськлої колегії, яку згодом, за часів свого гетьманування, перетворив в академію. У грудні 1648 року Іван Мазепа в числі учнів Києво – Могилянки вітав гетьмана Богдана Хмельницького, який в'їжджав до Києва після перших перемог Національно – визвольної війни. Коли Іван закінчив навчання, батько допоміг йому почати службу в польського короля Яна Казимира. Юнак привернув увагу короля, і той відправив його вчитися за кордон. Іван Мазепа вчився в Голландії, а потім знову служив при дворі Яна Казимира. Іван Мазепа володів, окрім української, російською, польською, латинською, французькою, грецькою, італійською, німецькою, татарською мовами, добре знався на філософії та історії, музиці і поезії,писав вірші. Його любили і поважали.
Учитель. Отже, гетьманом І. Мазепа став тільки завдяки особистим здібностям, високій культурі і освіченості, життєвому досвіду та воїнському хисту, високому авторитету, який заслужив у старшини і козаків.
Учень 2. Наведу кілька словесних описів гетьмана Івана Мазепи, що їх зробили люди, які спілкувалися з ним.
Учень 3. Політична діяльність гетьмана
У зовнішній політиці гетьман відмовився від орієнтації на Польщу, Крим і Туреччину. Боротьба з Московією здавалася безнадійною, тому І. Мазепа проводив політику, максимально спрямовану на автономію України. До того ж, гетьман мав неабиякий вплив на молодого московського царя Петра I. Іван Мазепа залишався прихильником Петра I, аж доки останній не надумав знищити всі прояви державності України.
Із 1700року Московія вела Північну війну зі Швецією за вихід до Балтійського моря. Ця війна жодним чином не торкалась інтересів України. Проте від початку Північної війни козацькі полки постійно брали участь у бойових діях, відстоюючи інтереси царя. Козаків використовували як дешеву робочу силу. Намітивши за мету звільнення Гетьманщини з – під влади московської,тому і розпочав гетьман таємні переговори зі шведським королем.
У внутрішній політиці Іван Мазепа дбав про створення української високоосвіченої еліти – майбутніх будівничих вільної держави. Заохочував будівництво шкіл, церков, сам щедро фінансував. За його правління церкви будували в особливому архітектурному стилі – козацькому бароко,або цей стиль ще називали «мазепинським».
Учитель. Як бачимо, у складний історичний час Іван Мазепа робив усе, щоб максимально зберегти автономію України, зробити її висококультурною державою Європи. Майбутнє України Іван Мазепа бачив у її вільному від царської Московії розвитку. Для цього і уклав союз зі шведами. Гетьман вважав, що Україна має стати висококультурною європейською державою, про що свідчать факти його внутрішньополітичної діяльності. Іван Мазепа гостро усвідомлював, що світле майбутнє України – в єдності її народу.
Учень 4.
Мало хто знає, що гетьман Іван Мазепа був поетом. До нашого часу дійшли чотири його вірші й кільканадцять листів, адресованих Мотрі Кочубей, яка його кохала. Ось уривок з одного листа
Прошу, будь – ласка, зо мною побачитися для усної розмови. Коли мене любиш, не забувай же, коли не любиш – споминай же. Спомни свої слова, що любить обіцяла, на що мені рученьку біленьку давала. І повторно, і по стократно прошу назначити хоч на одну мінуту, коли маємо з тобою видітися для спільного добра нашого…»
Гетьман як високоосвічена людина не міг не писати віршів. Цього тоді навчали в усіх братських школах, особливо у Києво – Могилянській колегії. Але поезії Мазепи відрізнялися від віршів інших авторів високою майстерністю. Ось до вашої уваги його поезія
Пісня
Ой горе тій чайці,
Чаєчці – небозі,
Що вивела чаєняток
При битій дорозі.
Ой ішли чумаки,
Весело співали,
І чаєчку ізігнали,
Чаєнят забрали.
А чаєчка в'ється,
Об дорогу б’ється,
К сирій землі припадає,
Чумаків благає.
Ой ви, чумаченьки,
Ви ще молоденькі,
Верніть моїх чаєняток,
Вони ще маленькі!
Ой чаєчко наша,
Неправдонько ваша,
Поварили чаєняток,
Добра була каша!
Бодай ви, чумаки,
Щастя не діждали,
Що ви моїх діток
Із гнізда забрали!
Бодай ви, чумаки,
На Дін не сходили,
Що ви моїх дрібних діток
В каші поварили.
Перегляд фільму про гетьмана І. Мазепу.
Підсумкове слово вчителя.
Сьогодні ми спробували разом подумки помандрувати в сиву давнину, по – своєму оцінити постать гетьмана Івана Мазепи.
Запитання для підбиття підсумків: