Мета: розширити та поглибити знання учнів про користь лікарських рослин, їхні лікувальні властивості на організм людини; використання у народній медицині; розвивати мовлення дітей, вчити помічати красу довкола; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Урок - змагання
Тема. Лікарська рослина моєї сім’ї.
«Що ти знаєш про цю рослину?»
Мета : розширити та поглибити знання учнів про користь лікарських рослин, їхні лікувальні властивості на організм людини; використання у народній медицині;
розвивати мовлення дітей, вчити помічати красу довкола;
виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Обладнання: «ромашка» – на пелюстках завдання; магнітофон, касета; альбом, кольорові олівці.
Хід уроку
I Організація учнів до уроку.
Спочатку сідають дівчатка - краса нашого класу, а потiм сила і мужність – хлопчики.
Вчитель: На уроці потрібно:
- Не просто слухати, а чути.
II Актуалізація опорних знань.
( Учитель. – Я вас буду атакувати запитаннями?)
- Що потрібно для життя рослин?
( Поживні речовини, світло, тепло, вода, повітря.)
- До якої природи належать рослини? ( До живої природи.)
- А за якими ознаками рослини відносять до живої природи?
( Вони живляться, дихають, ростуть, розмножуються.)
- Як називають останній процес у розвитку рослин?
( Відмирання.)
- Яка лісова рослина характерна нашому краю, має зелене трійне листя, білі
квіти, червоні ягоди? ( Суниця.)
- Як називаються частини, з яких складається рослина? (Органами.)
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Ми пригадаємо, що ж знаємо про лікарські рослини, їхні лікувальні властивості, чудодійний вплив на здоров'я людини, а також продовжимо роботу по охороні довкілля.
III Організаційний момент.
Учитель. Сьогодні наш урок пройде у вигляді змагання. Ви розділитесь на команди. Кожна команда вибирає капітана. Капітан буде обирати завдання, яке повинна виконувати його команда. Завдання записані на ромашці. Кожне завдання оцінюється до 10 балів.
При цьому враховується: правильність виконання, швидкість, творчий підхід у виконанні.
Діти розділяються на команди і сідають.
IV Конкурси:
( Капітани команд зривають по черзі по одній пелюсточці з ромашки, на якій вказана лікарська рослина.)
(Розповідь дітей.)
Гра «Мікрофон»
Смородина.
Вона знижує кров'яний тиск. Жменя ягід смородини здатна задовольнити добову потребу людини у вітаміні С. Для порівняння, у лимоні в 17 разів менше цього вітаміну. Вживають смородину для стабілізації стану судин. Велика кількість вітаміну С не тільки нормалізує стан судинних стінок, а й позитивно впливає на кисневий обмін крові, поліпшує всі біохімічні процеси. Ягоди знижують кров'яний тиск і покращують стан серцево-судинної системи. Вони також підвищують апетит, мають загально-зміцнюючу протизапальну дію. Споживання смородини підсилює функції шлунка, кишечника, печінки.
Аґрус.
Багато хто вирощує у себе в саду аґрус. Ця плодоягідна рослина містить багато цукру ( глюкозу, сахарозу, фруктозу), органічні кислоти, вітаміни та мікроелементи. У народній медицині аґрус застосовують при атеросклерозі, гіпертонії, набряках, холециститах, гепатитах. Допомагає ця ягідка при захворюванні нирок, сечового міхура, ожирінні. Крім того, споживання плодів аґрусу запобігає утворенню пухлин. Але його не варто їсти при виразковій хворобі шлунка та дванадцятиперсної кишки в стадії загострення.
Обліпиха.
Обліпиха є цінною лікарською рослиною, адже це готовий природній полівітамін. У плодах рослини є вітаміни С, А, В1, В2, і Е. вітаміни В, С, і А є не тільки в плодах, а й у листках. Сік і ягоди дуже корисні при гіповітамінозах, зокрема при цинзі. Плоди з листками використовують для лікування ревматизму та хвороб шлунка, а насіння – як проносний засіб. У ветеринарній практиці гілки обліпихи застосовують для прискорення росту шерсті в овечок і надання їй блиску.
Обліпихова олія, яка виробляється з плодів і насіння, використовується при променевих ураженнях шкіри. Застосовують її як бактерицидний засіб при багатьох інфекційних хворобах, у гінекологічній практиці, при виразках шлунка і дванадцятипалої кишки. Олією лікують також екземи, деякі хвороби очей.
Чорниця.
Те, що чорниця дуже корисна для зору, відомо багатьом, але ця ягідка має ще й інші корисні властивості. За кількістю антиоксидантів чорниця посідає одне з перших місць серед багатьох фруктів та овочів.
Корисні антиоксиданти «працюють» майже так, як ліки, що скорочують кількість холестерину в крові. Концентрація цінних мікроелементів у чорниці здатна уповільнити процес старіння і захистити від проблем, пов'язаних з віком, наприклад від хвороби Альцгеймера.
Чорниця захищає від циститу та інших інфекцій сечових шляхів. У цій ягоді містяться такі ж речовини, як і в журавлині, вони не дають бактеріям прикріплюватися до стінок сечового міхура.
Користь фруктових гілочок.
Влітку, коли багато свіжих ягід і фруктів, ми незаслужено позбавляємо своєї уваги такі цінні і не менш корисні для нашого здоров'я листочки та гілочки фруктових дерев. Заготовивши їх спекотної пори, взимку можна буде покращувати своє самопочуття без ліків.
Усім відомо, що малина допомагає у разі застуди, але гілки та листя малини не менш корисні. Вони мають гарний жарознижувальний, потогінний, протизапальний засіб. Гілочки малини добре лікують серцево - судину систему, зміцнюють стінки кровоносних судин, очищають їх від холестерину. Отже, чай з гілочок та листя послужить профілактиці атеросклерозу, гіпертонії, інфаркту, інсульту. Кінчики гілочок малини подрібнити і прокип'ятити у чайнику 2 – 3 хвилини. Такий чай надзвичайно смачний. До речі, він корисний і тим, хто страждає від печії, розладів шлунка, відчуття важкості після їжі.
Не викидайте і гілочок груші. Чай з них допомагає при недугах сечостатевої системи у чоловіків. Його корисно пити тим, у кого хворі нирки, він допомагає виводити каміння. До чаю з гілочок груші можна додавати грушеве варення. Напій вживати після їжі для покращення системи травлення.
Не поступається своїми корисними властивостями гілочки й листя смородини - вони мають протизапальну, потогінну, сечогінну дію, сприяють виділенню нових речовин, сечової кислоти, стимулюють функцію кори надниркових залоз. Корисний такий чай: 2 столові ложки подрібненого листя ( свіжого або сухого) заварити 1 склянкою окропу. Настояти 3 – 4 години. Вживати по ¼ склянки 4 рази на день.
Подрібнені гілочки вишні допоможуть у лікуванні цукрового діабету: 2 столові ложки гілочок вишні залити 2 склянками окропу звечора. Вранці процідити, вживати у теплому вигляді по 0,5 склянки за 10 – 15 хвилин до вживання їжі. Такий чай та відповідна дієта з обмеженням солодощів, білого хліба та кондитерських виробів, картоплі, рису дадуть позитивний результат.
Фізкультхвилинка.
Вчитель. Перед тим, як виконаємо наступне завдання, відпочинемо.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будемо дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли, встали – сіли,
Бачите, як звеселили.
Сонце стало танцювати,
Нас до танцю закликати:
Нумо разом, нумо всі
Потанцюємо по росі.
2. «Країна поезія»
( Конкурс дикторів)
Вірші, загадки, пісні про лікарські рослини.
«Конвалія»
Мої квіточки ніжні,
Такі білосніжні.
Тоненькі, тендітні,
Ласкаві, привітні.
Послухай, як срібно,
Дзвенить голосок:
«Не треба, не треба
Зривати листок»
«Ой єсть в лісі калина»
Українська народна пісня
Обробка Л.Ревуцького
ой єсть в лісі калина,
калина, калина
комарики дзюбрики,
калина.
2) Там стояла дівчина,
там стояла дівчина,
дівчина, дівчина
комарики дзюбрики,
дівчина.
3) Цвіт – калину ламала,
цвіт – калину ламала,
ламала, ламала,
комарики, дзюбрики,
ламала.
4) Та в пучечки в'язала
та в пучечки в'язала
в'язала, в'язала,
комарики дзюбрики,
в'язала.
3. Конкурс «Художників»
( Художники кожної команди показують свій малюнок лікарської рослини. Інші впізнають і відгадують.)
4. Музичний конкурс.
( Дівчатка в костюмах квітів дарують танець.)
V Підведення підсумків уроку.