Урок -КВК "Другорядні члени речення"

Про матеріал
Дана розробка призначена для вчителів, які викладають у 5 класі . Цей урок слід проводити після вивчення теми "Другорядні члени речення" . Розробка містить цікаві завдання по темі другорядні члени речення: загадки-запитання , завдання на логічне мислення, загадки-жарти ,творчі завдання. Під час конкурсу діти працюють як у команді . так і індивідуально.. Розробка передбачає виконання практичних завдань.
Перегляд файлу

                К В К  «Другорядні члени  речення»

Мета: закріпити   і  систематизувати  знання  учнів

  про  другорядні  члени  речення; удосконалювати орфографічні  і  пунктуаційні  навички учнів,формувати  вміння  складати  схеми    речень і речення  за  схемами, розвивати   творчі  здібнос -ті  учнів;  виховувати  повагу  до  народних  рослин – символів  та  бережливе  ставлення  до   них.

Обладнання: таблиці,  схеми,   завдання  на  картках,

 картини і  малюнки  із  зображенням  рослин.

 

Оголошення  теми  і  мети  уроку.

 

Сьогодні  ми  з  вами  проведемо  змагання кмітливих,  винахідливих, допитливих  по  темі «  Другорядні  члени  речення».  У  нас  три  команди.  1  команда  - «Додаток»,  2  команда -  «Означення»,  3   команда  - «Обставина».

Але  в  нас  будуть  завдання   не  тільки   командні,  а  й  для  кожного   учня окремо.  Бажаю  вам  успіхів,  наснаги,  творчої  активності  і  ,звичайно,  перемоги. А девізом  нашого  уроку  будуть  слова  І. Січовика «Люби,  шануй,  оберігай  усе,  що  зветься  Україна».

 

Закріплення  вивченого.

 

1 конкурс «Розминка». Кожна  команда  повинна  дати  відповідь   на    4   запитання.

 

1. Що  вивчає  синтаксис?

2. Який  розділ  мовознавства  називається  орфографією?

3. Що  вивчає  пунктуація?

4. На  які   2   види  діляться   речення   за  будовою?

5. Яке  речення   називається  простим?

6.  Яке   речення  називається  складним?

7. Що  таке  граматична   основа?

8.  Що  називається   підметом?

9.  Що  таке  присудок?

10.  Дайте  визначення   додатка.

11.  Дайте  визначення   означення.

12 .Дайте  визначення  обставини.

 

Сьогодні  ми  на  уроці  будемо не  тільки   змагатися,  а  і  говорити  про  рослини  -  символи  України.  І  ви  бачите,  як  багато  у  нас  сьогодні  в  класі   рослин,  картин  і  малюнків ,  на  яких  вони  зображені.  Сьогодні  ви  більше  дізнаєтеся  про  ці  рослини. 

Давайте  згадаємо   вірші  чи  пісні  про ці  чудові   квіти,  кущі,  дерева.

 - Які  традиції  пов’язані  з  цими  рослинами  на  Україні?

-  Які  лікарські  особливості  цих  рослин?

-   А  у  кого  дома  біля   двору  росте  калина  чи  барвінок?

І   так  другий  конкурс «Загадка  із  завданням».

Кожний  гравець  команди  отримує карточку  із  завданням.  Ви  повинні  відгадати  загадку  і  підкреслити  головні   і  другорядні  члени   речення.

 

 Загадки.

1.  Без  рук  ,  без  ніг,  а  на  дерево  заліз (хміль).

2. Під  одним  ковпаком   сорок  козаків (мак).

3.Стоїть   півень  на   току  в червоному  ковпаку (мак).

4. В   лісі  на  орісі  червона   плахта  висить (калина).

5. Заблудилась  при  дорозі,  дні  і  ночі  ронить  сльози (верба).

6.  Все  мороз  поглушив,  а  мого  цвіту  не  зайняв (барвінок).

7.Що  цвіте,  що  його  ніхто  не  бачить  ніколи?  (папороть).

8.  Стоять  у  лузі  дві  сестрички,  золотенькі   очі,  білі  вії (ромашки).

9.  За  лісом-пралісом   синенький   вогонь  горить (льон),

10.  В  лісі-пралісі  червоні  грона-хустки  висять (калина).

11.Весною  білим  цвітом  цвіте,  восени   червоніє (калина).

12.Це  найперша  квітка  в  гаю,  синім  цвітом  зацвітає (пролісок).

13.Вона   цвіте  в травневі дні  між  великим  листом  виснуть  квіточки білі  і  малі(конвалія).

14.Сидить   півень  над  водою  з  червоною  бородою (калина).

15.Цвіте  синьо , лист  зелений,  квітник  прикрашає,  хоч  мороз  усе  побив – його  не  займає (барвінок).

 

І так  наше  журі   перевіряє  роботи,  а  ми  продовжуємо  змагання.  Наступний  конкурс «Склади   речення».

 

Кожна  команда   повинна  скласти  речення  за  схемою,  яка   зображена  на  картці. Але  1  команда  повинна  в   реченні   використати слово незабудка,  2 – мак,  3 -  лілея  і  визначити,  яким  членом   речення  виступає   дане   слово.

Час   2   хвилини.

3  конкурс  «Схема».

Кожний   гравець  команди  отримує   речення.  Він  повинен  намалювати схему   цього  речення.

Час   3  хвилини.

 Речення.

 

1 У  соснових   лісах,  на  піщаних  місцях,  майже  по  всій   території   України  розселився  чебрець..

2. Від  стебла   піднімаються  тоненькі  пагони.

3. Вони   густо  вкриті  тоненькими   листочками.

4.А  на верхівках  розгорнулися  ніжні  дрібні  бузкові  квіточки.

5. Здавна  чебрець   цінували  як   лікарську  рослину.

 

 

1.Верба  стала  своєрідним  символом  українського  народу.

2. Великий  Кобзар  на   засланні   висадив  саме  вербову гілочку.

3. Він  доглядав  її,  оберігав  від   пекучого  проміння   сонця.

4. Вона  нагадувала   йому  про  рідну   Україну,  батьківську  хату.

5. На  знак  великої  поваги  до  Тараса  Шевченка   казахський  народ  оберігає  ту  вербу  і  до   нині.

 

1. Калина -  це  символ   рідної  землі,  отчого  краю,  батьківської  хати.

2.  Росте  вона  в  лісі, на  берегах   річок високими  кущами.

3. Узимку  калиною  прикрашають  святковий   стіл.

4. Кожне  весілля  і  народження  дитини  не  обходиться  без калини.

5.  В  народі  цінують її  цілющі  властивості.

 

 

У  кожної  команди  були   речення  про  якусь  рослину. Прочитайте  їх  будь   ласка.  Кожна  команда   отримає  ще  по  3  бали,  якщо   доповнить   розповідь  про  цю  рослину. Час   3  хвилини.

 

Наступний  конкурс  «Капітани».

 

Капітани  повинні скласти  речення  зі  словами,  які  вони  отримали   на  картках(  м’ята,  льон,  тополя)  так,  щоб  в  1 реченні     слово виступало підметом,  в  2 -  додатком,  в  3  -  обставиною.

Поки   капітани  працюють ,  ми  продовжимо   наш  конкурс.  І  так  останнє   завдання

 « Ми  -  письменники».

Команда   за  12  хвилин   повинна скласти  невеличкий   твір  про  рослину,  яка   написана  на  картці. Це  може  бути  казка,  розповідь,  опис,  вірш…

 

1  команда «Чорнобривці», 2 – «Барвінок» ,  3  - «Волошки».

Оцінювання  журі.

Підсумок  і нагородження команд.

Учні  читають  вірш   З. Кучерявої «Щ  ж  це  сталося  з  нами, люди?»

 Що  ж  це  сталося  з  нами  , люди?                                                                                    

 Це  ж  як  так,  то  нічого  не  буде:

 Ні  річок,  ні гаїв,  ні  криниць,                                                                                                                                                                                                    

Ні  комах,  ані  звірів,  ні  птиць, 

 Ані  квітів, ні  трав,  ні  повітря,

 Ні  людей!  Хоч  тепер  вже -  повірте…

 

Зупинімось – останній  є  шанс,

Оглянімось  -  благаємо  вас.

Все  задумано  мудро  в  природі,

Жити  всьому  у  мирі  і  згоді.

 

 

Річка   хай , куди  хоче,  тече.

Пташеняті  підставим  плече.

Як  зрубаємо  дерево -    вмить

Поспішаймо  хоч  два  посадить.

 

docx
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
1039
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку