Урок . " Другорядні члени речення. Означення"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу з повторенням розділів мовознавства, головних членів речення та визначень " словосполучення і речення".
Перегляд файлу

Укр.мова 5 клас

Тема:  Другорядні члени речення.

Означення.

Мета: навчальна — ознайомити учнів із другорядним членом речення означенням; навчити визначати їх у реченні; сформувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення, виділяти їх у тексті умовними позначками;                                                               розвивальна — розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву, мовленнєві навички;                                                                      виховна — сприяти формуванню інтересу до української мови, виховувати любов і бережливе ставлення  до природи .

Обладнання: підручник, тексти,  ілюстративні матеріали.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Слово вчителя:  Ой, лишенько! Любі діти! До нас гостя завітала. А я геть забула, що я сьогодні вам повинна розповісти? Чому вас треба навчити? Ось всі мої папірці хурделиця розсипала. Чи допоможете ви мені їх розібрати? І, можливо, я згадаю, що вчитимемо ми з вами на уроці.  Тоді подивіться один на одного, підморгніть правим оком, усміхніться!   І почнемо!

ІІ. Актуалізація знань і умінь.

( на дошці малюнок засніжених будиночків, на дашку  напис                    1.« головні члени речення»; 2. « другорядні члени речення»;                   3. Синтаксис; ;  4. Пунктуація.  5. Умовні позначки головних та другорядних членів речення.

Завдання 1.  Погляньте, діти,на дошку. Що це за будиночки такі? Хто в них живе? Розмістіть розкидані папірці по їхнім будиночкам.     ( На папірцях слова і умовні позначки: підмет, присудок,означення, обставина, додаток, словосполучення , речення, розділові знаки, пряма лінія, дві лінії, хвиляста лінія,пунктирна лінія, і лінія  риска крапка)

( діти виконують завдання.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Дякую вам, діти. Тепер я згадала, про що я вам сьогодні маю розповісти і чого навчити. А чи нашкодила нам хурделиця? ( відповідь учнів) Хоч і нашкодила, але для нас було корисно розкласти папірці по  своїх місцях. Ось що значать для людини знання. І лад можна навести і загадку розгадати. А чи любите ви зимову хурделицю, білий пухнастий сніг?(відповідь учнів). Тож нехай на нашому уроці допоможе нам здобувати знання ця Пані, ім'я якої ви розгадаєте самі.

Біла, гарна, чарівна,

Мов Снігуронька вона!

Землю рідну прикрашає,

Срібні сани вона має.

Нам сьогодні допоможе

На уроці ця вельможа.

Здогадались? Хто ж вона?

 Так! Це ж Зимонька-зима!

  • Виконання ваправи « Асоціативний кущ».  ( В центрі дошки слово « зима», діти називають якою буває зима, використовуючи прикметники)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

(Діти записують дату і тему уроку.)

 V. Вивчення нового матеріалу.

- На минулому уроці ми з вами уже ознайомились з другорядними членами речення. Назвіть їх ще раз. ( діти називають і показують будиночок, де вони розміщені). А яку функцію виконують другорядні члени у реченні? ( поширюють його) .Сьогодні ми поговоримо про особливий член речення – означення. Чому особливий, бо говорити про красу і любов до зими без цього, хоч і другорядного ,члена  просто неможливо.

1. Робота з підручником.  ( Учні читають правило: визначення; способи вираження означень; та умовне позначення в реченні).

2. Робота з рубрикою « Зверніть увагу!» Коли означення виражається іменником, займенником, числівником.( на дошці приклади речень).

3. Робота на дошці.  Розглянемо нашу загадку, визначимо в її реченнях означення.( діти переписують її в зошит і визначають означення, називають частини мови, якими виражене означення).

4. Творча робота. Переглянути сюжет .( Відеоролик зимового пейзажу під музику). Скласти 2-3 речення про красу зими з використанням означень. Визначити в реченнях граматичні основи та підкреслити означення.

( Діти демонструють виконане завдання з поясненнями )

  • Дякую за старанність і пропоную всім трохи відпочити. Запрошуємо і нашу гостю до фізкультхвилинки.

Фізкультхвилинка.

( Діти стали біля парт і виконують вправи)

Час нам трохи відпочити,

Та не будем говорити.

З ніжок струсимо ми сніг,

І присядем на поріг.

Швидко встанемо з порогу,

 Бо звело нам , бачиш, ноги.

Краще будемо стрибати

І в долоні ми плескати.

 Ой, як холодно узимку!

Ну, вже досить відпочинку?

Добре всім відпочивати?

Але час нам працювати!

VІ. Закріплення набутих знань.

  • На закріплення пропоную виконати вправу з підручника 413. Прочитайте перший абзац тексту « Голос природи» і випишіть  з нього словосполучення з означеннями.
  • А що таке словосполучення?
  • Чим воно відрізняється від речення?

 ( діти відповідають і виконують завдання.)

( Перевірка завдання, обговорення помилок)

VІІ. Підсумсок уроку.

    Рефлексія.

- Про що ми сьогодні говорили?

-Про що дізналися на уроці?

- Що сподобалось ?

- А що не сподобалось вам?

- Чи знаєте ви тепер Що таке означення?

- Чи зможете пояснити і визначити його в реченні?

- Так яким же буде речення , у якому є хоч один другорядний член?

- Чи можна описати красу природи, чи просто предмет без використання означень-прикметників?

VІІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 52, виконати вправу415.

(Пояснення вчителем завдань до вправи)

За бажанням, намалювати словесний пейзаж « Зимовий ранок».

ІХ. Оцінювання.

Заключне слово вчителя.

  • На наступному уроці ми розглянемо ще один другорядний член речення додаток.
  • Всім дякую. Урок закінчено.

 

docx
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку