Урок-лекція
на тему « Статистика. Основні поняття статистики.»
Мета:- узагальнити та розширити відомості про статистику;
ознайомити з видами статистичних спостережень, способами отримання випадкових вибірок , історією виникнення і розвитку статистики;
-розвивати світогляд учнів, їх логічне мислення;
-виховувати любов до предмету, впевненість в собі, вміння об’єктивно оцінювати власні знання;
сприяти формуванню основних життєвих компетентностей.
Тип уроку-засвоєння нових знань та їх застосування.
Хід уроку
Налаштування на урок.
У наше життя владно увійшли вибори і референдуми, банківські кредити і страхові поліси, таблиці зайнятості й діаграми соціальних опитувань. Суспільство все глибше починає себе вивчати себе, робить прогнози про напрямки свого розвитку, про явища природи та довкілля.
Щоб з’ясувати , наприклад, як збільшити прибутки держави й одночасно підняти життєвий рівень громадян, необхідно ретельно проаналізувати величезний статистичний матеріал і з нього зробити правильні висновки. Без статистичного аналізу важко передбачити потреби і характер зайнятості населення , а без цього неможливо реально планувати господарську діяльність країни, будівництво нових шкіл, доріг, лікарень, житла.
Інтереси розвитку природничих , економічних та гуманітарних наук , управління народним господарством вимагають вивчення ще одного розділу прикладної математики ---- статистики.
І так, Математична статистика-розділ математики, у якому вивчають методи збирання , систематизації, обробки та дослідження статистичних даних для наукових і практичних висновків. Термін « статистика» походить від латинського слова “status”- стан, становище. Уперше цей термін був запроваджений Готфрідом Ахенвелем у 1743 році й означав сукупність знань про державу , її устрій , чисельність населення , війська. Поступово слово «статистика» почало означати, взагалі, збирання і аналіз даних.
На початку ХХ ст. була побудована сучасна теорія математичної статистики. Значний внесок в її розвиток зробили математики України –В.Я. Буняковський, М.П. Кравчук, А.В. Скороход, В.С. Королюк та інші.
статистику розділяють на описову і пояснювальну.
Описова статистика займається добором , описом, узагальненням у вигляді масивів даних інформації, необхідної ( або цікавої) для різних людей.
Пояснювальна статистика зі здобутих статистичних результатів допомагає робити певні висновки, складає прогнози .У статистичних дослідженнях вивчають сукупності ( множини) об’єктів відносно деякої якісної або кількісної ознаки, що характеризує ці об’єкти.
Такі множини об’єктів називають генеральною сукупністю.
Тобто , генеральна сукупність –це сукупність усіх об’єктів , що підлягають дослідженню .
Наприклад, якщо прибуток усіх 20 млн. працюючих в Україні є об’єктом дослідження економістів , які допомагають урядові у формуванні податкової політики, то всі 20 млн. працюючих є елементами генеральної сукупності.
Ідея вибіркового спостереження полягає в тому, щоб аналізувати відібрану певним чином частину об’єктів усієї сукупності, поширити результати і висновки на всю сукупність у цілому. Суть вибіркового спостереження вдало пояснив один із директорів Інституту Геллапа:
« … для того, щоб оцінити смак супу, зовсім не обов’язково з’їсти його повністю, необхідно гарно перемішати його і скоштувати лише одну ложку.»
І так, вибіркою називають сукупність об’єктів , вибраних випадковим чином з генеральної сукупності.
Виконання № 17.1
Наступним етапом статистичних досліджень є оцінювання числових характеристик вибірки, які називаються вибіркові характеристики.
Розмах вибірки R це різниця між найбільшим і найменшим значенням випадкової величини у вибірці.
Мода вибірки Мо- це значення випадкової величини, що трапляється у вибірці найчастіше.
Медіана вибірки Ме – це середнє значення ранжованої вибірки.
Наприклад, ряд даних вибірки має вигляд
5, 3,7,4,6,4, 6,9,4, то після ранжування перетворюється на ряд 3,4,4,4,5,6,6,7,9.
Тобто , під ранжуванням ряду даних розуміють розташування елементів цього ряду в порядку зростання.( кожне наступне число або більше , або не менше попереднього).
Розглянувши даний приклад знайдемо :
R=9-3=6 – розмах вибірки;
Мо- 4 , тому це число найчастіше зустрічається у вибірки;
У цьому ряду 9 членів , тому медіана – це середнє число-5. Ме=5, але якщо розглянути ряд, у якому парна кількість чисел : 3,3,4,4,4,5,6,6,7,9, то середнє арифметичне двох чисел, що стоять посередині – це і буде медіана. Ме=
( 4+5):2=4,5.
Наступне поняття –середнє значення вибірки.
Якщо ми знайдемо Х=(3+4+4+4+5+6+6+7+9): 9---тобто ми знаходили середнє арифметичне всїх значень вибірки. Х=—середнє значення випадкової величини.
Результати статистичних досліджень після обробки можна подати в наочній і компактній формах: полігоном частот називають лінію, відрізки якої послідовно сполучають точки з координатами (;)….(;), ---значення випадкової величини,-відповідні їм частоти.питання до учнів: як вони розуміють , що таке частота?
Результати статистичних досліджень можна подавати і в вигляді гістограм, кругових діаграм. Наприлад,
1 ) Що таке статистика? Чим вона займається?
2) У чому полягає відмінність між описовою і пояснювальною статистикою?
3) Що таке генеральна сукупність? Що таке вибірка?
4) Як розуміти обсяг генеральної сукупності?
5)Що спонукає проводити випадкову вибірку?