урок -лекція , 11 клас. Статистика

Про матеріал
матеріал для використання на уроці 11 кл за підручником Математика , автор О.І.Істер. ( рівень стандарту)
Перегляд файлу

                              Урок-лекція 

 на тему « Статистика. Основні поняття  статистики.»

Мета:-  узагальнити  та розширити відомості  про  статистику;

    ознайомити з видами статистичних спостережень, способами отримання випадкових  вибірок , історією виникнення  і розвитку статистики;

-розвивати світогляд  учнів, їх логічне мислення;

-виховувати любов до предмету, впевненість в собі, вміння обєктивно   оцінювати власні знання;

сприяти формуванню основних життєвих компетентностей.

Тип уроку-засвоєння нових знань та їх застосування.

                                                           Хід уроку

  1. Організаційна частина.

Налаштування на урок.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

У наше життя владно увійшли вибори і референдуми, банківські кредити і страхові поліси, таблиці зайнятості й діаграми соціальних  опитувань. Суспільство все глибше  починає себе  вивчати себе, робить прогнози про  напрямки свого розвитку, про явища природи та довкілля.

Щоб зясувати , наприклад, як збільшити прибутки держави й одночасно підняти  життєвий  рівень громадян, необхідно ретельно проаналізувати величезний статистичний матеріал і з нього зробити правильні висновки. Без статистичного аналізу важко передбачити  потреби і характер  зайнятості населення , а без цього неможливо реально  планувати  господарську  діяльність  країни, будівництво  нових шкіл, доріг, лікарень, житла.

Інтереси розвитку природничих , економічних та гуманітарних наук , управління народним господарством вимагають  вивчення ще одного розділу прикладної математики ---- статистики.

І так, Математична статистика-розділ математики, у якому вивчають методи збирання , систематизації, обробки та дослідження  статистичних даних  для наукових і практичних висновків. Термін « статистика» походить від латинського слова status- стан, становище. Уперше цей термін був запроваджений Готфрідом  Ахенвелем у 1743 році й означав сукупність знань про державу , її устрій , чисельність населення , війська. Поступово слово «статистика» почало означати, взагалі, збирання і аналіз даних.

На початку ХХ ст. була побудована  сучасна теорія математичної статистики. Значний внесок в її розвиток зробили математики України –В.Я. Буняковський, М.П. Кравчук, А.В. Скороход, В.С. Королюк та інші.

  1. Розкриття теми уроку.

статистику розділяють на описову  і пояснювальну.

Описова статистика займається добором , описом, узагальненням у вигляді масивів даних інформації, необхідної ( або цікавої) для різних людей.

Пояснювальна статистика зі здобутих статистичних результатів допомагає робити певні висновки, складає прогнози .У статистичних дослідженнях  вивчають сукупності ( множини) об’єктів відносно деякої якісної або кількісної ознаки, що характеризує ці об’єкти.

Такі множини об’єктів  називають генеральною  сукупністю.

Тобто , генеральна  сукупність –це сукупність усіх об’єктів , що підлягають дослідженню .

Наприклад, якщо прибуток  усіх 20 млн. працюючих в Україні є об’єктом дослідження економістів , які  допомагають урядові у формуванні податкової політики, то всі 20 млн. працюючих є елементами генеральної сукупності.

Ідея вибіркового спостереження полягає в тому, щоб аналізувати  відібрану певним чином частину об’єктів усієї сукупності,  поширити  результати  і висновки на всю сукупність у цілому. Суть  вибіркового спостереження вдало пояснив один із директорів Інституту Геллапа:

 « … для того, щоб оцінити смак супу, зовсім не обов’язково  з’їсти його повністю, необхідно гарно перемішати  його і скоштувати  лише одну ложку.»

 І так, вибіркою називають  сукупність об’єктів , вибраних випадковим чином з генеральної сукупності.

Виконання № 17.1

Наступним етапом  статистичних досліджень є оцінювання числових характеристик вибірки, які називаються  вибіркові  характеристики.

 Розмах вибірки  R це різниця між найбільшим і найменшим значенням випадкової величини у вибірці.

Мода  вибірки Мо- це значення випадкової величини, що трапляється  у вибірці найчастіше.

Медіана вибірки Ме – це середнє значення ранжованої вибірки.

Наприклад, ряд даних  вибірки має вигляд

5, 3,7,4,6,4, 6,9,4, то після  ранжування перетворюється  на ряд 3,4,4,4,5,6,6,7,9.

Тобто , під ранжуванням ряду даних розуміють розташування елементів цього ряду в порядку зростання.( кожне наступне число або більше , або не менше попереднього).

Розглянувши даний приклад  знайдемо :

R=9-3=6 – розмах вибірки;

Мо- 4 , тому це число найчастіше зустрічається у вибірки;

У цьому ряду 9 членів , тому медіана – це середнє число-5. Ме=5, але якщо розглянути ряд, у якому парна кількість чисел : 3,3,4,4,4,5,6,6,7,9, то середнє арифметичне двох чисел, що стоять посередині – це і буде медіана. Ме=

( 4+5):2=4,5.

Наступне поняття –середнє значення вибірки.

Якщо ми знайдемо Х=(3+4+4+4+5+6+6+7+9): 9---тобто ми знаходили середнє  арифметичне  всїх значень вибірки. Х=—середнє значення випадкової величини.

Результати статистичних досліджень   після обробки можна подати в  наочній і компактній формах: полігоном  частот називають лінію, відрізки якої послідовно сполучають точки з координатами (;)….(;),  ---значення випадкової величини,-відповідні їм частоти.питання до учнів: як вони розуміють , що таке частота?

Результати статистичних досліджень можна подавати і в вигляді гістограм, кругових діаграм. Наприлад,

  1. Домашнє  завдання : §17. № 17.14, 17.20, практичне завдання № 17.24
  2. Підсумок уроку:

1 ) Що таке статистика? Чим вона займається?

2) У чому полягає відмінність між описовою і пояснювальною статистикою?

3) Що таке генеральна сукупність? Що таке вибірка?

4) Як розуміти обсяг генеральної сукупності?

5)Що спонукає проводити  випадкову вибірку?

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1652
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку