Логарифмічна функція, її графік і властивості
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь.
Обладнання: підручники «Алгебра 11клас» А. Г. Мерзляк та ін., «Математика 11 клас» Г. П. Бевз, В. Г. Бевз, комп’ютерна презентація «Логарифмічна функція, її графік і властивості», бланки для заповнення «Властивості логарифмічної функції», картки з індивідуальними завданнями
Хід уроку
Учитель.
Налаштування учнів на позитивний лад.
Учитель.
Учитель.
(Учитель формулює мету уроку)
Учитель.
Учитель.
Учитель. У кожного із Вас на партах є картки із завданнями для практичної роботи із коротким описом виконання завдання.
Учитель. Графік функції , можна отримати з графіка функції симетричним відображенням відносно прямої
I група. Побудувати графік функції , оберненої до функції ,
використовуючи симетрію відносно прямої .
II група. Побудувати графік функції , задану таблично.
III група. Побудувати графік функції , оберненої до функції ,
використовуючи симетрію відносно прямої .
IV група. Побудувати графік функції , задану таблично.
(Учні працюють в парах, будуючи графіки логарифмічної функції різними способами. Виконавши побудови графіків, вони мають можливість порівняти, чи однакові в них графіки.)
Учитель. Результати Вашої роботи звірте із дошкою.
Учитель. У Вас на партах лежать бланки «Властивості логарифмічної функції». На основі раніше вивчених властивостей показникової функції і отриманих графіків логарифмічної функції встановимо її властивості. Відповіді записуйте у бланк.
Система запитань:
Бланк «Властивості логарифмічної функції»
Властивості логарифмічної функції |
, |
, |
Графік |
|
|
1. Область визначення функції |
|
|
2. Область значень функції |
|
|
3. Парність, непарність |
|
|
4. Перетин з осями координат |
|
|
5. Зростання і спадання |
|
|
6. Проміжки знакосталості |
|
|
Учитель. Винахід логарифма пов’язаний із двома постатями: швейцарцем Йостом Бюргі (1552—1632), знаним годинникарем і майстром астрономічних інструментів, і шотландцем Джоном Непером (1550—1617), який теж не був математиком за професією, астрономія була його «хобі». А Бюргі працював разом з астрономом Іоганном Кеплером.
Саме величезний обсяг необхідних в астрономії обчислень і спонукав Бюргі і Непера шукати шляхи для їх спрощення. 20 років присвятив Непер своїм логарифмічним таблицям, аби, за його словами, «позбутися нудних і складних обчислень, які відлякують зазвичай багатьох від вивчення математики». Обидва автори прийшли до своїх таблиць незалежно один від одного. Вони склали таблиці так званих натуральних логарифмів. Бюргі працював над таблицями 8 років і видав їх у 1620 році під назвою «Арифметична і геометрична таблиця прогресії». Проте його таблиці не набули широкого поширення, бо Непер видав свій «Опис дивовижної таблиці логарифмів» на 6 років раніше. Тому і визнали число «е» неперовим числом.
Упродовж майже трьох із половиною сторіч відтоді, як у 1614 році були опубліковані Непером перші логарифмічні таблиці, вони служили астрономам і геодезистам, інженерам і морякам, скорочуючи час на обчислення і, як сказав французький учений Лаплас, продовжуючи життя обчислювачам.
Учитель. Логарифмічна спіраль – особливий вид спіралі, що часто трапляється в природі.
Характерні особливості логарифмічної спіралі:
Учитель. Усне розв’язування вправ проведемо у вигляді вікторини.
Учитель. Виконаємо вправи з підручника №140, 142 (в, г), 152 (а, б, в, г), 153.
№1
Знайдіть область визначення функції:
№2
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(-2;-1) |
(-1;0) |
|
(1;2) |
(2;3) |
Учитель. Різноманітне застосування логарифмів і логарифмічної функції пропоную Вам на наступних слайдах.
Варіант 1
Варіант 2
Учитель. Ви перевірили результати своєї роботи. Які завдання викликали найбільші труднощі?
Вивчити § 4 (п.2).
Розв’язати № 154, 157(в, г, д).
Підготувати проект, вибравши одну із тем
Учитель оцінює учнів за роботу біля дошки, за самостійне розв’язування учнів і за самостійну роботу.
Учитель. Сьогодні на уроці ми з Вами ввели поняття логарифмічної функції, навчилися різними способами задавати її графік, встановили її властивості і застосували їх до розв’язування різноманітних вправ.
Отже,
1