Урок- пошук істини « Наталка як уособлення кращих рис української жінки за драмою І.Котляревського «Наталка Полтавка»

Про матеріал

У цій розробці до уроку показано, як за допомогою різних методів учні роблять висновок : якою ж була Наталка, чи уособлює вона найкращі риси української жінки. Велика увага приділяється роботі з текстом. Мають місце такі методи : « Мікрофон», «Проектування», «Робота в парах », « Робота в групах», «Рольова гра». Як підсумок використано інтерактивна вправа «Продовжіть речення», робота з картками. Оцінювання проводиться за рефлексійними анкетами. Це – урок- пошук, урок- дослідження, урок- аналіз.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

http://www.shkafy-mebel.ru/f/photo/photoprint1532.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Наталка як уособлення кращих рис української жінки за драмою

http://globalmc.ru/images/photos/medium/shop2-3.jpg  І.Котляревського «Наталка Полтавка»

 

Мета: користуючись текстом п’єси «Наталка Полтавка» І.Котляревського, дати характеристику Наталки; розвивати відчуття краси слова, вміння зіставляти і робити висновки; виховувати в учнів кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, вміння кохати.                                         

 

Обладнання: підручники, ілюстрації до п’єси, «Рефлексійні анкети».                                                                            

Тип уроку: урок використання знань умінь  і навичок.

 

                               З цієї народної першої п'єси кожне нове покоління

                               черпає науку почуттів, моральні взірці кохання,

                               людської краси, благородства.

                                                                                                    О. Гончар

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань учнів.

 1.Робота  двох учнів біля дошки.

 1-й учень. Скласти план І дії п’єси «Наталка Полтавка»

 2-й учень. Скласти план ІІ дії п’єси «Наталка Полтавка».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Учитель. А ми з вами перевіримо підготовку до уро

ку методом

«Мікрофону».

 Запитання:

  1. Коли написана п’єса «Наталка Полтавка»?  

    (1819 р.)

  1. У якому році поставлена в Полтавському театрі? За участю якого актора? 

    (1819р. Щепкіна)

  1. Коли вперше надрукована? Хто надрукував?  

                                  (1838р. Академік і професор Харківського                                                           і Петербурзького університетів)

  1. Яка тема п’єси?

    (Зображення побутових суперечностей                                                            українського села, соціальної та майнової                                                                       нерівності)

  1. Конфлікт п’єси?

http://globalmc.ru/images/photos/medium/shop2-3.jpg    (Соціальні перешкоди на шляху одруження                                                           закоханих, майнова нерівність).

  1. Джерела п’єси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Перевірка роботи учнів біля дошки .  (Що б ви змінили? Доповнили? Відредагували?)

 

Учитель.

Діти, на сьогодні ви повинні прочитати п’єсу «Наталка Полтавка». Отже, хто прочитав твір, ми перевіримо шляхом вікторини.

  1. Кому належать слова: «Ми тепер рівня з тобою: і я стала така бідна, як і ти…».

     (Наталці)

  1. http://globalmc.ru/images/photos/medium/shop2-3.jpg«Не віриш? Так знай же, що я тебе давно вже теє-то, як його – любив».

     (Возному)

  1. «Золото – не дівка! Наградив бог Терпеливу дочкою…».

     (Виборному)

  1. «Скільки хороших людей сваталися до тебе – розумних, зажиточних…».

     (Терпелисі)

  1. «Один собі живу на віті, як билина в полі!.. Сирота – без роду, без племені, без талану і без притулку».

     (Миколі)

  1. Сонце низенько,

     Вечір близенько –

      Спішу до тебе

     Лечу до тебе,

     Моє серденько

   

 

ІІ. Повідомлення теми , мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

Тема уроку: Наталка як уособлення кращих рис української жінки за драмою І.Котляревського «Наталка Полтавка»

 

«Метод проектування»

 

Мету ж уроку  ви можете визначити самостійно , спроектувавши відповідь на питання:

 

З чим повинні ознайомитися?             -  З образом дівчини з народу.

Що повинні розвивати?               -  Відчуття краси, уміння знаходити                                                                                             риси характеру героя (Наталки).

Що маємо виховати в собі?               - Кращі риси людини: працьовитість,                                                                                            доброту, щирість, уміння любити,                                                                                                         милосердя, вміння кохати.

 

 

ІІІ. Робота з текстом

1.Завдання на асоціативне мислення

http://globalmc.ru/images/photos/medium/shop2-3.jpgКого з героїв п'єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, вірність, людська гідність?

Створений талантом Котляревського образ дівчини з Полтави став ідеалом української жінки. Ось уже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей своєю внутрішньою красою, доброю вдачею, людяною поведінкою, душевним благородством, моральною чистотою, чесністю. Таке зображення трудящих було прогресивним, бо вселяло віру в краще  майбутнє. Тим більша честь авторові, що ніхто в літературі того  часу не наважився так високо підняти звичайну людину з народу.

Прослухайте пісню Наталки у записі і  скажіть, як дівчина характеризує в ній сама себе і якої думки про неї ви.

 

До нас на урок завітали представники масмедіа.

Що означає слово масмедія?  (преса, журналістика).

 

 Отже, слово журналісту Катерині Розбицькій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Метод «Робота в групах»

Діти поділені на дві групи. Запитання журналіста кожній групі учнів.

 

- Добрий день, друзі! Я ,Катерина Розбицька,  хочу поставити вам декілька запитань. Адже після того, як була прочитана п’єса «Наталка Полтавка», відбулося її обговорення серед шкільних друзів. Особливу увагу привернув образ Наталки.

Отже:

  1. Хто ж така Наталка?
  2. Що вам відомо про її минуле?
  3. Що можете сказати про самохарактеристику Наталки? Знайдіть у тексті цитату.
  4. Що про Наталку говорить виборний?
  5. http://globalmc.ru/images/photos/medium/shop2-3.jpgЧи готова Наталка до самопожертви?

6) Через що страждає героїня твору?

7)Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра?

8) Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя?  

9) Чим  чарує  образ простої дівчини Наталки Полтавки не одне покоління українців?

           10)    Порівняйте сучасних дівчат з Наталкою.

           11)Чи зустрічали ви в наш час дівчину, схожу на Наталку?

 

3.Цитатна характеристика героїні.

 

    «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви Возний, а я простого роду»

    Возний: «Ти одна заложила йому (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже години».

    «Не багата я і проста, но чесного роду. Не стиджуся прясти, шити і носити воду».

    «Моє все багатство єсть моє добре ім'я».

     Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».

   «Лучче умерти, як з немилим жити. Сохнуть з печалі, щодень сльози лити».

    Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас  за першого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє  горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».

     Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий,  вийти заміж».

   Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам»

 

 

4.Метод «Рольова гра»

Сценка-діалог Наталки з матір’ю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Велику роль у характеристиці героя відіграє його мова. Які ж особливості мови Наталки.

http://globalmc.ru/images/photos/medium/shop2-3.jpg 

А зараз проведемо роботу з твором.

 

І група  У зошити виписати прислів’я, які використовує Наталка.

ІІ група  Виписати цитати до характеристики образу Наталки.

                (Перевірка записаного у зошиті).                                                                                                 

 

ІV.   ПІДСУМОК  УРОКУ

 

           1. Інтерактивна вправа «Продовжіть речення»

 

                 -  Наталці притаманні такі риси народної моралі ,…   .                                                                                                                               

                 -Для сучасників цей твір може служити ..

 

         2.Робота з картками « Якими знаннями з української літератури я збагатився на уроці».

 

          Оцінювання знань учнів.

 Робота з «Рефлексійними анкетами».

http://globalmc.ru/images/photos/medium/shop2-3.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    V.  ДОМАШНЄ   ЗАВДАННЯ

 

      Підготуватися до контрольної роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
18 травня 2018
Переглядів
1649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку