У цій розробці до уроку показано, як за допомогою різних методів учні роблять висновок : якою ж була Наталка, чи уособлює вона найкращі риси української жінки. Велика увага приділяється роботі з текстом. Мають місце такі методи : « Мікрофон», «Проектування», «Робота в парах », « Робота в групах», «Рольова гра». Як підсумок використано інтерактивна вправа «Продовжіть речення», робота з картками. Оцінювання проводиться за рефлексійними анкетами. Це – урок- пошук, урок- дослідження, урок- аналіз.
9 клас
Тема: Наталка як уособлення кращих рис української жінки за драмою
І.Котляревського «Наталка Полтавка»
Мета: користуючись текстом п’єси «Наталка Полтавка» І.Котляревського, дати характеристику Наталки; розвивати відчуття краси слова, вміння зіставляти і робити висновки; виховувати в учнів кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, вміння кохати.
Обладнання: підручники, ілюстрації до п’єси, «Рефлексійні анкети».
Тип уроку: урок використання знань умінь і навичок.
З цієї народної першої п'єси кожне нове покоління
черпає науку почуттів, моральні взірці кохання,
людської краси, благородства.
О. Гончар
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Робота двох учнів біля дошки.
1-й учень. Скласти план І дії п’єси «Наталка Полтавка»
2-й учень. Скласти план ІІ дії п’єси «Наталка Полтавка».
2. Учитель. А ми з вами перевіримо підготовку до уро
ку методом
«Мікрофону».
Запитання:
(1819 р.)
(1819р. Щепкіна)
(1838р. Академік і професор Харківського і Петербурзького університетів)
(Зображення побутових суперечностей українського села, соціальної та майнової нерівності)
(Соціальні перешкоди на шляху одруження закоханих, майнова нерівність).
3. Перевірка роботи учнів біля дошки . (Що б ви змінили? Доповнили? Відредагували?)
Учитель.
Діти, на сьогодні ви повинні прочитати п’єсу «Наталка Полтавка». Отже, хто прочитав твір, ми перевіримо шляхом вікторини.
(Наталці)
(Возному)
(Виборному)
(Терпелисі)
(Миколі)
Вечір близенько –
Спішу до тебе
Лечу до тебе,
Моє серденько
ІІ. Повідомлення теми , мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Тема уроку: Наталка як уособлення кращих рис української жінки за драмою І.Котляревського «Наталка Полтавка»
«Метод проектування»
Мету ж уроку ви можете визначити самостійно , спроектувавши відповідь на питання:
З чим повинні ознайомитися? - З образом дівчини з народу.
Що повинні розвивати? - Відчуття краси, уміння знаходити риси характеру героя (Наталки).
Що маємо виховати в собі? - Кращі риси людини: працьовитість, доброту, щирість, уміння любити, милосердя, вміння кохати.
ІІІ. Робота з текстом
1.Завдання на асоціативне мислення
Кого з героїв п'єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, вірність, людська гідність?
Створений талантом Котляревського образ дівчини з Полтави став ідеалом української жінки. Ось уже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей своєю внутрішньою красою, доброю вдачею, людяною поведінкою, душевним благородством, моральною чистотою, чесністю. Таке зображення трудящих було прогресивним, бо вселяло віру в краще майбутнє. Тим більша честь авторові, що ніхто в літературі того часу не наважився так високо підняти звичайну людину з народу.
Прослухайте пісню Наталки у записі і скажіть, як дівчина характеризує в ній сама себе і якої думки про неї ви.
До нас на урок завітали представники масмедіа.
Що означає слово масмедія? (преса, журналістика).
Отже, слово журналісту Катерині Розбицькій.
2.Метод «Робота в групах»
Діти поділені на дві групи. Запитання журналіста кожній групі учнів.
- Добрий день, друзі! Я ,Катерина Розбицька, хочу поставити вам декілька запитань. Адже після того, як була прочитана п’єса «Наталка Полтавка», відбулося її обговорення серед шкільних друзів. Особливу увагу привернув образ Наталки.
Отже:
6) Через що страждає героїня твору?
7)Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра?
8) Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя?
9) Чим чарує образ простої дівчини Наталки Полтавки не одне покоління українців?
10) Порівняйте сучасних дівчат з Наталкою.
11)Чи зустрічали ви в наш час дівчину, схожу на Наталку?
3.Цитатна характеристика героїні.
• «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви Возний, а я простого роду»
• Возний: «Ти одна заложила йому (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже години».
• «Не багата я і проста, но чесного роду. Не стиджуся прясти, шити і носити воду».
• «Моє все багатство єсть моє добре ім'я».
• Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».
• «Лучче умерти, як з немилим жити. Сохнуть з печалі, щодень сльози лити».
• Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас за першого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».
• Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».
• Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам»
4.Метод «Рольова гра»
Сценка-діалог Наталки з матір’ю.
Велику роль у характеристиці героя відіграє його мова. Які ж особливості мови Наталки.
А зараз проведемо роботу з твором.
І група У зошити виписати прислів’я, які використовує Наталка.
ІІ група Виписати цитати до характеристики образу Наталки.
(Перевірка записаного у зошиті).
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Інтерактивна вправа «Продовжіть речення»
- Наталці притаманні такі риси народної моралі ,… .
-Для сучасників цей твір може служити ..
2.Робота з картками « Якими знаннями з української літератури я збагатився на уроці».
Оцінювання знань учнів.
Робота з «Рефлексійними анкетами».
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до контрольної роботи
1