Урок допоже учням поглибити знання та розглянути художні особливості феномену «Срібне століття» у російській поезії; ознайомити учнів із драматичною долею поета окресленої доби у світлі історичних подій; розвивати пізнавальну діяльність учнів, уміння працювати з додатковою літературою; навчати аналізу та сприйняття поетичного тексту; виховувати естетичний смак, любов до мистецтва в цілому.
Урок- проект уявної зустрічі з поетом
Тема : «Срібне століття» російської поезії. Драматична доля та творчість Поета окресленої доби (М.Цвєтаєва, М.Волошин, М.Гумільов, О.Мандельштам, В.Хлєбніков).
Мета: поглибити знання та розглянути художні особливості феномену «Срібне століття» у російській поезії; ознайомити учнів із драматичною долею поета окресленої доби у світлі історичних подій; розвивати пізнавальну діяльність учнів, уміння працювати з додатковою літературою; навчати аналізу та сприйняття поетичного тексту; виховувати естетичний смак, любов до мистецтва в цілому.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: мультимедійний проектор, світлини із Інтернету; виставка книг, твори поетів; грамзаписи романсів; письмовий стіл Поета.
…якщо зірки засвічують…-
виходить – без них комусь не можна?
Виходить – це необхідно,
щоб кожного вечора
понад дахами
загорялась хоча б одна зоря?!
В.Маяковський
Хід уроку
І. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку
ІІ. Мотивація учбової діяльності
Згадайте, як вечорами ми дивимось на небо в очікуванні падаючої Зірки, щоб забажати чогось. Говорять, що зірки – це людські життя, а коли падає зірка – життя людини завершилось. Я недаремно написала у темі уроку слово «Поет» з великої букви, адже – це зібраний образ поетів-страдальців «Срібного століття», а їх душі, їх творчість – це зірки, які споглядають на нас. Ми всі в душі поети, хоч і не у всіх є почуття рими, але у щасті чи відчаї ми хочемо складати вірші або їх читати. Як сказав мій чоловік, готуючись зі мною до уроку, «поезія – це філософія життя». Нам сьогодні потрібно довести або знищити вщент гіпотезу про зорі через призму «Срібного століття». То ж давайте створимо «зоряне небо» із душ наших поетів.
Щоб ти не робив –
Небо несеш на плечах,
на долонях.
Куди б ти не йшов –
у небі твій шлях
до своєї зорі.
Щоб ти не говорив –
серце чиєсь торкаєш
каменем або квіткою,
холодом або теплом.
Поет!
Ти від народження
Йдеш дорогами всесвіту,
про серце своє забувши.
М.Аронець
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
♦ Що ми знаємо про «Срібне століття»? Звідки пішла ця назва?
(Вирази «золоте століття», «срібне століття» сягають античної літератури: «Метаморфоз» Овідія, який вважав, що життя людства починається «золотим», а закінчується «залізним» століттям. Щодо поезії, то подібне позначення епох прийнято зводити до появи у 1829р. вірша Петра В’яземського «Три століття
поетів», у якому йдеться про те, що «золоте століття» у російській поезії припадає на добу творіння О.С.Пушкіна, який вважався і вважається взірцем віршоримування).
♦ Хронологічні відомості «Срібного століття».
(Цей період позбавлений чітких хронологічних меж, але зазвичай його початком вважається злам ХІХ-ХХ ст.)
ІV. Опрацювання теми уроку
Як зазначалося раніше, хронологічна особливість «Срібного століття» полягає у його виникненні на зламі двох епох: ХІХ та ХХ ст. Астрологи вважають, що народженні на зламі епох, мають великі життєві випробування та переживають неймовірно багато стресових ситуацій, що іноді закінчується трагічно Російський філософ того часу М.Бердяєв так охарактеризував тогочасся: «Якщо немає Бога, то немає й людини – ось що експериментальним шляхом виявляє наш час».
(на екрані демонструється таблиця,
учні записують узагальнені відомості в зошит))
«СРІБНЕ СТОЛІТТЯ»
Символізм |
Акмеїзм |
Футуризм |
почуття через знаки і символи |
ясність, вершина, сповнення драматичної суперечності життя, трагізм епохи |
майбутнє, заперечення спадщини попередніх літературних епох |
Дмитро Мережковський, Бальмонт, Брюсов, Андрій Білий, Федір Сологуб, Олександр Блок |
Зінаїда Гіппіус, Микола Гумільов, Анна Ахматова, Михайло Кузмін, Йосип Мандельштам, Сергій Городецький, Георгій Іванов, Михайло Зенкевич, Григорій Нарбут, Борис Садовський |
Василь Каменський, Володимир Маяковський, Велємир Хлєбніков
|
♦ Що таке символізм? У чому полягають естетичні засади цього напряму? Його представники.
(Від грецького «symbolon» - знак, символ, ознака. Одна із течій модернізму, в якій замість художнього образу, що відтворює певне явище, застосовується художній символ. Представниками цього художнього напрямку у літературі були А.Рембо, Ш.Бодлер та П.Верлен. У Росії найяскравішими представниками символізму були О.Блок та М.Волошин).
♦ Що таке футуризм? У чому полягають естетичні засади футуризму? Представники.
(Від латинського «futurum» - майбутнє. Одним із напрямів авангардизму ХХ ст., який відзначався неприйняттям вічних цінностей, пропагандою сучасного мислення у майбутнє, яке позбавлене будь-яких традицій. Російський футуризм поділяється на:
Загальною основою футуристичного руху в Росії було передчуття майбутнього «світового перевороту», розрив із культурно-літературною традицією; нові принципи поетичної мови (відмова від знаків пунктуації, нові ритми та типи римування, віршована графіка). Виник як реакція на кризу символізму).
♦ Розкажіть все, що ви знаєте про акмеїзм.
(Від грецького «acme» - найвищий ступінь чогось, вершина. Модерністська течія в російській поезії 10-20-х рр. ХХ ст., яка виникла як реакція на кризу символізму. Її представники – М.Гумільов, А.Ахматова, О.Мандельштам утворили спілку «Цех поетів», що ставила за мету поетичне вдосконалення через погляд на земне життя у «його красі та потворності». Прагнули повернути слову його ясне й пряме значення, образові – графічну чіткість, ясність).
Вчитель запалює свічку.
Снова зажгу свечу,
Гляну в притихший класс.
Я все понять хочу,
Что собирает нас.
Может быть сила слов,
Мудрость и красота,
Магия новых стихов...
А может быть, просто мечта?
Класс затаился в тиши,
Слушая рифмы поэта.
Муза, нет не спеши,
Дай рассказать об этом.
Пусть за окном дожди,
Слякоть, ветра ненастье –
Наш огонек свечи -
Маяк желанного счастья.
Снова зажгу свечу,
Гляну в притихший класс.
Я все понять хочу,
Что собирает нас.
Может быть сила слов,
Мудрость и красота,
Магия новых стихов...
А может быть, просто мечта?
Класс затаился в тиши,
Слушая рифмы поэта.
Муза, нет не спеши,
Дай рассказать об этом.
Пусть за окном дожди,
Слякоть, ветра ненастье –
Наш огонек свечи -
Маяк желанного счастья.
Сьогодні ми вшануємо пам'ять поетів, які були як ніхто інший, наділені душевною ясністю, добротою, особливим умінням «олюднювати» події, що відбуваються в житті та в природі, проникають у суть людських відносин. Нам випала така нагода поспілкуватися, поговорити з ними.
Дійсно, для того, щоб полюбити поезію, потрібно поцікавитись Людиною, Особистістю, тобто поетом, його доле
- Складання «сенканів».
- на основі біографічних фактів проект уявної зустрічі з поетами (бесіда у вигляді діалогу; розповідь від І-ої особи);
3. Виразне читання поезій (після кожної розповіді).
4. Питання до аналізу поезій.
Проект уявної зустрічі з Максиміліаном Андрійовичем Волошиним
(Читається вірш про «Будинок Поета» вчителем)
В те дни мой дом, слепой и запустелый,
Хранил права убежища, как храм,
И растворялся только беглецам,
Скрывавшимся от петли и расстрела.
И красный вождь, и белый офицер –
Фанатики непримиримых вер –
Искали здесь, под кровлею поэта,
Убежища, защиты и совета.
Я делал всё, чтоб братьям помешать
Себя губить, друг друга истреблять.
Запитання:
Проект уявної зустрічі з Вєлємиром Хлєбніковим
(Виразно читається поезія «Вночі садиба, чингизхань!»)
Запитання:
«чингизхань»-
«заратустрь»-
«моцарть»-
«роопсь»-
«дівчина-лосось»-
«омамаює»-
(Хотів здивувати; радувався новоствореним словам, мов власним дітям).
Проект уявної зустрічі з Осипом Мандельштамом
(Виразно читається поезія «За розбурхану доблесть…»)
Запитання:
Розповідь Миколи Гумільова
(Виразно читається поезія)
Запитання:
Проект уявної зустрічі за біографічними данними
з Мариною Цвєтаєвою
(муз. - М.Таривердієва; сл. – М.Цвєтаєвої).
Запитання:
Що є потребою для життя героїні? (Любов – безкорислива, яка потребує тільки одного: спасибі, що ти є, будь, живи – більше нічого
V. Закріплення вивченого.
Літературний диктант
VІ. Підбиття підсумків роботи
1. Питання до учнів:
- Чи потрібно «запалювати зірки»? (Демонстрація «Зоряного неба»).
- З яким феноменом в українській поезії можна порівняти творчість поетів «Срібного століття»? («Розстріляне Відродження»).
2. Виразне читання вчителем поезії «Почекай, не йди…» М.Аронця.
Три криниці синього зілля
загубились у твоїй сльозі.
Почекай, не йди.
Почекай, не йди до пітьми,
де на крилах половіє
довкілля,
де на перевалі синій дзвін
сповіщає, що упала зоря
і десь плачуть слова
в затінку твого пера,
і ранкове сяйво діброви
не встигає йти за тобою,
не встигає.
1. Оцінювання роботи кожної групи.
2. Самооцінювання «Літературного диктанту» (на екрані демонструються правильні відповіді, учні звіряють їх зі своїми та виставляють оцінки: 1 правильна відповідь – один бал).
VIІ. Домашнє завдання
1.Завдання творчим групам:
2. Життєвий шлях поетеси .
3. Особливості ранньої лірики Анни Ахматової (збірки "Вечір", "Чотки").
4. Тема пам’яті в творчості поетеси.
5. Ахматова і Пушкін.
6. Епічна масштабність людської долі у поемі "Реквієм".
7. «Режисери»
Використана література: