Урок - роздум в 11 класі
Чому мені, Боже, ти крилець не дав?
(після теми «Габріель Гарсіа Маркес «Стариган з крилами»)
Як завжди до уроку учні отримали випереджальні завдання:
Виготовити паперову заготовку у вигляді крила. Виконуючи завдання, «заповнити» крило.
1 група. Вказати відомі твори (і українських, і зарубіжних авторів), що вміщують символіку «крила», «польоту», узагальнити зібраний матеріал та зробити висновки про значення та ідейну завантаженість відповідних символів.
2 група. Аналізуючи оповідання «Стариган з крилами», відшукати ключову думку, яка наближає нас до відповіді на запитання: «Чому люди не готові до гостини ангела?»
3 група. Приготувати інсценоване виразне читання вірша І.Драча «Крила». Що спільного у творах Маркеса і Драча?
Вчитель. Розпочати наш урок хочу віршем, адже за словами Гоголя, «благоухающими устами поэзии навеивается в души то, чего не дашь ей никакими нравоучениями». А також, я думаю, ви пам`ятаєте слова Блока: «В душе каждого человека есть клапан, открывающийся только поэзией ». Я хочу, щоб цей клапан у вас сьогодні відкрився. Нехай поезія завжди пробуджує вас до глибокої душевної роботи, до бажання стати кращим. Яка основна думка вірша, який ви зараз почуєте?
Вчитель. Шагал я пешком и крался ползком,
Нащуывал носом путь. А встретился лес,-
На дерево влез — вокруг с висоты взглянуть.
Свой собственний след за несколько лет
Я вмиг оттоль рассмотрел!
И понял, каких, беспутен и лих,
Успел накрутить петель!
А что впереди? Неисповедим всевышний разум Богов!
Под солнцем искрясь, гора вознеслась в короне белых снегов!
И понял я: вот с каких высот
Земной увидеть предел! Я ногти срывал. Валися со скал.
Я сам, как снег, поседел.
Но все же достиг! Взобрался на пик. Открылся такой простор!...
Вблизи и вдали все страны земли нашел любопитный взор.
Куда же теперь? И снова я вверх гляжу, мечтой уязвлен.
Там синь высока. И в ней облака. И солнца сизый огонь.
Там Правды престол... Но божий орел пронесся рядом со мной:
„Мой друг, не тянись в запретную высь,
коль нету крыл за спиной!
Немногим из вас та тропка далась; тебе они не чета .
Мой друг, ты и так душой не бедняк.
О большем - и не мечтай!..
Я спорить не стал. Я попросту встал,
Не жалуясь и не кляня, и прыгнул вперед...
Паденье? Полет? Пусть Небо судит меня.
Про що цей вірш?
Людина здавна мріє літати, долати простір, розширювати пізнання світу. Боги карають особливо зухвалих («Дедал та Ікар»), коли вони зазіхають на роль, не притаманну людям. Про це попереджає і орел, аби не тяглася, якщо немає крил за спиною. Проте подає надію. Яку? «Мій друг, ти і так душею не бідняк». Отже ці два питання і стануть ключовими на нашому уроці: Що означає не бути бідним душею? І що означає мати крила? Записуємо тему нашого уроку.
Епіграфом стануть слова Байрона:
«О, як мені з душного світу,
Мов голуб до свого кубла,
У небо грозове злетіти,
В кочівлю сонця та орла?»
Вчитель. Як називається твір, який ми щойно прочитали?
Питання до учня, який працює з першою схемою:
Картка № 1
Питання до учня, що працює з схемою «Людство в мініатюрі»:
Картка № 2
Робота в зошитах. «Символічне та алегоричне значення образів» Заповнити таблицю .
Інсценоване виразне читання вірша І.Драча «Крила».
Автор. Через ліс-переліс, через море навкіс
Новий рік для людей подарунки ніс:
Кому – шапку смушеву,
Кому – люльку дешеву,
Кому – модерні кастети,
Кому – фонтонні ракети.
Кому солі до бараболі,
Кому – три снопи вітру в полі,
Кому – пушок на рило,
А дядькові Кирилові – крила.
Був день як день, і раптом – непорядок,
Куфайку з-під лопаток – як ножем прошило,
Пробивши вату, заряхтіли радо
На сонці крила.
Голодні небом, випростались туго,
Ковтали з неба синє мерехтіння,
А в дядька в серці – туга,
А в дядька в серці – тіні.
Кирило. Кому – долю багряну,
Кому – сонце з туману,
Кому – перса дівочі,
Кому – смерть серед ночі,
Щоб тебе доля побила,
А Кирилові, прости Господи, - крила!
Автор. Жінка голосила:
Жінка. Люди як люди,
Їм доля губи змастила.
Кому – валянки,
Кому – мед од простуди,
Кому – жом у господу,
А цьому гаспиду,
Прости Господи, - крила!?
Автор. Так Кирило до тями брів,
І, щоб мати якусь свободу,
Сокиру бруском задобрив,
І крила обтяв об колоду.
Та коли захлинались сичі,
Насміхались зорі з Кирила
І, пробивши сорочку вночі,
Знов кипіли пружинисті крила.
Та Кирило з сокирою жив,
На крилах навіть розжився –
Крилами хату вшив,
Крилами обгородився.
А ті крила розкрали поети,
Щоб їх муза була не безкрила,
На ті крила молились естети,
І снилося небо порубаним крилам.
Кирило. Кому – нові ворота,
Кому – ширшого рота,
Кому сонце в кишеню,
Кому-дулю дешеву,
Щоб тебе доля побила,
А Кирилові – не пощастить же
Отак чоловікові! – крила.
Вчитель. 1. Отже, крила людині для того, щоб їх обрубувати?
2.Що спільного у творах Маркеса і Драча? (Образ «крилатої людини»)
3. Порівняйте крила героя І.Драча з крилами старигана Маркеса. (У Кирила пружинисті крила, готові до злету, сильні, голодні небом. У старигана великі півнячі крила обскубані та брудні, загрузли в болоті, все пір`я з крил повипадало, потім у нього почало рости тверде й довге, як у великих старих птахів, пір`я.)
Виступ учнів. Важче серед сірості й байдужості залишатися людиною. Тому актуальна і сьогодні проблема, яку ставлять письменники у творах – проблема боротьби за вільне, красиве, духовно багате життя людини. Це твори попередження, застороги. Людство втрачає духовність.
- Що означає не бути бідним душею? (Мати багатий внутрішній світ. Читання книг, театри домашні, читання поезій, музика, ігри розвивальні, розвиток творчих здібностей.)
Вчитель. А на світі по – різному можна жити.
В горі можна, і в радості,
Вчасно їсти, вчасно спати,
Вчасно робити прикрощі.
А можна і так: на світанку встати і,
Не думаючи про чудо,
Рукою сонце дістати
І подарувати його людям.
Слово вчителя. Нехай наші серця випромінюють тепло, сонце, як говорив Достоєвський, станьте сонцем, і вас усі побачать. Багатство кожної людини – душа.
Нехай струни вашої душі будуть завжди настроєні, відчувають пульс життя, випромінюють тепло і світло для людей, дарують сонце. І тоді ми зможемо теж сказати: «Дивлюсь я небо та й думку гадаю: чому я не сокіл? Чому не літаю?
Чому мені, Боже, ти крила не дав: я б землю покинув, і в небо злітав.»
Як писала Цвєтаєва: «Если душа родилась крылатой, зачем ей хоромы, зачем ей хаты?»
Зичу довго літати.
Хай несуть вас крила в Божий світ.
І збагніть незбагненне,
І трудіться натхненно…
Хай підносять вас крила, хай триває політ.
Гра «Мікрофон».
Чи потрібні людині крила?
Де взяти крила для душі?
Яку відповідь дасть нам народна мудрість?
Поясніть фразеологізми
Брати під своє крило (брати когось під свою опіку)
Під крилом (під чиєюсь опікою, захистом)
Виросли крила (хтось відчув силу, енергію до великих звершень, подвигу)
Опускати крила ( втрачати впевненість у собі, впадати у відчай, журитися)
Підрізати крила (підірвати міць, знесилити когось або обмежити поле його діяльності)
Розкривати крила (починати діяти на повну силу)
Чути крила за плечима (відчувати натхнення, силу, спроможність до дії ).
Вчитель. Ми дуже гарно сьогодні попрацювали, виявляється, мудрість закладена в кожному з нас великим Творцем, тільки потрібно заглянути в душу, подумати і зрозуміти. Ми живемо в час духовної не влаштованості. Від нас залежить, яким буде життя. Головне - зрозуміти: якщо ти живеш, то вже витяг щасливий квиток, і потрібно радіти тому, що маєш. Якщо ви хочете, щоб світ став кращим, почніть із себе. Розправте крила, почуйте їх за плечима. Станьте самі такою людиною, яку вважаєте взірцевою. Адже ми уподібнюємось тому, до чого прагне серце.
Я хочу, щоб ви знову прослухали вірш.
Я не прошу краси, ані щастя —
Дай мені сили, Боже,
Щоб не зламатись в бурі нещастя
Дай мені міці, Боже.
Щоб не лякатись гіркої правди,
Дай незалежності, Боже,
І не стидатись слів своїх завжди
Дай мені віри, Боже.
Щоб вчиняти по добрій волі,
Дай мені мужності, Боже,
Щоб дивитися в очі долі,
Прошу хоробрості, Боже.
Щоб ніколи не стати на коліна,
Дай мені гідності, Боже,
не зрадить у чорну годину
Дай мені честі, Боже.
Щоб не мати на серці злого,
Прошу любові, Боже,
Не зробити нічого лихого —
Дай доброти мені, Боже.
І не бути байдужим у світі,
Де цураються власного роду.
Я нічого не буду просити, —
Дай мені тільки свободи/
Благословенні будьте, небеса,
І ясне сонце, будь благословенне,
Нехай панує на землі краса
І не шугає полум 'я шалене.
Нехай панує на землі добро,
Співає мати пісню колискову,
Хай не конає батечко Дніпро
І вільно лине в далеч світанкову.
Маючи серце, будь милосердним, маючи душу, будь духовним, і ти відчуєш за спиною крила, і тобі снитимуться ангели і небо.