Урок №1
Тема уроку. Логарифми та їх властивості.
Мета уроку. Формування поняття логарифма числа. Познайомити учнів з основною логарифмічною тотожністю. Розвивати самостійність логічного мислення. Виховувати культуру математичних записів, вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Проблемний метод, колективна форма роботи.
Учні, розв’яжіть, будь ласка, рівняння: і дайте відповіді на такі запитання:
(відповіді учнів)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя.
Корінь рівняння домовились називати логарифмом числа 5 з основою 2 і позначати Таким чином, число – це показник степеня, до якого треба піднести число 2, щоб отримати число 5. Можна записати:
Означення. Логарифмом додатного числа b з основою a, де a>0 і a 1, називають показник степеня, до якого потрібно піднести число a, щоб отримати число b.
Приклад.
А) ;
Б) ;
В) =0.
З означення логарифма випливає, що при a>0, a 1 і b>0 виконується рівність
Її називають основною логарифмічною тотожністю.
Дію знаходження числа с за даними числами а і , де a>0, a 1 і b>0, називають логарифмуванням числа за основою а. (). При b0 вираз немає змісту.
Десятковими логарифмами називаються логарифми за основою 10, позначаються lg.
Наприклад, lg100 = 2, lg0,0001 = - 4.
Натуральними логарифмами називаються логарифми за основою е (число е — ірраціональне, е == 2,718281828459045...), позначаються ln.
Наприклад: ln е = 1, ln е2 = 2, ln = -1.
ІV. Закріплення нового матеріалу
Вправа 19.1.
Чи правильною є рівність:
Цю вправу учні розв’язують усно, використовуючи метод ПРЕС. Завдання учнів: пояснити розв’язання вправи, використовуючи слова «Я вважаю, що… тому що…наприклад…. отже, таким чином…»
Вправа 19.2. (п. 1-4)
Знайти логарифм з основою 2 числа:
Вправу розв’язуємо, використовуючи метод розв’язування перших задач. А саме, вчитель записує розв’язок на відкидній дошці, пояснює його, дошку закриває, учні відтворюють розв’язання в своїх зошитах. Після цього обмінюються зошитами і перевіряють задачу, звіряючи з відкидною дошкою.
Вправа 19.4.(п. 1-4)
Знайти логарифм з основою числа:
Дану вправу учні розв’язують колективно із записом у зошитах.
Вправа 19.7.(п.1-4)
Чому дорівнює логарифм числа 10000 з основою:
Дану вправу учні розв’язують ланцюжком біля дошки.
Вправа 19.9.
Розв’яжіть рівняння
Рівняння учні розв’язують по групах.
Відповіді: 1) ; 2); 3) 27; 4) 1; 5) 3; 6) .
Вправа 19.37 (індивідуально)
При яких значеннях х є правильна рівність:
Розв’язання:
За означенням логарифма маємо, що під логарифмічний вираз повинен бути більшим 0, звідси випливає:
Розв’язавши систему нерівностей отримаємо: х
Відповідь: .
Розв’язання:
За означенням логарифма маємо, що під логарифмічний вираз повинен бути більшим 0, звідси випливає, що завжди додатнє, оскільки це є квадрат двочлена і також завжди більше нуля. Тому потрібно виключити значення, яке перетворює підлогарифмічний вираз в нуль. Це значення x=2.
Відповідь:
«На замітку абітурієнту»
В цій рубриці представленні завдання, які були на ЗНО попередніх років
1). Обчисліть
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Правильна відповідь: А.
Правильна відповідь: 2 (вказівка: за властивістю логарифма)
V. Підведення підсумків уроку.
Контрольні запитання
1. Дайте означення логарифма додатного числа b за основою а ( а > 0, а≠ 1).
2. Який логарифм називають десятковим логарифмом і який натуральним логарифмом?
3. Сформулюйте основну логарифмічну тотожність.
VІ. Домашнє завдання