Урок 1 " Походження мистецтва"

Про матеріал
Ознайомитися з історією виникнення мистецтва. Формувати уявлення про перші музичні інструменти, імітацію, значення людського голосу в розвитку музичного мистецтва
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: Походження мистецтва Як виникло музичне та образотворче мистецтво?

Номер слайду 2

Мета уроку: Ознайомитися з історією виникнення мистецтва. Формувати уявлення про перші музичні інструменти, імітацію, значення людського голосу в розвитку музичного мистецтва

Номер слайду 3

Гра «Поділись літніми враженнями про музику» « Влітку я …»

Номер слайду 4

А як, на вашу думку, виникло мистецтво – музика, танець, театр?

Номер слайду 5

Пропоную заглибитись в далеке минуле. Люди первісного суспільства захоплювались величчю довкілля. Помічаючи красу природи, повторюваність звуків, які линули звідусіль, виразність рухів тварин, вони поступово відчули, що в усьому панує злагодженість – гармонія

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Магічні обряди з енергійними рухами й емоційними вигуками виконувались на тлі розписів, що слугували своєрідними декораціями. З такої примітивної гри виникло тетральне дійство, де спів був невіддільним від танцю, де застосовувалися костюми, маски й грим, що імітували тварин. Отже, у зародку всі види мистецтва існували в нерозривній єдності. Роздивіться, що зображували первісні художники.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Можливо, усе почалося з того, що на стоянці печерної людини після вдалого полювання відбувалося дійство, на якому перші люди намагались пояснити іншим, що ж відбувалось там – у нетрях лісу: хтось імітував жертву – тварину чи ворога, відтворюючи не тільки рухами, а й звуками його дії, страждання, сигнали, смерть; хтось віддавав почесті герою – найуспішнішому мисливцю, який не шкодував свого здоров’я чи й життя заради загального успіху

Номер слайду 11

Цією прадавньою мовою жестів та звуків користуються ще й до нині аборигени Центральної Африки, передаючи дружнім племенам і співплемінникам важливі новини

Номер слайду 12

Отже, самим доступним і першим музичним інструментом був людський голос, який міг бути грізною зброєю. Мисливці помітили, що від жіночого пронизливого крику дикі тварини розбігались навсібіч, тому потужний крик став першим сигналом про небезпеку

Номер слайду 13

Але голосом не можна було передати сигнал на десятки і сотні метрів, тому стали використовувати інші інструменти: труби з морських мушель чи рогів тварин. Імітуючи звуки тварин та спів птахів, мисливці впізнавали один одного завдяки ритмічній основі сигналів, інакше вони могли переплутати один одного із здобиччу й поцілити в неї каменем чи стрілою

Номер слайду 14

Імітація- це відтворення звуків природи

Номер слайду 15

Творче завдання: Зімітувати спів різних птахів, звуки природи (за допомогою шурхоту паперу, стуку пальців, ударів ручкою по парті тощо)

Номер слайду 16

Деякі дослідники вважають джерелом музичного мистецтва спів пташок. Згадайте, як відтворюють пташиний спів композитори К.Сен-Санс та П.Чайковський К.Сен-Санс. “Зозуля в лісі” П Чайковський. “Пісня жайворонка” з “Дитячого альбому”

Номер слайду 17

Серед композиторів, яких цікавив спів птахів є унікальна людина - Олів’є Мессіан. Він все життя вивчав і записував пташину музику. У нього вдома жили птахи з різних країн світу. Щоб передати музикою спів своїх улюбленців, композитор став справжнім винахідником. Результатом багаторічного дослідження стали сім зошитів «Каталогу птахів», «Екзотичні птахи» та ін. Олів’є Мессіан. П’єса “Екзотичні птахи”

Номер слайду 18

А тепер порівняйте звучання музичного твору з «музикою» природи. - Чи вдалось композитору зімітувати спів птахів?

Номер слайду 19

Вокально-хорова робота О.Янушкевич «Веселкова пісня»

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Ми не уявляємо сучасну музику без музичних інструментів. Німецькі археологи з’ясували, що перші музичні інструменти люди почали виготовляти 40 тисяч років тому. - А як створювалися перші музичні інструменти?

Номер слайду 22

Прообразом духових інструментів можна вважати мушлю, мисливський ріг, виточений із бивнів слона або з інш их природних матеріалів. «Музичний вітер» добували з пташиних кісточок або з бамбуку чи очерету: для цього робили спеціальні отвори

Номер слайду 23

Як ударні інструменти спочатку використовувалися камінці. Потім «музику каменів» змінили «прадідусі» барабанів — глиняні горщики, обтягнуті шкірою для посилення звуку. Вони і нині поширені в африканських народів

Номер слайду 24

А як виникли струнні інструменти? Випускаючи стрілу з мисливського лука, людина почула чарівний звук, і... зазвучала струна.

Номер слайду 25

Висновки: 1. Розкажіть, як виникло мистецтво. Запропонуйте власну версію виникнення музики і танцю. 2. Із яких джерел можна дізнатися про виникнення музики? 3. Назвіть матеріали, з яких первісна людина виготовляла музичні інструменти. Пофантазуйте і запропонуйте матеріали, з яких можна видобувати звуки («музичний вітер» або ін.)

Номер слайду 26

ЯК ВИНИКЛО ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО Щоб побачити світ прекрасного очима первісного митця, треба здійснити віртуальні екскурсії в печери — «галереї» малярства і скульптури прадавніх часів. Адже саме тут упродовж багатьох тисячоліть зберігалися перші відомі нам зразки мистецтва із зображеннями тварин і людей.

Номер слайду 27

Відображення уявлень первісної людини про навколиш ній світ втілено у кольорових відбитках долоні, «макаронах», малюнках тварин, яких вона бачила навколо себе, — биків, кабанів, кіз, оленів, бізонів, слонів, мамонтів тощо. Пізніш е первісні худож ники почали малювати масштабні, розгорнуті сцени з повсякденного ж иття, насамперед полювання.

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Пізніше первісні худож ники почали малювати масштабні, розгорнуті сцени з повсякденного життя, насамперед полювання

Номер слайду 30

Як же виконували малюнки первісні художники? У давнину вугіллям або гострим каменем наводили контури зображення тварин, потім розмальовували його в різні кольори. Готували фарби з природних барвників, зокрема з вохри (різнокольорової глини) та сажі, які змішували у стулках черепашок із жиром, риб’ячим клеєм, білком яйця, соком рослин.

Номер слайду 31

Первісні скульптори створювали зображення на опуклій кам ’яній поверхні, що за формою нагадувала тварин. Так виник рельєф.

Номер слайду 32

Понад усе в той час ш анували жінку-матір, берегиню родинного вогнища, тому жіночі фігури різного розміру часто знаходять на місцях давніх поселень. Н априклад, величні так звані «кам’яні баби» в Північному Причорномор’ї. Вони, на відміну від фігур тварин, умовні, часто непропорційні, з відсутністю рис обличчя. Тобто себе людина ще не уявляла так деталізовано, як тварин

Номер слайду 33

Кам’яні баби

Номер слайду 34

Фігурки тварин і людей ліпили з глини, вирізали з кістки або дерева. У цих фігурках можна побачити зародки мистецтво дрібної пластики

Номер слайду 35

Таким чином, у первісну добу розпочався процес виникнення образотворчого мистецтва: графіки (лінійні рисунки), живопису (зображення, виконані в кольорі), скульптури (об’ємні фігури). Завдяки спостережливості людина вже створювала художні образи, намагалася передати в них своє ставлення до світу, але поки ще не усвідомлювала цю діяльність як художню творчість.

Номер слайду 36

Висновки: 1. Із яких джерел ми можемо дізнатися про виникнення образотворчого мистецтва? 2. Які сюжети переважають у прадавніх печерних малюнках? Чому, на вашу думку, саме такі? 3. Які художні матеріали використовували первісні художники? 4. Розкажіть, як виникло мистецтво скульптури, зокрема рельєф. 5. Кого найчастіше зображували первісні скульптори? Поясніть,чому.

Номер слайду 37

Творча робота:

Номер слайду 38

ppt
Пов’язані теми
Мистецтво, 5 клас, Презентації
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку