Урок № 1 за темою "Числівник"

Про матеріал
Розроблений матеріал допоможе вчителям при проведенні першого уроку за темою "Числівник"
Перегляд файлу

                                               Урок 1

Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки,

                                             синтаксична роль

Мета: вчити учнів розрізняти числівники, знаходити їх серед інших частин мови; формувати загальнопізнавальні вміння ставити до них запитання, визначати їх морфологічні ознаки;

розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, мовленнєво-комунікативні вміння формулювати відповіді на уроках української мови, творчі вміння використання різних числівників у власних висловлюваннях ;

за допомогою дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги до інших, любові до тварин; сприяти збагаченню словникового запасу учнів.

Обладнання: таблиця, кросворд

Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення знань, метод наочного та словесного навчання.

                                                 Хід уроку

І. Організаційний момент (на дошці розклеєні різні числа)

*взаємне привітання вчителя та учнів;

*психологічне налаштування учнів на майбутнє заняття

ІІ. Аналіз контрольної роботи за темою «Прикметник»                      

                                  (тестові завдання, оцінки учнів)

ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів

  Узагальнення вивченого з тем: «Іменник» та «Прикметник»

  1. Вступне слово вчителя

--- Перед тим, як перейти до теми сьогоднішнього уроку, пригадаймо все, що вивчили про іменник та прикметник.

  1. Усне опитування

---  Яка частина мови називається іменником? Що вона називає? На які питання відповідає? Яким членом речення виступає? Як підкреслюється? За чим змінюються іменники? (відповіді учнів).

--- Яка частина мови називається прикметником?  Що означає прикметник? На які питання відповідає? Яким членом речення виступає? Як підкреслюється? За чим змінюється? (відповіді учнів).

ІV. Мотивація навчальної діяльності

 --- Для того, щоб дізнатися, яку частину мови ми з вами починаємо вивчати -  треба розгадати кросворд, ключовим словом якого й буде тема нашого уроку.

 

ч

у

т

и

 

я

з

и

к

к

о

с

а

 

 

 

л

ю

д

е

й

 

 

с

м

і

т

т

я

 

п

р

а

в

д

и

 

 

 

н

о

г

а

 

 

м

и

р

 

п

е

к

л

о

 

 

  1. … дзвін та не знати, де він.
  2. Тримати … за зубами.
  3. Наскочила … на камінь.
  4. Світ не без добрих …
  5. Не виносити з хати …
  6. Ніде … діти.
  7. Одна … тут, друга там.
  8. Пир на весь …
  9. Не лізь поперед батька в …

--- Яке ж слово було заховано у кросворді? («Числівник»). Отож, тема нашого уроку --- «Числівник».

V. Повідомлення теми, мети уроку

--- Молодці, дітки! Отже, сьогодні ми з вами продовжимо подорожувати великим королівством, яким править королева Морфологія.

--- А хто нагадає всьому класу, що вивчає морфологія? (відповіді учнів).

--- Добре. Королівство Морфології поділяється на десять князівств. Давайте перелічимо князівства, що входять до цієї країни.

     Перше --- князівство речей, де керує Іменник.

     Друге --- князівство ознак, де головний --- Прикметник.

     Третє --- князівство, де вказують, але не називають, ним керує Займенник.

     Четверте --- князівство дій, де найголовніше - Дієслово.

     П’яте --- князівство чисел та кількостей, де головний Числівник.

     Шосте --- князівство ознак ознаки, дії або предмета, де верховодить Прислівник.

     А в останньому, сьомому князівстві, мешкають службові частини мови. Хто пам’ятає їхні назви? (відповіді учнів).

--- То в яке князівство ми починаємо мандрівку? (у п’яте).

--- Послухайте вірш, який вам зачитає Числівник. (заходить хлопчик у костюмі з чисел, з надписом «Числівник»)

Я рахую все і всіх!

Скільки рук? А скільки ніг?

Скільки гривень в гаманці,

Скільки дірок у кільці?

              Скільки днів у тижня

              І пір’їн у крижня?

              Не вважаю за мороку

              Знати, котрий місяць року ---

                            Перший, другий чи десятий?

                            Все встигаю рахувати!

                            Звуть Числівником мене.

                            Жоден мене не мине! 

--- Щоб князівством моїм подорожувати --- загадки вам треба відгадати (хлопчик загадує загадки, учні відгадують).

  1. Що з четвіркою сплутав чижик

І прочитав: «Чотири іжик»? ( літера «ч»)

  1. Це найлегше відгадати ---

Люблять всі яку оцінку отримувати? (12 балів)

  1. Для письма сказати прошу,

Що потрібно взяти?...(зошит)

  1. Як працюєш ти щоденно,

Розповість усім…?(щоденник)

--- Молодці! Ви добре впоралися із завданням. Бажаю вам, щоб у ваших щоденниках були лише 12 балів і з великим задоволенням запрошую до мого князівства. (Числівник виходить)

Вчитель

--- Ось і відбулося наше знайомство з Числівником, а тепер попрацюймо практично, щоб закріпити та поширити отримані знання. Для початку пригадаймо все, що ви пам’ятаєте про числівник з попередніх класів. (відповіді учнів)

VI. Сприймання й усвідомлення учнями матеріалу

*Пояснення теоретичного матеріалу вчителем

--- Числівник --- це самостійна частина мови, яка означає число, кількість, порядок предметів при лічбі і відповідає на питання скільки? який? котрий? Наведіть приклади числівників.

*Усний добір учнями прикладів числівників

*Робота з таблицею у підручнику

*Фізхвилинка

VII. Закріплення вивченого на практичних вправах    

* Прочитати речення, списати їх у зошити, підкреслити числівники однією лінією. Усно назвати всі члени речення та якими частинами мови вони виступають.

    Шостий клас готувався до спортивних змагань. Катерині виповнилося десять років. В місті збудували новий восьмиповерховий будинок. До театру прийшли двадцять п’ять глядачів. Незабаром перше квітня.

*Утворити словосполучення, записуючи цифри словами

2 (ножиці), 3 (штани), 4 (двері), 5 (люди), 6 (діти), 7 (вікно), 9 (день)

(Двоє ножиць, троє штанів, четверо дверей, п’ятеро людей, шість дітей, сім вікон, дев’ять днів.)

*Із утвореними словосполученнями скласти три-чотири речення. Числівники підкреслити.

(У мого батька є троє штанів. Через дев’ять днів починаються літні канікули. Маргаритка принесла на урок двоє ножиць.)

VIII. Підсумок уроку

*Узагальнення  вивченого на уроці

--- Яка частина мови називається числівником? Що означає числівник? На які питання відповідає?

--- Наведіть приклади числівників з апострофом.

IX. Домашнє завдання (пояснення виконання)

   Вивчити правило. Виписати з української літератури 12 числівників.

 

docx
Додано
26 січня 2023
Переглядів
1968
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку