Урок 1
Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль
Мета: вчити учнів розрізняти числівники, знаходити їх серед інших частин мови; формувати загальнопізнавальні вміння ставити до них запитання, визначати їх морфологічні ознаки;
розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, мовленнєво-комунікативні вміння формулювати відповіді на уроках української мови, творчі вміння використання різних числівників у власних висловлюваннях ;
за допомогою дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги до інших, любові до тварин; сприяти збагаченню словникового запасу учнів.
Обладнання: таблиця, кросворд
Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення знань, метод наочного та словесного навчання.
Хід уроку
І. Організаційний момент (на дошці розклеєні різні числа)
*взаємне привітання вчителя та учнів;
*психологічне налаштування учнів на майбутнє заняття
ІІ. Аналіз контрольної роботи за темою «Прикметник»
(тестові завдання, оцінки учнів)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів
Узагальнення вивченого з тем: «Іменник» та «Прикметник»
--- Перед тим, як перейти до теми сьогоднішнього уроку, пригадаймо все, що вивчили про іменник та прикметник.
--- Яка частина мови називається іменником? Що вона називає? На які питання відповідає? Яким членом речення виступає? Як підкреслюється? За чим змінюються іменники? (відповіді учнів).
--- Яка частина мови називається прикметником? Що означає прикметник? На які питання відповідає? Яким членом речення виступає? Як підкреслюється? За чим змінюється? (відповіді учнів).
ІV. Мотивація навчальної діяльності
--- Для того, щоб дізнатися, яку частину мови ми з вами починаємо вивчати - треба розгадати кросворд, ключовим словом якого й буде тема нашого уроку.
|
ч |
у |
т |
и |
|
|||||
я |
з |
и |
к |
|||||||
к |
о |
с |
а |
|
|
|||||
|
л |
ю |
д |
е |
й |
|
||||
|
с |
м |
і |
т |
т |
я |
|
|||
п |
р |
а |
в |
д |
и |
|
|
|||
|
н |
о |
г |
а |
|
|||||
|
м |
и |
р |
|
||||||
п |
е |
к |
л |
о |
|
|||||
--- Яке ж слово було заховано у кросворді? («Числівник»). Отож, тема нашого уроку --- «Числівник».
V. Повідомлення теми, мети уроку
--- Молодці, дітки! Отже, сьогодні ми з вами продовжимо подорожувати великим королівством, яким править королева Морфологія.
--- А хто нагадає всьому класу, що вивчає морфологія? (відповіді учнів).
--- Добре. Королівство Морфології поділяється на десять князівств. Давайте перелічимо князівства, що входять до цієї країни.
Перше --- князівство речей, де керує Іменник.
Друге --- князівство ознак, де головний --- Прикметник.
Третє --- князівство, де вказують, але не називають, ним керує Займенник.
Четверте --- князівство дій, де найголовніше - Дієслово.
П’яте --- князівство чисел та кількостей, де головний Числівник.
Шосте --- князівство ознак ознаки, дії або предмета, де верховодить Прислівник.
А в останньому, сьомому князівстві, мешкають службові частини мови. Хто пам’ятає їхні назви? (відповіді учнів).
--- То в яке князівство ми починаємо мандрівку? (у п’яте).
--- Послухайте вірш, який вам зачитає Числівник. (заходить хлопчик у костюмі з чисел, з надписом «Числівник»)
Я рахую все і всіх!
Скільки рук? А скільки ніг?
Скільки гривень в гаманці,
Скільки дірок у кільці?
Скільки днів у тижня
І пір’їн у крижня?
Не вважаю за мороку
Знати, котрий місяць року ---
Перший, другий чи десятий?
Все встигаю рахувати!
Звуть Числівником мене.
Жоден мене не мине!
--- Щоб князівством моїм подорожувати --- загадки вам треба відгадати (хлопчик загадує загадки, учні відгадують).
І прочитав: «Чотири іжик»? ( літера «ч»)
Люблять всі яку оцінку отримувати? (12 балів)
Що потрібно взяти?...(зошит)
Розповість усім…?(щоденник)
--- Молодці! Ви добре впоралися із завданням. Бажаю вам, щоб у ваших щоденниках були лише 12 балів і з великим задоволенням запрошую до мого князівства. (Числівник виходить)
Вчитель
--- Ось і відбулося наше знайомство з Числівником, а тепер попрацюймо практично, щоб закріпити та поширити отримані знання. Для початку пригадаймо все, що ви пам’ятаєте про числівник з попередніх класів. (відповіді учнів)
VI. Сприймання й усвідомлення учнями матеріалу
*Пояснення теоретичного матеріалу вчителем
--- Числівник --- це самостійна частина мови, яка означає число, кількість, порядок предметів при лічбі і відповідає на питання скільки? який? котрий? Наведіть приклади числівників.
*Усний добір учнями прикладів числівників
*Робота з таблицею у підручнику
*Фізхвилинка
VII. Закріплення вивченого на практичних вправах * Прочитати речення, списати їх у зошити, підкреслити числівники однією лінією. Усно назвати всі члени речення та якими частинами мови вони виступають. Шостий клас готувався до спортивних змагань. Катерині виповнилося десять років. В місті збудували новий восьмиповерховий будинок. До театру прийшли двадцять п’ять глядачів. Незабаром перше квітня. *Утворити словосполучення, записуючи цифри словами 2 (ножиці), 3 (штани), 4 (двері), 5 (люди), 6 (діти), 7 (вікно), 9 (день) (Двоє ножиць, троє штанів, четверо дверей, п’ятеро людей, шість дітей, сім вікон, дев’ять днів.) *Із утвореними словосполученнями скласти три-чотири речення. Числівники підкреслити. (У мого батька є троє штанів. Через дев’ять днів починаються літні канікули. Маргаритка принесла на урок двоє ножиць.) VIII. Підсумок уроку *Узагальнення вивченого на уроці --- Яка частина мови називається числівником? Що означає числівник? На які питання відповідає? --- Наведіть приклади числівників з апострофом. IX. Домашнє завдання (пояснення виконання) Вивчити правило. Виписати з української літератури 12 числівників. |