План-конспект уроку №10 інтегрованого курсу "Мистецтво" компонент "Музичне мистецтво" для 5 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.
Клас |
5-а |
5-б |
5-в |
5-г |
Дата |
|
|
|
|
Сімаковська Т.В.
учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»
(музичне мистецтво)
Кам’янець-Подільського НВК №14
Урок 10
Тема: Високе мистецтво духовності. Хорова музика.
Мета: формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння особливостями національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно дозвіллєвій сфері;
міжпредметна естетична компетентність: оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;
предметних компетентностей:
- поглибити знання дітей про хорову музику; дати визначення понять хормейстер, хор, а капела, унісон; ознайомити учнів із композиторами А.Веделем, Д.Бортнянським;
- розвивати вміння учнів інтерпретувати та виразно виконувати пісні;
- виховувати ціннісне ставлення до хорової музики, моральні якості творчої особистості.
Обладнання: фортепіано, ноутбук, аудіо- та відеозаписи, мультимедійна презентація, портрети відомих вокалістів, картки понять, роздатковий матеріал для ігор і опитувань.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Хід уроку
І. Вхід учнів під звучання пісні Б.Савельєв «Різнокольорова гра»
ІІ. Організація класу до уроку.
Музичне вітання.
Перевірка присутніх.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Д/з минулого уроку – Створіть вокальні образи героїв казки "Колобок" доберіть відповідні голоси, регістри.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів:
- Назвіть співочі голоси.
- Які основні музичні штрихи ви знаєте?
- Який співочий голос має Соломія Крушельницька?
- Поясніть, як ви розумієте слово «речитатив»?
Завдання
Учням пропонуються таблички з визначеннями для їх пояснення. (Тенор, баритон, бас, сопрано, мецо- сопрано, контральто, дискант.)
V. Мотивація навчальної діяльності.
-Чи бували ви колись у храмі?
Напевно вас вразила велич архітектурної споруди, розпис стін, стелі, а також музика, яка там звучить. Вона наповнює храм урочистістю і викликає піднесені почуття. Така музика називається духовною. Саме про неї ми будемо сьогодні говорити, будемо її слухати.
VІ.Розповідь про хорову музику.
Хорова музика — музичні твори, призначені для хорового виконання. Хоровий спів буває одноголосий і багатоголосий, з музичним супроводом або без нього — а капела. Це наймасовіший вид музичного мистецтва.
Професійне хорове мистецтво відоме з часів Стародавньої Греції. Воно здавна було невід'ємною частиною відправлення релігійних культів. Перші співочі школи засновано в Римі (V століття).
Хормейстер (від нім. Chor і нім. Meister) керівник хорового колективу, диригент хору.
Хор (грец. χορός — «натовп») — колектив співаків, які разом виконують який-небудь вокальний твір з інструментальним супроводом чи без нього.
Співаків, артистів хору називають також хористами.
За манерою співу розрізняють:
Унісон (італ. unisono, від лат. unus — один і sonus — звук; франц. unisson; англ. unison) — одночасне звучання двох або декількох звуків однакової висоти. Також виконання мелодії на різних інструментах чи голосами в приму.
(Матеріал взятий з Вікіпедії).
VІІ. Розповідь про Дмитра Степановича Бортнянського
Дмитро́ Степа́нович Бортня́нський (28 жовтня 1751, Глухів, Гетьманщина — 28 вересня (10 жовтня) 1825, Санкт-Петербург, Російська імперія) — український композитор, співак і диригент, автор 6 опер, камерно-інструментальних творів, хорових циклічних концертів, 10 двохорних концертів, херувимських та причасних творів.
Дмитро Бортнянський – один з перших українських музикантів європейського рівня, що залишив по собі вагомий внесок у формуванні української та російської музичної школи. Найбільшу славу йому принесли хорові твори, де виступає новатором – створивши новий тип хорового концерту.
Духовна музика Бортнянського охоплює 35 чотириголосних хорових концертів для різних складів, які називалися в його час псалмами, 10 двохорових концертів, 14 чотириголосних концертів «Тебе Бога хвалимо», 29 окремих літургійних співів, триголосну літургію, духовні твори для жіночого хору з рефреном мішаного хору, обробки давніх церковних київських та болгарських наспівів та багато інших.
Найвідомішими серед духовних творів вважаються 35 чотириголосних концертів. Хоча точних відомостей про час написання цих концертів немає, вважають, що переважну більшість концертів було написано в 1780-х — на початку 1790-х років. У більшості концертів композитор використовує тексти псалтиря (як правило, окремі строфи) переважно світлого характеру. Виняток складають концерти № 32 і 33, що використовують скорботні благальні рядки.
У стилістичному відношенні концерти мають виразні ознаки класичного стилю. В жанровому — пов'язані з міськими музичними жанрами (кант, марш, українська пісня-романс).
У структурному відношенні концерти — це три- або чотиричастинні цикли. В більшості випадків частини мають темповий контраст, причому кінцеві частини — швидкі, проте ліричні та лірико-драматині за характером. Концерти починаються з повільних частин. Як правило, частини циклів не пов'язані між собою тематично (за винятком концерту № 21).
(Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.)
VІІІ. Слухання «Херувимська» Д.Бортнянський, «Херувимська» А.Ведель
В українській духовній музиці цей твір дуже поширений. Назва походить від херувимів – янголів.
Запитання до учнів:
-Що спільного і відмінного у цих творах?
-Які почуття викликають ці твори?
ІХ. Завдання.
Учням пропонуються таблички з визначеннями для їх пояснення. (хор, хормейстер, а капела, унісон, хорова музика)
Х. Вокально- хорова робота.
Розспівування.
Ммм... (на мурмурандо) по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Мі ме ма мо му... по півтонах у висхідному і нисхідному порядку. (Звертаю увагу на округленість звуку та артикуляцію.)
До мі соль мі до по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Слухання пісні «Різнокольорова гра» Б.Савельєв
Розучування пісні «Різнокольорова гра» Б.Савельєв
Виконання пісень вивчених на попередніх уроках.
ХІ. Узагальнення. Рефлексія.
Запитання до учнів:
-Що таке хорова музика?
-Що таке хор?
-Що таке а капела?
-Хто такий хормейстер?
-Що таке унісон?
-Сказати кілька речень про Д.Бортнянського.
-Яку музику ми сьогодні слухали?
-Які бувають хори за манерою співу?
ХІІ. Домашнє завдання.
Повідомлення про А.Веделя.
ХІІІ. Вихід з класу під звучання «Різнокольорова гра» Б.Савельєв