Урок
Конспект уроку української мови
в 10 класі на тему:
«СКЛАДНІ ВИПАДКИ ПРАВОПИСУ СЛІВ
ЗІ СПРОЩЕННЯМ
У ГРУПАХ ПРИГОЛОСНИХ»
Учитель: Бабак Г.І.
2017 р.
СКЛАДНІ ВИПАДКИ ПРАВОПИСУ СЛІВ ЗІ СПРОЩЕННЯМ
У ГРУПАХ ПРИГОЛОСНИХ
Мета:
-систематизувати знання й закріпити навички вимови та написання слів зі спрощенням у групах приголосних, з’ясувати основні норми літературної вимови при спрощенні в групах приголосних;
-розвивати вміння орієнтуватися у звукових законах рідної мови, дотримуватися цих законів у своєму усному й писемному мовленні; розвивати логічне мислення, пам'ять, уміння узагальнювати вивчене, використовувати здобуті знання на практиці.
-за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в школярів інтерес, любов і повагу до рідної мови, а також відчуття її краси як основи естетичного виховання.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Фонетика: фонетична характеристика приголосних звуків.
Синтаксис: речення.
Міжпредметні зв’язки:
Література: твори усної народної творчості та українських авторів.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
Коли ти плекаєш слово,
Мов струна, воно блищить.
Калиново, барвінково
Рідна мова пломенить.
Слово чисте, як роса...
І від тебе теж залежить
Мови рідної краса.
Д. Білоус
І. Організаційний момент
А) Емоційне налаштування учнів
Щастя
Одного разу троє братів побачили Щастя, яке сиділо в ямі. Один із них підійшов до ями і попросив у Щастя грошей. Щастя обдарувало його грошима, і він пішов щасливий. Другий брат попросив жінку- красуню. Тут же отримав її і пішов разом із нею щасливий. Третій брат нахилився над ямою. — Що тобі потрібно? — спитало Щастя. — А тобі що потрібно? — спитав брат. — Витягни мене звідси, — попросило Щастя. Брат простягнув руку, витягнув Щастя з ями, повернувся і пішов геть. А Щастя пішло слідом за ним...
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Спостереження над мовним матеріалом.
Слово вчителя. Прочитайте слова правої і лівої колонок, зробіть висновок про вимову їх. Які слова вимовляти легше і чому?
Українська мова є однією з наймилозвучніших мов світу. Милозвучність досягається різними засобами: чергуванням окремих голосних і приголосних, використанням паралельних форм слів. Звуки в мовному потоці поєднуються не будь-як, а за певними властивими даній мові правилами, законами. Звуки в словах української мови утворюються так, щоб їх було легко вимовляти й розрізняти на слух. Цій вимозі далеко не завжди відповідають запозичені слова. У цьому ви переконалися, читаючи слова першої колонки.
Досягненню милозвучності мови сприяє спрощення в групах приголосних та рівномірне чергування голосних і приголосних звуків.
Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає.
Коли приголосні збігаються,
Вони важко вимовляються.
Через те у нашій мові
Випадають звуки в слові.
Якщо звуки випадають
СПРОЩЕННЯМ це називають.
Милозвучна рідна мова
І така її умова:
На письмі й у вимові випадають звуки в слові.
-Спробуємо дослідити це явище. Отже , завдання нашого уроку: (слайд)
ІІ.1 Пояснення нового матеріалу.
Щасливий той, хто бачив мрію, але не доторкнувсь її.
Недремним будь і пристрасним в турботі за мир і щастя людства на землі!
Мила нам душа правдива, совісна, трудяща. (Д. Білоус) Не вір облесним, стережися злюк. (І. Франко).) Шістнадцять месників-героїв звитяжно витримали бій… (М. Тарновський) Вділи мені, доле, тернового чесного слова! (Є.Гуцало). Книжки мої, ви подруги прекрасні! Ви пристрасні й глибокі, як життя (П.Воронько).
Слово, чому ти не твердая криця,
Що серед бою так ясно іскриться?
Чом ти не гострий, безжалісний меч,
Той, що здійма вражі голови з плеч? Леся Українка
Олександр Олесь
В землі віки лежала мова
І врешті вибилась на світ.
О мово, ночі колискова!
Прийми мій радісний привіт.
ІІ.2 Отже, спрощення - це випадання середнього звука в групах приголосних. Але є слова-винятки, які не підлягають цьому правилу.
Запишіть їх до зошита і запам'ятайте.
Щоб краще запам'ятати є ключ-символ "Рука". Лівою рукою обхопіть зап'ястя правої руки "зап'ястний"; проведіть рукою від зап'ястя до згинів пальців правої руки - "пестливий"; потім проведіть по фалангах пальців - "кістлявий"; зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки - "шістнадцять"; зробіть рух, ніби щось берете, збираєте - це символ слова "хворостняк"; і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словом "хвастливий".
2)Творча робота: скласти 1речення , у якому є слова-винятки.
ІІ.3 Слайди
А) СЛОВНИКОВА РОБОТА:
Баластний – непотрібний, зайвий.
Контрастний – різко протилежний.
Компостний – складений із органічних добрив.
Форпостний – передовий пост, передня варта, передня позиція на ділянці фронту.Аванпост – передовий військовий пост.
Б) Вправа з ключем.
В) Ребус.
Г) Кросворд.
Д) Фразеологічний тренінг.
Е) Гра
«Знайди четверте зайве».
Є) ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ
А) Слайди.
Б) «Мікрофон».
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати твір – роздум на тему : «Мова — душа народу»,використовуючи слова, у яких відбулося або не відбулося спрощення в групах приголосних.
ДОДАТОК
І.П’ять мудрих порад:
! Не будьте заздрісними, поважайте старших, будьте чесними з оточуючими й самими собою.
! Прагніть, щоб кожен прожитий день був насичений корисними справами.
! Вивчайте іноземні мови, освоюйте комп’ютерні технології, щодня пізнавайте щось нове. Пам’ятайте, що в ХХІ столітті цінується якісна освіта.
! Робіть добрі справи безкорисно.
! Не забувайте, що тільки ви є господарями свого життя. Зробіть його повноцінним і радісним (З посібн.).
ІІ.Винятки:
Шістнадцять хвастливих жінок
Життєвий давали урок: зап’ястний браслет прикрашає,
Сухий хворостняк запалає; кістлявою риба бува;
Пестливі вживайте слова.
Де можна хвастнути – давайте! Де «Т» зберігається – знайте!
Зберігається літера «Т» в іншомовних словах на «СТ».
Ви прикметники з –Н – утворіть і на прикладах це повторіть:
ФорпоСТ + Н = форпоСТНий,
АванпоСТ + Н = аванпоСТНий,
КонтраСТ + Н = контраСТНий.
ІІІ. 1.Риси характеру : скромність,чесність,порядність,вдячність,рішучість,старанність, акуратність, витривалість , стійкість, допитливість,
працьовитість ,сумлінність, чуйність ,гідність, доброзичливість, уважність, обережність, сміливість, небайдужість, доблесть, товариськість, охайність, щедрість, життєрадісність
2. Розгадайте кросворд і запишіть у зошиті слова-відгадки. Поясніть їх правопис. Що об’єднує ці слова?
1. Прикметник, утворений від слова, що означає частину руки.
2. Той, що любить вихвалятися.
3. Той, який виявляє або виражає ласку.
4. Прикметник, що характеризує людину, тварину: худий, з випнутими кістками.
5. Відповідь на приклад 5 х 2 + 10 - 4.
6. Невеликі тонкі гілки, відділені від дерева, куща; сухі гілки, сучки дерев, що попадали на землю.
7. Протилежний, цілком відмінний від чогось.
8. Прикметник, який характеризує що-небудь непотрібне, зайве.
9. Прикметник, близький за значенням до слів мандрівний, подорожній
Таблиця оцінки нашої роботи на уроці
Прізвища та імена пари:
№ п/п |
Вид діяльності |
|
|
Загальний бал |
1 |
«Мішечок народної мудрості» |
|
|
|
2 |
Вибірковий літературний диктант |
|
|
|
3 |
Творча робота (скласти речення) |
|
|
|
4 |
Вправа з ключем |
|
|
|
5 |
Ребус |
|
|
|
6 |
Кросворд |
|
|
|
7 |
Фразеологічний тренінг. |
|
|
|
8 |
Гра |
|
|
|
9 |
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ |
|
|
|
10 |
Активність на уроці |
|
|
|
Усього: |
|
|
|
Я навчився…
Зрозумів…
Дізнався…
Найбільший мій успіх-