Урок № 13. Розвиток української мови і літератури. Тарас Шевченко

Про матеріал
Протягом цього періоду виникла нова українська література, яка зробила вагомий внесок у формування національної культури, стала важливим чинником українського націотворення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

9 клас Андріївська ЗОШ І-ІІІ ст. Урок № 13. Розвиток української мови і літератури. Тарас Шевченко

Номер слайду 2

показувати на карті місця діяльності основних освітніх, наукових і культурних організацій; визначних архітектурних споруд;характеризувати основні віхи формування нової української літератури та сучасної української літературної мови,визначати особливості розвитку культури, причини й наслідки культурних зрушень;пояснювати суперечливі процеси модернізації розвитку освіти і культури;висловлювати судження щодо діяльності Г. Квітки-Основ'яненка, П. Гулака-Артемовського, Є. Гребінки;називати дати: видання «Енеїди» І. Котляревського, «Русалки Дністрової», «Кобзаря» Т. Шевченка;пояснювати і застосовувати терміни і поняття: «національна ідея», «романтизм», «класицизм». Завдання уроку:

Номер слайду 3

План вивчення: Розвиток української літератури в першій половині 19 ст. Кого вважають першими класиками нової української літератури. Чому з «Енеїдою» І. Котляревського пов'язують становлення сучасної української літературної мови. Як літературні твори Т. Шевченка сприяли формуванню української національної ідеї

Номер слайду 4

Опорні дати:

Номер слайду 5

Основні поняття, терміни, назви: національна ідея, романтизм, класицизм.

Номер слайду 6

Персоналії: І. Котляревський, Г. Квітка-Основ’яненко, П. Гулак-Артемовський, Є. Гребінка, Т. Шевченко.

Номер слайду 7

Актуалізація опорних знань Тестова перевірка домашнього завдання Фронтальне опитування

Номер слайду 8

Робота з картою:

Номер слайду 9

Вивчення нового матеріалу Розвиток української літератури в першій половині 19 ст.

Номер слайду 10

Словник: Реалізм - художній напрям і метод, в основі якого лежить настанова на правдиве відтворення дійсності задля розкриття взаємин людини й суспільства, впливу соціально-історичних обставин на формування духовного світу, характеру особистості.

Номер слайду 11

Вивчення нового матеріалу2. Кого вважають першими класиками нової української літератури

Номер слайду 12

Григорій Квітка-Основ’яненко (1778-1843)

Номер слайду 13

Петро Гулак-Артемовський (1790-1865)

Номер слайду 14

Євген Гребінка (1812-1848)

Номер слайду 15

Пантелеймон Куліш (1819-1897)

Номер слайду 16

Микола Гоголь (1809-1852)

Номер слайду 17

Вивчення нового матеріалу3. Чому з «Енеїдою» І. Котляревського пов'язують становлення сучасної української літературної мови

Номер слайду 18

Іван Котляревський, «Енеїда» 1798 р. - вихід І—III частин; 1842 р. - вихід друком усього твору

Номер слайду 19

Іван Котляревський (1769-1838)

Номер слайду 20

Вивчення нового матеріалу4. Як літературні твори Т. Шевченка сприяли формуванню української національної ідеї

Номер слайду 21

Перші сторінки «Кобзаря». 1840

Номер слайду 22

Тарас Шевченко (1814-1861)

Номер слайду 23

Закріплення нових знань. Установіть хронологічну послідовність подій: вихід у Петербурзі першого видання «Кобзаря» Т. Шевченка; прем’єри п’єс «Наталка Полтавка» й «Москаль-чарівник»; вихід друком роману «Чорна рада» П. Куліша; вихід перших трьох частин «Енеїди» І. Котляревського.

Номер слайду 24

Закріплення нових знань2. Складіть речення, використавши поняття і терміни: «національна ідея», «сучасна українська літературна мова», «нова українська література», «реалізм».

Номер слайду 25

Закріплення нових знань3. Визначте, про кого йдеться. Автор першого твору, що засвідчив появу нової української літератури й нової української літературної мови. 2. Обіймав посаду ректора Харківського університету. Як письменник уславився байками та романтичними баладами. 3. Основоположник художньої прози в новій українській літературі. 4. Писав романи та повісті російською мовою, більшість яких спіткало забуття. Справжню літературну славу здобув кількісно невеликим українськомовним доробком – байками. 5. Перший професійний український літературний критик і творець українського правопису, автор першого національного історичного роману. 6. Автор першої друкованої граматики народнорозмовної української мови «Граматика малоросійського наріччя».

Номер слайду 26

Закріплення нових знань4. Дайте відповіді на запитання: Що характерне для української літератури першої половини 19 ст.? Які митці її уособлювали? 2. Чим визначався початковий етап розвитку сучасної української літературної мови? 3. Що ви дізналися про «Кобзар» Т. Шевченка?

Номер слайду 27

Закріплення нових знань5. Які з тверджень стосуються Тараса Шевченка? Історичний діяч, якому судилося стати символом українського національного руху. 2. Упорядник і видавець трьох збірок народних пісень, які не втрачають наукової цінності й нині. 3. Автор поетичної збірки «Кобзар», у якій уперше було засуджено колонізаторську політику російського самодержавства щодо України. 4. Автор, чиї прозові твори склали дві збірки «Малоросійських повістей» (1834, 1836–1837), до яких увійшли найвідоміші повісті «Конотопська відьма», «Маруся». 5. Ідейний провідник Кирило-Мефо діївського товариства, автор його основних програмових документів, зокрема «Книги буття українського народу». 6. Письменник та поет, з ім’ям якого пов’язане утвердження української літературної мови. 7. Творець української національної ідеї, що через свої поетичні твори зробив її надбанням усього українського загалу. 8. Письменник, якому славу драматурга принесли п’єси «Сватання на Гончарівці» та «Шельменко-денщик».

Номер слайду 28

Закріплення нових знань6. Назвіть авторів літературних творів: 1) «Енеїда»; 2) «Маруся», «Конотопська відьма»; 3) «Пан та собака»; 4) «Ніч перед Різдвом», «Тарас Бульба»; 5) «Чорна рада»; 6) «Думи мої, думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Сон».

Номер слайду 29

Закріплення нових знань7. Прокоментуйте події (або явища), про які йдеться у фрагментах джерел. У чому їхнє історичне значення?«Писання Котляревського задля їх глибокої національності, простоти й загальнолюдської доступності не могли лишитися без впливу на відродження українсько-руського національного духу; не тільки в Україні, але й в Галичині від перших проблесків нашого відродження аж до 1849 року ми раз у раз стрічаємо сліди впливу Котляревського на наших писателів і на ширшу громаду» (П. Куліш). «Хто се все тонким чуттям обійме й серцем зрозуміє, той зрозуміє й те, як я зрадів, почувши на Україні високі ноти національної кобзи... Сам Шевченко зробивсь не тим, яким я його покинув, їдучи з України. Се вже був не кобзар, а національний пророк» (П. Куліш).

Номер слайду 30

{16 D9 F66 E-5 EB9-4882-86 FB-DCBF35 E3 C3 E4}Прізвище літературного діяча. ТвориІ. Котляревський, зачинатель нової української літератури1798 р. — «Енеїда», «Наталка-Полтавка», «Москаль-чарівник»Т. Шевченко1840 р. — Петербург «Кобзар»; «Гайдамаки»П. Гулак-Артемовський. Писав байки. «Пан та собака»Г. Квітка-Основяненко, «батько» нової української прози«Сватання на Гончарівці», «Малоросійські оповідання», «Маруся», «Конотопська відьма»Є. Гребінка. Байкар. «Малоросійські приказки»П. Куліш«Чорна рада», автор абетки «Кулішівка»М. Гоголь«Тарас Бульба», «Вечори на хуторі біля Диканьки», «Мертві душі», «Ревізор»

Номер слайду 31

Підсумок уроку: Протягом цього періоду виникла нова українська література, яка зробила вагомий внесок у формування національної культури, стала важливим чинником українського націотворення.

Номер слайду 32

Домашнє завдання: Підручник

pptx
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
5345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку