Тема. Прикметник. Роль прикметників у мові. Правопис суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк- .
Мета. Розширити знання учнів про прикметник. Вчити визначати (впізнавати) прикметник за питанням, значенням і роллю в реченні. Формувати вміння доречно вживати прикметники. Формувати в учнів вміння утворювати прикметники від іменників за допомогою суфіксів –ськ-, -цьк-, -зьк-. Повторити види речень за метою висловлювання. Вдосконалювати вміння складати речення. Розвивати увагу, спостережливість, зв’язне мовлення, образне мислення. Виховувати інтерес до мови, естетичні почуття, повагу до українських народних звичаїв.
Обладнання. Відео матеріали, презентація «Словникові слова», відео запис пісні «Прикметник» М. Гавриліної, плакати.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добрий день! У добрий час
Рада, діти, бачити вас!
Ви почули всі дзвінок.
Він покликав на урок.
Встаньте, діти, всі рівненько.
Посміхніться всі гарненько.
Привітайтесь: «Добрий день!»
ІІ. Пісня «Прикметник» (співають разом)
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Сьогодні на уроці ми повторимо все, що знаємо про прикметник як частину мови. Будемо спостерігати і робити висновки про роль прикметників у мовленні. Виховувати любов до природи й рідного краю.
IV. Робота над повторенням і узагальненням.
Почався (який?) день. (Яке?) сонце глянуло крізь (які?) хмари.
Прикметник – частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове (одн., с.р.),
Йому як другові всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна (____________),
А сонце – щире, золоте (_____________),
А небо – лагідне й погідне (___________),
Життя – прекрасне, дороге (____________).
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос – чистий і дзвінкий, (___________)
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний. (__________)
V. Фізкультхвилинка під музичний супровід
VI. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
– Скажіть мені, будь ласка, а за допомогою яких частин слова можна утворити нові слова?
Вінницка область, київскій знайомий, турецкій візерунок, одескіми вулицями, у львівскіх кавярнях.
VII. Узагальнення і систематизація отриманих знань
Утворити і записати прикметники за допомогою суфікса –ськ-.
Зразок. Полісся – поліський.
Миколаїв, Білорусь, Вільнюс, Одеса, Карпати, завод, студент.
VIІI. Підсумок уроку.
Метод «Коло вільних думок»
– Сподобався вам урок чи не сподобався?
– Чому?
– Навіщо потрібні ці знання?
– Де використовують прикметники?
Пісня «Прикметник»