повторити основні відомості про фразеологію, удосконалювати вміння і навички учнів у роботі зі словниками, у складанні речень із фразеологізмами; розвивати усне і писемне мовлення, творчі здібності, виховувати любов до слова, до народної творчості.
Урок №8. Використання фразеологізмів
Мета: повторити основні відомості про фразеологію, удосконалювати вміння і навички учнів у роботі зі словниками, у складанні речень із фразеологізмами; розвивати усне і писемне мовлення, творчі здібності, виховувати любов до слова, до народної творчості.
Тип уроку:узагальнення та систематизація вивченого.
Обладнання:підручники, збірник вправ.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Читання твору-мініатюри «Мій найщасливіший день.»
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Актуалізація знань,умінь і навичок.
Фразеологізм невичерпна скарбниця мови. Фразеологізми прикрашають нашу мову, роблять мовлення яскравим, барвистим, неповторним. Наше завдання - розкрити фразеологічне багатство української мови, визначити роль фразеологізмів у мовленні, повторити відоме, дізнатися про невідоме за допомогою вправ; розвивати усне й писемне мовлення.
- Що таке фразеологізми?
( Фразеологізм(від гр.. фразис- вислів) – це стійкі словосполучення. Наприклад: немає де яблуку впасти, бити байдики).
- Які основні ознаки фразеологізмів?
1) стійка конструкція словосполучення;
2) у реченні виступають частіше присудком, обставиною.
3) надають реченню певного стилістичного забарвлення;
4) можуть формуватися у синонімічні або антонімічні ряди.
1.Основним джерелом поновлення фразеологізмів є жива народна мова, з якої надходять у літературу влучні вирази, прислів’я, приказки, дотепи жарти. Такі вислови пов’язані з обрядами, звичаями, побутом народу: дати гарбуза; купувати кота в мішку.
2. Значна частина фразеологізмів є виразами професійно-виробничого мовлення: де тонко там і рветься, куди голка, туди й нитка.
3. Фразеологізми античного походження: езопівська мова,архілесова п’ята.
4. Біблійного походження: Адам і Єва; блудний син; нести свій хрест.
5. Прислів’я , приказки: життя прожити - не поле перейти; п’яте колесо до воза; собака на сіні.
V. Розв’язування вправ.
Закінчити фразеологізми.
1. Шила в мішку не сховаєш…( не сховаєш)
2. Покласти зуби… ( на полицю)
3. Розказувати сон…(рябої кобили)
4. Кручуся як… ( білка в колесі)
5.Як грім…( з ясного неба)
6.Вилами по воді… (писано)
Випишіть фразеологізми з поданих словосполучень:
Сісти на стілець;правити теревені; намилити руки; намилити шию; вітер в голові; пекти раки; правити човном; вітер надворі.
Пояснити фразеологізми
Пекти раків – червоніти;
Намотати на вус – запам’ятати;
Ні пари з уст – мовчати;
Жити вовком – самому;
Переїжджа сваха – то там, то тут;
Хоч в око стрельни – темно;
У свинячий голос – сказати із запізненням.
( Важка рука; чужими руками жар загрібати; мати золоті руки; рука руку миє; тримати в руках; випустити з рук; мати свою руку; з легкої руки; права рука тощо.).
Хто більше назве фразеологізмів.
Поміркуйте, який із висловів вживається зі словом їсти, а який – зі словом кричати?
Аж за вухами тріщить
На весь рот
А що ще можна їсти?
Їсти біду – жити в нужді; в неволі; терпіти будь-які утиски.
Їсти облизні – заздрісно дивитися на що-небудь принадне, але недоступне.
Їсти сухий хліб – жити у нестатках, у бідності, у нужді.
Їсти чужий хліб – бути на чиїхось харчах.
Недарма хліб їсти – приносити користь.
Поїдом їсти – не давати кому-небудь спокою нестримними доріканнями, лайкою, допікати.
І-ий ряд Дібрати синоніми до вислову «Вештатися без діла»
- баглаї бити;
- ганяти собак;
- валяти дурня;
- ловити гав;
- ловити граків;
- ганяти вітер по вулицях;
- байдики бити;
- давати горобцям дулі;
- ханьки м’яти;
ІІ-ий ряд Дібрати синоніми до вислову «Марно витрачати час»
- дурних у решето ловити;
- ворон лічити;
- тинятися без діла;
- тинятися з кутка в куток;
- решетом у воді зірки ловити;
ІІІ-ий Дібрати синоніми до вислову «Розглядати все із зайвою цікавістю»
- ловити вітрів;
- ловити зівак;
- торгувати витрішками;
- купувати витрішки;
VІ. Підсумки уроку
Фразеологія – мовознавча наука, що вивчає структуру і семантику фразеологічних одиниць, їх роль у мовленні.
Стійкі словосполучення, що становлять собою єдиний зворот.
Фразеологізми прикрашають нашу мову, роблять мовлення яскравим, барвистим, неповторним.
VII. Оцінювання
VIII. Повідомлення домашнього завдання
Пригадайте і запишіть відомі вам фразеологізми, що мають у своєму складі такі слова: вовк, собака, курка, рак, язик, рука, душа, голова, ноги, око, слова.