19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Урок №8. "Використання фразеологізмів"

Про матеріал

повторити основні відомості про фразеологію, удосконалювати вміння і навички учнів у роботі зі словниками, у складанні речень із фразеологізмами; розвивати усне і писемне мовлення, творчі здібності, виховувати любов до слова, до народної творчості.

Перегляд файлу

Урок №8. Використання фразеологізмів

 

Мета: повторити основні відомості про фразеологію, удосконалювати вміння і навички учнів у роботі зі словниками, у складанні речень із фразеологізмами; розвивати усне і писемне мовлення, творчі здібності, виховувати любов до слова, до народної творчості.

Тип уроку:узагальнення та систематизація вивченого.

Обладнання:підручники, збірник вправ.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

  1. Привітання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

    Читання твору-мініатюри «Мій найщасливіший день.»

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Актуалізація знань,умінь і навичок.

  1. Слово вчителя

    Фразеологізм невичерпна скарбниця мови. Фразеологізми прикрашають нашу мову, роблять мовлення яскравим, барвистим, неповторним. Наше завдання - розкрити фразеологічне багатство української мови, визначити роль фразеологізмів у мовленні, повторити відоме, дізнатися про невідоме за допомогою вправ; розвивати усне й писемне мовлення.

  1. Бесіда учнями.

- Що таке фразеологізми?

    ( Фразеологізм(від гр.. фразис- вислів) – це стійкі словосполучення. Наприклад: немає де яблуку впасти, бити байдики).

- Які основні ознаки фразеологізмів?

1) стійка конструкція словосполучення;

2) у реченні виступають частіше присудком, обставиною.

3) надають реченню певного стилістичного забарвлення;

4) можуть формуватися у синонімічні або антонімічні ряди.

  1. Слово вчителя.

1.Основним джерелом поновлення фразеологізмів є жива народна мова, з якої надходять у літературу влучні вирази, прислів’я, приказки, дотепи жарти. Такі вислови пов’язані  з обрядами, звичаями, побутом народу: дати гарбуза; купувати кота в мішку.

2. Значна частина фразеологізмів є виразами професійно-виробничого мовлення: де тонко там і рветься, куди голка, туди й нитка.

3. Фразеологізми античного походження: езопівська мова,архілесова п’ята.

4. Біблійного походження: Адам і Єва; блудний син; нести свій хрест.

5. Прислів’я , приказки: життя прожити - не поле перейти; п’яте колесо до воза; собака на сіні.

V. Розв’язування вправ.

  1. Творчий диктант

Закінчити фразеологізми.

1. Шила в мішку не сховаєш…( не сховаєш)

2. Покласти зуби… ( на полицю)

3. Розказувати сон…(рябої кобили)

4. Кручуся як… ( білка в колесі)

5.Як грім…( з ясного неба)

6.Вилами по воді… (писано)

  1. Вибірковий диктант.

 Випишіть фразеологізми з поданих словосполучень:

 Сісти на стілець;правити теревені; намилити руки; намилити шию; вітер в голові; пекти раки; правити човном; вітер надворі.

  1. Пояснювальний диктант.

 Пояснити фразеологізми

Пекти раків – червоніти;

Намотати на вус – запам’ятати;

Ні пари з уст – мовчати;

Жити вовком – самому;

Переїжджа сваха – то там, то тут;

Хоч в око стрельни – темно;

У свинячий голос – сказати із запізненням.

  1. Творчий диктант.
  • Запишіть якнайбільше фразеологічних зворотів зі словом «рука».

( Важка рука; чужими руками жар загрібати; мати золоті руки; рука руку миє; тримати в руках; випустити з рук; мати свою руку; з легкої руки; права рука тощо.).

  1. Гра між рядами.

 Хто більше назве фразеологізмів.

  1. Фразеологічна гра.

 Поміркуйте, який із висловів вживається зі словом їсти, а який – зі словом кричати?

 Аж за вухами тріщить

 На весь рот

А що ще можна їсти?

Їсти біду – жити в нужді; в неволі; терпіти будь-які утиски.

Їсти облизні – заздрісно дивитися на що-небудь принадне, але недоступне.

Їсти сухий хліб – жити у нестатках, у бідності, у нужді.

Їсти чужий хліб – бути на чиїхось харчах.

Недарма хліб їсти – приносити користь.

Поїдом їсти – не давати кому-небудь спокою нестримними доріканнями, лайкою, допікати.

  1. Творчий диктант.

І-ий ряд Дібрати синоніми до вислову «Вештатися без діла»

- баглаї бити;

- ганяти собак;

- валяти дурня;

- ловити гав;

- ловити граків;

- ганяти вітер по вулицях;

- байдики бити;

- давати горобцям дулі;

- ханьки м’яти;

ІІ-ий ряд Дібрати синоніми до вислову «Марно витрачати час»

- дурних у решето ловити;

- ворон лічити;

- тинятися без діла;

- тинятися з кутка в куток;

- решетом у воді зірки ловити;

ІІІ-ий Дібрати синоніми до вислову «Розглядати все із зайвою цікавістю»

- ловити вітрів;

-  ловити зівак;

- торгувати витрішками;

- купувати витрішки;

VІ. Підсумки уроку

  1. Бесіда з учнями
  • Що ж таке фразеологізм?

  Фразеологія – мовознавча наука, що вивчає структуру і семантику фразеологічних одиниць, їх роль у мовленні.

  • Що таке фразеологізми?

 Стійкі словосполучення, що становлять собою єдиний зворот.

  • Яка роль фразеологізмів у мовленні?

Фразеологізми прикрашають нашу мову, роблять мовлення яскравим, барвистим, неповторним.

VII. Оцінювання

VIII. Повідомлення домашнього завдання

 Пригадайте і запишіть відомі вам фразеологізми, що мають у своєму складі такі слова: вовк, собака, курка, рак, язик, рука, душа, голова, ноги, око, слова.

 

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку