23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок №5, 5 клас, "Чарівні візерунки. Народні танці."

Про матеріал

План-конспект уроку №5 інтегрованого курсу "Мистецтво" для 5 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.

Перегляд файлу

Клас

5-а

5-б

5-в

5-г

Дата

 

 

 

 

Сімаковська Т.В.

учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»

(музичне мистецтво)

Кам’янець-Подільського НВК №14

Урок 5

Тема. Чарівні візерунки. Народні танці.

Мета: формування ключових компетентностей:

загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури, особливості національної і загальнолюдської культури в побутовій і  культурно дозвіллєвій сфері;

міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного  ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію,  що формується під час опанування різних видів мистецтв;

предметних компетентностей:

- ознайомити учнів з різновидами народних танців різних народів, особливостями їх звучання та виконання, навчити розрізняти на слух ритмічні особливості танцювальних композицій. Поглибити знання про творчість Ф.Шопена.

  •              розвивати вміння учнів виконувати пісню з інструментальним та фонограмним супроводом, розвивати вміння розпізнавати на слух музичні народні інструменти, самостійно створювати пластичні імпровізації, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, супроводжувати спів грою на музичних інструментах.
  •              виховувати естетичні смаки дітей, прививати їм любов до української народної музики, повагу до народної музики інших країн.

Обладнання: фортепіано, комп’ютер, відео-та аудіо записи, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок поглиблення теми.

 

Хід уроку

І. Вхід учнів до класу під звучання українського народного танцю "Гопак".

 

ІІ. Організація класу до уроку.

Музичне вітання.

Перевірка домашнього завдання. Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІІ. Ознайомлення з народними танцями.

Як і пісні, запальні чи граціозні народні танці різняться між собою залежно від країни, де вони народилися. Та об’єднує їх ритм, завдяки якому розкривається багатий емоційний світ людини.

  •              Які українські танці ви знаєте?

Найвідомішим українським танцем вважається гопак (від вигуку "гоп", який звучав під час виконання). Цей веселий запальний танок — своєрідне змагання між танцюристами у виконанні складних рухів. Козачок — веселий рухливий парний танець, що виник

у середовищі козаків. Виконавці також ніби змагаються між собою в танцювальній майстерності.

  •              З чим пов’язані назви українських танців?

Зірка та кривий танець — з формою виконання; козак і чумак — з виконавцями;

бондар,  коваль, шевчик із  професією; гуцулки й коломийки — з місцевістю їх побутування.

 

Творче завдання. Робота в групах.

Оберіть одну з українських народних пісень танцювального характеру. Розбийтеся на 3 групи.

  1.             група виконає пісню.
  2.             група добере і виконає відповідні рухи.
  3.             група добере музичні інструменти і виконає ритмічний супровід.

Кожний народ має свої танці, які є своєрідною візитівкою країни. Так, до найвідоміших польських танців належать полонез, мазурка, краков’як.

Полонез (від франц. "польський") — повільний танець-марш давнього походження. Поступово він із суто народного перетворився на аристократичний, парадний. Завдяки урочистому характеру музики полонезу випала честь відкривати бали й налаштовувати

присутніх на піднесену атмосферу свята.

Мазурка (від назви однієї з місцевостей Польщі Мазовїї) — парний тридольний танець з оригінальним загостреним ритмом, який

дещо нагадує вальс. Він набув поширення і як веселий селянський танок, і як граційний бальний.

Швидкий дводольний танець краков’як виник у Краківському воєводстві. Його спочатку полюбляли танцювати парами в сільському середовищі, а згодом — у шляхетному. Чіткі ритми з несподіваними акцентами надавали танцю запального характеру.

ІV. Музичне сприймання.

А ось портрет композитора, який написав понад 60 мазурок, різноманітних за характером і настроями. Він також автор блискучих концертних полонезів для фортепіано. У його творах знайшли яскраве віддзеркалення танцювальні інтонації й ритми, притаманні польській народній музиці.

Народився Шопен 22 лютого 1810 року поблизу Варшави в Желязовій Волі. Початкову музичну освіту здобув у Польщі у В. Живного, потім у Варшавській вищій музичній школі у Ю. Ельснер. Одинадцятирічним підлітком він уже пробує складати музику. Геніальність композитора і піаніста розвивалася в творчо насиченій атмосфері Варшави, де Шопен засвоював досвід польських композиторів, а також ознайомився з творами віденських класиків — Гайдна, Моцарта, Бетховена. Виступати зі своїми творами композитор почав з 1829 року. Пов’язаний з радикально налаштованої інтелігенцією, після поразки польського повстання Шопен не зміг повернутися в Польщу з Парижа, куди він переїхав восени 1831 року. Там він моментально став відомим, знайшов безліч шанувальників. У Парижі Шопен зустрічається з видатними представниками музичного світу — Ф. Лістом, Р. Шуманом, Ф. Мендельсоном. Зиму 1838-1839 років Шопен проводить на о. Майорка з Жорж Санд. Шопен відрізнявся з дитинства слабким здоров’ям, композитор починає серйозно хворіти. Життя Шопена ускладнюється незабезпеченістю, розривом з Жорж Санд. Прогресуючий туберкульоз поступово підточує його організм, відбираючи в композитора сили, заважаючи йому працювати. Турне по Англії і Шотландії сприяли поширенню його слави в Європі, але водночас привели до подальшого розвитку важкої хвороби. Повернувшись в Париж, Шопен помирає 17 жовтня 1849 року. Композитор-романтик, Шопен став родоначальником польської музичної класики. Обмеживши себе майже виключно складанням творів для фортепіано, він сконцентрував в них найрізноманітніші і найбільш перспективні художні тенденції часу. Шопен розкрив багатющі можливості фортепіанної фактури, його музика відрізняється усепроникаючим мелодизмом, гнучкістю і пластичністю, поетичною одухотвореністю. Шопен став творцем жанру фортепіанної балади, він відродив на романтичній основі жанр прелюдії, створив художні зразки концертного етюду.

 

  •              Ви впізнали його? Так, це Фридерік Шопен. Зараз ми познайомимось із деякими його творами

1.             "Мазурка" №50.

  1.           Полонез Ля мажор.
  2.           Краков’як. "Велике концертне рондо" для фортепіано з оркестром.
  •              Який із прослуханих танців нагадує урочисту святкову ходу?

Жвавий і веселий танець полька родом із Чехії. Проте він швидко набув популярності й став модним у багатьох країнах. Кожний із народів Європи вносив свої неповторні риси в його виконання, збагачуючи музику й рухи танцю. Польки писали чеські композитори А. Дворжак і Б. Сметана, а також знамениті батько й син Штрауси. Вважається, що назва цього танцю походить від слова "половина", бо танцівники виконували його, пересуваючись маленькими кроками по колу. Характерний елемент виконання польки — кружляння танцюристки під рукою партнера.

Багато народних танців передбачають одночасний спів пісень танцівників, як от в наступному музичному творі.

Російські танці поділяються на такі напрями, як плавні хороводи, запальні плясові та кадриль. Хороводи ("Змійка" та ін.) танцівниці виконують у довгих сукнях — сарафанах і великих

коронах на голові (кокошниках). Майже непомітними кроками, тримаючися за руки, вони ніби "пливуть" по колу або заплітають ланцюжки з різних фігур, мов плетуть мереживо. Ігрові хороводи відображають певний сюжет.

У чоловічих танцях ("Присядка", "Камаринська", "Танець з ложками") переважає молодецький запал, розмах.

Кадриль (з франц. чотири) виконується зазвичай чотирма парами, які розташовуються навпроти, інколи за квадратами.

Танцювальна імпровізація під музику одного із російських народних танців (на вибір учнів)

Надзвичайно темпераментними, різноманітними за ритмами і мелодіями є іспанські народні танці. Вони супроводжуються грою на гітарі, характерним клацанням кастаньєт.

Зокрема, у швидкому й колоритному фламенко. Експресивні рухи рук, гучні плескання пальцями чи долонями, стукіт підборів, що відбивають ритм, — це своєрідний діалог танцівників, які "розповідають" про свої почуття. Ще одна ознака танцю — гра танцівниці з подолом своєї сукні, прикрашеної пишними воланами, інколи — застосування шалі або віяла.

Більшості народних танців притаманні мелодії, що легко запам’ятовуються, чіткі ритми, прості музичні форми, які складаються з двох або трьох частин.

VІ. Вокально- хорова робота.

Розспівування.

Виконання пісень на вибір учнів та вчителя.

 

VІІ. Сприймання образного мистецтва (І.Рєпін «Гопак»).

Серед молодих знайомців Рєпіна був письменник Корній Чуковський, котрий згодом створить книгу спогадів про художника. В листі до Чуковського від 18 травня 1927 року 83-річний Рєпін сповістив —...Більше півроку я працюю над картиною «Гопак».

 

Художник прагнув присвятити твір пам'яті композитора Мусоргського в подяку за богатирські музичні образи. Було використано великого формату полотно, де розпочалася робота над створенням композиції «Гопак — танок запорзьців». Це булов чергове відсилання уяви глядача в славетне українське минуле. Звідси ознаки українського бароко в картині, бадьорість, розкутість персонажів через край, столітній дід, що не втримався і почав танцювати, сміхова стихія, використання давніх українських архетипів (козак Мамай) тощо.

Рєпін, почавши працювати над твором, відновив листування із знавцем Запорізької Січі паном Яворницьким, прохав у нього фотографії матеріальної культури тої доби, адже їхати з Фінляндії, де тоді мешкав, не мав ніякої можливості. Робота над твором розтяглась у часі, бо у Рєпіна погіршився зір і він вимушено користувався пензлями з довгими черенками, котрі спеціально замовив для себе. Працювати над картиною він планував ще на два роки вперед...

VІІІ. Узагальнення. Рефлексія.

  1.           Назвіть, які ви знаєте танці народів світу.
  2.           Використовуючи подані ілюстрації, розкажіть про танцювальні костюми різних народів.
  3.           Охарактеризуйте національні особливості українських танців.
  4.           Визначте місто (Варшава, Люблін, Краків), від якого походить назва одного відомого польського народного танцю. Пригадайте, у яких кінофільмах чи мультфільмах бали відкривалися урочистим полонезом.

 

ІX. Домашнє завдання.

Виконайте один із запропонованих проектів.

Колективний проект "Танці народів світу" (робота у групах).

Самостійно ознайомтеся з відеозаписами танців народів світу й підготуйте цикл "національних" презентацій танців — українських, польських, російських, іспанських тощо.

Мистецький проект "Музичні інструменти українського народу".

Оберіть один із інструментів для індивідуального дослідження.

 

X. Вихід з класу під звучання "Думки-Шумки" М.Лисенка.


 

 


 

docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку