Урок 5 клас НУШ Тема "Голосні й приголосні звуки"

Про матеріал
Мета: Освоїти фонетику мови через систематизацію та поглиблення знань, розкрити принципи формування голосних та приголосних звуків для накладання правильної мови; розвивати фонематичний слух, пам'ять (як слухову, так і зорову) для утворення звуків та символів, розширювати лексичний запас; сприяти формуванню почуття поваги та любові до рідної мови. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Обладнання: презентація, ілюстрації, створені на сайті Canva.
Перегляд файлу

Тема.  Голосні й приголосні звуки.

 

 

 

Мета: Освоїти фонетику мови через систематизацію та поглиблення знань, розкрити принципи формування голосних та приголосних звуків для накладання правильної мови; розвивати фонематичний слух, пам'ять (як слухову, так і зорову) для утворення звуків та символів, розширювати лексичний запас; сприяти формуванню почуття поваги та любові до рідної мови.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу

ОБЛАДНАННЯ: презентація, ілюстрації, створені на сайті Canva.

 

ЕПІГРАФ : 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Мотиваційний  настрій на урок

 

 

Отож, вирушаючи в цю неймовірну подорож країною Фонетики, де звуки мови розкривають його таємниці, ми переступаємо поріг у світ Голосної та Приголосної вулиці.  На Голосній вулиці розкинулися поля зелених галявин, де квітучі голосні звуки вітають нас усмішками сонця. Тут ми зустрічаємо веселі голосні звуки: «а», «о», «у», «е», «є», «и», «і», «ю», «я». Вони, наче чарівні феї, розповідають, чим створили слова та мелодію мовлення. Їхні голосу лунають мелодійно, неначе спів цвіркунів у чарівному саду.  А згодом, переступаючи на Приголосну вулицю, де стежки вкриті мозаїкою літер, зустрічаємо мудрих приголосних звуків. Вони, як добрі чарівники, вказують на напрямок утворення слів та формування звукових картин мовлення. «б», «в», «г», «д», «ж», «з», «й», «к», «л», «м», «н», «п», «р» ", "с", "т", "ф", "х", "ц", "ч", "ш", "щ" - кожен приголосний свій має унікальний шепіт та різноманітність.  З кожним кроком у цій магічній подорожі ми не тільки вчимося розрізняти голосні та приголосні звуки, але й занурюємося у веселу гру мови, де кожен звук - це кришталева нота у мелодії нашого спілкування.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІV.Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

 

  • Скласти асоціативну квітку зі словом звук.

Пов’язане зображення 

 

       Інтонація

Звукова хвиля  

 

 

                           мелодія          Звук         гучність

 

 крик     гуркіт

                                                  шум

                                                 

Пов’язане зображення 

 

Ознайомлення з картою країни Фонетика

                     

Фонетика - розділ мовознавства, що вивчає звуки мови.  Звук - це найменша неподільна одиниця, яку ми вимовляємо та чуємо. Вони формуються за допомогою руху мовних органів - язика, зубів, голосових зв'язків та губ.  Українська мова містить 38 звуків.

 

 

 

 

Ви вже знаєте, що фонетика вивчає звуки мови, але ми з вами маємо ще подорожувати її вулицями. Першою і ключовою для всіх нас буде вулиця Голосна.  Наступна вулиця - Приголосна. Познайомимося з тими звуками, які там мешкають.

 

  • Робота з епіграфом. Прочитайте епіграф нашого уроку та поясніть, як ви його зрозуміли. Запишіть  у зошити та підкресліть у всіх словах голосні звуки.

 

 

 

  • Вправа «Лови помилку». Серед поданих слів знайдіть ті слова, які записані неправильно. Запишіть їх, визначте з скількох звуків вони складаються.

 Деннь, в ранці, патріотт, в вечері, зема, заметіль, зимля, снішок, ніченка, український, соловїна, ненька.

V.Закріплення вивченого  матеріалу.

 

  • Гра «Хто швидше?»

 

 

 

Склади текст про майбутні вихідні , використваши ілюстрацію та підкресливши голосні та приголосні звуки.

Робота в парах. Прочитайте пари слів. Визначіть, як залежить значення слова  від зміни звука?

Хміль-джміль, рак- мак,  жити - мити,  дід –дім, рід- лід, лак-бак, кора-нора, сом-сім,  ранок-ганок

Вправа «У словник подивись»

Користуючись орфографічним словником, доберіть пари слів, які різняться одним звуком і запишіть їх.               

Групова робота «Командос»

  Клас ділиться на 2 команди. Кожна команда   отримує ілюстації. Учні мають записати слова, що зображені на малюнку, та підкреслити літери, що позначають приголосні звуки.

 

Ілюстрації для 1-ї команди.

Результат пошуку зображень за запитом "герб"


Ілюстрації  для 2-ї команди.

 

Результат пошуку зображень за запитом "шпинат" Результат пошуку зображень за запитом "булава"

 

VІ. Підсумок уроку.

Фрази без звуків: Учні підтримують аркуші з написаними фразами, де відсутні звуки. Завдання у тому, щоб учні самі вибрали та додали потрібні звуки, щоб фраза стала розбірливою. 

Звуковий сканер: Запропонувати учням записати певну фразу на папері так, щоб звуки, що загальні слова, були відображені у вигляді маленьких звукових хвилястих лінійок чи символів, а не літерами. Іншим учням потім потрібно буде розшифрувати ці "звукові хвильки" і використовувати фразу.  Пошук фонеми: Учні підтримують тексти чи вірші та завдання у відділенні всіх слів, які містять певний фон, наприклад, знайти всі слова зі звуком «р». 

Рибалка прийшов  ранком на річку. Раніше він починав  риболовлю лише пізно ввечері, але зараз вирішив спробувати вранці.  Риба ніби зрозуміла, що їй треба бути обережною. Рибалка  зрадів, коли спіймав риби більше , ніж  очікував.

Фонетичний лабіринт: Створити лабіринт слів, де учні повинні пройти шлях, збираючи слова з певними звуками. Наприклад, створіть шлях, де учні мають знайти слова, які починаються на "г", або слова, де є голосні звуки.

Галя            Гора

        |               |

  Грім   |       Граблі

    |    |         |

    ↓    ↓         ↓

  Гусак  Град          Гном

    |    |             |

    ↓    ↓             ↓

  Гарбуз   Грати   Гаманець

             |

             ↓

          Гармидер

Магічна  рефлексія

Що вивчає фонетика?

Що таке звук?

Звуки поділяються в українській мові на…

Скільки в українській мові звуків?

Назвіть голосні звуки.

Чим закінчується день, а починається ніч?

Чим вечір закінчується, а ранок починається?

Що стоїть між сонцем і місяцем?

Які слова можна утворити, замінивши в слові жити перший звук?

Чи ставиться апостроф у слові морквяний?

 

docx
Додано
20 листопада 2023
Переглядів
2039
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку