Урок 50. Урок розвитку комунікативних умінь № 13. Твір-опис тварин у художньому й науковому стилях
Мета:
- навчальна: розглянути особливості твору-опису тварин у художньому й науковому стилях; вчити учнів описувати тварин; формувати вміння будувати твір-опис;
- розвивальна: розвивати мовленнєві навички учнів; інтелектуальні здібності; вдосконалювати вміння відбирати мовленнєвий матеріал;
- виховна: виховувати добре ставлення до тварин. Внутрішньо предметні зв'язки: орфографія, пунктуація. Міжпредметні зв'язки: мова, література, біологія.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Повторення художніх засобів
► Дайте визначення термінів:
Епітети — це ... . Порівняння — це ... . Уособлення — це ... .
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Дослідження
► Прочитайте тексти.
Текст 1
НІМЕЦЬКА ВІВЧАРКА
Опис. Ідеальний зріст — 60—65 см. Маса 35—40 кг. Для цих собак характерне міцне, м'язисте, злегка подовжене тіло. Голова повинна бути пропорційна тілу; лоб злегка опуклий; вуха широкі біля основи, загострені, стоять прямо і повернені вперед (у щенят до 6 місяців вуха можуть злегка звисати). Очі: мигдалеподібні, темні. Передні
кінцівки і плечі вівчарки м'язисті, стегна великі і міцні. У вівчарки круглі лапи з твердими подушечками. Забарвлення чорне, сіро-сталеве, попелясте, суцільне. Існує три різновиди: жорстко-шерста, з довгою твердою шерстю і довгошерста (З енциклопедії).
Текст 2
РЕКС
У мене є собака. Це велика середньоазіатська вівчарка, яка має кличку Рекс. У нього довга густа шерсть білого кольору, на спині злегка завихрена. Голова велика, мордочка видовжена. Очі у Рекса темні і розумні. Дивиться він на всіх пильним, уважним поглядом. Хвіст коротенький, а з нього хвильками спадає шерсть. Рекс великий і сильний, але характер має добрий і спокійний. І хоча він уже дорослий, любить гратися з м'ячиком, бігати зі мною. Мені подобається Рекс, і я завжди залюбки з ним граюся.
Бесіда за змістом тексту
▼ Що поєднує тексти?
▼ Чим відрізняються тексти?
- Назвіть характерні ознаки художнього та наукового стилів, - Заповніть таблицю.
Опис
Творча робота
► Закінчте речення.
Мій папуга любить... Я піклуюся про свою собаку... Моя кішка любить... Я люблю свого кота, оскільки... Мені подобається...
Колективна робота
► Дайте відповіді на запитання.
- 3 чого ви почнете твір? (Як і коли домашня тварина з'явилася домі, як її звати.)
- 3 яких частин полягає опис? (Вступ, основна частина, висновок)
- Що повинно бути в основній частині? (Опис домашньої тварини)
▼ Що можна описати? (Можна описати зовнішність, звички; написати, що вона любить або не любить, де спить, де їсть, із чим любить грать...)
- Як саме можна описати зовнішність тварини? (Можна написати, якого вона кольору, розміру, описати частини тіла...)
- Які частини тіла можна описати? (Голову, очі, вуха, вуса, ніс; тулуб, лапи, хвіст...)
- Які звички у вашого улюбленця? Як це можна описати?
- Як закінчити твір? (Висловити своє ставлення до тварини)
▼ Якими словами це можна висловити?
Робота з текстом-описом
► Прочитайте опис. Що нового ви дізналися? Доведіть, що текст належить до наукового стилю.
Кіт свійський, або кішка свійська (лат. Реііз зііиезігіз саіиз), як і його родич кіт дикий (лісовий) — невеликий ссавець ряду Хижі родини Котові. Кіт знаходиться в тісному співіснуванні з людиною понад 9500 років та є найпоширенішою хатньою твариною. Поширений у всіх районах земної кулі. Україна входить в список 10 країн з найбільшою чисельністю населення котів (станом на 2006 рік), ставши домом для 7350000 домашніх котів.
Налічується кількадесят порід кота свійського.
Коти приблизно одного розміру з іншими малими кішками, вони мають струнке тіло, гострі зуби, чудовий зір та нюх, добре пристосовані для полювання на менших тварин. Однак, коти, у порівнянні з дикими родичами, втратили смак до цукру, а певні популяції проявляють спадкову глухоту. Хоча коти полюють поодинці, вони є соціальними тваринами, що використовують численні засоби комунікації (3 енциклопедії).
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Написання твору
► Напишіть твір-опис тварини в художньому або науковому стилі.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
► Виконайте вправу з підручника.
► Допишіть твір.
► Намалюйте свого домашнього улюбленця.