Урок 59 "Туве Янсcон «Капелюх Чарівника». Чарівність художнього світу твору"

Про матеріал
УРОК 59 Тема. Туве Янсcон «Капелюх Чарівника». Чарівність художнього світу твору. (І з уроків по вивченню творчості Туве Янссон)
Перегляд файлу

 

УРОК 59

 

Тема. Туве Янсcон «Капелюх Чарівника». Чарівність художнього світу твору

Мета. Формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); розуміти важливість сімейних зв’язків, виховувати прагнення дотримуватися загальнолюдських правил норм і моралі, шанувати сімейні цінності, знати і зберігати родинні традиції (НЛ-2); осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); оцінювати креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4).

Формувати предметні компетентності: називати основні факти біографії фінської письменниці Туве Янссон; знати зміст казки «Капелюх Чарівника», розкривати особливості сюжету; визначати актуальні ідеї твору; характеризувати образи персонажів у їхніх вчинках, ставленні до інших; висловлювати власне судження щодо подій і вчинків героїв; розрізняти  поняття «персонаж» і «герой»; допомогти в розумінні художнього світу твору, особливостей композиції повісті; формувати навички виразного читання, передавання змісту, визначення основної ідеї та висловлення власних думок і вражень.

Обладнання: підручник для 5 класу; карта Європи; портрет Туве Янссон; текст повісті «Капелюх Чарівника»; карта Долини Мумі-тролів; план будинку Мумі-тролів; ілюстрації до книги.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

В моїх книгах немає нічого особливого,

просто  в них змальовано дім,

 у якому усім би хотілося жити.

Туве Янссон

 - Мені належить усе, що я бачу і що тішить моє око.

Усенька Земля, якщо хочеш

«Комета прилітає» Туве Янссон

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Літературний диктант

1. Головний персонаж, який відіграє активну роль у розвитку сюжету, наділений яскравим характером, виразними індивідуальними рисами, змальований багатогранно у вчинках, зв’язках із середовищем, з іншими персонажами. ( Герой )

2. Будь-яка дійова особа літературного твору. ( Персонаж )

3. Твори перевірені роками, надбання світової літератури, в них порушуються питання актуальні за будь-яких часів, образи мають загальнолюдський зміст. (Класична література )

4. Літературні твори, що з`являються в наш час (тобто в останні десятиліття і сьогодні); привернули увагу широкого кола читачів; набули популярності; сповнені проблем, які нині хвилюють людство. (Сучасна література )

5. Одна з наймасштабніших у світі літературних подій (Франкфуртський книжковий  ярмарок)

 6. Головна книжкова подія України (Міжнародний фестиваль «Книжковий Арсенал»)

7. З якими видами мистецтва  тісно пов’язана книга? (Кіно, театр, образотворче мистецтво.)

8. В якому місті існує Перший український театр для дітей та юнацтва? (Львів.)

9. Назвіть відомих сучасних українських та зарубіжних письменників.

10. Назвіть свою найулюбленішу сучасну книжку.

IІІ. Мотивація навчання

Робота з картою Європи

 Сьогодні ми починаємо знайомство з творчістю письменниці з країни Суомі.

 - Де знаходиться ця країна, чи чули ви про неї? (Йдеться про Фінляндію. Фіни не називають свою країну Фінляндією, для них це слово чуже: має германське походження. Для них їхня країна – Суомі, а самі вони – суомалайсет – народ Суомі. Існує версія, що Суомі означає «країна боліт».)

 - В мові суомалайсет у фінській мові навіть немає звуку «ф». Чи знаєте ви ще якусь мову, якій звук «ф» не властивий? (Звук [f] відсутній у деяких мовах, наприклад, у  тагальській і японській. Звук [ф] – неприродний для української мови, запозичений. Всі слова з літерою «ф» в українській – іншомовного походження.)

 - Знайдемо Фінляндію на карті Європи.  Попри відстань, ми виявили схожість між мовами наших країн. Можливо, і світ чудернацьких героїв фінської художниці та письменниці Туве Янссон виявиться близьким для нас.

 - Туве Янссон – гордість Фінляндії, а написала всі свої казки шведською. Як таке можливо? (Мама письменниці – шведка. У Фінляндії дві офіційні мови: фінська та шведська.)

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Розповідь учителя про життя та творчість Туве Янссон

09.08.1914 року в Гельсінкі у родині скульптора та художниці народилась дівчинка – Туве Маріка Янссон.

 Мати майбутньої письменниці працювала в антифашистському журналі «GARM» і  належала до стародавнього шведського роду Хаммарштенів, з якого вийшло багато видатних державних діячів і знаменитих людей. Янссон часто згадувала в книгах та інтерв'ю свою матір.

 Туве не любила вчитися в школі. Школа була нудною і вона «забула про неї все, у тому числі — те, чому боялася її». Вечорами Туве сиділа перед каміном у студії батьків і слухала розповіді мами про Мойсея і про Ісаака, про людей, які тужать за своєю країною, або губляться, а потім знаходять свій шлях. Про те, що більшість людей часто відчувають себе трохи самотньо.

Образотворчому мистецтву Туве навчалась у Швеції, Фінляндії та Франції. Вона почала свою кар'єру ілюстратора у 14 років, коли її малюнки були вперше надруковані в журналі. Міжнародні виставки у Фінляндії та закордоном, робота у рекламі та безліч пропозицій співпраці – на початку 1940-х Янссон вважалася одним з найвидатніших молодих художників Фінляндії.

З 1934 по 1940 роки Туве пише розповіді, які публікуються в журналах і різдвяних виданнях. У щоденних газетах друкуються її нариси про поїздки і про світ мистецтва. Але ніщо не приносило Туве такої популярності, як книжковий серіал про Мумі-тролів – чарівних істот, що мешкають в ідилічній Мумі-долині. Ці книжки, ілюстрації до яких Янссон малювала сама, були на піку читацького захвату у 1950-60-их роках. Вони розходилися багатомільйонними тиражами і видавалися по всьому світу. Приміром, тільки «Капелюх Чарівника» був перекладений на 34 мови.

2. Як виник образ Мумі-троля?

Учень-біограф

Історію появи Мумі-троля на світ розповідає племінниця Туве – Софія Янссон: «На острові, де сім'я Янссон проводила кожне літо, туалет знаходився не у будинку, а на вулиці. Зсередини він був оббитий картоном. На цьому картоні всі члени сім'ї любили малювати і писати, там було дуже бурхливе листування. Наприклад, з братами вони міркували про філософські проблеми. Одного разу брат написав там якусь історію про Канта. Туве не змогла придумати відповідь і намалювала якусь істоту. Тоді вона сказала, що це була найбільш негарна істота, яку тільки вона могла придумати. Це і був перший Мумі-троль».

 Вперше фігурка Мумі-троля, як особиста емблема-підпис Янссон, була опублікована на її антигітлерівському плакаті в кінці 30-х років.

 Першу історію ​​«Маленький троль і велика повінь» Туве почала писати у 1939 році, щоб уникнути думок про Радянсько-фінську Зимову війну, яка тривала на той момент. У 1946 році виходить книга «Мумі-троль і комета», у 1948 – «Капелюх Чарівника». І після цього до Туве приходить справжній великий успіх.

3. Успіх Мумі-тролів

Учень-літературознавець

 Усього про мумі-тролів Янссон написала 8 повістей, один збірник оповідань «Невидима дитина», 4 книжки в картинках.

 У період популярності Янссон почувала себе двояко. З одного боку, її дратувала зайва комерціалізація її творчості, з іншого – саме величезні прибутки від продажів різної продукції з Мумі-тематикою (майки, кепки, плакати, значки) дозволили їй викупити у власність острів Кловхарун у Фінській затоці, на якому вона часто ховалася від журналістів і докучливих шанувальників. Острів зараз перетворили на музей-заповідник. Доступ на острів для всіх охочих відкрито в літні місяці. На Кловхаруні можна відвідати будиночок Янссон, в якому розгорнуто експозицію її картин.

 Всесвітній успіх «Капелюха Чарівника» привернув до Янссон увагу агентства «Associated Press», звідки вона отримала листа зі словами: «Чудові істоти, створені вами, могли б стати героями коміксу, який ми бажали б друкувати». Туве запропонували контракт на сім років. Вона з радістю погодилася – договір на публікацію коміксу гарантував їй стабільний прибуток. Туве вважала, що бідність гірша за будь-яке приниження.

 Вже у 1960-і роки Туве Янссон стала мільйонером. Величезні доходи від продажу суміжних прав (театральні постановки, сувенірна продукція з мумі-тролями) швидко зробили Янссон однією з найбагатших жінок у Фінляндії. Однак до самої смерті вона продовжувала вести дуже скромний спосіб життя: користувалася громадським транспортом, сама ходила за покупками в магазин і особисто відповідала на більшу частину листів від своїх читачів.

 Янссон завжди підкреслювала, що, в першу чергу вона – художник, і дуже серйозно до своєї літературної діяльності не ставилася.

Остання книга Янссон про мумі-тролів вийшла у 1970 році. До цього часу їх набралося понад  десять, а у вигляді оповідань в картинках, опублікованих у газетах - 1500.

З роками популярність мумі-книг не йшла на спад, а навпаки, тільки росла.

Туве Янссон не стало 27 червня 2001 року. У день похорону Янссон у Фінляндії був оголошений національний траур. Президент Фінляндії 2000 - 2012 Тар'я Галонен проголосила «творчість Туве Янссон – найбільшим внеском Фінляндії у світову скарбницю культури після Калевали і Сібеліуса».

4. Робота з підручником

 - Прочитайте біографічний матеріал про Туве Янссон у підручнику. Про що важливе ще не було сказано?

5. Робота з картою Долини Мумі-тролів

 - Розгляньте карту Долини Мумі–тролів. Покажіть, де відбуваються події повісті? (У Будинку Мумі-тролів, у Печері, на острові Гатіфнатів.)

6. Теорія літератури

 - Назвіть основні компоненти композиції твору. (Експозиція, зав`язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка).

 - Чи легко визначити в цьому творі  основні компоненти композиції. (Ні, бо повість складається з кількох пригод, кожна з яких має свою структуру.)

 - Визначте, що в «Капелюсі Чарівника» є експозицією?  (Вступний розділ.)

7. Виразне читання вступного розділу казки «Капелюх Чарівника»

8. Евристична бесіда

 - Що незвичайного в такому початку історії? (У першому розділі всі персонажі засинають.)

 - Як ви вважаєте, Долина Мумі-тролів – чарівна країна? Що в ній казкового, а що зображено реалістично?

 - Пригадайте чарівні країни з творів інших письменників. Чи легко було б жити Вам у Смарагдовому місті, в Сонячному місті, в Бажані країні? (Біля Смарагдового міста завжди чатують злі чаклунки, для Сонячного міста ми завеликі, в Бажані країні є лицар Като – всюди чекають випробовування.)

 - Розгляньте план блакитного будиночка. Чи є в ньому ознаки чарівного помешкання? (Звичайний двоповерховий будинок, зручності на вулиці, дровітня, стежка, грядки.)

 -Яким є світ цієї книги? Чарівним чи реальним? (Чарівними є лише персонажі. А світ – цілком людський, зручний для людей, добрий до всіх, затишний. Це і є справжнє диво.)

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Робота з епіграфом. Вправа «Відкритий мікрофон»

 -  Прочитайте висловлювання Туве Янссон та цитату з її твору, які винесені в епіграф.

 - Що мала на увазі письменниця?

 - Що має на увазі  Нюхмумрик, стверджуючи, що весь світ належить йому?

 - Що вам найбільше запам’яталось із сьогоднішнього уроку? Про що б ви могли розповісти вдома? Обов’язково поцікавтесь, коли і як ваші рідні познайомились з Мумі-тролями, а може ще не знайомі?

VІІ. Домашнє завдання.

  1.                Уміти розповідати основні факти з життя Туве Янссон.
  2.                Знати зміст повісті-казки «Капелюх Чарівника».
  3.                Заповнити анкету про свого улюбленого персонажа. Якщо є можливість, то намалювати його.

Питання анкети

  1.                Ім’я.
  2.                Портрет, особливі прикмети.
  3.                Місце проживання.
  4.                Спосіб життя.
  5.                Коло спілкування (друзі, вороги).
  6.                Життєвий девіз.
  7.                Мета життя.
  8.                Захоплення, уподобання.
  9.                Риси характеру.
  1.                Індивідуальне завдання. Приготувати презентацію (розповідь) про парк Мумі-тролів у місті Наантлі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ланецька Таміла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
7994
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку