Урок 61 "Пригоди мешканців Долини Мумі-тролів"

Про матеріал
УРОК 61 Пригоди мешканців Долини Мумі-тролів (ІІІ урок по творчості Туве Янссон). Цитати по всьому тексту.
Перегляд файлу

УРОК 61  Тема. Пригоди мешканців Долини Мумі-тролів

Мета. Формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); розуміти важливість сімейних зв’язків, виховувати прагнення дотримуватися загальнолюдських правил норм і моралі, шанувати сімейні цінності, знати і зберігати родинні традиції (НЛ-2); осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); оцінювати креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4).

Формувати предметні компетентності: знати зміст казки «Капелюх Чарівника»; вміти висловлювати власні думки й почуття; розуміти художні особливості світу твору та його героїв; формувати навички виразного читання, передавання змісту, коментування епізодів та образів, висловлення власних думок і вражень.

Обладнання: підручник для 5 класу;  текст повісті «Капелюх Чарівника»; карта Долини Мумі – тролів; зображення персонажів повісті.

Тип уроку: комбінований.

  •                   Це найдивовижніша з усіх наших пригод!

Мама Мумі-троля, персонаж книги Туве Янссон

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

 - Учні читають свій перелік основних пригод, що відбуваються в повісті.

ІІІ. Мотивація навчання

Робота з епіграфом

 - Прочитайте слова Мами Мумі-троля винесені в епіграф уроку. На вашу думку, про яку з пригод це сказано?

ІV. Повідомлення теми й мети уроку.

V. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Робота в групах. Метод «Мозковий штурм»

Клас поділяється на 4 робочі групи, кожна з яких отримує картку з питаннями по одній з пригод.

Завдання: обговорити питання, підготувати відповіді, підібрати цитати (при потребі).

Увага! Учні-«стоматологи» мають бути у групі 3.

Вчитель може змінювати кількість питань на свій розсуд.

Група 1

Пригода І. Вибрики чарівного капелюха.

  1.                 

Що було знайдено Мумі-тролем та Нюхмумриком першого весняного дня на вершечку гори?

На вершечку гори лежав капелюх, високий чорний циліндр.с.207

  1.                 

Яке застосування капелюха запропонував Тато?

 

« Буде нам замість кошика для сміття, — вирішив Тато Мумі-троля». с.210

  1.                 

Яка значуща справа займає час тата Мумі-троля?

Мемуари - велика книга, в якій розповідається про бурхливу юність Мумі-тата.

  1.                 

Що таке мемуари, хто і коли їх пише?

Мемуа́ри — оповідь у формі записок від імені автора про реальні події минулого, очевидцем яких він був.

  1.                 

Яке сміття першим потрапило у  капелюх?

Яєчна шкаралупа.

  1.                 

Які властивості капелюха?

«…речі, які досить довго полежали у капелюсі, міняли свою форму — на яку саме, передбачити неможливо». с.211

  1.                 

На що перетворилось лушпиння?

 

«Яєчна шкаралупа … зберегла своє біле забарвлення, однак збільшувалася в об’ємі, росла, росла, ставала м’якою та пухнастою, а за хвилю виповнила увесь капелюх. Урешті п’ять маленьких кругленьких хмаринок відірвалися від його крисів і попливли на ґанок; вони зависли у повітрі над самою землею». с.211

  1.                 

Які властивості у чарівних хмаринок?

М’які, слухняні,  на них можна їздити верхи, кермувати.

  1.                 

Який однаковий сон наснився Мумі-тролю і Хропсі?

«— Мені наснився жахливий сон! Якийсь бридкий тип у високому чорному капелюсі недобре шкірився до мене…

— Дивно, — сказав Мумі-троль. — І мені таке наснилося. Він мав білі рукавички?

— Так, так, — закивала головою Хропся». с.214

  1.             

Чому Гемуль понурий, засмучений і не дивується слухняним хмаринкам?

Чи розумієте ви печаль Гемуля? Чи потрапляли ви у схожу ситуацію?

 

«…усі марки на місці, жодна не попала. Я маю найповніше зібрання поштових марок у світі».с.216

«Не існує жодної марки, яка б не увійшла до моєї колекції! Жодної! Що мені тепер робити?»с.216

«— Ти вже не є колекціонером, а лише власником своїх марок, а це не так цікаво…» с.217

  1.             

Що порадили діти Гемулю? Що він обрав? Якщо припустити, що Гемуль впорається  і з цим завданням, то що ви б йому запропонували?

Рослини.

  1.             

Куди сховався Мумі-троль під час гри в хованки?

Під капелюха.

  1.             

Як змінився Мумі-троль, посидівши у капелюхові?

 

«Він перемінився на чудернацьке звірятко. Усе, що в ньому було кругленького, стало тонким, а все маленьке розрослося до неймовірних розмірів». с.222

  1.             

Як представився Мумі-троль друзям, коли вони його не впізнали?

Король із  Каліфорнії.

  1.             

Чому друзі накинулись на Мумі-троля?

Бо він казав, що Мумі-троль – лобуряка.

  1.             

Хто впізнав Мумі-троля? Що сталося після цього?

Мама. Відбулося зворотне перетворення.

  1.             

Як діти вирішили перевірити дію Чарівного Капелюха?

Посадити туди ворога.

  1.             

Кого саме? Чому Мумі-троль вважає його ворогом?

«Одного разу Мурашиний Лев затягнув мою маму у вирву і засипав їй очі піском». с.227

  1.             

Як малюки виманили Мурашиного лева?

 

  1.             

Що за перетворення відбулися з Мурашиним левом та словником, яким накрили капелюх?

 

«Словник морщився все дужче. Сторінки стали схожими на зів’яле листя. З-поміж них виповзали чужомовні слова і розбрідалися по долівці». с.231

« З крисів капелюха … потоки води потекли на килимок; чужомовним словам довелось рятуватися, дряпаючись на стіни».

«…з капелюха виліз… крихітний їжачок … скуйовджений і цілком мокрий; він понюшкував повітря й закліпав очками».

«Тим часом крихітний їжачок урочисто і ледь засмучено почеберяв до дверей і далі до сходів. Вода перестала литися, а на ґанку утворилося справжнє озеро. Стелю густо обліпили чужомовні слова».

  1.             

Що, на думку Мами та Тата Мумі-троля, потрібно було зробити з капелюхом, який має чарівні властивості?

Знищити. Капелюх викинули в річку.

  1.             

Що сталося з річкою, коли туди потрапив капелюх?

Вода стала червоною - це був морс.

  1.             

Що за канарки сиділи вночі на містку?

Рибки.

  1.             

Де Нюхмумрик та Мумі-троль схвали капелюх?

У печері.

  1.             

Яке рішення прийняв Ондатр, щоб жити у спокої?

Оселитися у печері.

  1.             

Що поклав у капелюх Ондатр?

Штучну щелепу.

 

Група 2

Пригода ІІ. Подорож на острів Гатіфнатів.

  1.                 

Коли і де збираються гатіфнати, як себе поводять?  

«Посеред острова зеленіла галявина в оточенні квітучого чагарника. Саме тут знаходилося потаємне місце гатіфнатів, де вони збиралися раз на рік на Купала.

Вже прибуло майже три сотні гатіфнатів, очікувалося прибуття ще близько чотирьохсот п’ятдесяти. Вони мовчки вешталися галявиною, поважно кланяючись один одному. Посеред галяви вони вкопали високий стовп, а на нього повісили великого барометра. Щоразу, проходячи повз барометр, гатіфнати віддавали йому глибокий уклін, що виглядало доволі кумедно». с 250-251

  1.                 

Хто захопився прогулянкою по острову і не помітив, як опинився в оточенні гатіфнатів?

Гемуль.

  1.                 

Чому гатіфнати сунуть на Гемуля?

Він торкнувся барометра.

  1.                 

Як  Гемуль покликав на допомогу?

Свистів SOS.

  1.                 

Яка  ідея виникла у Нюхмумрика?

«Гатіфнати не говорять, не чують і дуже погано бачать. Зате добре відчувають! Спробуй похитати стовпом! Вони напевно відчують дрижання землі і злякаються. Органи чуття у них в животі…» с.256

  1.                 

Про що попередив барометр? Що таке барометр? Як по ньому орієнтуватись?

Барометр – це прилад, який вимірює тиск атмосфери і показує результати цих вимірів у зрозумілих людині величинах.

  1.                 

Що таке пейзаж? Який пейзаж розгортається під час грози на острові?

«Над крайобрієм грізно здіймалося темно-синє хмаровище, женучи поперед себе світлі тендітні клаптики хмаринок. Час від часу море осявали спалахи блискавиць».с.258

«Море змінилося до невпізнання: стало чорно-зеленим, забурунилося білими баранцями, підводні скелі мерехтіли, наче фосфор. З півдня, велично гуркочучи, насувалася гроза. Вона нап’яла над морем свої чорні вітрила, заслонивши вже пів неба, зловісно спалахуючи блискавицями». с.259

  1.                 

Що побачив Нюхмумрик, вдивляючись у небо перед грозою?

«Зненацька Нюхмумрик помітив маленького чорного вершника на чорному коні. Той з’явився лише на мить на тлі побілілої мов крейда стіни хмар; плащ його розвівався крильми, вершник і кінь здіймалися увись… Ще мить, і вони щезли у сліпучому спалаху блискавки; сонце зникло, дощ сірою пеленою насувався на острів».

«То був Чарівник! — здогадався Нюхмумрик. — Не хто інший, як Чарівник на своїй чорній пантері! Це не просто легенда, вони існують насправді…»с.259

  1.                 

Чому гатіфнати навідались у курінь вночі? 

Прийшли по барометр.

  1.             

Що знайшли герої на березі після нічного шторму?

Хропусь «…пошкрябав смужку кишеньковим ножиком, від неї відкололася золота окрушина й упала йому на долоньку. Відколов ще і ще. Забувши про все на світі, Хропусь відколупував чимраз більші шматочки і нічого не бачив, окрім звільненої блискавкою з надр золотої жили». с. 271

Чмих «знайшов корковий рятівний пояс, який, хоч і підгнив трохи від морської води, проте пасував йому щонайліпше». с. 271

«він знайшов іще рогожку, щербатого черпака та старого черевика без підбора — дивовижні скарби, тим цінніші, що відбираєш їх у моря!»

Мумі-троль «Великий барвистий буй!» та «загадковий талісман, якого принесло морем з далеких країв. З тими словами Мумі-троль досягнув з кишені скляну кулю і потрусив нею перед очима Чмиха. Усередині кулі вихором закружляли сніжинки і за мить знову вляглися, вкривши крихітну хатинку з віконцями зі срібного паперу». с.272

Тато Мумі-троля тягав з води дошки та колоди.

Хропся знайшла «Велика жінка була з дерева! А яка ж вродлива! Крізь кришталеву воду прозирало її спокійне усміхнене обличчя з червоними щоками й устами, з широко розплющеними синіми очима. Волосся до пліч теж було помальоване в синій колір.

 — Королева, — шанобливо прошепотіла Хропся.

Витончені руки жінки були складені навхрест на грудях, прикрашених золотими квітами та ланцюжками, а червона сукня спадала м’якими фалдами від тонкого стану до стіп. От лишень дивовижа — вродлива пані не мала спини…».

  1.             

Що, на думку мешканців Долини, найцінніше з їхніх знахідок?

«Та найкоштовнішими були все-таки дерев’яна королева та маленька скляна куля з зимовою хатинкою та снігом». с. 278

  1.             

Чому Хропся посіріла, коли вони повертались?

Ревнувала Мумі-троля до Дерев’яної Королеви.

  1.             

Що надумали зробити і золотом?

«— Гарно обкладемо грядки, — відповіла Мумі-мама. — Найбільшими шматочками, ясна річ, бо дрібні зовсім ніякі на вигляд». с.280

 

Група 3

Пригода ІІІ. Злива, джунглі, Мамелюк.

  1.                 

Мама запропонувала дітям спекотного дня заночувати в печері. У печері Нюхмкмрик розповідає страшну історію. Перекажіть її.             

«На краю світу стоїть височенна гора. Така височенна, що аж паморочиться в голові, чорна як сажа і гладенька мов шовк. Вона стрімко уривається у бездонне провалля, а хмари стеляться біля її підніжжя. На самому вершечку гори височить дім Чарівника».

«— Немає там ні вікон, ні дверей, бо Чарівник завжди прилітає додому по повітрю верхи на чорній пантері. Ночами він літає світом і збирає рубіни».

«— Чарівник може обернутися на будь-кого. Йому завиграшки просотатися під землю чи опуститися на морське дно, де лежать приховані скарби».

«Рубінів у Чарівника не злічити, — пояснив Нюхмумрик. — Одні лежать великими купами, інші — вправлені у стіни й світяться, наче очі диких звірів. Дім Чарівника не має даху, тож хмари, котрі пропливають над ним, забарвлюються в криваво-червоний колір. Очі Чарівника теж червоно виблискують у темряві».

«Чарівник не буде щасливим, доки не знайде Королівський Рубін, майже такий завбільшки, як голова чорної пантери. Він палахкотить, немов живе полум’я. Чарівник розшукував його по всіх планетах, навіть на Нептуна залітав, але так ніде й не знайшов. Зараз подався на Місяць, має намір обнишпорити кратери, тільки надії мало… У глибині душі Чарівник здогадується, що Королівський Рубін знаходиться на Сонці, та як туди дістатися? Він робив спроби вже не раз, однак там надто гаряче. Оце й розповіла мені якось сорока».

«— Я його бачив на власні очі, — мовив Нюхмумрик, припалюючи люльку. — Його самого і пантеру на самотньому острові гатіфнатів. Вони летіли серед хмар у сам розпал грози.

— А ти нічого про це не сказав! — мало не образився Мумі-троль.

Нюхмумрик лише здвигнув плечима.

— Люблю таємниці… До речі, сорока ще казала, що Чарівник мав високого чорного капелюха!» С.282-285

  1.                 

Злива тривала всю ніч. Чим вирішили зайнятись діти?  

Риболовлею.

  1.                 

На що перетворився трав’яний клубок, який Мама Мумі-троля випадково кинула у капелюх?

На джунглі.

  1.                 

Коли Мамелюк обірвав волосінь, на що вирішили його ловити рибалки?

На ножик та оладки.

  1.                 

Мамелюк дуже сильний, він шарпав лодку. Що його втихомирило?

«Нюхмумрик добув з кишені гармонію і заграв на ній мисливську пісню, решта притупували йому в такт, аж палуба ходила ходором. О диво! У ту ж мить Мамелюк перевернувся догори черевом у воді.» с.294

  1.                 

Куди щез будинок Мумі-тролів?

Поглинули джунглі.

  1.                 

Як діти потрапили в будинок?

Через відчинену ляду льоху.

  1.                 

Як родина Мумі-тролів використала  зарослі в будинку?

Гралися в хованки, в Тарзана, їли плоди.

  1.                 

Кого мама навчила робити зуби з апельсинової шкуринки?

Учні-«стоматологи» показують, як зробити «апельсинові зуби»

 

Група 4

Пригода ІV. Чупсля і Трясля, Мара, суд.

  1.                 

Що відомо про Чупслю і Тряслю?

 

«Чупсля мала на голові червону шапочку, а Трясля волокла велику валізку. Вони прийшли здалеку й дуже втомилися». с.305

  1.                 

Яка мова у Чупслі і Тряслі?

До всього додають «сля».

  1.                 

Що носять з собою всюди Чупсля та Трясля?

Валізу.

  1.                 

Кого бояться Чупсля та Трясля? «Страшнасля! Жахливасля!»

Мара.

  1.                 

Як вона виглядала?

«Вона непорушно сиділа перед сходами на посипаній піском стежці й дивилася на них круглими незмигними очима. Була вона не надто великою й не надто грізною на вигляд, але страшенно бридкою і, здавалося, могла отак непорушно сидіти цілу вічність. Це було жахливо.

Ніхто не зважився першим напасти на неї. Вона ще трохи повитріщалася на господарів і зникла у пітьмі саду. Там, де сиділа Мара, земля вкрилася памороззю». с.311 -312

  1.                 

Чому Мара чатує на Чупслю та Тряслю?

Бо валізка належить їй.

  1.                 

Як мешканці Мумі-будинку вирішують спірне питання з валізою?

Влаштовують судове засідання.

  1.                 

Марі пропонують викуп за вміст валізки. Що саме? На що вона погоджується?

Капелюх Чарівника.

 

2. Відповіді учнів по групах

 -  Життя у Мумі-долі сповнене пригод. Що ж можна вважати розв’язкою цієї казкової повісті? (Остання пригода, яку можна умовно назвати «Загублена торбинка, секрет валізки, Чарівник, свято».)

3. Свято наближається. Евристична бесіда

 - Чому Мумі-троль засумував у кінці серпня? (Нюхмумрик відправляється у подорож.)

 - Як можна розвеселити Мумі-троля на думку Чупслі? (Поцілувати Тряслю в носик. Показати вміст валізки.)

 - Як виглядав Королівський рубін? («Усе навколо сповнилося м’яким червонуватим сяєвом. Перед ним лежав рубін завбільшки з голову пантери, палахкотливий, немов призахідне сонце, живий, наче вогонь чи переливи морської хвилі».

«Рубін був мінливим, наче море. Він то просто мерехтів, то переливався рожевими барвами, немов промінчик сонця на засніженій гірській вершині, то враз його серце оживало багряними спалахами, і він ставав схожим на чорний тюльпан з іскорками замість тичинок».) с.324, 325

 - Чому «Мумі-мама сиділа у вітальні, ледь не плачучи»? (Пропала її торбинка)

 - Що пообіцяла мама за те, що торбинку буде знайдено? («— Влаштую вам величезну гостину, на обід подаватиму лише солодощі, нікого не примушуватиму вмиватися чи рано лягати до сну!») с.328

 - Де була торбинка? (Її вкрали Трясля і Чупсля, спали в кишеньках).

 - Перекажіть, як у Долині готуються до свята.  (« Слід наставити багато столів, — радив він. — Великих і малих. По всіх закутках… Нікому не захочеться сидіти сидьма на такій великій забаві. Боюся, розгардіяш буде нині незрівнянно більший, ніж звичайно. Спершу гостей необхідно почастувати вишуканими смаколиками, потім страви на столі вже не матимуть великого значення, бо всі розбавляться, і гостям стане байдуже до почастунку. Та не нав’язуйте їм ігрища, пісні і таке інше, дозвольте самим розважатися».

«У саду Хропусь заходився розвішувати на деревах ліхтарі. Тим часом Гемуль понаставляв у безпечних місцях петарди. Яких там тільки не було! Блакитний зоряний дощик, вогняні змії, снігова завірюха з бенгальських вогнів, срібні гейзери і ракети, що вибухали в повітрі!»

«Тато перед ґанком готував у бочівках червоний солодкий пунш. Присмачив його родзинками, мигдалем, варенням з зацукрованого лотосу, додав імбиру, цукру, мускатних пуп’янків, трохи цитрини і кілька літрів горобинової наливки».

« Ми приєднаємо підсилювач до нашої старої музичної скриньки».

«Приготування до банкету набирали чимраз більшого розмаху. Усі мешканці Долини, навколишніх лісів, гір і навіть морського узбережжя стікалися до Долини Мумі-тролів, несучи страви і питво, грона стиглих фруктів, величезні таці з канапками, та розставляли все це на столах у саду. На маленьких столиках попід кущами поклали горішки, букетики свіжої зелені, лісові ягоди, нанизані на стебельця трави, солодкі корінці та пшеничні колоски. Мама Мумі-троля замісила тісто на оладки у ванні, бо каструль не вистачало.

Потім вони принесла з льоху одинадцять величезних слоїків з варенням»

Коли стемніло вже настільки, що можна було засвітити ліхтарики, Гемуль вдарив у ґонґ, що означало: «Свято починається!» )

 - Як Чупсля і Трясля віддячили усім за свято? (Показали рубін. «Королівський Рубін, невимовно гарний, світився у траві. Вогні, ліхтарики і навіть Місяць померкли і втратили свій блиск. Мовчазні, заворожені гості тісним колом скупчилися навколо палахкотливого коштовного каменя».с.337)

 - Де був Чарівник, коли побачив сяйво рубіна? («Чарівник з Місяця помітив його полиск на Землі. Він уже втратив надію знайти його і сидів, стомлений і сумний, на краю одного з кратерів, а неподалік спала чорна пантера.

Чарівник одразу збагнув, що означає червоне око на Землі — не інакше як найбільший у світі рубін, Король Рубінів, якого він розшукував не одну сотню років!»)

 - Який транспорт у Чарівника (Чорна пантера.)

 - Про що думали мешканці Долини, дивлячись на рубін? («Їм здавалося, що у його пломені вони бачать усе те найгарніше, найвідважніше і найшляхетніше, що передумали й пережили у своєму житті, а тепер захотіли передумати й пережити ще раз. Мумі-троль пригадав собі нічну виправу удвох з Нюхмумриком. Хропся думала про свою блискучу перемогу над дерев’яною королевою. Мамі Мумі-троля знову запраглося полежати на теплому пісочку, поніжитися на сонці й помилуватися синім небом з-під гойдливих пуп’янків морських гвоздик». с.339)

 - В образі кого предстали Чарівник та пантера перед мешканцями Долини? (Біла миша з червоними очима та чорний кіт.)

 - Коли гості перестали боятися чарівника? (Коли він їв Мамині оладки. «Хто їсть оладки з варенням, не може бути страшним та небезпечним. З таким можна пускатися в розмову.») с.341

 - Що запропонував Чарівник мешканцям долини в обмін на рубін? (Виконати їхні бажання)

 - Які бажання ви запам’ятали?(«— Мені б дуже хотілося, щоб Мумі-троль не тужив за Нюхмумриком! — побажала собі Мумі-мама».

«— Я собі теж придумав бажання! — вигукнув Мумі-троль. — Любий Чарівнику, пошли Нюхмумрикові, де б він зараз не був, оцей стіл з усіма наїдками та напоями!»

«Чарівник простягнув Татові сап’янову оправу для книги, оздоблену золотом та інкрустовану перлами».

Чмих. « Хочу власного човна! Схожого на морську мушлю з пурпуровими вітрилами, щоглою з палісандрового дерева і смарагдовими кочетами!».

 Гемуль – лопатку.

Хропся змінилася до невпізнання, бо побажала собі очі дерев’яної королеви.

Хропусь відчув себе благородним лицарем і повернув їй звичний вигляд.

Чупсля і Трясля «— За те, що висля такий добрийсля, ми вирішилисля загадати бажаннясля для вас. Хочемосля рубінасля, такого ж гарногосля і великогосля, як нашсля!

Сад знову спалахнув рожевуватим сяйвом. У траві поряд з Королівським Рубіном лежав точнісінько такий самий — Королева Рубінів».)

 -Яку можливість надав Чарівник мешканцям долини? «— Тепер кожна комашка, жучок чи павучок — усі мешканці Долини можуть загадувати, що лишень забажають! Я чаруватиму всю ніч, але на світанку, ще до сходу сонця, мушу повернутися додому». с.347

Свято завирувало з новою силою.

VІ. Підбиття підсумків уроку

1. Читай вдумливо і творчо.

 - На що все-таки  перетворились щелепи Ондатра? Які ваші припущення?

 - Спосіб, яким Мумі-тролю та його друзям вдалося заманити Мурашиного лева, нагадує одну відому казку. Яку саме? («Кіт у чоботях» Ш. Перро)

2. Продовжіть одне з речень

 - Для мене найцікавіше в повісті «Капелюх Чарівника»…

 - Для мене найважливіше в повісті «Капелюх Чарівника»…

VІІ. Домашнє завдання

  1.                Переказувати уривок повісті, в якому, на Вашу думку, вчинки, поведінка персонажів казки свідчить про доброту, щирість, сімейні цінності.
  2.                З’ясувати  в мами (у рідних) і записати, на що перетворились щелепи Ондатра.
  3.                Для творчої групи: інсценізувати сцену суду.

 

 

docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
4801
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку