УРОК 62 "Персонажі казки, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей"

Про матеріал
УРОК 62 Тема. Персонажі казки, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей (ІV урок по творчості Туве Янссон)
Перегляд файлу

УРОК 62

 

Тема. Персонажі казки, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей

Мета.  Формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); розуміти важливість сімейних зв’язків, виховувати прагнення дотримуватися загальнолюдських правил норм і моралі, шанувати сімейні цінності, знати і зберігати родинні традиції (НЛ-2); осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); оцінювати креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4).

Формувати предметні компетентності: знати зміст казки Туве Янссон «Капелюх Чарівника»; вміти висловлювати власні думки й почуття; розуміти художні особливості світу твору та його героїв; формувати навички виразного читання, передавання змісту, коментування епізодів та образів, висловлення власних думок.

Обладнання: підручник для 5 класу;  текст повісті «Капелюх Чарівника»; карта Долини Мумі-тролів; зображення персонажів повісті.

Тип уроку: комбінований.

Влаштую вам величезну гостину, на обід подаватиму лише солодощі,

нікого не примушуватиму вмиватися чи рано лягати до сну!

Мама Мумі-троля, персонаж книги Туве Янссон

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Теоретична хвилинка

 - Яка різниця між поняттями «герой» та «персонаж»?

 - Хто, на вашу думку, герої цієї повісті?

ІІІ. Мотивація навчання

 - Хто з персонажів втілює ідеї доброти, щирості, сімейних цінностей?

Робота з епіграфом

 - Прочитайте слова Мами Мумі-троля, винесені в епіграф.

 - Як ви вважаєте, чи легко відмовити мамі, яка час від часу влаштовує такі свята? Чому?

ІV Повідомлення теми й мети уроку.

V. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Коментований переказ

Переказ з коментуванням епізодів твору, де втілюються ідеї доброти, щирості, сімейних цінностей.

Рекомендовані епізоди (Матеріал для вчителя)

  1.                Доброта до нових знайомих, гостинність. Правила життя в будинку Мумі-тролів: «Тато і Мама Мумі-троля прихильно ставилися до нових знайомств, лише доставляли кожного разу ліжечка та доточували обідній стіл. Отак будиночок Мумі-тролів став схожим на мурашник, де кожен робив усе, що йому заманеться, і ніхто не клопотався завтрашнім днем. Звичайно, там іноді відбувалися неймовірні і навіть страшні речі, зате ніхто й ніколи не нудився». с.205
  2.                Турбота про рідних. Новий капелюх не личить Татові, але Мама, робить йому кілька компліментів і формулює свою думку таким чином, що він залишається задоволеним. «Капелюх був трохи завеликий і налазив на очі, але загалом справляв враження».

«— Гарно, — відказала Мама. — Ти у ньому маєш дуже мужній вигляд. Ледь завеликий на тебе, щоправда». с.209 « Гм, незле, але як на мене, без капелюха у тебе значно статечніший вигляд, — мовила Мама». с.210

  1.                Турбота про рідних. Діти літають на хмаринках. «Мама саме готувала запіканку, і їй було не до дитячих пустощів.

— Що це ти знову вигадав, любий Мумі-тролю? — мовила вона. — Обережно, не впади!» с.213

  1.                Увага до тих, хто поряд, підтримка.  Гемуль засмучений і не дивується слухняним хмаринкам? Діти намагаються розрадити його, дати пораду.
  2.                Вірять в краще. Гріючись під весняними променями Хропся та Мумі-троль обачили першого метелика. Якого кольору метелик трапився персонажам повісті? (Метелик був золотистий.)

«- Що це може означати? — чудувався Мумі-троль. — Мені ще ніколи не доводилося бачити золотистих метеликів…

— Золота барва гарніша за жовту. Ось побачиш, усе буде гаразд! — запевнила його Хропся».

 - А ви як вважаєте? Що може означати золотистий метелик?

  1.                Піклування. Ондатр не терпить «виставляння на посміховисько». І вирішує оселитися у печері. Які умови мали йому забезпечити?

(«Дозволяю вам приносити для мене їжу двічі на день, але не раніше десятої години ранку!

— Гаразд, — покірно погодився Тато. — Може, панові Ондатрові придадуться якісь меблі?

— Що ж, не заперечую, — трохи подобрів Ондатр. — Але тільки найнеобхідніші».) с. 240-241

  1.                Турбота про рідних. «Мама Мумі-троля кинулася пакувати речі. Поскладала ковдри, каструлі, взяла березової кори на розпал вогню, кавник, їжі без міри, олійку для засмаги, сірники і все, чим та на чому їсться, а ще запакувала парасолю, теплий одяг, ліки від розладу шлунку, збивачку для вершків, подушки, сітку від комарів, убрання для купелі, скатертину і навіть свою торбинку. Інколи завмирала на мить, пригадуючи, чи нічого не забула, і врешті оголосила:

 — Можемо вирушати! Відпочинок над морем — чи може бути щось ліпше!

Тато Мумі-троля подбав про люльку й вудку». с.244

«Невдовзі на березі закипіла робота. Мама Мумі-троля скотила докупи камені, облаштовуючи місце для вогнища, щоб розігріти оладки. Потім назбирала дров, розстелила скатертину на піску, притиснувши кожний кут камінцем, аби її не зірвало вітром. Тоді виклала рядком горнятка, маслянку з маслом прикопала у вогкому піску в затінку великої кам’яної брили, а на довершення всього прикрасила стіл букетом водяних лілій».

  1.                Увага до тих, хто поряд, підтримка. Під час нічного візиту  гатіфнатів у Хропсі обгоріла гривка, Мумі-троль намагався її втішити: сказав, що йому подобаються дівчатка без гривок.
  2.                Цінують красу і емоції вище за матеріальне. На думку мешканців Долини  «найкоштовнішими були все-таки дерев’яна королева та маленька скляна куля з зимовою хатинкою та снігом» с. 278, а золотом вирішують «— Гарно обкладемо грядки, — відповіла Мумі-мама. — Найбільшими шматочками, ясна річ, бо дрібні зовсім ніякі на вигляд». с.280
  3.            Гостинність. Чупсля і Трясля схвались у льосі. Мама злякалась: «— Ой, — зойкнула Мама і аж підскочила з переляку. — Напевно, двоє щуриків залізло до пивниці. Чмиху, віднеси їм трохи молока!» с. 306 Мама Мумі-троля іде до тата, щоб він потурбувався про ліжка для гостей, хоча вважає, що це – щурі.
  4.            Справедливість. Проводять судове засідання, щоб повернути майно Марі, хоча її саму бояться. « Правда на її боці». с.314
  5.            Гостинність, любов до всіх. Сцена святкування і частування в саду.

2. Інсценізація (творча група)

 Сцена суду над Тряслею та Чупслею.

3. Глядацькі враження

 - Сформулюй одним реченням свою думку про інсценізацію.

4. Міні-дослідження «На що перетворились щелепи Ондатра?» (Відповіді рідних, записані учнями)

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 - Чим книга Туве Янссон відрізняється від інших, прочитаних вами казкових історій?

 - Що з життя родини мумі-тролів ви хотіли б перенести у світ вашої родини?

 - Узагальніть, які стосунки в родині мумі-тролів?

 - Як взаємоповага впливає на якість життя у соціумі?

VІІ. Домашнє завдання.

  1.                Прочитати І-ХІІ розділ книги Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика».
  2.                Індивідуальне. Учень-біограф. Розповідь про дитячі спогади Роальда Дала (за мотивами оповідання «Шоколадки»).
  3.        По бажанню. Написати свою історію про нову пригоду Мумі-тролів.

 

 

docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
1928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку