УРОК 62
Тема. Персонажі казки, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей
Мета. Формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); розуміти важливість сімейних зв’язків, виховувати прагнення дотримуватися загальнолюдських правил норм і моралі, шанувати сімейні цінності, знати і зберігати родинні традиції (НЛ-2); осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); оцінювати креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4).
Формувати предметні компетентності: знати зміст казки Туве Янссон «Капелюх Чарівника»; вміти висловлювати власні думки й почуття; розуміти художні особливості світу твору та його героїв; формувати навички виразного читання, передавання змісту, коментування епізодів та образів, висловлення власних думок.
Обладнання: підручник для 5 класу; текст повісті «Капелюх Чарівника»; карта Долини Мумі-тролів; зображення персонажів повісті.
Тип уроку: комбінований.
— Влаштую вам величезну гостину, на обід подаватиму лише солодощі,
нікого не примушуватиму вмиватися чи рано лягати до сну!
Мама Мумі-троля, персонаж книги Туве Янссон
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Теоретична хвилинка
- Яка різниця між поняттями «герой» та «персонаж»?
- Хто, на вашу думку, герої цієї повісті?
ІІІ. Мотивація навчання
- Хто з персонажів втілює ідеї доброти, щирості, сімейних цінностей?
Робота з епіграфом
- Прочитайте слова Мами Мумі-троля, винесені в епіграф.
- Як ви вважаєте, чи легко відмовити мамі, яка час від часу влаштовує такі свята? Чому?
ІV Повідомлення теми й мети уроку.
V. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Коментований переказ
Переказ з коментуванням епізодів твору, де втілюються ідеї доброти, щирості, сімейних цінностей.
Рекомендовані епізоди (Матеріал для вчителя)
«— Гарно, — відказала Мама. — Ти у ньому маєш дуже мужній вигляд. Ледь завеликий на тебе, щоправда». с.209 « Гм, незле, але як на мене, без капелюха у тебе значно статечніший вигляд, — мовила Мама». с.210
— Що це ти знову вигадав, любий Мумі-тролю? — мовила вона. — Обережно, не впади!» с.213
«- Що це може означати? — чудувався Мумі-троль. — Мені ще ніколи не доводилося бачити золотистих метеликів…
— Золота барва гарніша за жовту. Ось побачиш, усе буде гаразд! — запевнила його Хропся».
- А ви як вважаєте? Що може означати золотистий метелик?
(«Дозволяю вам приносити для мене їжу двічі на день, але не раніше десятої години ранку!
— Гаразд, — покірно погодився Тато. — Може, панові Ондатрові придадуться якісь меблі?
— Що ж, не заперечую, — трохи подобрів Ондатр. — Але тільки найнеобхідніші».) с. 240-241
— Можемо вирушати! Відпочинок над морем — чи може бути щось ліпше!
Тато Мумі-троля подбав про люльку й вудку». с.244
«Невдовзі на березі закипіла робота. Мама Мумі-троля скотила докупи камені, облаштовуючи місце для вогнища, щоб розігріти оладки. Потім назбирала дров, розстелила скатертину на піску, притиснувши кожний кут камінцем, аби її не зірвало вітром. Тоді виклала рядком горнятка, маслянку з маслом прикопала у вогкому піску в затінку великої кам’яної брили, а на довершення всього прикрасила стіл букетом водяних лілій».
2. Інсценізація (творча група)
Сцена суду над Тряслею та Чупслею.
3. Глядацькі враження
- Сформулюй одним реченням свою думку про інсценізацію.
4. Міні-дослідження «На що перетворились щелепи Ондатра?» (Відповіді рідних, записані учнями)
VІ. Підбиття підсумків уроку.
- Чим книга Туве Янссон відрізняється від інших, прочитаних вами казкових історій?
- Що з життя родини мумі-тролів ви хотіли б перенести у світ вашої родини?
- Узагальніть, які стосунки в родині мумі-тролів?
- Як взаємоповага впливає на якість життя у соціумі?
VІІ. Домашнє завдання.