Урок 5кл. "Лялька мотанка – саморобна дитяча народна іграшка. Виготовлення ляльки Мартинички."

Про матеріал

Урок дає змогу ознайомити учнів з народними традиціями своєї країни, прививати любов до народних промислів. Розвивати художнє та образне мислення, фантазію, естетичний смак, творчі здібності. Виховувати цікавість до культури своєї Батьківщини, до витоків української творчості, розширити через народну іграшку сферу пізнання світу та свого народу.

Перегляд файлу

Тема: Лялька мотанка – саморобна дитяча народна іграшка. Виготовлення  ляльки Мартинички.

Мета: ознайомити учнів  з видами народних іграшок та їх функціональними особливостями, історією появи народної іграшки, обрядами та традиціями , пов’язаними з виготовленням ляльок.  Навчити виготовляти ляльку Мартиничку. Розвивати  художнє  та образне мислення, фантазію, естетичний смак, творчі здібності. Виховувати цікавість до культури своєї  Батьківщини,  до витоків   української творчості, розширити через народну іграшку сферу пізнання світу та свого народу.

Інструменти та матеріали: ножиці, нитки, клаптики тканини, стрічки, мереживо.

Обладнання: мультимедійний пристрій.

Наочність: ілюстрації ляльок мотанок та народних іграшок народів України, мультимедійна презентація «Лялька мотанка», ляльки мотанки: Берегиня, Мартиничка, Куватка.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 І. Організаційний момент.

1.Перевірка готовності до уроку.

2. Повідомлення теми та мети уроку.

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні в магазинах можна купити ляльку на будь-який смак, але така лялька не буде дорога вашій душі. Ми з вами навчимось власноруч виготовляти таку ляльку, яку робили ще ваші бабусі та прабабусі. Ляльку, яку ви зробите самостійно, можна буде подарувати близьким і друзям у перші весняні дні, а також вона може бути оберегом вам і вашим рідним.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда

  1. Яка у вас сама улюблена іграшка?
  2. Як вона до вас потрапила?
  3. Де раніше діти брали іграшки?
  4. З яких матеріалів їх раніше виготовляли?
  5. Як ви думаєте що означає слово «лялька»?
  6. Який образ виникає у вас в уяві при слові «лялька»?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Українські народні іграшки роблять з різних матеріалів, в більшості з природних: глини, тіста, дерева, соломи, лози та ін. Інде збереглись керамічні та дерев’яні іграшки. Глиняні забавки майже в усіх гончарських селах робили в більшості жінки та діти гончарів, вивозили їх на ярмарки. Українські майстри роблять також цікаві механічні забавки з рухомими деталями – з’єднані планками фігурки ведмедів, ковалів, ткачів, які добре працюють в парі, внаслідок руху планок. Українські дівчатка здавна грались ляльками, зробленими з клаптиків тканини. Їх робили для дітей їх бабусі та матері.

Всі українські іграшки навіть важко перерахувати: це свистульки, мотанки, іграшковий посуд, човники, возики, конячки з вершниками, вітрячки, різноманітні іграшки з лози, соломи, квітів , трави і багато іншого. Найчастіше діти робили їх для себе або молодших братів та сестер. (Перегляд ілюстрацій)

З глибин віків прийшли до нас традиції виготовлення ляльок з лоскутів тканин.

Інформацію про історію ляльок нам підготувала одна з учениць вашого класу. (Додаток №1)

Після розповіді учениці діти переглядають  презентацію «Лялька мотанка»

Одним з видів ляльок , які робили діти та дорослі, були ляльки з ниток.

Про одну з таких ляльок ваша однокласниця підготувала повідомлення. (Додаток №2)

Самою улюбленою , пам’ятною  завжди була і буде тільки та лялька , яка зроблена своїми руками, в яку вклали частину душі. В ній є щось таке , від чого стає тепліше на серці.

Сьогодні ми з вами зробимо одну з самих простих ляльок  - ляльку Мартиничку.

V. Практична робота учнів.  Виготовлення ляльки Мартинички.

1. Вступний інструктаж

- організація робочого місця;

- правила ТБ;

- алгоритм виконання ляльки (інструкційна картка);

- показ трудового прийому;

 2.Цільові обходи.

 3. Поточний інструктаж.

 VІ. Закріплення нових знань.

Бесіда

  1.     З чим пов’язано виготовлення ляльок?
  2.     Чому так поважали ляльку  й берегли її?
  3.     Чому народна лялька була безликою?
  4.     Як називається лялька яку ви зробили на цьому уроці?

VІІ. Висновок уроку.

1.Демонстрація кращих робіт.

2. Виставлення оцінок.

Висновок:

 Перша улюблена іграшка дитинства…  у кожного з нас вона своя. Світ іграшок також переживає зміни як і світ людей. На жаль , ми забули  традиційні народні українські іграшки – добрі, веселі, яскраві, виготовлені з природних матеріалів. Вони, звісно, не блищать як  глянцева, холодна пластмаса, зате мають в собі набагато більше – часточку душі цілого народу. Я вам бажаю , щоб ваші обереги завжди оберігали, забавляли, та заспокоювали вас.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Матвійчук Сергій Анатолійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
13 квітня 2018
Переглядів
1359
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку