Урок 6 клас
Тема : Пейзаж . Настрій у пейзажі та музиці.
Мета.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: акварельний та гуашевий живопис
Методи навчання: пояснювально – ілюстративний, репродуктивний.
Форма організації: урок творчості.
Терміни і поняття: жанр образотворчого мистецтва, живопис, пейзаж, лінія горизонту, повітряна та лінійна перспектива.
Оснащення:
зоровий ряд – репродукції картин, відеоролик про осінь , комп’ютерна презентація ;
музичний ряд - прослуховування творів «Мелодія осені», П. І. Чайковський « Осіння пісня», А. Олєйнікова « Диво- осінь»
Обладнання:
для вчителя – комп’ютер, проектор, мольберт, планшет, пензлі, фарби, олівець, ємкість для води .
для учнів – альбом, простий олівець, гумка, акварельні та гуашеві фарби, пензлі, палітра, склянка з водою, серветки.
Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво
Хід уроку
1.Організація класу.
На дошці « Мої думки – фарби,
Мої фарби – наспіви»
Любі діти! До нас завітали гості,привітайтеся , будь-ласка.
Діти:Ми вітаєм щиро вас, і запрошуєм ласкаво на урок у шостий клас.
Тема нашого уроку:
Настрій у пейзажі та музиці .
Осінні фантазії.
Девізом нашого уроку будуть слова
« Не просто слухати, а чути, не просто дивитися, а бачити, не просто відповідати, а міркувати, дружно і плідно працювати».
У мене сьогодні дуже гарний настрій, А який настрій у кожного з вас ви продемонструєте
--Відобразіть свій настрій у зображенні сонця , а на листочку напишіть чого ви чекаєте від уроку.
То ж давайте запросимо у клас сонечко
Пісня « Сонечко»
Сонячним світлом, музикою і теплом наших малюнків ми зігріли кімнату і готові працювати далі.
Актуалізація опорних знань
1)Технологія «Передбачення».
Послухайте уважно загадку.
Коли вона заглядає в сад,
Наллється соком виноград,
І пізні яблука «Ранет»
Солодкі стануть, наче мед.
Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках,
Все розмалює на путі,
Берізки стануть золоті!
І ми її уклінно просимо:
Заходь у гості щедра…осінь
2)Вступна бесіда./Презентація «Осінь»/
Осінь…Скільки поезії в цьому золотаво-сонячному слові і скільки радості і тихого смутку! Її часто називають «чудовою», «замріяною», «золотою», «загадковою», «незбагненною». Щоразу осінь неповторна у своїй красі і витівках. А яка вона непостійна! То ніжна і лагідна, то похмура і непривітна; то весела і життєрадісна, то мрійлива. Можливо, саме через це її не оминали і не оминають увагою поети, композитори, художники.
Щоб намалювати картину у художника є фарби, у поета- слова, а у композитора – звуки. І ними можна чудово малювати так, як це робив П. І. Чайковський
У Петербурзі, де тривалий час жив композитор, видавався журнал, який називався « Нувелист» від слова « Новела» ( невелика розповідь) Журнал виходив кожен місяць і в кожному його номері читачів чекав приємний сюрприз: ноти музичних пєс для рояля,
Написаних П . Чайковським Кожна мала назву одного з місяців року.І ми сьогодні з вами відкриваємо цей альбом на осінній сторінці
Пєсу « « Жовтень» композитор назвав « Осіння пісня»
Слухання: П. І. Чайковський « Осіння пісня»
який народився 25 червня 1911-о року в селі Носівка Ніжинського району на Чернігівщині в родині ветеринарного лікаря. У 1919-у році разом з батьками переїхав до міста Ніжина. Тут в початковій школі отримав перші уроки у вчителя малювання П. Лапи, якого він завжди згадував з великою повагою і любов’ю. Жив і працював Сергій Федорович у Києві.
Одна із залів Картинної галереї Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя присвячена творчості Сергія Шишка, який був частим гостем цього навчального закладу і протягом 1982-1984 подарував йому 36 власних картин
В Ніжині є вулиця ім. С. Шишка
А ось тепер подивіться яку осінь побачив і намалював Сергій Федорович Шишко ,Осінь над Дніпром
Розглядаючи картину С. Шишка, мені здається, що я – птах…
Високо над Дніпром відчуваюється як прохолодний вітерець дме в обличчя, шурхотить внизу листям на високих тополях. Ніби знялось полум’я на обох берегах Дніпра – то осінь запалила фарбами листя дерев.
Широка ріка, мов жива істота, невпинно несе свої холодні води, зачаровує своєю темною блакиттю…
Міст, ніби пояс, підперезав Дніпро…
Недовго лишилося бачити цю красу – наближається біла, холодна зима
Кожну картину треба бачити так, наче ти опиняєшся там і бачиш усе своїми очима, відчуваєш і чуєш усе, що навкруги. Тільки так можна з’ясувати, що ж саме хотів передати художник.
Шовкуненко О.О. - один з видатних художників та педагогів України.
Шовкуненко О.О. до кінця свого життя послідовно утверджував активне ставлення до природи. Вона для нього не лише невичерпне джерело естетичної насолоди, а й могутній чинник очищення людського характеру. Ось чому він був завжди вірний своїй любові до пейзажу.
На картині художник зобразив природу восени.
На передньому плані берег ріки, уздовж якого ростуть білокорі берези. Вітер колише їхнє золоте листя. Перед деревами широка поляна, там шукає останні зелені травинки худоба. За деревами мчить синя річкова вода. Поступово вона зливається з блакиттю неба. Поодиноке золоте дерево визирає з протилежного берега річки.
Для зображення осінньої природи митець використав блакитні фарби для неба, яскраві жовто-коричневі – для дерев та трави на землі. Адже в цей час золотом вкриваються дерева, жовтіє трава.
Картина передає світлий, але зажурений настрій.
Мене здається він передав поезію в’янення осінньої природи на порозі швидкої зими
До якого жанру належить ця картина?
-відповіді дітей
За допомогою своїх специфічних засобів вони передають красу осінньої природи.
3).Споглядання творів мистецтва./Презентація(продовження)/
Природа - це книга мудрості.
Прочитати цю книгу, опанувати дорогоцінним багатством, закладеним у ній, допомагає пейзаж.
Що таке пейзаж?
Він зображує природу в окремих її проявах і тому може поступово відкривати її таємний зміст. Природа вчить і виховує нас безпосередньо, щодня й глибоко
Отже, сьогодні на уроці ми
5. Фізкультхвилинка. Але спочатку трохи з вами відпочинемо:
Гра «ПРАВДА,ЩО…»
(Якщо твердження правильне хлопаємо в долоні, якщо помилкове – руки догори)
а) П. І Чайковський написав Дитячий альбом;
б) До графічних матеріалів належить: гуаш, акварель;
в) У живописі пишуть картини фарбами;
г) Образотворче мистецтво- це мистецтво звуків
д) Олівець - це графічний матеріал;
е) Фіолетовий колір утворюється при змішуванні зеленого та червоного кольорів;
є) До основних кольорів належить жовтий
Практична робота учнів.
- А зараз і ми всі художники пейзажисти. Уявіть, що ви вирушили у мандрівку. Прямо перед вами безмежний простір, осінній краєвид
Тож починаємо працювати, бо як говорив один мудрець:
Розкажи – і я забуду.
Покажи – і я пізнаю.
Дай зробити самому – і я зрозумію!
Відомий митець Леонардо да Вінчі казав :
“У наставниці я взяв собі природу, учительку усіх учителів…”.
Давайте зараз перевіримо, чи вміємо ми бачити душею… заплющіть очі і пошепки скажіть осінь…
Я впевнена , що кожен з вас в душі – художник. Бажаю успіху!
Послідовність виконання композиції
Давайте пригадаємо схеми малювання живописного пейзажу.
а) обрати формат;
б) визначити місце лінії горизонту, виконати лінійний малюнок, дотримуючись правил лінійної та повітряної перспективи;; в) зволожити папір водою;
г) намалювати бажаний колір неба;
д) зобразити об’єкти дальнього плану;
е) детально промалювати передній план.
Творча робота учнів. Учні виконують пейзаж, вчитель демонструє етапи малювання пейзажу.
Закріплення вивченого матеріалу – 5 хв.
Закріплення нового матеріалу
- Який жанр образотворчого мистецтва називається живописом? (Живопис – це жанр образотворчого мистецтва, твори якого виконані фарбами.)
- Якими фарбами пишуться картини у жанрі живопису? (Аквареллю, гуашшю, акрилом, олією.)
- Що є виражальними засобами живопису? (Колір, мазок, фактура.)
- Що вам відомо про кольори, на які групи вони розподіляються? Назвіть, які кольори належать до кожної із груп. (Основні і похідні, теплі і холодні, хроматичні і ахроматичні.)
- Що зображують у своїх творах художники – пейзажисти? (Художники – пейзажисти малюють живу природу, краєвиди.)
- Сформулюйте визначення пейзажу, як жанру живопису. (Пейзаж – це жанр живопису, в картинах якого зображується жива природа.)
Підсумок уроку
Виставка творчих робіт.
Оцінювання учнівських робіт.
- Пропоную вам висловити свої думки щодо сьогоднішнього уроку: -
Самооцінка
- Якщо ваші очікування справдились, підніміть вгору осінні листочки, які лежать у вас на парті.
Чи співпав ваш настрій на початку й в кінці уроку? ( покажіть на смайликах)
Заключне слово вчителя
Уроки творчості, натхненності уроки,
Добра і радості, і мудрості глибокої
Усі шляхи тернисті перейти
Уроки творчості поможуть вам завжди!
Вихід із класу