Тема. Що в житті людини найцінніше? (за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»)
Мета уроку:
навчальна: поглиблювати предметні компетентності: створити умови для узагальнення знань учнів з теми, допомогти усвідомити ідейно-художнє та виховне значення твору; визначити і систематизувати морально-естетичні категорії, що сприяють формуванню особистості людини, розкрити і проаналізувати причини деградації особистості Скруджа.;
розвивальна: удосконалювати комунікативні та соціально - трудові компетентності: сприяти розвитку вміння висловлювати аргументовані думки про героїв повісті; стимулювати розвиток критичного мислення; заохочувати до розвитку творчих здібностей, пізнавальної активності; розвивати вміння працювати в групах; вчити виділяти ключові моменти, висловлювати свої оціночні судження, почуття та враження; вдосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героїв, розвивати образне та асоціативне мислення, творчу уяву;
виховна: виховувати ключові компетентності: моральні і духовні категорії становлення особистості, прищеплювати інтерес до творів зарубіжної літератури; оцінювати ініціативність та підприємливість під час ухвалення життєво важливих рішень (НЛ - 4).
Визначення особистісно важливих завдань.
Учень повинен: |
Опис очікуваних результатів |
· знати: |
знати текст повісті, ключові моменти сюжету, композицію, тему, ідею твору. |
· розуміти: |
розуміти проблеми, які порушує автор у творі і як вони допоможуть у власному житті; |
· застосовувати: |
вміти застосовувати теоретико-літературознавчі поняття для аналізу твору; цитати для характеристики образів; |
· аналізувати: |
робити аналіз повісті «Різдвяна пісня у прозі», визначати художні засоби |
· синтезувати: |
писати повідомлення за результатами пошуково-дослідницької роботи; виконувати творчі завдання |
· оцінювати: |
оцінювати поведінку героїв в різних життєвих ситуаціях. |
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, урок – подарунок.
Форми : індивідуальна, парна, колективна.
Обладнання: відеоролики, мультимедійна презентація, макет новорічної ялинки, ілюстрації до повісті «Різдвяна пісня у прозі», різдвяні дзвоники, валянок Санта Клауса, виставка творів Ч.Діккенса, М.Леонтович «Щедрівочка», зірочки бажань, заключний фрагмент екранізації «Різдвяна історія» (2009), текст повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», комп’ютер, мультимедійна дошка, проектор, картки з завданнями для груп, маркери, аркуші паперу, ватмани.
Допоміжні матеріали: Додаток 1. Завдання для груп. Додаток 2. Лист – емоція.
Музичне оформлення: М.Леонтович «Щедрик».
Культурно-мистецькі зв’язки: музика, кіно.
Милосердя, співчуття, щедрість –
Ось на що мав би я спрямувати свою діяльність.
Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи.
Хай благословить нас Господь своєю милістю.
Ч. Діккенс
Спасіння у добрі, спасіння у любові,
І це стосується, напевно, нас усіх.
В. Крищенко
До грошей рветься невгамовний люд,
Забувши, що настане Божий суд.
На чесності хоча й не розпаніти,
Але який солодкий чесний труд.
М. Павленко
Не гроші роблять людину щасливою,
а людяність.
Ч. Діккенс
Хід уроку
І. Організаційний момент. Перегляд відеоролика 1 «Колядує вся родина»).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вступне слово вчителя.
Бувають дні, як Одкровення Боже! Летять думки, і пада білий сніг.
Яскрава зірка світиться барвисто,
А час невпинний прискоряє біг.
У дні такі Завіт прадавній з Богом
У серці, що відкрилось, ожива,
І ми в собі народжуємось знову,
Під знаком світлоносного Різдва.
Зірка Різдва, що зійшла над світом понад дві тисячі років тому, не втратила свого чарівного блиску й сьогодні. Вона з’являється на небі кожного року і посилає немеркнуче світло в наші душі, даючи наснагу до життя.
Різдвяний час - то світлі дні торжества добра, радості. І відбувається це тому, що душі людей світлішають під впливом сяйва Різдвяної зірки, під впливом дивного народження нашого Спасителя Ісуса.
(Слайд 1) Відомий англійський письменник Чарльз Діккенс писав про Різдвяні свята: «Ці радісні дні - дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця». Діккенсові різдвяні твори схожі на найсвітлішу казку, бо у них відбуваються фантастичні подорожі й казкові перетворення, і всі, навіть найвужчі людські серця ширшають.
Так у головного персонажа твору крижане, скам’яніле від душевного холоду серце, мертва душа, у його житті немає жодної мрії, нічого доброго, - лише сіра буденна проза..
Загадка. А він Різдво – велике свято – дурницею назвав,
Цим дуже всіх присутніх герой наш здивував.
Його вітають – він не розуміє, радіють всі, а він не сміє.
Що ж то за людина є, яка Різдва не визнає? (Ебенезер Скрудж)
Авжеж, не радіють світлому Різдву тільки скупі, жадібні, злостиві люди, які взагалі не вміють нікому і нічому радіти. Серед таких і дядечко Скрудж, герой різдвяного оповідання Діккенса
Отож, сьогодні ми спробуємо дослідити, чому ж так склалося життя Скруджа, у чому причина деградації і переродження головного героя і дати відповідь на головне питання нашого уроку: «Що в житті людини найцінніше? Що робить людину щасливою?»
Відкрийте зошити і запишіть тему.
Оголошення теми і мети уроку. (Слайд 2,3),
епіграфа. ( Слайд 4).
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.Питання до класу. У процесі підготовки до уроку ви отримали випереджальні групові завдання. Чи не здалося вам, що перед нами двоє зовсім різних людей , два різних Скруджі.
2. Робота в групах. Дослідження та узагальнення. Що ви дослідили та які висновки зробили?
І група - Скрудж у дитинстві та юності. ІІ група – Скрудж – жмикрут, Скрудж у зрілому віці. ІІІ група – Скрудж – благодійник.
(Слайд 5). Група 1. Скрудж дитинстві та юності. |
Любить читати, фантазувати.(Цитати). |
Самотній. |
Його не любить батько. Ніжно любить свою сестру. |
Мріє «вибитися в люди». |
Прислухається до думок людей. |
Працює з радістю. |
Вірить у краще в майбутньому. Група 2. (Слайд 6 ).Скрудж у зрілому віці,коли до нього прийшли Духи Свят |
|
|
Єдиний його бог – гроші. (Цитати). |
|
Самотній. |
|
Будь-які родинні стосунки обтяжують його. |
|
Вважає себе «господарем життя». |
|
Байдужий до думок, не чує і не хоче чути інших.. |
|
Робота в конторі стала невід’ємною частиною його життя, але вона не тішить його. |
|
Байдужий до майбутнього, вважає, що завтра нічого нового йому не принесе. |
Жмикрут,скупий, бездушний, байдужий, жорстокий…
“О! Скрудж був справжній “жмикрут”… Це був старий грішник – заздрий, жадний, твердий і гострий, як кремінь… Через холод у душі і вся постать його немов заморозилася… Холодний іній лежав у нього на голові, на бровах і на сухім підборідді. Скрудж всюди носив із собою той холод… він морозив ним свою контору і не давав їй нагрітися… навіть на Різдво”.
Група 3. (Слайд 7). Скрудж – благодійник. Новий Скрудж. Які добрі вчинки захотілося зробити головному героєві?
Скрудж – благодійник, веселий, добрий, щедрий, милосердний, порядний, щасливий…
3. Бесіда. То чому ж добрий у дитинстві та юності Скрудж перетворився на злого скнару і жмикрута ? Діти розмірковують над причинами морального падіння головного героя.
Перелік причин:
а) відсутність батьківської любові на самому початку життєвого шляху;
б) спроба за допомогою грошей добитись визнання і поваги від родини та оточуючих, повне зосередження на матеріальних інтересах і цінностях;
в) непомірна жага влади;
г) небажання обтяжувати себе обов’язками, що вимагають відповідальності.
(Слайд 8). Складання ланцюжка помилок дорослого Скруджа (шлях деградації особистості).
Мета – гроші: жадібність – жорстокість – байдужість – зневага до інших – зрада – відсторонення від людей - самотність – порожнеча в душі – деградація особистості.
Висновок: мета досягнута – гроші є, а щастя, радість, задоволення?
4. Проблемне питання: Як і коли Скрудж перетворився на негідника? Як же і коли взагалі формується характер людини? Спробуймо це дослідити на прикладі родин Ебенезера Скруджа та Боба Кретчита. (Слайд 9).
І група досліджує і приводить аргументи про атмосферу у сім’ї Скруджів (самотність маленького Скруджа у школі на Різдво, страх перед батьком, відсутність турботи, любові зі сторони батька – гірке дитинство).
Цитати. «У школі сидів самотній хлопчик, покинутий своїми близькими». «Я приїхала по тебе, любий! Я приїхала по тебе, щоб одвезти тебе додому!...»
ІІ група досліджує і приводить аргументи про атмосферу у сім’ї Кретчитів ( ласкаві і ніжні слова при звертанні один до одного, турбота, увага, ніжність, поцілунки – хоч бідність, але любов, людяність, турбота один про одного).
Цитати.
«Треба було ввечері кінчати багато роботи, мамочко, а сьогодні все поприбирати, - відказала дівчина».
«Нехай буде над кожним з нас Боже благословення. Його любов і ласка!" (Тайні Тім).
4. Інсценізація «Зустріч з Бобом Кретчитом».
Моє шанування! Мене звати Боб Кретчит. Я служу у конторі містера Скруджа. Платить він малувато, усього 15 шилінгів на тиждень. Але я, чесно кажучи, радий і тому. Сім'я у мене велика і дружна: дружина і п'ятеро дітей! Я усіх їх так люблю, що сказати не можу! Боже, який я щасливий, що вони у мене є! Жаль тільки, що крихітка Тім - каліка: він не ходить. Ох, якби були гроші на його лікування! Та нічого, Бог дасть, зберемо. Вибачте мені, я щось дуже заговорився з вами. А мої чекають на мене. Адже сьогодні різдвяний вечір. З Різдвом вас! Бувайте!
Бесіда. Як ви гадаєте, Боб Кретчит сказав правду, що він щасливий? Як же і коли формується характер людини? Скрудж був людиною заможною, мав гроші, але чи принесло це йому щастя? (Ні).
Чи мала гроші та достаток родина Кречетів? ( Ні, вони були бідні ).
А чи можна сказати, що ця родина була щасливою? ( Так ).
Чому їх можна назвати щасливою родиною, що їм допомагало так себе почувати? (Любов і повага одне до одного, турбота про інших, людяність і милосердя, що сповнювали їх серця).
Кого ще з героїв повісті ми можемо назвати щасливою людиною? (Племінник Скруджа). Дійсно,хоч він і небагатий, але щасливий. Він добрий і йому шкода свого дядька.
6. Міні-дискусія. (Слайд 10). Слово вчителя. То що ж таке щастя ? ( міні-дискусія – учні висловлюють свої гіпотези).
Вправа «Займи позицію».
Щастя - сім’я, гроші, Різдво, гармонія, діаманти, друзі, любов, мир,злагода,здоров’я …
Міні – висновок. Отож, людське щастя не залежить від багатства. Не гроші роблять людину щасливою. Безсумнівно, не можна в наш час обійтись без грошей, вони багато в чому полегшують наше життя, приносять чимало приємних моментів. Але чи потрібно їх ставити на перше місце у своєму житті? На прикладі наших героїв ми знайшли відповідь на це важливе питання.
(Слайд 11). На підтвердження наших думок послухаймо, чого навчає народна мудрість.
7. Випереджальне завдання «Міні – проекти (або леп-буки) «Дозвольте вам дати пораду. Прислів’я про сім’ю, щастя», пояснити, до якого епізоду з твору підходять дані вислови.
Прислів’я та приказки на картках :
Всякий свого щастя коваль.
Не родись багатий, а родись щасливий.
Щастя без розуму — торбина дірява.
Не родись багатий та вродливий, а родись при долі і щасливий.
Справжнє щастя завжди попереду.
Щастя знає, кого шукає.
Щастя дорожче багатства.
У недружній родині добра не буває.
У рідній сім’ї і каша густіша.
У сім’ї дружать – живуть не тужать.
У родині розлад, так і вдома не рад.
Сімейний горщик завжди кипить.
Сім’я сильна, коли над нею дах один.
Вчитель. Ось так. Народ скаже, як зав’яже.
Питання до класу. (Слайд 13). Але просто так людина не може змінитися, потрібні якісь особливі причини, які дають поштовх до змін у характері. Давайте поспілкуємося про це із самими персонажами твору.
8. Інсценізація «Інтерв’ю з героєм”. (Слайд14).
Журналіст. Ми з вами в Лондоні. Наближається Святий вечір. Вулицями сновигають люди, готуються до свята, а ми завітали до контори «Марлі і Скрудж», де сидить людина,яка долає «свій життєвий шлях, цураючись усіх».
Шановний пане Скрудже, коли я читав повість про Вас, то мені здавалося, що Ви ніколи не станете іншим. Адже багато років Ви не любили людей і Різдво. Що ж Вам допомогло змінитися?
Скрудж. Одного разу до мене прийшов дух мого товариша Марлея. Він нагадав мені, що я відповідаю перед Богом за свої вчинки. У той момент мені ще не дуже хотілося ставати кращим.
Марлей зрозумів, що один я не впораюсь із цим завданням і прислав до мене трьох духів.
1-й дух. Я, Дух Минулого Різдва; зміг показати Скруджеві його дитинство. Він усе пригадав і навіть заплакав, коли побачив себе маленьким самотнім хлопчиком, який сидів у похмурій кімнаті.
Скрудж. Ви знаєте, я тоді пригадав того маленького колядника, якого вигнав зі своєї контори. Мені захотілося дати йому що-небудь, адже він так був схожий на мене в дитинстві.
Журналіст. Ви говорили, що з’явилося три духи. Що ж сталося, коли з’явився другий дух?
2-й дух. Я, Дух Нинішнього Різдва, показав Скруджу, як люди, незалежно від свого становища, святкують Різдво і при цьому почувають себе щасливими.
Журналіст. А все-таки, пане Скрудже, що ж переконало Вас, що стати добрим, щедрим, веселим просто необхідно?
Скрудж. Якщо Ви читали повість, то знаєте, що то був Дух Майбутнього Різдва.
3-й дух. Я, Дух Майбутнього Різдва, показав, що на Скруджа чекає самотність. А ще показав йому, як він скінчить своє життя, то за ним навіть ніхто не сумуватиме, тому що він нікому не зробив нічого доброго і нікому не потрібний!
Скрудж. Саме тоді я все й зрозумів і вигукнув: «Я вже не той чоловік, що був раніше! Я вже не хочу бути тим, чим я був…».Я захотів бути по- справжньому щасливим.
ІV. Закріплення.
Вчитель. (Слайд 14). Як бачимо,хоч трохи запізно, але Скрудж усе – таки зрозумів, що найцінніше – це родина, друзі, любов… Дух Майбутнього Різдва показав героєві, як закінчиться його життєвий шлях і це стало відправною точкою переродження Скруджа. Пропоную переглянути уривок з фільму «Різдвяна історія». ( Перегляд фрагменту про переродження Скруджа). Скрудж змінився. Різдвяний дзвін пробудив його душу, направив на шлях істини і добра.
IV. Узагальнення.
Учитель. (Слайд 15). А зараз ми разом спробуємо визначити основні загальнолюдські цінності, якими повинна володіти людина, щоб почуватися щасливою.
1. Вправа. Різдвяна ялинка духовних цінностей.
Учитель. Перед вами різдвяна ялинка. Вона ще не прикрашена. Ми маємо її
підготувати до свята. На ваших столах розкладені різнокольорові кружечки. Впишіть
на них ті моральні якості, які б ви хотіли виховати у собі, щоб вони стали
найкращими різдвяними подарунками для ваших батьків. А тепер оголосіть написане
і повісьте свої прикраси на ялинку. ( Слайд 16).
У цей час вмикаються гірлянди, розташовані навколо дошки.
2. Прийом «Вільний мікрофон». Що ви хотіли б попросити для собе та близьких у Різдва? (Слайд 17).
V. Підсумки уроку.
Слово вчителя. (Відеоролик 2 «Різдвяні дзвоники»).
Ось ми і закінчили вивчати «Різдвяну пісню у прозі», котру сам Діккенс назвав
«…повістю про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет».
Незабаром будемо святкувати Різдво - «єдиний з усіх днів, коли ширшають вузькі
серця, найкращий в році добрий, веселий, привітний день». Тож нехай різдвяний
дзвін розбудить усі замкнені людські душі, як розбудив душу Скруджа.
Запам’ятаймо, діти, слова Діккенса: «Май душу, май серце і будеш людиною
на всі часи». Ви - добрі, розумні, талановиті і працьовиті. Залишайтеся такими й надалі!
Тож побажаємо один одному удачі і великого бажання вчитися, читати, мислити, співпереживати.
Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання.
(Слайд 18). Написати твір - мініатюру на тему « Чи можна замкнути душу?» або “Рецепт щастя” за Діккенсом.
Додатки. Додаток 1. Завдання для груп. І група - Скрудж у дитинстві та юності. ІІ група – Скрудж – жмикрут, Скрудж у зрілому віці. ІІІ група – Скрудж – благодійник.
Додаток 2. Лист – емоція.
Добрий день, пане Скрудже! Нещодавно я прочитала повість Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» і вирішила написати Вам листа. Мені було дуже прикро, що з чудового хлопчика виросла людина, яку навіть перехожі не хотіли бачити. Усі Вас обминали тому, що Ви були скупим і відлюдькуватим. Невтомна пристрасть до грошей зробила Вас нещасним, про що Ви дізналися, коли до Вас завітав Дух Минулого Різдва. Ви побачили себе дитиною, подивилися на себе збоку і зрозуміли, що потрібно змінитися. Ви знайшли в собі сили все виправити. Ви стали добрим, навчилися цінити життя і людей.Я думаю, що кожній людині не завадило час від часу здійснювати подорож у своє минуле для кращого розуміння себе теперішнього. Я вважаю :«Джерело добра і людяності треба шукати в дитинстві».
З найкращими побажаннями Евеліна.
.
Моє звернення до Скруджа
Здраствуйте, шановний Ебенезере Скрудже!
Я дізналася про історію Вашого життя з повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
Мені жаль, що лише на старість Ви зрозуміли, що тільки у сімейному колі, у щирому спілкуванні з людьми, прагненні робити добро іншим можна позбавитись від самотності,
холоду душі та страху смерті. З дитинства Ви змушені були працювати, Вас ображали і
принижували, тому метою Вашого життя стало накопичення багатства, навіть ціною відмови від родини та кохання. Скупість, жадібність, намагання збагатитися перетворили
Вас на черствого і бездушного жмикрута. Здавалося, що ніщо не зможе зігріти Ваше холодне серце.Та дива бувають, особливо Минулого, Теперішнього і Майбутнього Різдва розбудили
давно заснулу совість, розтопили холод Вашої душі.Я з радістю спостерігала, як Ви змінювалися, ставали добрим, милосердним, співчутливим і врешті-решт перетворилися на
найщирішу, найдобрішу людину у світі, яка повірила у диво Різдва і знайшла спокій і щастя у люблячій родині.Сподіваюся, що таке чудесне перетворення буде прикладом для тих, хто обрав своїм ідолом золото й багатство.Бажаю Вам радості від кожного прожитого дня, поваги від людей і віри у себе. До наступної зустрічі. Анастасія.
Учнівська творчість
Що в житті людини найцінніше? Можливо, це любов, почуття, якого так прагнуть люди. Її сила славиться на весь світ. Люди забувають всі негаразди, скорботи, нещастя коли пізнають кохання.
Кожна людина має в серці щось особливе, ніжне, дороге. Це також може бути родинне тепло. Коли ти знаєш, що вдома тебе чекають, люблять, то немає нічого кращого.
Але коли є вірні друзі, ти також щасливий. На них можна покластися, довірити щось таємне.
Здоров'я також важливе. Навіть гроші не замінять його. Але деякі люди, як Скрудж із повісті Діккенса, нагромаджують, накопичують багатство, стаючи скнарою, втрачаючи моральні цінності. Вони навіть собі відмовляють у всьому. Як добре, що Скрудж схаменувся, подумав про спасіння душі, зрозумів істину життя! Є багато цінностей у світі, та головні- любов, дружба, здоров'я та чистота серця.